Klinisch Kinderneurologisch Onderzoek voor de CLB-arts

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

Gebruikerscommissie Rebecca Verhofstede
Kind in Ontwikkeling De ontwikkeling van een kind gaat in
Belang van beweging voor ontwikkeling van de hersenen
Copyright chiropraxie Devriese & Moyson
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Medico-legale status van richtlijnen
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Kinderen met Spina Bifida: Hoeveel extra zorg hebben zij nodig?
Psychodiagnostiek ten behoeve van PEN PD
Risico op kindermishandeling? Een preventieve aanpak
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
16A Frederike Bierens Tom Custers Patrick de Hoogt Jasper van Miert
Vlaamse Wetenschappelijke Vereniging voor Jeugdgezondheidszorg
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Bowling in stilte: naar een versterking van de positie van doven
S.M. Goorhuis - A.M. Schaerlaekens
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
RISICOTAXATIE-INSTRUMENT (RITI-schaal)
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Apparent Life Threatening Event
Vijf uitgangspunten en wat ze betekenen voor samenwerking school-CLB Kleuterschool Ter Leie - Bollekenskindertuin en Interstedelijk CLB Gent.
Blok 2: Implicaties van huidige visie schoolrijpheid voor begeleiding
Bevorderen van de taalvaardigheid
Vrije-CLB-Koepel vzw Kansenbevordering en gelijke onderwijskansen (GOK) Nascholing voor VCLB-medewerkers 8 oktober 2009 Brie De Veirman Luc Driesmans Jos.
Systematische screening: een utopie? Paul De Cock COS Leuven
Onderzoeksfase in het CLB
STUDIEDAG WANNEER LIEFDE UITMONDT IN EEN GEVECHT… DETERMINANTEN, SCREENING & INTERDISCIPLINAIRE AANPAK Faculteit Rechtsgeleerdheid Zeger van Hee - Tiensestraat.
… de stap naar het eerste leerjaar
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
DCD Developmental Coordination Disorder
Workshop Ontwikkelingsfasen van het kind
Thuisbegeleiding en gezinsfunctioneren
Maartje Wijnekus Marianne Pluymakers
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
0 Onderzoek naar ontwikkelingskansen van jonge kinderen in horizontale en verticale groepen Bernadet de Jager Leutjes, kröddes en keudeldoemkes.
Handelingsgericht samenwerken
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Lidy van der Worp (RENN4)
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Het begint bij het jonge kind
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Kinderteam Oosteinde Ina Alberts Willemien Fokke Jannie Oppedijk
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
GMFCS Vertaald door Dr. Jan Willem Gorter
Drugs.
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
Nieuwe toezichtsvisie alsmede ervaringen uit empirisch onderzoek.
CANS Gemaakt door: Diane Krop Frenk Rikumahu Diane Schuitemaker R.S.I.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Motorische ontwikkeling
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Toolbox Ongunstige werkhouding
PGZ in het decreet.
Kwalitatief motorisch onderzoek
RISICOTAXATIE-INSTRUMENT (RITI-schaal)
Development Coördination Disorder
Transcript van de presentatie:

Klinisch Kinderneurologisch Onderzoek voor de CLB-arts N. Devogelaer Studiedag VCLB 30 april 2010

Inhoud Situering Belang van tijdige detectie Aandachtspunten Zorgkader Stappenplan Voorstelling ontwerp klinisch kinderneurologisch onderzoek (KNO) voor de CLB-arts

Situering Eindverhandeling ManaMa JGZ, juni 2007 Wetenschappelijk Medewerker dienst JGZ, KUL, december 2007 (Jong!-0)

II. Belang van tijdige detectie Invloed (van en) op andere ontwikkelingsdomeinen, met socio-emotionele ontwikkeling (autonomie, zelfvertrouwen ‘status’ onder peers) in het bijzonder  kind in zijn totaliteit en omgeving multidisciplinair benaderen Invloed op schools functioneren Grove motoriek: LO, speelplaats Fijne motoriek: tekenen, knutselen, schrijven Praxie

III. Aandachtspunten motoriek een veelheid: ‘g’-factor Splinteruitval en –vaardigheden (DCD) Invloed van omgeving (leereffect) vb balspel Leeftijdsadequaat? WAT-bril =kwantitatief, dmv ‘hard’ cijfermateriaal (Ab)Normale motoriek? HOE-bril =kwalitatief, dmv observatie

III. Aandachtspunten motoriek Dynamisch proces: belang van herhaald onderzoek en surveillance vs ‘screening’ en momentopname (cfr. groeicurve) Inter- en intra-individuele variabiliteit

III. Aandachtspunten motoriek (Prof. Dr. M. Jongmans)

III. Aandachtspunten motoriek Systematische screening tijdens consult is (voorlopig) utopie gezien dynamisch karakter vs momentopname het gebrek aan een gestandaardiseerd instrument (hetzij vragenlijst voor ouders of leerkracht, hetzij klinische testbatterij) om grove, fijne motoriek en praxie te evalueren gedurende de zeer beperkte beschikbare tijd (enkele minuten) de grote variatie in leeftijd (tussen 4 en 5,5 jaar) en omgevingsinvloeden (leereffecten) de grote intra-individuele variabiliteit en inter-individuele variabiliteit

III. Aandachtspunten motoriek Ontwikkelingstoezicht “developmental surveillance” Informatie van: kind (via), ouders, (turn)leerkracht, Kind en Gezin, … verzamelen ter gelegenheid van het APO Tijdens APO oog hebben voor mogelijke problemen op een manier waarmee ervaring is opgebouwd door arts/VPK.

III. Aandachtspunten motoriek ‘Optimal’ performance quiet observing knows what to do self-correcting behavior often good vocabulary interested enjoys tasks sustained attention tired as result of concentration motor score adequate Non-optimal’ performance restless wants to ‘escape’ trial and error strategy no self-correction limited vocabulary no real interest prefers to do ‘own’ thing cannot handle pressure; easily frustrated little task-oriented tired as result of resistance & hyperactivity often low motor score

IV. Zorgkader Onderkennen van risicofactoren én beschermende factoren vb. (extreme) prematuriteit, stimulerende omgeving Bij signalen/vermoedens: inschatting van oorza(a)k(en) en ernst - i.f.v. ZORG - binnen globale context/multidisciplinair - stappenplan

V. Stappenplan is leidraad voor ons handelen (HGD) Bestaat uit Intake Strategiefase  Observatiefiches voor de CLB-medewerker Onderzoeksfase  Klinisch KNO voor de CLB- arts Integratie & indicatiestelling Advies en zorg

VI. Voorstelling ontwerp klinisch KNO voor de CLB-arts Doel: detectie van aandoeningen van CZS, PZS en spieren die zich (o.a.) manifesteren o.v.v. motorische symptomen Clusters van (mineure) neurologische tekens Voorwaarden: voldoende ruim en verlicht lokaal, aanwezigheid van ouder(s), dossier of boekje K&G, materiaal: reflexhamer, penlicht

VI. Voorstelling ontwerp klinisch KNO voor de CLB-arts Het kind is ontkleed en staat rechtop ligt op de rug zit kleedt zich aan

1. Het kind staat rechtop Houding: inspectie Statisch evenwicht Locomotie en coördinatie Dynamisch evenwicht

1. Het kind staat rechtop Houding: inspectie Opzij Rugzijde Voorzijde Statisch evenwicht Locomotie en coördinatie Dynamisch evenwicht

1. Het kind staat rechtop Houding: inspectie Statisch evenwicht Proef van Romberg Op tenen staan, armen in de lucht Staan op 1 been Locomotie en coördinatie Dynamisch evenwicht

1. Het kind staat rechtop Houding: inspectie Statisch evenwicht Locomotie en coördinatie Gang Achteruit stappen Rennen Dynamisch evenwicht

1. Het kind staat rechtop Houding: inspectie Statisch evenwicht Locomotie en coördinatie Dynamisch evenwicht Tenengang voor- en achteruit Hielengang voor- en achteruit Vooruit lopen op een streep Hinkelen

2. Het kind ligt op de rug Inspectie (Passieve) Tonus Kracht OL en dissociatie

2. Het kind ligt op de rug Inspectie Spiermassa Bewegingsanomalieën (Passieve) Tonus Kracht OL en dissociatie

2. Het kind ligt op de rug Inspectie (Passieve) Tonus Axiaal OL Kracht OL en dissociatie

2. Het kind ligt op de rug Inspectie (Passieve) Tonus Kracht OL en dissociatie Snel laten opstaan vanuit lighouding

3. Het kind zit Arm- en handmotoriek Kracht BL Bewegingscoördinatie BL Bewegingsstabiliteit en precisie (Passieve) Tonus BL Reflexen en craniale zenuwen Peesreflexen Craniale zenuwen (selectie) Meten van hoofdomtrek

3. Het kind zit Arm- en handmotoriek Kracht BL Proef van Mingazzini I Proef van Grasset Bewegingscoördinatie BL Bewegingsstabiliteit en precisie (Passieve) Tonus BL Reflexen en craniale zenuwen Meten van hoofdomtrek

3. Het kind zit Arm- en handmotoriek Kracht BL Bewegingscoördinatie BL Diadochokinesis Bewegingsstabiliteit en precisie (Passieve) Tonus BL Reflexen en craniale zenuwen Meten van hoofdomtrek

3. Het kind zit Arm- en handmotoriek Kracht BL Bewegingscoördinatie BL Bewegingsstabiliteit en precisie Vinger-neusraakproef (Passieve) Tonus BL Reflexen en craniale zenuwen Meten van hoofdomtrek

3. Het kind zit Arm- en handmotoriek Kracht BL Bewegingscoördinatie BL Bewegingsstabiliteit en precisie (Passieve) Tonus BL Elleboog, pols, schouder Reflexen en craniale zenuwen Meten van hoofdomtrek

3. Het kind zit Arm- en handmotoriek Reflexen en craniale zenuwen Peesreflexen Achilles-, knie-, biceps- en tricepspeesreflex Voetzoolreflexen Craniale zenuwen (selectie) Meten van hoofdomtrek

3. Het kind zit Arm- en handmotoriek Reflexen en craniale zenuwen Peesreflexen Craniale zenuwen (selectie) Neuro-oftalmologisch N. facialis (VII) Buccofaciale praxie Meten van hoofdomtrek

3. Het kind zit Arm- en handmotoriek Reflexen en craniale zenuwen Peesreflexen Craniale zenuwen (selectie) Meten van hoofdomtrek Plotten op curve van K&G Groeicurve ♀ en ♂, 1-5 jaar, Vlaanderen 2004

3. Het kind zit 3) Meten van hoofdomtrek

3. Het kind kleedt zich aan Praxie Maken van aantekeningen