Frames en voorvorken 2.9 Hoeken en lengte verschillen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basiselementen in een goede schoolslag (tips en tricks)
Advertisements

Vanderbusse Nele oktober 2007
De juiste voetbalschoenen kiezen
De vlag Pak elkaars polsen vast. Tenen tegen elkaar.
Krachten Voor het beste resultaat: start de diavoorstelling.
De patiënte staat recht, houdt de voeten gelijk en de schouders tijdens het meten recht. De patiënte geeft aan wanneer tijdens het meten het maximale van.
Aantal spelers. : keepers. Datum. : Teamfunctie
Copyright chiropraxie Devriese & Moyson
1.6 Fiets winkel/afleveringsklaar maken
Hoofdstuk 1 : Cirkelvormige beweging
K3 Vectoren Na de les weet je: Wat een vector is
Springersknie De springersknie is een chronische blessure, waarbij de kniepees is geïrriteerd. Bij te grote belastingen, zoals explosief strekken van de.
Momenten Vwo: paragraaf 4.3 Stevin.
Newton - VWO Kracht en beweging Samenvatting.
Lopen…. Basisvorm van bewegen Lijkt een eenvoudige beweging
Klaar voor de start?. Programma ClinicOnderwerpDatum 1Kennismaking + remmen/schakelen 2Balans 3Bochten 4Rijden in een groep 5Klimmen/dalen 6De grote test!
Efficiënt leren typen.
Een presentatie van: Pieter de Heer Hillebrand Verkroost René Schoen
Reactieve verticale verplaatsing
Buigen van installatiebuis
Klik op deze link om een filmpje over
Krachten en hun effecten
Welkom Project groep H Rogier van LeeuwenBas Leupen Jireh LimMerel van der Lely Niels van LeeuwenOlaf Kuijk Myrna Leeflang.
Starre voorwerpen Starre voorwerpen, middelpuntzoekende kracht, bewegingsvgl., traagheidsmoment, hoekmoment, .....
Evenwichten 1. Het zwaartepunt. 2. Werklijn en arm van een kracht.
Evenwichten 1. Het zwaartepunt. 2. Werklijn en arm van een kracht.
1.5 Hefbomen en zwaartekracht
4T Nask1 Hoofdstuk 5 Kracht en beweging
Ontwerp steekfiets J-Design.
Klaar voor de start?. Programma ClinicOnderwerpDatum 1Kennismaking + remmen/schakelen 2Balans 3Bochten 4Obstakels 5Klimmen/dalen 6De grote test!
Fit!vak rijkserkende opleidingen
en zitinstructie neemt u plaats op uw stoel en
Koos Louwerse, Govert de With
Copyright © 2005 Borealis A/S Tips Voor Veilig Fietsen.
ZAALHOCKEY
Bijscholing voltige-instructeurs
Ladders Sport voor sport. Ladders Sport voor sport.
Momenten Havo: Stevin 1.1 van deel 3.
Ergonomie.
II. DE BASISHOUDING BESCHRIJVING
Sliplift®.
Uitgangspunt Rollen om de lengte-as
Techniekanalyse Wat kun je verwachten na 4 keer op het ijs te hebben gestaan. Persoonlijk had ik al 7 jaar niet meer op de schaats gestaan. Maar na een.
Gereedschapskist vlakke meetkunde
Wat is evenwicht? hoe kun je met krachten tekenen en rekenen?
GMFCS Vertaald door Dr. Jan Willem Gorter
Bureaustoelen zitinstructie In 10 stappen naar de juiste zitinstructie / werkplekinstelling.
Isometrie tekenen Dal\RvP 2013 Pixel Art.
Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Toolbox Fysieke Belasting
Training : 9 Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
Hoofdstuk 8: Natuurkunde Overal (havo 5)
# Training : 2 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Stevigheid en beweging
Uitkijken voor vrachtwagens
Verplaatsen met een rolstoel
Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Training : 6 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Training : 1 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Datum : Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
Gezond werken met lichamelijke belasting
Omgaan met een rollator
Evenwichten 1. Het zwaartepunt. 2. Werklijn en arm van een kracht.
Rugpijn.
STAPPENPLAN WERKPLEKINRICHTING
Rugpijn Lumbago.
Botten & spieren dwarsdoorsneden van het menselijk lichaam
Hoofdstuk 8: Natuurkunde Overal (havo 5) versie: september 2018
Methodische opbouw Tegen de muur op lopen:
Transcript van de presentatie:

Frames en voorvorken 2.9 Hoeken en lengte verschillen

2.9 Hoeken en lengte verschillen naar grootte van de verbruiker

Voor een goede (juiste) fietshouding zijn de plaats van de steunvlakken voor het lichaam van groot belang Steunvlakken die we hebben zijn: Zadel Pedalen stuur

Geometrie

We weten de steunvlakken zijn bevestigd aan een (basis) frame Aanpassingen van het (basis) frame heeft betrekking op gebruiksdoel van de fiets, maar ook op de lichaamsmaten van de fietser. Zadelhoogte Cranklengte Betrekking op het goed ronddraaien

Stuurhoogte Stuurafstand heeft betrekking op de juiste hoek tussen romp en bovenbeen

Cranklengte: Bij standaard fietsen is de cranklengte 170 mm

Belangrijk is te voorkomen dat er geen overbelasting ontstaat bij: Afstand tussen pedaal en zadel is belangrijk bij het goed ronddraaien van de benen Belangrijk is te voorkomen dat er geen overbelasting ontstaat bij: spieren knieën enkels heupgewrichten

Knie mag niet verstrekken tijdens het fietsen (er moet een kleine hoek zijn tussen het boven-en onderbeen, als de pedaal in de onderste stand staat.) Hoek voet/onderbeen is ongeveer 85/95 graden Als deze afwijkt, staat het zadel te hoog of te laag (heup klachten)

Zadelhoogte is…( J ) Te berekenen door de binnenlengte met 1,08 te vermenigvuldigen

BINNENBEENLENGTE De binnenbeenlengte wordt als volgt gemeten: Sta rechtop zonder schoenen aan. Plaats de binnenkant van de voeten ongeveer 200 mm uit elkaar; trek een buis (diameter ± 35 mm) of de rug van een boek stevig in het kruis, tot tegen het bot. Positioneer jezelf in het midden van de buis of boek. Meet de afstand van de bovenkant van de buis tot aan de grond zowel voor als achter, tel deze maten op en deel deze som door twee. Sluit deze pagina af en vul de binnenbeenlengte in millimeters in het meetformulier.

Framemaat…. ( B) Is te berekenen door de binnenbeenlengte met 0,66 te vermenigvuldigen PS: De fabrikanten leveren fietsen die met framehoogtes 2 a 4 cm oplopen.

De zitpositie…. Is afhankelijk van de zithoek, de afstand tussen stuur en zadel (naar voren of naar achteren te stellen) en eventueel de verstelbare stuurhoogte

De zitpositie is ook sterk afhankelijk van de toepassing fiets bij ontspanning of wedstrijd verband

2.29 Opbouw en samenstelling van het stuur

Soorten stuurpennen

Maatvoeringen van het stuur

Smal of breed stuur?

Hoek en houding

2.31 Stuurgeometrie van de fiets: balhoofdhoek, sprong, naloop, wielmaat, wielbasis, framehoek, evenwichtsverandering en zwaartepuntverandering

Het sturend gedeelte bestaat uit: Het stuur met stuurpen De voorvork Het balhoofdlager PS: het sturend gedeelte geeft de fiets zowel stabiliteit als de mogelijkheid om een bocht te nemen en als ondersteuning van de handen

Besturing: Fiets rijdt rechtuit dan liggen de wielen in hetzelfde vlak.

Hoe zit dat met de bochten? Kunnen we met een fiets door de bocht? Daar hebben we een aantal krachten voor nodig wetende: Zwaartekracht Middelpuntzoekende kracht (cirkelvormige baan) nadeel/voordeel is deze kracht wil het voorwerp naar buiten slingeren.

Daar hebben we een aantal krachten voor nodig wetende: Zwaartekracht Middelpuntzoekende kracht (cirkelvormige baan) nadeel/voordeel is deze kracht wil het voorwerp naar buiten slingeren door verticaal door een bocht vallen we om door schuin door de bocht te gaan, wordt de middelpuntzoekende kracht gecompenseerd door de zwaarte kracht PS: sneller/scherper door een bocht wordt de mpz groter Om dit te compenseren moeten we met de fiets schuiner door de bocht

Wat ook belangrijk is………de banden Momenten op de banden moeten in evenwicht zijn met name horizontale/verticale krachten Reactie kracht van de band moet horizontaal zijn Horizontale grip (geen grip, fiets slipt uit de bocht)

Evenwicht op de fiets ….hoe komen we eraan? Een stilstaande fiets valt om Om evenwicht te krijgen bij een draaipunt hebben we momenten nodig (m = kracht x arm) De zwaartepunt ligt boven op het draaipunt. Gaan we een moment uitoefenen valt de fiets (deze is uit balans) Bij een rijdende fiets kunnen we het in balans houden (evenwicht houden) door werkende krachten

Wanneer is een fiets in balans? Als een fiets naar links valt, zal het stuur ook naar links bewegen Draaiend wiel is moeilijker uit onbalans te krijgen (het gyroscopisch effect) Goede balhoofdstel

Richtingsstabiliteit Behalve de balans van de fiets is ook van belang dat deze makkelijk rechtdoor blijft gaan zonder stuurcorrecties.

De richtingsstabiliteit wordt bepaald door de volgende factoren: Naloop op de fiets (afhankelijk van balhoofdhoek en de sprong)

De sprong van de voorvork

Het gyroscopische Wielbasis van de fiets Sporen van de fiets Torsiestijfheid van het frame Vering van de fiets Lengte voorbouw (zie fug) De zuiverheid van de wielen effect van het voorwiel

Auteur: Marco Hendriksen MAHEN©PRODUCTIES