Jongeren en de natuur Keyfindings Marc Johnston Mei 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Jongeren over politiek
DE AFVAL KENNISQUIZ.
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
GfK Supermarktkengetallen
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
KLIMAATVERANDERING Na deze les moet je weten:
Het reisburo van de toekomst? 10 SEPTEMBER 2013 Via Actuele signalen naar mogelijkheden voor retailing in de reiswereld….
Vasten 2014Stellingenspel: Vasten is voor mij...1.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
3.1 Bij het maken van vragen moet je letten op:
Milieuproblemen in Nederland
Naam: Mijn info : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “sport” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Burgerschap in de openbare ruimte: resultaten TNS/NIPO onderzoek november 2011.
AHS yes! 121research Wicher van Vreden 8 oktober
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
SEPA-monitor voorjaar 2012 SEPA-voorlichtingsmiddag VNO-NCW en MKB-Nederland, Den Haag 17 april 2012 Michiel van Doeveren.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
Levensvragen Over geluk…..
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Wet inburgering Heleen Veringa
Inkomen les t/m Begrippen Welvaart de mate waarin mensen in hun behoeften kunnen voorzien.
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Pillen in de media | C0653| | ©TNS NIPO | 1.
Drugpreventie bij jongeren
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
Vasten 2013Stellingenspel: Vasten is voor mij...1.
KWF Ze zamelen geld in voor mensen met kanker. Heel veel mensen willen er mee helpen. En sommige doen het ook heel goed met de opbrengsten van bijvoorbeeld.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
In opdracht van NOC*NSF
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
Over het vermarkten van milieu bij vlees
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Vergelijking Wijkraadpleging Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern 2014 voor Wijkraad Leidsche Rijn en Vleuten-de Meern.
Welkom bij de ‘Weet wat je eet en beweegt ’ quiz!
Microkredieten voor vrouwen en mannen in zuidwest Kenia.
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
Op weg naar een duurzaam zelfvoorzienend Someren.
© GfK 2014 | AFM Consumentenmonitor | Juni AFM Consumentenmonitor voorjaar 2014 Beleggers Juni 2014.
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Transcript van de presentatie:

Jongeren en de natuur Keyfindings Marc Johnston Mei 2010

Inhoud Rapport Onderzoeksopzet Zorgen over de toekomst De rol van Nederland Duurzaamheid Eigen inbreng voor duurzaamheid Stellingen m.b.t. de natuur Conclusie

Onderzoeksopzet (1/2) Doel van het onderzoek Inzicht verkrijgen in de attitude van jongeren ten aanzien van de natuur. Opzet Door middel van CAWI onderzoek is de vragenlijst voorgelegd aan respondenten uit het Pollland Panel van De Vos & Jansen. Doelgroep Jongeren tussen de 13 en 18 jaar oud. De grafieken In de grafieken worden de totale resultaten weergegeven. Significante verschillen in geslacht worden tekstueel gerapporteerd.

Onderzoeksopzet (2/2) Responsoverzicht:

Zorgen over de toekomst (1/2) n = Meer dan de helft van de jongeren maakt zich enigszins/veel zorgen over de toekomst. Een kwart staat neutraal ten opzichte van de toekomst.

Zorgen over de toekomst (2/2) Van de jongeren die zich zorgen maken over de toekomst, maakt 84% zich druk over het eigen leven (school, vrienden etc.). Vrouwen (88%) maken zich hier meer zorgen over dan mannen (79%). Bijna de helft maakt zich zorgen over de klimaatverandering en een bijna even groot deel over de manier waarop men met de aarde omgaat. Ook om dit laatste onderwerp maken meer vrouwen (50%) zich zorgen dan mannen (40%). Hetzelfde geldt voor honger en armoede (man 21%, vrouw 34%). n = 526

De rol van Nederland Drie op de tien jongeren geeft aan dat Nederland altijd zou moeten helpen om grotere problemen op de wereld op te lossen. Tweederde is van mening dat Nederland dat soms, maar niet altijd zou moeten doen. Zeven op de tien jongeren vindt dat Nederland een (zeer) belangrijke rol zou moeten spelen bij het probleem van tekort aan water voor mens en natuur en de klimaatverandering. Vrouwen vinden over het algemeen dat Nederland een grotere rol zou moeten spelen in deze wereldproblemen dan mannen. n = 979

Duurzaamheid (1/3) n = Jongeren associëren duurzaamheid sterk met ‘is goed voor de aarde/milieu’. Vrouwen (79%) zien hier een sterkere associatie dan mannen (67%). Een derde geeft aan een sterk verband te zien tussen duurzaamheid en ‘gaat niet kapot’. Mannen (21%) staan iets negatiever ten opzichte van duurzaamheid, zij vinden vaker dat het veel geld kost dan vrouwen (16%).

Duurzaamheid (2/3) n = Een op de tien jongeren is van mening dat Nederland zeker duurzaam genoeg is. Mannen (13%) vinden dit vaker dan vrouwen (7%). Jongeren vinden dat Nederland in vergelijking met andere landen meer inzet toont voor duurzaamheid. Zeven op de tien jongeren zijn er enigszins mee eens dat Nederland duurzaam genoeg is, dit zijn meer vrouwen (74%) dan mannen (67%). Veel genoemde redenen hiervoor zijn dat Nederland probeert om duurzaam te zijn, maar dat het altijd beter kan en dat ons land milieubewust bezig is met nieuwe plannen.

Duurzaamheid (3/3) n = Jongeren vinden vooral dat de politiek verantwoordelijk is om te zorgen dat Nederland duurzaam opereert (72%). De bedrijven (65%) en de burgers (62%) hebben een wat kleinere verantwoordelijkheid volgens jongeren. Veel genoemde antwoorden in de ‘anders’ categorie zijn ‘iedereen is verantwoordelijk’, ‘scholieren’ en ‘de Europese Unie’. * Gemiddelden op een schaal van 1 ‘helemaal niet verantwoordelijk’ tot en met 5 ‘zeer verantwoordelijk’.

Eigen inbreng voor duurzaamheid n = % van de jongeren hebben redelijk/veel over voor een duurzame samenleving. Slechts 9% heeft er (helemaal) niets voor over. Wanneer jongeren wat zouden bijdragen aan een duurzaam Nederland, dan zou zich dat vooral uiten in het kopen van ‘groene’ producten (man 51%, vrouw 67%) en minder autorijden (man 51%, vrouw 60%).

Stellingen m.b.t. de natuur (1/4) n =1.006 Een derde van de jongeren verwacht dat we over 40 jaar allemaal in een elektrische auto rijden. Mannen (40%) geloven hier sterker in dan vrouwen (31%). Vrouwen zijn sterker van mening dat men over 40 jaar eigen zonnepanelen/windmolen op het dak heeft (23%), dat er veel meer vis in de zee zwemt (2%) en dat biologische groenten heel normaal zullen zijn (14%), in vergelijking met mannen (respectievelijk 19%, 1%, 8%).

Stellingen m.b.t. de natuur (2/4) n = 1,006 Zeven op de tien jongeren is van mening dat de regering er voor moet zorgen dat er minder regenwouden worden omgehakt. Een even groot deel wil niet dat er voor producten in de supermarkt tropische regenwouden worden omgehakt. Acht op de tien jongeren vinden dat er al te veel natuur is verdwenen in Nederland. Driekwart is het er niet mee eens dat de economie (zoals wegenbouw) belangrijker zou zijn dan de natuur. n = 1.006

Stellingen m.b.t. de natuur (3/4) De helft van de jongeren is tegen kerncentrales en geeft de voorkeur aan schone energie. Dit zijn meer vrouwen (65%) dan mannen (38%). Vier op de tien jongeren is voor het bouwen van kerncentrales, mits er een oplossing is voor kernafval. Er zijn meer mannen (51%) die hier voor kiezen dan vrouwen (28%). n = 1.006

Stellingen m.b.t. de natuur (4/4) n = Acht op de tien jongeren gooit afval netjes weg. Vrouwen (87%) letten hier beter op dan mannen (74%). Ook proberen vrouwen (53%) zuiniger te zijn met energie dan mannen (41%). 15% is lid van een dieren- of natuur/milieuorganisatie.

Conclusie Duurzaamheid betekent volgens jongeren ‘zuinigheid en langdurigheid’ en ‘verantwoordelijkheid dragen voor het milieu’. Ze zijn bewust bezig met het milieu en de natuur en ze maken zich wat betreft het behoud van de natuur ook zorgen om de toekomst. Voor veel jongeren zijn kerncentrales bijvoorbeeld geen optie en kiezen zij enkel voor schone energie. Bijna de helft van de jongeren is bereid zich persoonlijk in te zetten voor een betere leefomgeving. Voorbeelden hiervan zijn het netjes deponeren van afval in de prullenbak en zuinig omgaan met energie en water. De meeste jongeren vinden dat Nederland op de goede weg is met een duurzaam beleid, maar het kan en moet altijd nog veel beter. Over het algemeen houden vrouwen zich meer bezig met de natuur dan mannen en staan zij ook positiever tegenover ontwikkelingen in duurzaamheid.

De Vos & Jansen Marktonderzoek Waalkade XP Nijmegen Nieuwe Achtergracht XV Amsterdam Contactgegevens