Een studie naar zoek- en keuzeprocessen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Gebruikerscommissie Rebecca Verhofstede
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Regio ….. Werkafspraken patiëntgerichte samenwerking.
Hoe passen stepped care en collaborative care binnen het patiëntenperspectief? Peter F M Verhaak.
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
Van idee tot digitaal materiaal
Visie op zorg Yvonne van Kemenade.
Titel van de presentatie
‘Een Spraakmakend Project’
Basisset Kwaliteitscriteria Lisenka van Loon (projectleider NFK) 6 juni 2011.
De toekomst van E-health en internet binnen preventie en binnen CEPHIR Onno de Zwart Clustermanager Infectieziektebestrijding GGD Rotterdam-Rijnmond.
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
Beslishulp beroerte thuis
Palliatieve zorg op de kaart
Waar wilt u doodgaan. Keuzen en overwegingen Katrien Luijkx i. s. m
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Stichting Contactgroep Prostaatkanker IKZ 31 oktober 2007 Margreeth van der Oord SCP coördinator partners ++31 (0) SCP Partner.
Kan de consument echt gaan kiezen? CKZ 24 april 2007.
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Investeer in inzicht in de praktijk van (niet)kiezende zorggebruikers Presentatie Onderzoeksforum 3 februari 2009 Dr. Kor Grit.
Begeleidingsplannen GGZ
Trimbos-instituut De Consumer Quality Index Stand van zaken Bob van Wijngaarden Studiedag Het Binnenste Buiten 26 maart 2008.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
Pijn in de palliatieve zorg
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Wiro Gruisen, manager Regioregie
Kennis is macht? De rol van informatie
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.

Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Welkom Arie Jongejan directeur Carans / Scoop
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Zichtbaar, zinnige en zuinige zorg: meer met minder Prof. dr. Gert Westert 16 April 2015.
Kostenbewustzijn van patiënten / verzekerden congres Rechtmatige Zorg 1 oktober 2015 Wouter van de Sande – Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en.
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Johan Krijgsman (Nictiz) Grafisch werk door Roel Schenk (Nictiz)
Niertransplantatie in het LUMC Procedures voor ontvangers en donoren.
STOPPEN MET DIALYSEREN
HUISBEZOEK JA OF NEE JA Duidelijk beeld woonsituatie, materiële aspecten Duidelijk beeld woonsituatie, materiële aspecten Informatie op psychosociaal.
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
Onderzoek naar gebruik en effectiviteit van de WERK-portal Saskia Verstegen.
Fysieke werkomgeving bij nieuw- en verbouw Bart de Zwart, AStri beleidsonderzoek en -advies Marga Ruitenbeek, docente wiskunde Wouter Prins, CNV Onderwijs.
Titia Lekkerkerk Goede zorg, klachten en geschillen: wat verwacht u?
NHG Wetenschapsdag 14 juni 2013 Gefinancierd door: Uitgevoerd door: Effectiviteit en haalbaarheid van de inzet van de verpleegkundig specialist op de spoedpost.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Innovatiecafé - Zorg voor innoveren:
ZorgkaartNederland En toezicht op de zorg
Drs Loes Meijer, huisarts, Medisch Coördinator MCCE
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
Opnieuw licht op de zaak
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Kantelzorg Klankbordgroep 12 mei 2017
Perspectieven op kwaliteit van de overdracht van zorg bij ontslag uit het ziekenhuis voor kwetsbare ouderen L.S. van Tol, S. Kuipers, prof.dr. J. Gussekloo,
Transcript van de presentatie:

Een studie naar zoek- en keuzeprocessen De keuze is aan u! Een studie naar zoek- en keuzeprocessen en het gebruik van prestatie-indicatoren in verschillende patiëntengroepen Utrecht, 3 februari 2009

Marktwerking in de zorg ? Zorgverleningsmarkt Zorgverlener Ondernemer Patiënt Overheid Zorginkoopmarkt Verzekerde Zorginkoper Zorgverzekeringsmarkt Verzekeraar

Een klein onderzoek Drie korte vragen Gelieve bij ‘ja’ de hand op te steken

1. Kent u ze?

2. Zorggebruik Maakte u de afgelopen 5 jaar gebruik van ziekenhuiszorg?

3. Gebruik info Maakte u bij uw ziekenhuiskeuze gebruik van Elsevier, AD-top-100, Kiesbeter.nl, etc.?

Resultaten

Aanleiding onderzoek Keuzeprocessen

Vraagstelling In hoeverre spelen prestatie-indicatoren een (potentiële) rol in het keuzeproces van patiënten die op zoek zijn naar een zorgaan-bieder of behandelaar?

Onderzoeksopzet Hoofdstuk Onderwerp Methode 2 Prestatie-indicatoren kiezende zorggebruiker? Literatuurstudie & documentenanalyse 3 Keuzeprocessen chronisch zieken Literatuurreview 4 Keuzeprocessen patiënten Gefundeerde Theorie Benadering 5 Keuzeprofielen / keuzebepalende (f)actoren patiënten Q-methodologie 6 Relatieve gewicht keuzebepalende (f)actoren patiënten Keuzesimulatie met vignetten 7 Methode voor de ontwikkeling van relevante kwaliteitsinformatie Concept Mapping I II III 1581 Patiënten met Knieartrose, Chronische Depressie of de ziekte van Alzheimer (en/of hun naasten)

Onderzoeksopzet deel II GTB Q-Meth DCE Conclusies 

Resultaten deel I Prestatie-indicatoren in theorie bruikbaar voor ondersteuning keuzes patiënten maar rol in keuzeproces tot dan toe onduidelijk; Veel bestaande kwaliteitsinformatie niet beschikbaar voor patiënten; Weinig tot geen onderzoek naar keuze voor zorgaanbieder of behandelaar (wel decision aids); Mogelijk van invloed: sociaaldemografische factoren, ziektekenmerken, psychosociale aspecten, ervaringen, sociale netwerk, informatie

Resultaten deel II Levens-houding Type aandoening In controle consument Volgzame patiënt Levens-houding Type aandoening Fase van de aandoening Organisatie van de zorg Opleidings-niveau Focus op uitkomsten Focus op vertrouwen Keuzebepalende (f)actoren

Impact keuzebepalende factoren Knieartrose Chronische Depressie Ziekte van Alzheimer Effectiviteit en veiligheid: “Gemiddelde buigingshoek knie voor/na operatie” Continuïteit van zorg: “Altijd dezelfde behandelaar” Deskundigheid instelling m.b.t. Alzheimer: “Gespecialiseerde instelling” Patiëntgerichtheid: “Goede eerdere ervaring met ziekenhuis” “Een vast team van behandelaren” “Gespecialiseerde afdeling” “Persoonlijke klik bij eerder contact met specialist” Relatie met therapeut: “niet zo’n goede relatie tijdens eerder contact” Toegankelijkheid: “Reisafstand” Inspraak: “Cliënt is ‘in-control’ tijdens behandeling” Nakomen zorgafspraken: “zorg altijd conform overeenkomst” Effectiviteit en veiligheid: “Kans op wondinfecties” Visie op behandeling: “Visie behandelaar overeenkomstig wens cliënt” “ % bewoners dat zich veilig en comfortabel voelt in instelling”

Resultaten deel III Concept Mapping uitstekend geschikt voor ontwikkeling kwaliteitsinformatie patiënten; Combinatie bestaande informatie en experts bevordert validiteit en haalbaarheid; Continue betrokkenheid consumenten vergroot geschiktheid; Stakeholderbenadering versoepelt implementatie en bestendiging

Conclusies Prestatie-indicatoren kunnen belangrijke rol spelen bij toerusten patiënt in zorgmarkt; Consumenteninformatie wel afstemmen op specifieke situatie patiënt; Zowel interpersoonlijke aspecten als technische kwaliteit van belang, maar… Effectiviteit en veiligheid vaak belangrijker in keuze-proces dan reisafstand, advies familie, vrienden of huisarts; De vaak gehoorde stelling dat ‘de patiënt’ automatisch naar dichtstbijzijnde ziekenhuis gaat, op verwijzing door huisarts en op basis van verhalen uit omgeving, wordt door dit onderzoek zeker niet bevestigd!

Aanbevelingen Uitkomstindicatoren ontwikkelen voor zorgproducten (DBC’s, ZZP’s); Bij ontsluiten informatie rekening houden met wensen van relevante klantsegmenten door differentiatie aanbod; Informatie dicht bij patiënten brengen via HA, maatschappelijk werk, SPV-ers, etc. Gaat u ermee aan de slag?

De keuze is aan u!

Internetgebruik Nederland 83% beschikt over internet. Van de overige 17% geven de meesten aan niet geïnteresseerd te zijn of elders te kunnen internetten. Bron: CBS, 2008 “De digitale economie”.

Concept Mapping

2 wegen van verbetering door transparantie