Het verwerken van onderzoeksgegevens Rutger van de Sande rutger.vandesande@fontys.nl
Het verwerken van onderzoeksgegevens (data) Organisatorische informatie CORF Onderzoeksdesigns Onderzoek in stappen Casus: De Electronische LeerOmgeving Page 2
Praktische informatie 7 mei: 2e kans hoorcollege 14 mei: werkcollege talen: A121 wiskunde & economie: A208 M&M: A206 natuur- /scheikunde: B110 21 mei: laatste werkcollege (zie Sharepoint voor laatste werkbladen)
Praktische informatie 4 juli: deadline inleveren onderzoeksvoorstel 24 augustus: deadline herkansing
interventie (treatment) Onderzoeksdesigns E steekproef interventie (treatment) nameting Onderzoeksvraag is bijv.: Zijn leerlingen meer gemotiveerd geraakt door mijn project? (E = experimentele groep) Page 5
interventie (treatment) Onderzoeksdesigns E steekproef voormeting interventie (treatment) nameting (E = experimentele groep) Page 6
interventie (treatment) Onderzoeksdesigns (E+C) E C n.v.t. steekproef voormeting interventie (treatment) nameting (E = experimentele groep; C = controlegroep) Page 7
interventie (treatment) Onderzoeksdesigns (E+C) E C n.v.t. steekproef randomiseren voormeting interventie (treatment) nameting (E = experimentele groep; C = controlegroep) Page 8
interventie (treatment) Onderzoeksdesigns (E+C) E C n.v.t. steekproef voormeting interventie (treatment) nameting (E = experimentele groep; C = controlegroep) Page 9
interventie (treatment) Onderzoeksdesigns E steekproef voormeting interventie (treatment) nameting (E = experimentele groep) Page 10
interventie (treatment) Onderzoeksdesigns E steekproef interventie (treatment) nameting (E = experimentele groep) Page 11
Onderzoek in stappen 1 2 3 4 5 verlegenheidssituatie & praktijkvraag onderzoeksvraag 3 gegevens verzamelen 4 gegevens verwerken 5 (resultaten & conclusies)
Casus: De Electronische LeerOmgeving (A) 1 Hoe komt het toch dat onze prachtige nieuwe ELO zo weinig wordt gebruikt? 2 In hoeverre wordt de ELO door de docenten gewaardeerd? 3 Vragenlijst: Voor 6 functies wordt de waardering aangegeven (1-10) Gegevens: 25 ingevulde vragenlijsten met ieder 6 kruisjes 4 ? Kwantitatieve of kwalitatieve gegevens? Page 13
Kwantitatief of kwalitatief? dataverzameling kwantitatief kwalitatief data-verwerking ok X Page 14
Kwantitatief of kwalitatief? dataverzameling kwantitatief kwalitatief data-verwerking ok X Page 15
Kwantitatieve gegevens & verwerking cijfers, bijv.: geturfde frequenties n.a.v. observaties; aangekruisde hokjes in vragenlijst. Verwerking beschrijvende statistiek gemiddelde, standaarddeviatie, tabel, grafiek toetsende statistiek Page 16
Casus: De Electronische LeerOmgeving (B) 1 Hoe komt het toch dat onze prachtige nieuwe ELO zo weinig wordt gebruikt? 2 Welke redenen hebben docenten om de nieuwe ELO niet te gebruiken? 3 Interviews met 15 docenten, a.h.v. interviewschema. Gegevens: 15 uitgetypte interviews. 4 ? Kwantitatieve of kwalitatieve gegevens? Page 17
Kwantitatief of kwalitatief? dataverzameling kwantitatief kwalitatief data-verwerking ok X Page 18
Kwalitatieve gegevens & verwerking tekstgegevens (bijv. antwoorden op schriftelijke open vragen) geluidsopnamen (bijv. van interviews) video-opnamen (bijv. van lessen) Verwerking geordende schoenendoos & formele inhoudsanalyse (categoriseren van gegevens) vignettebandering (categoriseren van personen) Page 19
Casus: De Electronische LeerOmgeving (C) 1 Hoe komt het toch dat onze prachtige nieuwe ELO zo weinig wordt gebruikt? 2 Op welke momenten gebruiken docenten de ELO? 3 Logboeken: 6 docenten beschrijven hun ELO-gebruik 4 ? Kwantitatieve of kwalitatieve gegevens? Page 20
Kwantitatief of kwalitatief? dataverzameling kwantitatief kwalitatief data-verwerking ok X Page 21
Kwalitatieve gegevens / kwantitatieve verwerking tekstgegevens (bijv. antwoorden op schriftelijke open vragen) geluidsopnamen (bijv. van interviews) video-opnamen (bijv. van lessen) Verwerking Stap 1 : tel iets in je gegevens; Stap 2: zie situatie A Page 22