Het verwerken van onderzoeksgegevens

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Optellen en aftrekken tot 20
Advertisements

Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
= 1 uur vóór zonsondergang uur
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
Leer de namen van de noten 1
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Wat is CKV CKV staat voor Culturele en Kunstzinnige Vorming. In dit vak maak je kennis met kunst. Tijdens de lessen zie je verschillende vormen van kunst.
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 WELKOM! CCOCOP11R2 Communicatieonderzoek planning 11.
MDAC 2014 Groep 3 The E-Harbor toekomst van de haven van Rotterdam
Naar het Jaareinde toe
Excursie Röntgenafdeling Vie Curi Venlo 15 september 2009 ZijActief Koningslust ZijActief Koningslust Excursie Rontgenafdeling Vie Curie Venlo.
Leer de namen van de noten 2
Gebieden als Powerpoint shapes
WISKUNDIGE FORMULES.
Persoonlijk worden.
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Destillatie.
CHEMISCH WEBEXPERIMENT. 2Woudschoten 1 november 2013 Hans van Dijk coordinator Lisette van Rens leerling / leraar materialen ervaringen in de klas Woudschoten.
Blok 2 les 1.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Chronologie van maatregelen tegen de joden in het Derde rijk
HOOFDSTUK 4 DE CONSUMENT
1 Welk plaatje hoort bij de hals? 2 Welk plaatje hoort bij het neusgat?
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
Analyseren van spotprenten
Effectonderzoek Kwalitatief, kwantitatief & creatief in één…
Centraal Examen op ‘t Aletta 2013 HAVO 5 & Vwo 6.
A H M F K EB C x 87 Afwenden bij A en C, openen en doorlaten (rechtshouden, 1e peloton, dames tussendoor).
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
A H M F K EB C x 88. Korte zijde bij A en C changement met gebroken lijnen (opsluiten!) Daarna rijden.
A H M F K EB C x 92 Galop Binnenruiters grote volte bij A en C -partnerruil- Volgende korte zijde in.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 19 SEPTEMBER.  WELKOM  OUDERRAAD (mevr. Jacobs)  ENQUÊTE ( Fleur Drijvers, Gina Slenders)  INFORMATIE EXAMENJAAR (
Voorlichtingsavond VWO 6 16/9/2013. Programma Onderwijstijd Profielwerkstuk Schoolexamen P.T.A. Voortgang Begeleiding Het centraal examen.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = saai! 1. Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = overal! 2.
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
NETWERKBIJEENKOMST Woensdag 20 april INDELING BIJEENKOMST  Praktische/inhoudelijke zaken –
De Savornin Lohman Welkom op de info avond Leerjaar 2.
Watervogels herkennen
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
USABILITY MYTHBUSTERS BASTIAAN KLOOSTER & PETER AKERBOOM CONGRES WEBREDACTIE 2011.
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
S.V.T.B. Curius 2 3 Vorige bijeenkomst S.V.T.B. Curius 4 Vorige bijeenkomst Voorstelrondje Wie ben je, wat doe je en wat ga je doen?
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Maandag 30 mei corveerooster Corvee rooster week 23 (6 juni t/m 10 juni): Grote Beer en Melkweg 10.30, en uur: 2T Melkweg en Grote Beer
Infoavond HAVO 5 6 september Infoavond Havo 5 Programma Opening Info over Havo 5 algemeen Kennismaking mentor.
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Duurzaam bouwen Het geïsoleerde metalen dak 1. 2.
Even bijpraten… Jan Bartling 30 januari 2015 In vogelvlucht langs de belangrijkste thema’s.
Samen naar het examen informatie voor ouders over periode 4
Tuinvogels herkennen.
Transcript van de presentatie:

Het verwerken van onderzoeksgegevens Rutger van de Sande rutger.vandesande@fontys.nl

Het verwerken van onderzoeksgegevens (data) Organisatorische informatie CORF Onderzoeksdesigns Onderzoek in stappen Casus: De Electronische LeerOmgeving Page 2

Praktische informatie 7 mei: 2e kans hoorcollege 14 mei: werkcollege talen: A121 wiskunde & economie: A208 M&M: A206 natuur- /scheikunde: B110 21 mei: laatste werkcollege (zie Sharepoint voor laatste werkbladen)

Praktische informatie 4 juli: deadline inleveren onderzoeksvoorstel 24 augustus: deadline herkansing

interventie (treatment) Onderzoeksdesigns E steekproef interventie (treatment) nameting Onderzoeksvraag is bijv.: Zijn leerlingen meer gemotiveerd geraakt door mijn project? (E = experimentele groep) Page 5

interventie (treatment) Onderzoeksdesigns E steekproef voormeting interventie (treatment) nameting (E = experimentele groep) Page 6

interventie (treatment) Onderzoeksdesigns (E+C) E C n.v.t. steekproef voormeting interventie (treatment) nameting (E = experimentele groep; C = controlegroep) Page 7

interventie (treatment) Onderzoeksdesigns (E+C) E C n.v.t. steekproef randomiseren voormeting interventie (treatment) nameting (E = experimentele groep; C = controlegroep) Page 8

interventie (treatment) Onderzoeksdesigns (E+C) E C n.v.t. steekproef voormeting interventie (treatment) nameting (E = experimentele groep; C = controlegroep) Page 9

interventie (treatment) Onderzoeksdesigns E steekproef voormeting interventie (treatment) nameting (E = experimentele groep) Page 10

interventie (treatment) Onderzoeksdesigns E steekproef interventie (treatment) nameting (E = experimentele groep) Page 11

Onderzoek in stappen 1 2 3 4 5 verlegenheidssituatie & praktijkvraag onderzoeksvraag 3 gegevens verzamelen 4 gegevens verwerken 5 (resultaten & conclusies)

Casus: De Electronische LeerOmgeving (A) 1 Hoe komt het toch dat onze prachtige nieuwe ELO zo weinig wordt gebruikt? 2 In hoeverre wordt de ELO door de docenten gewaardeerd? 3 Vragenlijst: Voor 6 functies wordt de waardering aangegeven (1-10) Gegevens: 25 ingevulde vragenlijsten met ieder 6 kruisjes 4 ? Kwantitatieve of kwalitatieve gegevens? Page 13

Kwantitatief of kwalitatief? dataverzameling kwantitatief kwalitatief data-verwerking ok X Page 14

Kwantitatief of kwalitatief? dataverzameling kwantitatief kwalitatief data-verwerking ok X Page 15

Kwantitatieve gegevens & verwerking cijfers, bijv.: geturfde frequenties n.a.v. observaties; aangekruisde hokjes in vragenlijst. Verwerking beschrijvende statistiek gemiddelde, standaarddeviatie, tabel, grafiek toetsende statistiek Page 16

Casus: De Electronische LeerOmgeving (B) 1 Hoe komt het toch dat onze prachtige nieuwe ELO zo weinig wordt gebruikt? 2 Welke redenen hebben docenten om de nieuwe ELO niet te gebruiken? 3 Interviews met 15 docenten, a.h.v. interviewschema. Gegevens: 15 uitgetypte interviews. 4 ? Kwantitatieve of kwalitatieve gegevens? Page 17

Kwantitatief of kwalitatief? dataverzameling kwantitatief kwalitatief data-verwerking ok X Page 18

Kwalitatieve gegevens & verwerking tekstgegevens (bijv. antwoorden op schriftelijke open vragen) geluidsopnamen (bijv. van interviews) video-opnamen (bijv. van lessen) Verwerking geordende schoenendoos & formele inhoudsanalyse (categoriseren van gegevens) vignettebandering (categoriseren van personen) Page 19

Casus: De Electronische LeerOmgeving (C) 1 Hoe komt het toch dat onze prachtige nieuwe ELO zo weinig wordt gebruikt? 2 Op welke momenten gebruiken docenten de ELO? 3 Logboeken: 6 docenten beschrijven hun ELO-gebruik 4 ? Kwantitatieve of kwalitatieve gegevens? Page 20

Kwantitatief of kwalitatief? dataverzameling kwantitatief kwalitatief data-verwerking ok X Page 21

Kwalitatieve gegevens / kwantitatieve verwerking tekstgegevens (bijv. antwoorden op schriftelijke open vragen) geluidsopnamen (bijv. van interviews) video-opnamen (bijv. van lessen) Verwerking Stap 1 : tel iets in je gegevens; Stap 2: zie situatie A Page 22