Actiebegeleidend onderzoek GWO en BS

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innoveren voor gezondheid
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Op koers met het Zelfmanagementkompas
Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
Samen voor de Stad 1 Het initiatief en de partners Beoogd resultaat: het realiseren van 16 wijkteams 26 maart 2014.
Ondernemen in de praktijk
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Kandinsky College Malderburchtstraat
In het bestuursakkoord
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Sturen op resultaat, een kwestie van lange adem
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
IBIN Inspiratiedag Gezonde Wijk, Utrecht 26 mei In Beweging In Noord Leefstijlinterventies voor cliënten DWI Amsterdam Noord Joost van Genabeek.
Gezonde School Conferentie MBO Vitaal voor leren en werken 7 april
De ervaringen met het wijkgezondheidswerk in Eindhoven.
Inspiratiedag Lokaal ouderenbeleid 28 september 2007 Prof. Dr. D. Verté, N. De Witte, L. De Donder Vakgroep sociale en culturele agogiek, Vrije Universiteit.
Convenant ontwikkelingssamenwerking Stad Roeselare.
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Utrecht, 11 juni
Rondetafel VELON-congres Evaluatie academische dieptepilots
Alfa-college Bewegen in het curriculum en de gezonde school op Alfa-college Anna Veeneman & Patty Veen.
Tegel 1: Versterken preventie Tegel 2: Kennisinfra Tegel 3: Toerusten professionals Tegel 4: ZAT Tegel 5: CJG Tegel 6 en 8: Effectief portfolio Tegel.
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Doop Friso Sake Looij en Bastiaan Mike van Noordenne Zondag 10 Mei 2009 Jesaja 49: 15 Zou het mogelijk zijn dat een moeder haar kind zou kunnen vergeten,
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Cliënt- en Familieperspectief
Presentatie voor CEPHIR
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Upstream policy Research on health and Behaviour Across disadvantaged Neighbourhoods (40) in the Netherlands Gefinancierd door ZonMw.
Onderzoek naar gezondheid in de Gezonde Wijk Experimenten
Effecten van de Gezonde wijk - Kosten en baten in beeld -
Sociaal-economische gezondheidsverschillen:
Health promotion for a multi-ethnic population Presentatie op basis van promotie- onderzoek van Marieke Hartman Karien Stronks Sociale Geneeskunde, AMC/UvA.
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
VERBREDING VAN PRAKTIJK & DEFINITIE YOTA ! PARTICIPATIE BIJ DE VORMGEVING VAN EEN STAD.
Even voorstellen: Nathalie van de Garde,
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Datagestuurde handhaving :
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Geschikt wonen voor iedereen (GWI) Mw. M.P. Heerkens Wethouder Sociale Zaken, Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Grondbeleid 14 oktober 2009 Woonzorgzones.
BoekStart in de Kinderopvang 18 oktober 2010
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Evalueren van natuurlijke experimenten in de volksgezondheid
Samen voor de Stad 1 Het initiatief en de partners Beoogd resultaat: het realiseren van 16 wijkteams 26 maart 2014.
Studiemiddag Effecten in Wijken Workshop Lessen en uitkomsten van onderzoek naar wijkteams Peter Soorsma Gemeente Amsterdam De Systeemgarage Jacco Snippe.
Impact van veranderingen in de vergoeding voor hulp bij stoppen met roken sinds 2011 Prof. dr. Anton Kunst Afdeling Sociale Geneeskunde AMC, Universiteit.
EFFECT VAN INTEGRAAL BELEID OP ALCOHOLGEBRUIK BIJ JONGEREN
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Evaluatie-onderzoek sociale veiligheid lhbt Freek Bucx
Functie 1 Referentiepersonen: Frédéric Willems en Julienne Wyns  Informeren over de GGZ  Sensibiliseren  Preventie  Vroegdetectie en –interventie,
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Kwalitatieve Evaluatie van Handelen rond Suïcide KEHR Suïcide Marieke de Groot, Derek de Beurs, Remco de Winter, Ad Kerkhof Vrije Universiteit Amsterdam.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Wat is de rol van de GGD bij PSH? In gesprek over ‘wat te doen’ en ‘hoe dat te doen’ Thérèse Claassen, projectleider modelconvenant PSH Michel Dückers,
ELRC Workshop in Den Haag, Nederland, Kunt U Bijdragen? 1.
Voordelig voorschrijfgedrag Klankbordgroep 16 mei 2017
Sturen op resultaat in Jeugd en Wmo
Samenwerking Gemeenten en Zorg en Zekerheid
Onderzoek ‘peuterwerk in achterstandswijken’
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Transcript van de presentatie:

Actiebegeleidend onderzoek GWO en BS Jennifer van den Broeke Thomas Plochg, Karien Stronks stagiair Raphaël vd Kraaij Sociale geneeskunde AMC-UvA

Inspiratiedag 26 mei 2011 Achtergrond Gezonde Wijk Overvecht en Beter Samen Actiebegeleidend onderzoek: - Wat is dat? En hoe werkt het? - Waarom? - Wat zou u er mee kunnen?

Achtergrond GWO en BS -1- Gezondheidsverschillen in achterstandswijken grote stad Agis Zorgverzekeringen convenant met gemeente Utrecht en convenant met gemeente Amsterdam Pilots: Beter Samen (BS) in Amsterdam Noord en Gezonde Wijk Overvecht (GWO) in Utrecht Werkprincipe = Community based integrated care

Achtergrond GWO en BS -2- Community based integrated care / gemeenschapsgerichte geïntegreerde zorg als werkprincipe = Een principe waarbij de zorgbehoeftes van de gemeenschap (bv. een wijk) leidend zijn voor de organisatie van het gezondheidszorgsysteem. Aangezien de zorgbehoeftes in de 21ste eeuw vragen om meer afstemming, coördinatie en samenwerking tussen zorgverleners, is een geïntegreerd zorgaanbod aangewezen. (Plochg, 2006)

Achtergrond GWO en BS -3- Doelstelling onderzoek: -procesevaluatie (hoe ontwikkelt de pilot?) en -effectevaluatie (wat levert de pilot op?)

Actiebegeleidend onderzoek: Wat is dat? En hoe werkt het? -1- Actiebegeleidend onderzoek heeft twee functies: - actiefunctie - evaluatie functie (Wagemakers et al, 2007)

Actiebegeleidend onderzoek: Wat is dat? En hoe werkt het? -2- Evaluatie functie: - data verzamelen - beschrijving maken - interpretatie geven / duiden aan de hand van literatuur

Actiebegeleidend onderzoek: Wat is dat? En hoe werkt het? -3- Actie functie: “Kenmerkend voor actiebegeleidend onderzoek is dat de resultaten van onderzoek voortdurend worden teruggekoppeld naar de praktijk, opdat op basis daarvan beslissingen kunnen worden genomen over het ‘hoe nu verder’.” (Wagemakers et al, 2007)

Actiebegeleidend onderzoek: Wat is dat? En hoe werkt het? -4- Actie functie: Ondersteunen van het ontwikkelingsproces - voeden met observaties, ideeën uit de literatuur, discussie - dialoog aan de hand van programmatheorie (PT) (Donaldson, 2007 en Rossi, Freeman en Lipsey, 1999)

Actiebegeleidend onderzoek: Wat is dat? En hoe werkt het? -5- Wat is een programmatheorie? Een PT is in feite een weerslag van de beoogde doelen in de pilots en de middelen die worden ingezet om dat te bereiken.

Actiebegeleidend onderzoek: Wat is dat? En hoe werkt het? -6-

Doelmatigheid, verandering in aanbod, verandering in professioneel handelen. Nu verandering in organisatie van samenwerking: werkconferentie en stuurgroep  ook opnemen of samenwerking op bestuurlijk niveau lukt (om te komen tot een nieuwe organisatievorm waarin professionals en aanbieders kunnen samenwerken)

Actiebegeleidend onderzoek: Waarom? -1- Actiebegeleidend onderzoek in GWO en BS omdat nog niet uitgekristalliseerd is hoe gemeenschapsgerichte geïntegreerde zorg invulling te geven

Actiebegeleidend onderzoek: Waarom? -2- Doelen en middelen lopen door elkaar heen en kunnen gaandeweg veranderen of gaan schuiven (zie proefschrift van Melanie Schmidt, 2009) actiebegeleidend onderzoek aan de hand van een programmatheorie kan helpen de doel-middelrationaliteit centraal te houden

Actiebegeleidend onderzoek: Waarom? -3- Met actiebegeleidend onderzoek aan de hand van een programmatheorie is het mogelijk indicatoren te kiezen waarmee preciezer de effecten van de interventie (pilot / experiment) gemeten kunnen worden, ipv dat je de effecten meet van andere ontwikkelingen in de wijk

Actiebegeleidend onderzoek: Wat zou u er mee kunnen? Grote lijnen te midden van alle ontwikkelingen Nuttige dialoog met andere perspectieven bieden Zorgvuldige invulling PT levert meer positieve uitkomsten (Harting&Van Assema, 2007) maakt overige ‘winst’ inzichtelijker (Harting&Van Assema, 2007) In te zetten als sturingsmiddel Kan helpen de grote lijnen in zicht te houden te midden van alle ontwikkelingen Dialoog kan nuttig zijn en andere perspectieven bieden Zorgvuldige invulling van de PT levert meer positieve uitkomsten en maakt inzichtelijker wat er naast impact verder bereikt is (Harting&Van Assema, 2007)

Bedankt voor uw aandacht! Vragen? Bedankt voor uw aandacht! j.r.vandenbroek@amc.uva.nl Kan helpen de grote lijnen in zicht te houden te midden van alle ontwikkelingen Dialoog kan nuttig zijn en andere perspectieven bieden Zorgvuldige invulling van de PT levert meer positieve uitkomsten en maakt inzichtelijker wat er naast impact verder bereikt is (Harting&Van Assema, 2007)