Toepassingen Mattheüs – effect

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

De noodzaak van vernieuwing in de zorg RVZ - advies Ruimte voor arbeidsbesparende innovaties in de zorg.
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Wim Drees lezing1 Drie verklaringen voor goede scores Nederlands onderwijs in internationale PISA vergelijkingen •Centraal gestandaardiseerde en nationale.
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Woensdag 31 oktober, Dominicanenklooster, Zwolle:.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Do’s and Don’ts presentaties
Levensvragen Over geluk…..
Divera TWISK SWOV - Nederland
Rol van de gemeente. 1.Ons onderwijs is uitstekend, maar… Hoge pieken, maar ook brede en diepe dalen De overgang van lager naar middelbaar onderwijs verloopt.
de tijd van burgers en stoommachines
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
STEDELIJK GEZONDHEIDSZORG CONCEPT een zoektocht naar sterke kanten gemeenten tav zorg voor gezondheid resultaat zoektocht als vertrekpunt.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
De vangnetpopulatie in de Ziektewet: kenmerken en risicofactoren voor langdurig verzuim Het onderzoek.
De start * 2010 * Initiatief: NIGZ (CBO),NHG, LHV, Pharos, AMC, NIVEL, Stichting Lezen & Schrijven *Intentieverklaring ondertekend door 30 organisaties.
Politiek.
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 2-4.
Jongerendebat Neder-Betuwe. Op welke school zit je? 1.VLC 2.Pantarijn 3.Helicon.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
SOCIALE STRATIFICATIE
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Hoe werkt de maatschappij? Is deze maakbaar? Hoe beïnvloed je de economie?
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
H4B - Maatschappijleer H 5 - § 4 – Van nachtwakersstaat tot verzorgingsstaat Geschiedenis van de sociale wetgeving in Nederland: … – Nachtwakersstaat.
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 2-4.
2 th 1 Ontwikkeling § 2-3.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Mens- en wereldbeelden van verklaringsmodellen van armoede en van samenlevingsmodellen. Peter De Burghgraeve 5 TSO.
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
H10.2 Feminisme en socialisme
Regenten en vorsten H7.2 DE BURGERCULTUUR (BLZ. 130)
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Introductieavond voor bestuursleden Doelstellingen Scouting Nederland.
“Laat de kinderen tot mij komen” Zondagsscholenactie seizoen voor zondagsscholen in Egypte.
Stip op de horizon Mitros in 2020 Bespreking met HNM.
Doelen realiseren met media
Doelen realiseren met media
Kinderarbeid..
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
Wat is DRAMA??.
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
Sociaal digitaal Visie op de digitalisering in het
Socialisme: wij Meer gelijkheid (einde maken aan armoede en ongelijkheid) Meer sociale rechtvaardigheid De zwakkeren in de samenleving moeten beschermd.
Welkom bij de start van Basisschool Uniek
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
de tijd van burgers en stoommachines
Beleids plan Beleidsplan wat in het Grommertje staat is richting gevend. Bestuur wil graag uw mening weten. De uitgangspunten / keuzes van.
Nieuwsbrief 6 OBS De Driekleur Daltonlocatie 14 november 2017 AGENDA
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6
Wie ben ik? Martine Voortmans Master in de chemie
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Topsport en breedtesport
Niet alleen op de wereld
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Sint-Jozefsinstituut
Sint-Jozefsinstituut
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Transcript van de presentatie:

Toepassingen Mattheüs – effect Sociale stratificatie

Mattheüs-effect MERTON Bekende wetenschapper Onbekende wetenschapper

Mattheüs-effect De bekende wetenschapper wordt bekender, en in relatieve termen gaat de onbekende wetenschapper minder bekend worden.

Mattheüs-effect Karl Marx Proleteriaat Kapitalisten

Mattheüs-effect Polarisering Toe-eigening meerwaarde Investeringen ‘kapitaliseren’ Armen worden armer, rijken worden rijker

Mattheüs-effect Toepassingen op verschillende domeinen (p. 141 e.v.) Een leerkracht in de lagere school die zijn leerlingen leert lezen. Het zijn de leerlingen die al kunnen lezen die vaak meer gaan lezen en op die manier beter gaan kunnen lezen dan de leerlingen die niet zo goed zijn in lezen.

Mattheüs-effect 2. In de huidige maatschappij wordt verwacht dat volwassenen blijven leren: levenslang leren. Daarom bestaat het volwassenenonderwijs. Levenslang leren en is niet noodzakelijk gericht op hoog gechoolden maar toch blijkt dat het de vaak reeds geschoolde mensen zijn die zich gaan bijscholen en zo de discrepantie tussen geschoolden en weinig geschoolden groter wordt.

Mattheüs-effect 3. De overheid geeft geld uit voor de gezondheid van de burgers. Programma’s die gezondheidsbevorderend zijn mogen dan wel gericht zijn tot de zwakkeren in de samenleving maar toch blijkt dat het net de mensen zijn met een goede gezondheid die zich vooral gaan vergewissen van de nieuwe technieken en mogelijkheden.

Mattheüs-effect Syntheseoefening Evalueer: “Als we willen dat mensen hun verantwoordelijkheid opnemen moeten we stemplicht behouden. Anders speelt het Mattheüs-effect en dat impliceert dat er niet langer sprake is van correcte vertegenwoordiging van het volk.”