Toepassingen Mattheüs – effect Sociale stratificatie
Mattheüs-effect MERTON Bekende wetenschapper Onbekende wetenschapper
Mattheüs-effect De bekende wetenschapper wordt bekender, en in relatieve termen gaat de onbekende wetenschapper minder bekend worden.
Mattheüs-effect Karl Marx Proleteriaat Kapitalisten
Mattheüs-effect Polarisering Toe-eigening meerwaarde Investeringen ‘kapitaliseren’ Armen worden armer, rijken worden rijker
Mattheüs-effect Toepassingen op verschillende domeinen (p. 141 e.v.) Een leerkracht in de lagere school die zijn leerlingen leert lezen. Het zijn de leerlingen die al kunnen lezen die vaak meer gaan lezen en op die manier beter gaan kunnen lezen dan de leerlingen die niet zo goed zijn in lezen.
Mattheüs-effect 2. In de huidige maatschappij wordt verwacht dat volwassenen blijven leren: levenslang leren. Daarom bestaat het volwassenenonderwijs. Levenslang leren en is niet noodzakelijk gericht op hoog gechoolden maar toch blijkt dat het de vaak reeds geschoolde mensen zijn die zich gaan bijscholen en zo de discrepantie tussen geschoolden en weinig geschoolden groter wordt.
Mattheüs-effect 3. De overheid geeft geld uit voor de gezondheid van de burgers. Programma’s die gezondheidsbevorderend zijn mogen dan wel gericht zijn tot de zwakkeren in de samenleving maar toch blijkt dat het net de mensen zijn met een goede gezondheid die zich vooral gaan vergewissen van de nieuwe technieken en mogelijkheden.
Mattheüs-effect Syntheseoefening Evalueer: “Als we willen dat mensen hun verantwoordelijkheid opnemen moeten we stemplicht behouden. Anders speelt het Mattheüs-effect en dat impliceert dat er niet langer sprake is van correcte vertegenwoordiging van het volk.”