Didactiek procesgerichte aanpak

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Advertisements

Groep 1: Thematiseren “Fietswinkel”
Groep
Preventieve instructiemethodiek
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
Groep 7&8 INFORMATIEMIDDAG Maandag 24 september 2012.
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Welkom op de informatieavond van groep 7/8
TrabiTour fährt weiter! Deutsch für die Oberstufe
Welkom op de informatieavond van groep 7
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Neue Kontakte 4-kgt Workshop D-103
Nieuw Nederlands 4e editie
Leerlijnen in relatie met de methode
Informatie- avond groep 6
Voor leesplezier én resultaat!
Infoavond groep 4.
Structureel Coöperatief Leren
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Informatieavond groep 4
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Geïntegreerd werken met de vaardigheden voorbeelden.
Wie ben ik? Zoë Kol juf van groep 5 en 6.
Informatieavond groep 6. Groep 6 Juf Renée Fijlstra ( ma-di-wo ) en juf Tineke Klappe ( do-vrij )
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Informatieve bijeenkomst
 Wiskunde  Nederlands  Frans  W.O.  Huiswerkplanner  Eindtoetsen, OVSG, naar het secundair  Website.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
2 Neue Kontakte 6 e editie Tweede Fase Clarije van IJssel-Groffen.
2 Examentraining 6 e editie Tweede Fase Clarije van IJssel-Groffen.
Wat biedt Leesparade? Complete methode voortgezet technisch lezen.
Waar is de zevende dwerg?
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
Zwijsen. Echt anders … volledige les in leerlingmateriaal 3 organisatievormen mogelijk keuze leerkracht: zelfstandig of samen een verantwoord compacte.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Belang van spellingstrategieën Hoe komen kinderen tot de juiste spelling? Leerplan: ervaren gemengde flexibele spellers Hoorweg: zoals je het hoort Onthoudweg:
Informatieavond groep 8, Kees van den Groenendaal 8.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
1 van 19 Hoofdstuk 6 Geletterdheid: schrijven. 2 van 19 Schrijven Motorische vaardigheid: schrijfletters op papier krijgen Stelvaardigheid: gedachten,
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
Kennen en kunnen Wat je moet kennen en kunnen voor de SO Woordenschat H1 t/m H4 1. Woordraadstrategieën: -zoek een synoniem; -zoek een omschrijving of.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Groep 7. Dagprogramma (voorbeeld) Inloop Trefwoord Stil lezen Rekenen Spelling Eten.
Informatieavond Groep 4.  Technisch Lezen, Methode “Leeslijn” – 4 x per week  Begrijpend Lezen, Methode “Tekstverwerker” – 1 x per week  Vrij Lezen.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Spelling & Dyslexie 2 week
– examentraining schrijven & taalportfolio
Informatieavond Groep 4.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Informatieavond groep 5
Geïntegreerd werken met de vaardigheden
Praktijk Opleiders Cursus
Woordenschat Hoofdstuk 3
Voortgezet technisch lezen
Welkom in groep 5 jaarklas. Een korte impressie van: directe instructiemodel het lesrooster. waar wordt bij de lln een beroep opgedaan. de leerstof van.
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Stappenplan werkwoordspelling
Groep 2 Begrijpend luisteren
TAAL & THEORIE 3.3 Het spreken en begrijpen van taal
Engels Compenseren strategieën Compenserende strategieën
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Frans Interactie-strategieën Interactie
Transcript van de presentatie:

Didactiek procesgerichte aanpak directe instructiemodel, met slimme inzet van media (o.a. instructiefilmpjes) per leerlijn: stappen Denken – Doen – Terugkijken structurele aanpak van herhaling & onderhoud sterke differentiatie heldere leerdoelen en leerstrategieën accent op 1 leerlijn per twee dagen Integratie van leerlijnen via o.a. verhaalanimaties, leesteksten en betekenisvolle activiteiten

Woordenschat verhaalanimatie als startpunt: horen, visualiseren en ‘labelen’ van woorden woorden komen terug in teksten en opdrachten kijkwoorden, leeswoorden, weetwoorden en schooltaalwoorden doelwoorden worden in functionele context aangeboden betekenisverlening via plaatje, definitie + voorbeeldzin, verhaalanimatie (biedt context voor betekenis) didactiek van Verhallen: sterk is de herhaling/integratie in teksten en opdrachten van hele hoofdstuk, ook bij spelling basis van woordenlijst is de WAK

Spreken en luisteren (lineair) proces met stappen voor-tijdens–na (evenredige) aandacht voor de 3 onderdelen uit referentiekaders: spreken – luisteren - gesprekken voeren systematisch spreek- en luistervaardigheden aan bod laten komen geïntegreerd met woordenschat per blok opdracht ter observatie

Leesbegrip kerndoelen verwerkt koppeling aan woordenschat lezen en begrijpen van teksten belangrijk, o.a.: - verhaalanimaties - leesteksten - stellen (schrijfopdrachten)

Woord- en zinsbouw uitlegblokje per taalverschijnsel van herkennen naar benoemen: concrete benamingen van passief naar theorie/begrip naar toepassen vanaf groep 5 voorbereidend ontleden

Stellen (lineair) proces met stappen voor-tijdens-na: nadrukkelijk aandacht voor het reviseren van (eigen en elkaars) teksten aandacht voor referentiekaders: diverse tekstsoorten komen aan bod, in opklimmende moeilijkheidsgraad qua verwerk’eisen’ strategische aanpak met heldere leer- en lesdoelen: schrijfdoel, publieksgericht, plannen etc. goede verdeling non-fictie en fictie per blok opdracht ter observatie

Spelling gaat uit van auditieve analyse: eerst horen, dan schrijven heldere schrijfaanwijzingen in leerlingboek én werk/maatschrift rustige opbouw: 1 spellingcategorie / 1 woordpakket per week strategieën: luister-, onthou-, ook zo- en regel- werken aan spellingbewustzijn: - eerst horen (niet alles prijsgeven) - uitbreiden van woordpakketten met eigen woorden - zelfevaluatie en zelfcorrectie gebaseerd op referentiekaders (SLO: moment van eerste aanbod) en Cito-afnamemomenten

Spelling (2) voorbereiding werkwoordspelling vanuit taal (grammaticale begrippen) toepassing werkwoordspelling vanaf eind groep 5 in groep 6-7-8: elke eerste week van een blok is werkwoord-spelling de lessen werkwoordspelling kennen dezelfde structuur als bij de onveranderlijke woorden opbouw werkwoordspelling vanuit ‘persoons-vorm’ ook hier: veel onderhoud en herhaling