Geletterdheid….. Wat is dat?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Agenda Kennismaken met elkaar Workshop Pauze Gesprekspunten Deze powerpoint is bekeken door de buitenkring van utrecht en binnenkringen van Utrecht en.
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Rekenproblemen en Dyscalculie
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Aandacht voor taal raakt de hele school
Welkom op onze thema-avond
Rekenproblemen en Dyscalculie
Ik zal je leren! Wat zouden al die gasten nu denken? Kom ik met wat nieuws? Hoe kan ik het anders ....? Een hele hoop van Maggi en ook een beetje van mij?
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Clusteroverleg groen ’11
Visie: rapport en portfolio
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Competentiegericht leren vmbo
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Communicatie met ouders
Workshop Kind & Gezin en Inloopteam Zuidrand
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
Ouderavond Groepsorganisatie
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Taliger maken van werkvloeren Piet Van Avermaet
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Omgaan met talige diversiteit op de werkvloer Piet Van Avermaet.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Opvoeden.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Toekomstgericht onderwijs
Welkom ik maak me sterk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Meer voorlezen, beter in taal
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taalaanbod Module 1 Wat zeg je en hoe zeg je het.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
Maaike Verrips 13 september 2012 Meertaligheid Boekstart Inspiratiedag.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Hoe pedagogisch handelen?
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Mondzorg - persoonsgericht
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Wat is coöperatief leren?
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Transcript van de presentatie:

Geletterdheid….. Wat is dat? De vaardigheid om : gedrukte en geschreven informatie te gebruiken om in de maatschappij te kunnen functioneren, Om persoonlijke doelstellingen te bereiken Persoonlijke kennis en kunde te ontwikkelen

Verdeeld over drie gebieden Autonoom en adequaat handelen in talige situaties Genieten van taal en de culturele kant kunnen waarderen Toegang bieden tot de academische wereld van school en beroep

Kortom…. Geletterdheid heeft een: Communicatieve, Affectieve en Cognitieve kant.

Natuurlijke taalverwerving Denken Taal en denken zijn verweven Inhoud Taal gaat altijd ergens over Taalaanbod Taalontwikkeling gaat niet vanzelf Doen Taal moet je doen Reflectie Taalleren wordt zichtbaar voor de leerder

Taalverwerving in vijf pijlers Als de school wil aansluiten bij de natuurlijke manier van taalverwerving zijn de vijf aandachtspunten de pijlers voor voortgezette taalontwikkeling op school

De eerste pijler: denken Taal is denken: het één ondersteunt het ander Veel denkoperaties komen tot uiting in taal Door taal leer je de wereld te begrijpen

Wat betekent dit voor de praktijk? Leerkracht en leerling hebben veel interactie met elkaar Taalverwerving is altijd gekoppeld aan de echte wereld Er is dus een relevante context nodig Geïsoleerde taallessen over deelvaardigheden werken contraproductief

Tweede pijler: Inhoud Kinderen willen de wereld begrijpen, willen erbij horen, meedoen, contact. Dit is de motor van de taalontwikkeling. Taalmachine: een grote woordenschat zorgt voor veel voorkennis; dat zorgt weer voor goed begrip, dat zorgt weer voor meer woordkennis. Taalverwerving kan niet zonder kennisverwerving en v.v.

Vervolg pijler: ‘inhoud’ Praten is belangrijk: kwaliteit van de interactie is cruciaal Betekenisonderhandeling De meerwetende partner is de motor van het leren

Wat betekent dit voor de praktijk? De natuurlijke drive om de wereld in taal te vatten biedt kansen om taal te verbinden met betekenisvolle inhouden Het gaat om de inhoud; taalontwikkeling krijg je erbij! Mits: taalrijke omgeving; taal gekoppeld aan de inhoud en de kansen voor taalverwerving van te voren worden overdacht Niet voor iedereen gaat het vanzelf; soms wel loskoppelen van de inhoud en werken aan verbetering van taalvaardigheden

Pijler 3: Doen Veel doen Vaak in dialoog Waarin je samen kennis opbouwt Met de leerkracht als meerwetende partner

Wat betekent dit voor de praktijk? De rol van de leerkracht: Creëren van taalrijke omgeving Trainen en feedback geven op taalopdrachten Activerende didactiek toepassen

Pijler 4: reflectie Zonder reflectie komt er geen verbetering tot stand Natuurlijke (impliciete) reflectie: oefenen, proberen, reacties pijlen, verbeteren Expliciete reflectie: tilt de leerder bewust op het niveau van beschouwer waardoor ze naar hun eigen taaluitingen kunnen kijken

Praktijk Leerkracht als meerwetende partner: lokt taal uit, stelt open vragen, stimuleert het denken, creëert ruimte voor taalproductie tussen leerlingen zodat de leerling zich ontwikkelt Werken met leerlijnen Taalportfolio Bij specifieke problemen werken leerlingen apart aan taal

Pijler 5: taalaanbod Taalontwikkeling gaat niet vanzelf: kinderen leren spreken omdat er tegen hen gesproken wordt Het aanbod is de stimulans Een taalarm milieu zorgt ervoor dat de cyclus van taalontwikkeling hapert Dit heeft grote gevolgen voor het leren

Praktijk Rijke taalomgeving; veelzijdig en stimulerend materiaal Zone van naaste ontwikkeling Activerend gedrag van de leerkracht Rijke interactie met de leerkracht: het taalaanbod is niet los te zien van feedback

Tot slot: stelregels voor taalleren Taalleren is ingebed in ideeën over hoe leren gaat en past bij het pedagogisch klimaat van de school Je leert taal door veel taal te produceren ( doen!!) Taalverwerving gaat niet vanzelf; de school moet er iets aan doen Door taal ordenen we de wereld; taal en denken is met elkaar verweven Taalverwerving gaat vanuit inhoudelijke context Voor een goede taalverwerving is het belangrijk zichtbaar te maken wat de vorderingen zijn; reflectie is belangrijk