Vergoedingsregeling dyslexie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond over dyslexie
Advertisements

WELKOM Dyslexie diagnostiek en behandeling in de Zorg
Dyslexie ‘leren omgaan met …………………..’
Handelingsgericht werken en de IB
Vergoedingsregeling voor diagnostiek en behandeling van dyslexie
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
3-jarigen in het basisonderwijs
Namen van de Abers die de presentatie geven.
“Zonder taal geen verhaal” .
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Het Assink Lyceum.
Vijf-gelijke-dagen model
De ondersteuning van Connect lezen
Begeleiding van kinderen met zorg
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Crisisdeeltijd Almere Voorbeeld van een geïntegreerd project
WELKOM Dyslexie diagnostiek en behandeling in de Zorg
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
De Protocollen Leesproblemen & dyslexie en het “Leesdossier”
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Syndroom van Gilles de la Tourette in de DSM-IV
Van spellend lezen naar directe woordherkenning
Informatieavond groep 3 WELKOM
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Lezen gaat (bijna) voor alles in Groep 3
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Voorlichtingsavond groep 3
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
INTRODUCTIE Hoog en laag IQ Thuis situatie Externe locatie(s) Intensief begeleidingstraject Kortdurend en langdurend Nazorg Coaching Voorlichting.
Dyslexie op het Sondervick
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Ontwikkelingsperspectief
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
Handelingsplannen.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Een prachtige kans voor uw kinderen
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Dyslexie en comorbiditeit (dubbeldiagnose) Door Corry Broek n.a.v. de conferentie Lexima 2012.
Logopedische ondersteuning in de voor- en vroegscholen van Eysden-Margraten Eduard Rodigas, senior onderwijsadviseur.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Sleutel tot succes Workshop compenserende dyslexie-ICT Dyslexie-ICT.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Het zorgcontinuüm.
De knop om!!!!!.
Meldcode Kindermishandeling
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Poortwachtersbijeenkomst
Transcript van de presentatie:

Vergoedingsregeling dyslexie

Voor wie geldt de vergoeding? Voor leerlingen: Die 7,8 of 9 jaar oud zijn Waarbij de school een vermoeden heeft van ernstige enkelvoudige dyslexie, door de geringe vooruitgang Een leesdossier hebben, waaruit blijkt dat er extra hulp is geweest voor lezen en spellen

Leeftijd: 2009 7 of 8 jaar 2010 7, 8 of 9 jaar 2011 7, 8, 9 of 10 jaar Jaar Basisonderwijs en Speciaal basisonderwijs 2009 7 of 8 jaar 2010 7, 8 of 9 jaar 2011 7, 8, 9 of 10 jaar 2012 7, 8, 9, 10 of 11 jaar 2013 7 jaar of ouder

Ernstige Enkelvoudige Dyslexie Signalering van lees- én spellingproblemen Aanpak problematiek op school van 3 tot 6 maanden middels een (groeps)plan Evaluatie van de aanpak Bij onvoldoende effect verwijzing naar een gespecialiseerde zorgverlener

Wat zit er in het leesdossier? Basisgegevens uit het leerlingvolgsysteem Beschrijving van de lees- èn spellingproblemen Omschrijving van de extra begeleiding Resultaten van de extra begeleiding Vaststelling van de toenemende achterstand t.o.v. de normgroep Argumentatie over het vermoeden van ernstige dyslexie Evt. beschrijving van andere (leer)stoornissen

Wat is ernstige, enkelvoudige dyslexie? Ernstig: Blijvende onvoldoende score voor lezen èn spellen, ondanks de geboden intensieve hulp. Enkelvoudig: naast dyslexie is er geen sprake van andere (leer)stoornissen; ook wel comorbiditeit genoemd

Vanaf wanneer is onderzoek mogelijk? Vanaf eind groep 3: - mits er intensief en systematisch hulp is geboden - er een leesdossier aanwezig is N.B. Meestal nà januari groep 4!

Wie vraagt het onderzoek aan? Ouders vragen het onderzoek aan Vrij in keuze van diagnosticus/behandelaar Let op de voorwaarden in de polis van de zorgverzekering School kan een aanbeveling doen voor een bepaalde behandelaar School geeft het leesdossier mee aan de ouders

Vaststellen diagnose dyslexie Intelligentieonderzoek om de belemmeringen voor de leerling goed in kaart te brengen Betrouwbare lees- en spellingtesten, gekeken wordt naar nauwkeurigheid èn snelheid Geen algemeen leerprobleem (laag IQ), taalstoornis of psychische stoornis Gekeken wordt naar de kenmerken dyslexie die bij de meeste leerlingen met dyslexie voorkomen

Externe behandeling van dyslexie Extra en intensieve oefening met de koppeling van klanken en letters en woorden. Behandelaar: 1 uur per week van deelvaardigheden naar verklanking; decoderen en inprenten Aanleren van strategieën om te compenseren

Behandeling van dyslexie Ouders: Oefeningen thuis (10-20 min. per dag) Oefenverplichtingen van het kind en zijn ouders Samenwerking tussen behandelaar – ouders – school; ondersteuning in de groep waar mogelijk.

Financiën Kosten onderzoek : tussen €700,- en €1100,- Behandelingen: €60,- en €70,- per keer Aantal behandelingen tussen de 40 en 60x

Taak van de ouder Signalen serieus nemen en contact zoeken met de leerkracht Heeft je kind dyslexie; blijven bemoedigen, motiveren en ondersteunen bij het leren omgaan met dyslexie Rol spelen bij extra oefenen en trainen Rol spelen bij afstemming tussen leerkracht en behandelaar Blijf voorlezen en leen luisterboeken bij de bibliotheek

Houvast bij Dyslexie Boekje wat uitgebracht is door Balans: Info over begeleiding van een dyslectisch kind van schooljaar tot schooljaar Aanwezig op alle Nutsscholen Te bestellen via www.balansdigitaal.nl

Dyslexie gaat nooit over, maar we kunnen er samen mee om leren gaan!