4de collegagroep voor zorgcoordinatoren 13 maart 2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op reis langs de voorzieningen
Advertisements

= 1 uur vóór zonsondergang uur
Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
Verandering Schooltijden
Infomoment 28 januari 2009 Brussel. Programma •9u30 – 10u: Voorstelling - Waarom en hoe registreren •10u – 11u: Traject pilootproject –Registratie gebruikers.
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student Conferentie 21 november 2013 Conferentie 21 november 2013.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Continurooster ?.
Vijf-gelijke-dagen model
De Kalender en De Seizoenen Ellen Adriansens Gegradueerde in de ergotherapie BuSo – OV 2 – 2 e graad Algemene en Sociale Vorming Raamplan BuSo.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Werkconferentie 4 april 2013
Welkom. Welkom Even voorstellen: De heer Drs. C.H.M. Bentlage Teamleider HAVO / VWO.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Projectweek.
01/09 1 ste schooldag! 06/09 Info-avond 10/09 Parochiefeesten 11/09 Parochiefeesten 24/09 Veldloop.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Kennis delen is kracht HR-deelnetwerk 23 mei 2014 Video ants
Congres Grip op Samenwerken 17 november USBO. Welkom Door: Frank Koen Bestuurlijk voorzitter Slim Samenwerken Burgemeester Capelle aan den Ijssel.
Studiedag project onderwijs, stage en tewerkstelling van jongeren met ASS.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
District zuid-holland
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Naar meer rendement van het weidevogelbeheer Kerngebieden Weidevogellandschap, Tweede bijeenkomst met provincies 17 november 2011, Ede.
4de collegagroep voor zorgcoördinatoren
3 ste collegagroep voor zorgcoördinatoren 16 januari 2014 Beatrijs Van de Casteele & Luc lemarcq PBD Gent.
3 de Collegagroep voor zorgcoördinatoren. 24/01/2012.
Verantwoorde palliatieve zorg in Verpleeg- en Verzorgingshuizen
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Ouderavond klas 2 24 september 2013
SMILE SIMALIA VAN KINDERARBEID NAAR BASISONDERWIJS
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Voorlichtingsavond VWO 6 16/9/2013. Programma Onderwijstijd Profielwerkstuk Schoolexamen P.T.A. Voortgang Begeleiding Het centraal examen.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Informatieavond schooltijden
Handelingsgericht werken
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
NETWERKBIJEENKOMST Woensdag 16 februari INDELING BIJEENKOMST  Praktische zaken –  Inhoudelijke zaken16.00 –
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Ouderavond groep
Maandag 30 mei corveerooster Corvee rooster week 23 (6 juni t/m 10 juni): Grote Beer en Melkweg 10.30, en uur: 2T Melkweg en Grote Beer
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Districtsvergadering Réunion district.
Medezeggenschapsraad Franciscusschool
Welkom S.G. De Triade Leerjaar 1.
Even voorstellen : Groep 3b
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
FEEST EERSTE KLASSERTJES Zondag 26 april
ZijActief Koningslust
Ouderkring groep
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Info directievergadering
Transcript van de presentatie:

4de collegagroep voor zorgcoordinatoren 13 maart 2013 Roze korrels voor zorg 4de collegagroep voor zorgcoordinatoren 13 maart 2013

Triple P, een ondersteuningsprogramma voor de ouders Triple P, een ondersteuningsprogramma voor de ouders. Pauze tot 10u10 Casus Veerle: A.N. in de reguliere klaswerking tot 11u10 4 mededelingen tot 11u20 Casus Maureen: screening van kleuters tot 11u30 Casus Aline: “Prioriteiten bepalen als zoco” tot 11u 45 Casus Vicky: “Een aangepast leertraject uittekenen” tot 12u00

T door Lieve de Kesel . Lieve De Kesel van CKG Kinderkasteeltje te Nazareth en Meryem Usta van de Opvoedingswinkel te gast op onze iCLB-personeelsvergadering. Zij gaven toelichting bij het programma Triple P. Een programma ter ondersteuning van ouders in de opvoeding dat wordt gefinancierd door Kind en Gezin. (te vergelijken met STOP-programma van Wim De Mey dat wij vanuit het iCLB tot vorig schooljaar aanboden). Zie ook http://www38.triplep.net/ Elke ouder kan zich tot de opvoedingswinkel wenden voor individuele ondersteuning in de opvoeding via modules van het Triple P-programma. Voor verder doorgedreven modules van het programma zijn de CKG een partner. Ook groepen ouders kunnen begeleid worden door het CKG (zie de affiche in bijlage). Zorgcoördinatoren krijgen soms te maken met ouders met opvoedingsvragen en zij kunnen in deze dus ook ouders op weg zetten naar deze diensten. Ook het CLB kan en zal dat doen indien we betrokken zijn bij de begeleiding.

10 minuutjes pauze

Casus: Anderstalige nieuwkomers in de reguliere klas Anderstalige nieuwkomers in de reguliere klaswerking. Wij hebben vorig schooljaar met het intern zorgteam en het hele schoolteam een aanpak uitgedokterd voor de instap van anderstalige nieuwkomers op school (zie mindmap als bijlage). Intussen hebben we nog geen nieuwe anderstalige nieuwkomers ingeschreven, dus deze aanpak blijft voorlopig theorie (en dus onder de categorie ‘wensbaar’) en is nog niet getoetst aan de praktijk (met de vraag: wat is ‘haalbaar’?). Vooral de volgende vraag speelt ons nog parten: Hoe kunnen we onze anderstalige nieuwkomers zinvol aan het werk zetten en aan het leren brengen in de uren dat ze in de reguliere klas zitten? Samen met de AN-leerkracht sprokkel ik stap voor stap materialen bij elkaar en héél graag had ik daarbij de input van de collega-zorgcoördinatoren gehad. Hoe doen jullie leerkrachten dat? Welke materialen zijn door jullie bruikbaar of minder bruikbaar bevonden?

Onderdeel van het schoolwerkplan! Pedagogisch project en fundamentele uitganspunten. Organisatie school en indeling leerlingengroepen. Evaluatie leerproces en rapportering. Voorzieningen voor leerlingen met handicap en of leerbedreigde leerlingen, samenwerkingsvormen met andere scholen, ook van BuO 5) Wijze waarop de school via haar zorg- en gelijke onderwijskansenbeleid werkt aan optimale leer- en ontwikkelingskansen van al haar leerlingen.

4 Specifieke doelgroepen Leerlingen met leer- en ontwikkelingsmoeilijkheden. Leerlingen met SES-kenmerken. Anderstalige nieuwkomers Doelgroepleerlingen

COOPERATIEVE WERKVORM 1) Veerle licht haar mindmap toe. ’15 2) We gaan in groepjes van 4 aan de slag; ‘30 Voorzitter, tijdbewaker, verslaggever, analist. 3) Veerle en Sarah vlinderen, luisteren, bevragen, feedback. 4) Plenaire terugkoppeling. + feedback van Veerle en Sarah ‘15

Op donderdagnamiddag 6 juni intervisiegroep “Praten en luisteren naar kinderen.” PCM, een aanbod in het vormingsprogramma. Kostprijs € 150 Interesse? Nieuwe collega ASS, Jolien Van Acker. Onze 2013 – 2014 17/10 – 21/11 – 16/01 – 18/02 – 26/03 – 14/05

Casus Maureen: screening van kleuters Het zou mij een heel eind vooruit helpen, mocht ik via de collega's te horen krijgen welke testing er bestaat om kinderen te screenen i.v.m. beginnende geletterdheid en wiskundige initiatie. Misschien zijn er naast TOETERS en KONTRABAS nog andere bruikbare instrumenten. Ik ben nogal leek op dat vlak . Ik werkte nog nooit met kleuters.

Casus Aline: “Prioriteiten bepalen als zoco” ik heb 12 uren op één school, hoe kan ik mijn tijd zo efficiënt mogelijk besteden? Waar leggen andere coördinatoren hun prioriteiten? Andere vragen: schoolrijpheid --> we maken gebruik van de schoolrijpheidscirkel, maar hoe deze invullen voor anderstalige kinderen? Vullen we dan in wat ze in het Nederlands kunnen of wat ze in hun eigen taal kunnen? Ik heb vorig schooljaar helaas de sessies op het overleg met de zoco’s in verband met schoolrijpheid gemist. de organisatie van het zorgoverleg op school --> wie neemt deel? op vaste momenten? hoe gebeurt de info-uitwisseling met het clb? wanneer wordt beslist een zorgteam wel of niet te laten plaatsvinden? het opstellen van een handelingsplan --> richtlijnen hiervoor, is het mogelijk om concrete voorbeelden van handelingsplannen te bekijken?

Vicky: “Een aangepast leertraject uittekenen” Er zijn enkele van onze kinderen die een doorverwijzing hebben gekregen voor het BuO maar waarvan de ouders er toch voor kiezen om ze bij ons op school te laten. We willen deze kinderen dan, met de middelen en mensen die we hebben , zo goed mogelijk opvangen en zo ver mogelijk brengen. Een afsprakenplan wordt aan de ouders voorgelegd en een aangepast leertraject wordt voorgesteld. Maar het blijft moeilijk voor ons om daar een concrete invulling aan te geven. Hoe pakken jullie dit aan? Wat verstaan jullie onder “bijzondere/ aangepast leertraject”? Ik luister graag naar jullie ervaringen en input! Wij zitten met dezelfde problemen. Van het CLB heb ik de PRodia type 1 gekregen alsook de einddoelen type1. Daaruit zouden we één à twee doelen per tijdspanne moeten halen om te bereiken … Ikzelf ga met het Vliegerteam trachten in discussie te gaan hieromtrent. Hoe kunnen we dit als school dragen? Hoe pakken we dit concreet aan? Ik ga er ook in dialoog over gaan met het CLB. Jammer genoeg kan ik er volgende collegagroep niet bij zijn. Ik ben benieuwd naar input van anderen …. Ik ben steeds bereid om de koppen als zoco’s eens samen te steken hoe we hiermee kunnen omgaan.

En…..? Volgende bijeenkomst dinsdagnamiddag 23 april 2013.