Colofon Het boek dat hierbij hoort heet - zo leer je nog eens wat over de invoering van de vmbo ict-route. Geschreven door Jos de Kleijn en Carla van der Brandt. Het maken van een overlevingsgids
Verkeersveiligheid rond de school
Teveel verkeersongelukken Wereldwijd zijn er meer dan 1 miljoen verkeerslachtoffers per jaar. In Nederland per jaar meer dan 800 dodelijke ongelukken. Kinderen tussen 0 – 16 jaar zijn betrokken bij meer dan 20% van alle fietsongelukken. Ook de onderdoorgang onder de provinciale weg is niet veilig voor fietsers. Het is een ingewikkelde situatie. Er komen veel wegen samen bij het viaduct.: de Baron van Wassenaerstraat, het Zanderijpad, Parnassia, de Nieuwe Duinweg. Als de school wil verhuizen naar de nieuwbouw , wil de directeur een fietsvriendelijke omgeving. Welke projectgroep vindt de beste oplossing voor het fitets- en brommer veilig maken van de toegang tot de school.
Wat wil de school? Mijnheer van, Efferink is de directeur van de praktijkschool. Hij wil weten welke oplossingen er mogelijk zijn voor de verkeersveiligheid van de praktijkschool. Hij denkt aan de volgende mogelijkheden Aparte fietspaden, waardoor langzaam verkeer en gemotoriseerd verkeer geschieden worden. Verkeersdrempels, waardoor er minder snel gereden kan worden Stoplichten met aparte stoplichten voor fietsers Een betere wegindeling en verlichting Als projectgroep werk je een van deze mogelijkheden uit. Je maakt een voorkant en een achterkant en daartussen werk je een van deze alternatieven uit.
De voorkant De directeur wil op de voorkant een professionele plattegrond op schaal met foto’s van de hele situatie van het viaduct. Een tekening met daarop de volgende straten: Baron van Wassenaerstraat, Zanderijpad, onderdoorgang viaduct, Parnassia, Nieuwe duinweg. Op de plattegrond zijn de maten van de straten nauwkeurig aangeven. De lengte van de straten, de breedte van de stoepen en straten en de onderdoorgang.
Aparte fietspaden De directeur wil eerst een onderzoeksverslag over de hoeveelheid verkeer onder het viaduct tussen half acht en kwart over acht. Het verkeer is uitgesplitst in voetgangers, fietsers, brommers en auto's. Daarna wil de directeur een voorstel voor de plek van fietspaden. De plekken van de fietspaden zijn getekend op een plattegrond.
Aparte stoplichten voor fietsers De directeur wil eerst een onderzoeksverslag over de hoeveelheid verkeer onder het viaduct tussen half acht en kwart over acht. Het verkeer is uitgesplitst in voetgangers, fietsers, brommers en auto's. Daarna wil de directeur een voorstel voor de plek van stoplichten. De plekken van de stoplichten zijn getekend op een plattegrond. Bij elk stoplicht staat voor welk verkeer het stoplicht bedoeld is.
Verkeersdrempels De directeur wil eerst een onderzoeksverslag over de hoeveelheid verkeer onder het viaduct tussen half acht en kwart over acht. Het verkeer is uitgesplitst in voetgangers, fietsers, brommers en auto's. Daarna wil de directeur een voorstel voor de plek van verkeersdrempels. De plekken van de verkeersdrempels zijn getekend op een plattegrond. Bij elk verkeersdremepel staat voor welk verkeer deze bedoeld is.
Andere wegindeling De directeur wil eerst een onderzoeksverslag over de hoeveelheid verkeer onder het viaduct tussen half acht en kwart over acht. Het verkeer is uitgesplitst in voetgangers, fietsers, brommers en auto's. Daarna wil de directeur een voorstel voor de andere wegindeling door middel van extra belijning voor het verkeer. De belijningen zijn getekend op een plattegrond. Bij elk belijning staat voor welk verkeer het bedoeld is.
De achterkant De directeur wil op de achterkant aanbevelingen lezen over de verbetering van de verkeersveiligheid op de school. De aanbevelingen mogen ook in de vorm van foto’s of foto’s met een toelichting erbij geschreven. Van de voorkant en achterkant en jullie onderzoek maak je een mooie boekje.
Hulp bij de opdrachten Plan van aanpak Planningsformulier Voorbeeld boekje