Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW Waarom streekproducten op de kaart zetten? Jo Van Caenegem 22 oktober 2007 Sint-Genesius-Rode.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Erfgoed en Plattelandsbeleving in het Meetjesland
Advertisements

Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
De illusies die we ons mogen permitteren VERA 20|6|2006: “ICT- en e-governmentbeleid in de komende legislatuur” Tom Dehaene  Vlaams parlementariër  OCMW-voorzitter.
* Niet-tastbaar * Over generaties heen: doorgeven * Deel van identiteit, cultuur * Gemeenschap! * Dynamisch WAARDE Immaterieel.
Hoe ontstond dit initiatief ?
Kennismakingsvergadering Standbeelden.be vzw Statua.
“Hoe kom ik aan klanten?”
“ - een platform voor ICE in Vlaanderen” Dries Van Den Broucke – 14/09/2012.
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Vis van het Jaar 2007 Berlare, 26 april.
GOMARUS COLLEGE ASSEN. 2 DE DEELNAME  We wilden vanuit de oude situatie als school een nieuwe start maken t.a.v. ons kantine aanbod en beleid. We hebben.
1 Starterslening gemeente Veenendaal. 2  Verkoop van grote projecten steeds lastiger  Perfecte woning en goede balans in aantallen  Van start tot 70%
IRIS, OOG VOOR ONDERNEMEN 1. 2 IRIS. Filmpje Iris.
Gemeenten ondersteunen Noord-Zuidinitiatieven Jacques MEVIS 4de pijlersteunpunt –
KEMPEN KOOKT! KEMPEN ZINGT! CULINAIR EN GEZONGEN ERFGOED IN DE KEMPEN.
Landschapszorg ABL zet zich in voor het ecologisch beheer van landschappen en domeinen, hoofdzakelijk door begrazing met schapenkuddes en voor het organiseren.
Werkwinkel Persaandacht gevraagd! Haal meer uit je persrelaties Roel Daenen.
GOED BETER BEST! Op weg naar kwaliteitsvolle jeugdlokalen en jeugdverblijven 19 maart 2011.
De beleidsronde: een verkenningsronde van kabinet vs. lokale erfgoedactoren Erfgoedcel TERF.
Dialoog en netwerkvorming i.h.k.v. het lokaal sociaal beleid
Sociaal aan de slag met voedseloverschotten Lief Vandevoort Brussel, 24 april 2013.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Toeristisch-recreatieve regiowerking in het Waasland Sara Van Cotthem 6 november 2008.
Goed rioolgebruik: de lokale campagnes van gemeenten en waterschappen Isabelle Wasmus, projectmanager.
Voorstelling van de catalogus
Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
Omgaan met verandering, de rol van dorpsraden Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
Studiedag 22 april 2008 Brussel “REGIO MIDDEN-KEMPEN BEWEEGT!”
Hageland+.
Groningen = Oranje = VVD. In beweging  We kunnen niet alles.  We zijn vrijwilligers.  Geen uitgebreide plannen of beleidsstukken.  Welke accenten.
Beleid rond korte keten in Vlaanderen
Bijeenkomst colleges 15 februari 2011
SYSTEEM VRIJETIJDSPAS sociaal tarief - diversiteit binnen sport toepassing in Izegem AV SF 22 april 2010 SF: Stijn Werbrouck
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
FairTradeGemeente. Een campagne van: Max Havelaar Oxfam-Wereldwinkels Vredeseilanden.
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Middenstandsvereniging Heusden-Zolder vzw heet u welkom
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Ken je kracht…Deel je kracht…
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw Cambodja Juni 2013.
Welkom Bij de onafhankelijke partij voor elke Bestenaar.
Huiswerk maken Uw kind helpen bij het maken van schoolopdrachten.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
WerkWaard Samen werken aan werk WerkWaard verbindt bedrijven die gemotiveerd personeel zoeken aan kandidaten die deze arbeid kunnen leveren
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
Thuiszorg voor Élesd Een project van de Roemeniëgroep.
Geef voor gezond eten! Veel kinderen zijn ondervoed door eenzijdig voedsel: rijst.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Omzet Colruyt Group = 8.916,8 mio euro van de groepsomzet Detailhandel Groothandel & foodservice Overige activiteiten.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Fairtrade Week Week met aandacht voor fairtrade 7 t/m 15 mei Huis aan huis folder.
“Toekomst van adviesraden” Dieter Van de Putte | dewakkereburger.be 1.
Molenwater SG Middelburg
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Met de MOgroep de verkiezingen in Workshop ‘Investeren in Zichtbaarheid en Beleidsbeïnvloeding’ Wim Carabain Overheidsexperts Public Affairs.
LEEUW VAN DE EXPORT 2016 TIPS VAN DE JURY Dirk Van Steerteghem afdelingshoofd Internationale Handel.
Proef Heist Distributie van hoeve- en streekproducten Lokale Voedseldag.
SOCIALE COHESIE & LEVEN IN JE JEUGDLOKAAL Geen vandaal aan ons lokaal Gent, 11 en 18 oktober 2016.
Het Groot Vleeshuis, Promotiecentrum voor Oost-Vlaamse streekproducten Het verloop van een succesverhaal! 1 Didier Huygens VVSG | De Bijloke | Gent 30.
Duurzaam Idskenhuizen
Bevraging streekproducten
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
De provincies gaan lokaal
Oprichting Regionaal Landschap Schelde–Durme vzw
De kracht van de Fietsersbond
Toerismeboeren Kick-off 2018
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Transcript van de presentatie:

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW Waarom streekproducten op de kaart zetten? Jo Van Caenegem 22 oktober 2007 Sint-Genesius-Rode

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW 1. Ook overheden zijn op zoek naar “identiteit” Vroeger beperkte men zich tot kerken en kastelen Nadien werd de heemkunde ontdekt Werd aangevuld met erfgoed Nu erfgoed in brede zin, ook immaterieel erfgoed en dus ook voeding

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW 2. Wat zijn de voordelen voor de lokale overheden?  Toeristisch interessant  Vernieuwen door traditie  Duurzaam  Link naar lokale ondernemers  Excellente prijs/kwaliteit verhouding

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW 3. Streekproducten hebben ook een meerwaarde Traditionele streekproducten:  Vertellen een verhaal over uw gemeente, uw provincie, Vlaanderen  Onderscheiden je van de anderen  Zijn een visitekaartje  Tonen dat je trots bent op je erfgoed  Staan dicht bij de bevolking  Hebben een “ziel”

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW 4. Waarom staan ze dan niet op de kaart?  Vraagt een extra inspanning  Bestaande contracten met leveranciers/cateraars voorzien geen ruimte  Gebrek aan bekendheid  Welke producten komen in aanmerking?  Onzeker over de kwaliteit

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW 5. Welke acties ondernemen? 1.Door de producenten 2.Door de overheden 3.Door de media 4.Door VLAM

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW 5.1 De producenten  Maak uw product bekend!!!  Start lokaal  Neem zelf contact op met lokale overheden  Maak goede afspraken naar levering, kostprijs, …  Ondersteun lokale activiteiten

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW 5.2 De overheden  Leer uw gastronomische erfgoed kennen  Doe beroep op specialisten zoals ASG of Zythos, om u hierbij te helpen  Gebruik de criteria voor streekproducten en raadpleeg  Voorzie clausules in contracten met leveranciers of cateraars

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW 5.3 De media  Heb oog voor “ons” gastronomisch erfgoed!  Vertel de verhalen van deze producten en hun regio  Werk mee aan de bewustwording!  Creëer een openheid

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW 5.4 VLAM  Verder werk maken van de (h)erkenning van traditionele Vlaamse streekproducten  Verder de bewustwording ondersteunen  Het verhaal van de Vlaamse traditionele streekproducten levendig houden  Ook op Vlaams niveau zorgen voor meer streekgastronomie

Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW Vlaamse traditionele streekproducten: Sant in eigen land!