Filosofie & Religiositeit Welkom! Reflecties op religie in een post-moderne wereld.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verhoudingen tussen joden en christenen in de eerste eeuw
Advertisements

Filosofie & Religiositeit
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
ÉÉN GOD, DE VADER 3 nov Rotterdam.
30 maart 2014 Rotterdam 1. 2 Romeinen 4 17 (...) van die God Voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Welkom in de samenkomst
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
De christelijke boodschap
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
The shortest history of Europe
Gezag en autoriteit De Bron 20 februari 2011.
Joods-christelijk wereldbeeld
Als we nou een definitie van rechtvaardig-
Filosofie & Religiositeit
Filosofie & Religiositeit
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
SECULARISATIE in theologie en pedagogiek
Introductie lesprogramma(1)
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
B1D en B1F 7.2 Reformatie en opstand.
1.1 Over de Nieuwe en de Nieuwste tijd
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Oriëntatie │_______│________ | _______________
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
De ontwikkeling van Het Christendom..
Verhalen over God, mens en de wereld Deel 2. Verhalen over God, mens en de wereld Nieuwe Testament  vervolg op het oude testament Zijn niet los van elkaar.
De Griekse cultuur.
Het ontstaan van de wereld en de mens
Om te genezen wie gebroken van hart zijn…
Echt klassiek! Tijd van Grieken en Romeinen
“De andere kant van de medaille”
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
Prekenserie Handelingen - deel 5 ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 19,20.
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
God Vertrouwen is Jezus kennen
Achttiende en negentiende eeuw
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Griekse mythen en wetenschap
eind december... sinds duizenden jaren... midwinterzonnewende 2.
3 manieren Onderzoeken hoe iets werkt Experimenten Anthonie van Leeuwenhoek.
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 2: De Kruistochten.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
Renaissance en Opstand
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Paragraaf 1: Inleiding. De bijdrage van het christendom aan de wetenschap en de cultuur is groot. Dit is dan ook de reden waarom de Westerse wereld vrijwel.
Tijd van jagers en boeren
De geschiedenis van het Christendom
Ontdekkers en hervormers
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Averroës Aven Ruiz, Ibn Rushd Over Geloof en Wetenschap in de Islam.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Paragraaf 4.2 De expansie van de christelijke wereld
De toekomst van God volgens de filosofen
Renaissance en Opstand
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Tijd van jagers en boeren Jagers-verzamelaars -Jagen / verzamelen -Taakverdeling -Nomaden -geloof Boeren -Akkerbouw / veeteelt -Ontstaan verschillen in.
Transcript van de presentatie:

Filosofie & Religiositeit Welkom! Reflecties op religie in een post-moderne wereld

oorsprong westerse filosofie: Griekenland 585 v. Chr. MILETE

Xenophanes (ca ca. 475 v. Chr) kritiek op de mythologie : is antropomorf en cultuur-specifiek reductionisme : er is één oer-principe, immanent in de kosmos aanwezig, heeft altijd al bestaan voorwaardelijkheid van kennis : de waarheid kunnen wij niet kennen, dus moeten we ons beperken tot hypothesen

pre-socraten ± v. Chr. Natuur-filosofen (empiristen): waarneming & ervaring Onderzoeken & vergelijken natuurlijke fenomenen, en komen zo tot een theorie (kosmologie / fysica)

pre-socraten ± v. Chr. Eleaten (rationalisten): vertrouwen niet op waarneming, maar op de rede, logica en wiskunde Zijn op zoek naar het wezen / de essentie van dingen

Klassieke periode van ± v. Chr. Socrates ( v.Chr.): dialectische ondervraging om via twijfel en filosofie tot hoger inzicht te komen Plato ( v.Chr.): zintuiglijke wereld is schijn, alles gaat voorbij, niets blijft: alles wordt, niets is

Plato ( v. Chr.) analogie van de grot

het prille christendom in Griekenland 323 v.Chr: Hellenistische periode: Griekenland steeds meer ingelijfd bij Romeinse Rijk 300 v.Chr: Oude Testament vertaald naar het Grieks 1e eeuw: Nieuwe Testament geschreven, evangelie verspreid m.n. Paulus (van Tarsus), en Johannes (van Ephese) apologeten (zoals Tertullianus) verdedigden & onderbouwden christelijke leer

Romeinse Rijk : n. Chr. 2e eeuw: waren er in het hele Romeinse rijk al christelijke gemeenten : vormen van de kerk & patristische filosofie (kerkvaders) 1e tot 4e eeuw: christen-vervolgingen (evangelie was verboden) rond 330: Constantijn de Grote schafte de christen-vervolgingen af 4e en 5e eeuw: steeds meer religies & heidense praktijken verboden 529: Justinianus sluit de Academie (van Plato), Griekse filosofie verboden : patristiek: uitwerken van de leer (huwelijk filosofie & theologie)

Aurelius Augustinus (354 – 430) Stelt geloof boven kennis maar stelt ook vragen: Hoe kan de ontstaansgeschiedenis van de wereld volgens het evangelie uit de Bijbel filosofisch worden begrepen en onderbouwd? Hoe gaat de vrije wil samen met predestinatie & goddelijke voorzienigheid? Oplossing: De tijd bestaat slechts in het menselijk bewustzijn. God staat buiten de tijd, alles (van begin tot einde) is NU voor hem: "Voor God is niets veraf of langdurig. Wil je, dat voor jou niets veraf of langdurig is, voeg je dan bij God, want daar zijn duizend jaar als de dag van heden"

Scholastiek ± e - 12e eeuw: voornamelijk neo-platonisme Universaliën-strijd : realisme vs. nominalisme realisme : algemene begrippen bestaan zelfstandig, individueel geval is exemplaar nominalisme : algemene begrippen zijn slechts een veralgemenisering, een ken- instrument van het verstand Paulus Venetus: "flatus voci“

Scholastiek ± : kruistochten waren kruisbestuiving en bloeitijd van wetenschap, filosofie en kunst 13e eeuw: onder invloed van islamitische filosofie (Avicenna, Averroës) meer Aristoteles 14e - 15e eeuw: enorme populariteit van Aristoteles, en toename van nominalisme 15e eeuw: boekdrukkunst: zelfstudie vanaf 1517: reformatie: breuk met de katholieke kerk = breuk met centraal gezag van Rome 16e - 17e eeuw: scholastiek & theocentrisme maken plaats voor renaissance & humanisme

Verlichting 17 e & 18 e eeuw Wetenschappelijke Revolutie: werkelijkheid (natuur) bestuderen d.m.v. observatie dualisme: subject (actief) / object (passief) rationalisme: wiskunde & theorievorming empirisme : experiment & waarneming

Romantiek & Idealisme (eind 18 e – begin 19 e eeuw) 1789: Franse Revolutie : Napoleontische veldtochten Hegel: Phänomenologie des Geistes (1807) subject / object in historische dynamisch proces geest ontplooit zich in dialectisch proces: these - anti-these - synthese - oorsprong = onbewuste individuele geest - doel = bewuste collectieve vrije absolute geest - Absolute Geest = God Schopenhauer: Welt als Wille und Vorstellung (1819) geen dood object tegenover bewust subject zowel mens & natuur = blinde wil tot bestaan de wil = niet in dialectiek naar Absolute Geest, maar oorzaak van lijden (vgl: boeddhisme)

Atheïsme 2 e helft 19 e eeuw Marx (Communistisch Manifest, 1848): de heersende ideologie is altijd de ideologie van de heersende klasse religie is opium van het volk Darwin (On the Origin of Species, 1859): mens = product van blind evolutie-proces best aan omgeving aangepaste overleeft Nietzsche (gepubliceerd: ): dood van God / religie = slavenmoraal levensfilosofie / wil tot macht / übermensch Freud (eind 19 e – begin 20 e eeuw) God is projectie van vaderlijke autoriteit religie = coping-mechanisme met sterfelijkheid

Conclusie “ huwelijk tussen geloof en filosofie” Geschiedenis van de filosofie is een worsteling met de taal Pre-socraten: op zoek naar één onderliggend principe, één oer-stof of oer-wet vanaf Socrates/Plato:” linguistic turn ”: primaat van de begrippen / ideeën (Vormen-wereld) middeleeuwen: zijn sleer, Godsbewijzen en Universalia-strijd (realisme vs. nominalisme) wetenschappelijke revolutie dreef een wig tussen filosofie en theologie sinds 2 e helft 19 e eeuw toenemende secularisatie, in 20 e eeuw nog meer Linguistic Turn : “taal zegt meer over onszelf dan over de werkelijkheid” filosofen & theologen na Nietzsche / Freud hebben zich toegelegd op taal & psychologie i.p.v: "wat / waar is God?“, werd de vraag nu: "wat betekent God?“ (Les 7 & 8)

Filosofie & Religiositeit Tot volgende week! Reflecties op religie in een post-moderne wereld