De wereld achter het ADR groeimodel voor duurzame ontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“We leiden kinderen op in de 21e eeuw met kennis uit de 20e eeuw en in een systeem dat geworteld is in de 19e eeuw” (K.Robinson)
Advertisements

1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
De financiering van eHealth Geld is het probleem niet… Mednet congres 2013 De digitale dokter 10 oktober 2013.
Industriële Chemie VWO 6
JochemKoole.nl Sociale media zijn niet het gouden ei.
Trends en Toekomst van werk in Noord-Holland
For quality of life Prof. Martin Kropff, rector magnificus, WUR 3 april 2013 Nederlands Congres Volksgezondheid.
Teamleren, hoe werkt dat?
BLUE GREEN Peter Reyneveld
Business case diversiteit Commissie Emancipatiezaken 17 april 2012.
MathUnited Wiskunde Dialoog- Nijmegen- 14 mei
Implementatie van innovaties en infrastructuur Hoe kies je de juiste route en medereizigers? Gerda Holleman ZonMw Landelijk Expertisecentrum Verpleging.
Cocreatie in de opsporing
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Benchmark Grondbedrijven 2010 “Een kijkje in andermans keuken…”
Sociale Innovatie als ondernemingsstrategie WORKSHOP uur
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
EVC en duurzaam beoordelen Welkom!
EVC bij faculteit MW 1.De aanpak bij de faculteit Managementwetenschappen 2.Casus 3.Drie stellingen: over de kloof kandidaat - OUNL Presentatie 12 februari.
Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs
“Inzicht biedt Kans op Uitzicht” Donderdag 16 september 2010 Young Kivi Niria.
Derde zondag van de 40 dagentijd 11 maart 2012 Leven door verandering: Geduld Joh. 2: Jezus is woest. De tempel is geen gebedshuis meer, maar een.
Kennisdelen - 7 februari 2013
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
1 Informatica Erik Poll Digital Security groep Radboud Universiteit Nijmegen.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Door:Liliane de Voogd Klas: CO1K Datum: 17 september 2012.
Smart Grid Nederland 19 november 2013 Elwin Ter Horst.
Test je geheugen
+ De Nederlandse Collectie van Gaten in Regels [campus]Orléon: Kansen op Kennis 3 september 2012 Kerstin van Tiggelen.
moderniseren van het curriculum.
Docentendag Woudagemaal Lemmer CIV 11 september 2014
Evaluatie . Duurzame Zorg Academische Werkplaats Limburg
Lekenpraatje PROMOTIE– 5 december 2014 – vrije universiteit
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Wageningen, 12 november 2015.
Noelle Aarts, WUR / Universiteit van Amsterdam
Honoursonderwijs in HBO
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Informatieavond 4 e leerjaar 30 september 2008 HARTELIJK WELKOM
25 februari 2011 Miet Gobert & Katrien Verbouw Gemeente Knokke-Heist.
Netwerkbijeenkomst 3D + HR Stedendriehoek
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Professional PhD Program Symposium Grensoverschrijdende talentontwikkeling 28 mei 2015 Judith van Dongen - van den Broek.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
User-Group NL MSP Nieuwjaarbijeenkomst 2015 Welkom! Kasteel Woerden Wilbert Wijns 2015.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Agrarisch natuur- en landschapsbeheer: de wisselwerking tussen wetenschap en praktijk Prof.dr. Hens Runhaar, buitengewoon hoogleraar Beheer van biodiversiteit.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
13. Meer professionele ruimte voor leraren. Werksessie NRO-congres ‘samen op expeditie’, 3 november
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Het Cirrus Project: De Resultaten
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Duurzaamheid in Gennep
Gezonde fysieke omgeving
DE WERELD VAN DE CHAUFFEUR
Toelichting Gebiedsgerichte aanpak
Emission Vision Samenwerken op het gebied van innovaties
Britt Dorenbosch.
Naar studenten/leraren met eigenaarschap en zelfsturing
Workshop Agile Performance Testing with mBrace Agile
CE  BNN Circulaire Economie  Beroepsonderwijs Noord-Nederland
Parcours pédagogiques flexibles en contexte migratoire
Een lerende en adaptieve organisatie
Barmhartigheid door het Vincentiuswerk: kansen van mens-tot-mens
Roundtable Diversiteitsbeleid: Hoe werkt het wèl?
Titel presentatie.
Transcript van de presentatie:

De wereld achter het ADR groeimodel voor duurzame ontwikkeling Mijn PhD onderzoek en eerste ervaringen als buitenpromovenda Geertje van Oirschot OrléoN manifestatie 3 september 2012 – Kansen op kennis

Inhoud Welkom en dank Mijn onderzoek in een notendop Mijn wereld als buiten-promovenda Eerste ervaringen Waar sta ik nu? Ideeën / suggesties Welkom: ik ben Geertje, werk als organisatie-adviseur bij ADR (Audit Dienst Rijk) en ben tevens buitenpromovenda Dank: dank aan NVOA (Netwerk Vrouwelijke Organisatie-adviseurs) OrléoN manifestatie 3 september 2012 – Kansen op kennis

Het onderzoek in een notendop (1) Wat is dat ‘ADR groeimodel voor Duurzame Ontwikkeling (DO)’? Wat voor werelden erachter? Doel onderzoek: testen en co-creëren Centrale vraag: In welke mate en onder welke condities draagt het ADR groeimodel DO bij aan (wederzijds) leren en innovatie over duurzaamheid binnen verschillende contexten van overheidsorganisaties? Co-creëren: het samen met klanten en andere belanghebbenden verder ontwikkelen van het model. Werelden erachter: diverse contexten van overheidsorganisaties (nationaal en internationaal). Doel onderzoek: het testen en co-creëren van een interactief instrument voor leren en innovatie over duurzaamheid in verschillende overheidsorganisaties. OrléoN manifestatie 3 september 2012 – Kansen op kennis

ADR Groeimodel DO (in eerste case study) De figuur op het scherm laat het principe van het groeimodel voor duurzame ontwikkeling (DO) zien. Het model heb ik samen met een paar collega’s en een klant binnen minfin ontwikkeld tijdens het laatste Kabinet Balkenende. De rijksoverheid streefde toen naar een koploperspositie op het gebied van duurzaamheid. Een aantal gedrukte versies van het model liggen in de zaal. Het model onderscheidt 5 niveaus van duurzaamheid (zie donkerblauwe kolom). De bovenste rij: koplopers niveau. De onderste rij: het minst ontwikkelde niveau van duurzaamheid in een organisatie (pioniers niveau). Het model onderscheidt 4 soorten KSF’en voor duurzaamheid. Dit zijn harde en zachte factoren. (zie de bovenste donkerblauwe rij). Op de achterkant van het groeimodel staat een korte toelichting. Er staat ondermeer waar je het voor kan gebruiken. Hoe het model er na mijn promotie-onderzoek uit zal zien is voor mij een verassing. OrléoN manifestatie 3 september 2012 – Kansen op kennis

Het onderzoek in een notendop (2) Vier perspectieven Groeimodel perspectief Leer en innovatie perspectief Internationaal (niet westers) perspectief Perspectief van change agents in politieke context Methodologie: case studies en action learning Aanpak: ‘building block approach’ Promotoren: Katrien Termeer (Bestuurskunde, Universiteit Wageningen) en Martin Dees (Center Public Auditing & Accounting, Universiteit Nyenrode) Vier perspectieven zijn gekoppeld aan veronderstellingen, theoretisch kader, case studies en publicaties Paradigma: sociaal constructionisme (beleving in contexten, betekenis van en invulling van het groeimodel wordt beïnvloed / gecreëerd door de context) OrléoN manifestatie 3 september 2012 – Kansen op kennis

Mijn wereld als buitenpromovenda (1): ervaringen Twee banen: twee ‘werelden’ Het maakt het werk erg boeiend en uitdagend Nieuwe kennismaking met de academische wereld Het is een ontdekkingstocht vol met verassingen en leermomenten Twee banen: handig combineren: case studies uit werk Boeiend en uitdagend: interessante case studies Academische wereld: ‘dagelijkse’ begeleiding Sylvia Karlsson - Vinkhuyzen OrléoN manifestatie 3 september 2012 – Kansen op kennis

Mijn wereld als buitenpromovenda (2): waar sta ik nu? Artikel ingediend voor de EBEN Conference 19 – 22 September 2012 Barcelona Casus materiaal voor innovatie / leer perspectief aan het ‘verzamelen’ Binnenkort: ‘gouden driehoek’ sessie voor testen groeimodel Testen met deskundigen uit drie ‘werelden’ Sessie tevens brug naar 2e casus EBEN = European Business Ethics Network (studiereis dankzij subsidie NVOA) EBEN Doctoral Academy Conference theme = ‘Work, Virtues and Flourishing. Better people, better organizations and better societies.’ Doel is om dit vervolgens in te dienen voor Journal of Business Ethics OrléoN manifestatie 3 september 2012 – Kansen op kennis

Ideeën en suggesties? Geertje van Oirschot Email: g.h.oirschot@minfin.nl OrléoN manifestatie 3 september 2012 – Kansen op kennis

OrléoN manifestatie 3 september 2012 – Kansen op kennis