ICT maakt dromen klassieke onderwijsvernieuwers waar?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

autonomy supportive lesmateriaal Rob Martens
GAMES in het onderwijs.
Edushock leerfestival
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
De docent als regisseur Een interpersoonlijk perspectief op lesgeven
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
De “ leraar” als rolmodel
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Meeliftgedrag bij groepswerk
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
15 jaar onderwijs & ict in vogelvlucht
Motiveren van leerlingen in het onderwijs? Darco Jansen Lezing voor De Haagse Hogeschool, 18 mei 2010.
Integreren van onderzoek in onderwijs
Determinanten van types ICT-gebruik in de lagere school in Vlaanderen
NV ARQUABA GROEP P.O.Box 1559 Paramaribo Suriname De Arquaba Groep richt zich op ontwikkelen van mens en omgeving. Ontwikkelen.
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Een andere kijk op onderwijs
Concept Development – 20 september 2010
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
27 juli 2014hier komt de naam van de presentatie in P 1 Web 2.0 Het "nieuwe" interactieve internet.
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Ronde tafel 22 oktober ‘Waar het echt om gaat, is met het blote oog niet te zien’ ( Antoine de Saint-Exupery, Le Petit Prince)
Tussentijds Toetsen als Leerstrategie Dirkx, K.J. H., Kester, L., Kirschner, P.A.
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Vraagverheldering leren met meer effect
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Effectiviteit van de VAST-game Een Serious Game voor uitspraak Engels
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
1 Wie durft er nog in een vliegtuig, trein of auto te stappen? Over betrouwbaarheid van software Frits Vaandrager Institute for Computing and Information.
Introductie Cloud Computing Ruud Ramakers 19 April 2012 The best way to predict the future is to create it. Peter Drucker
competentie ontwikkeling en assessment literatuur tips
Het werken met portfolio
Communiceren met mensen met een meervoudige beperking…..een hele kunst? Het intersubjectiviteitskader als leidraad voor de communicatieve ontwikkeling.
1 De ontdekking van Web 2.0 Presentatie Team Ordina type hier de datum 19 april 2007.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
YASM- Advies in opleidingsinnovatie met ICT 11 januari E-learning vanuit onderwijskundig perspectief 27 mei 2002 Dr. Stanley J. Portier.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Wie wordt er leraar? Bart Golsteyn, Stan Vermeulen, Inge de Wolf
@albertschot ICT in het onderwijs. Trends Digital Native.
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Tto: de laatste ontwikkelingen
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
ICT in het onderwijs Inspiratie dag ICT in het
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
De conceptuele denker Milou van Hest Fontys Paboplus (LA3) "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into.
Jeroen Strijbosch Gebruikersdag
Beginnen met lesplannning
Eigenaarschap voor kwaliteit
Grammar of Schooling: onderwijsconcepten voor push+pull leren
Feedback geven en krijgen
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

ICT maakt dromen klassieke onderwijsvernieuwers waar? Rob Martens Francqui Leerstoel college 2

Boekaerts, M. , & Martens, R. (2006) Boekaerts, M., & Martens, R. (2006). Motivated Learning: What is it and how can it be enhanced? In L. Verschaffel,.F. Dochy, M. Boekaerts, & S. Vosniadou (Eds.) Instructional psychology: Past, present and future trends. A look back and a look forward (pp. 113-130). London: Elsevier. Boekaerts, M., Van Nuland, H. J. C., & Martens, R. L. (2010). Perspectives on motivation: What mechanisms energise students’ behaviour in the classroom. In J. Kleine Staarman, K. Littleton, & C. Wood (Eds.), Handbook of Educational Psychology (pp. 535-569). Bingley, UK: Emerald. Gulikers, J., Bastiaens, Th., & Martens, R. (2005). The Surplus Value of an Authentic Learning Environment. Computers in Human Behaviour, 21, 509-521. Martens R. L. (2007). Positive learning met Multimedia. Onderzoeken, toepassen & generaliseren. Oratie. Heerlen: Open Universiteit Nederland. Martens, R. & Hooijer, J (2011). De leervitale leraar: een paradox verklaard. Onderwijsinnovatie, 1, 2011, 12-16. Martens, R. (2008). Vrijheid en autonomie. naar een doorbraak in onderwijs. In J. van der Zwaard, S. van Oenen, & M. Huisman (Red.), Zonder wrijving geen vooruitgang (pp. 27-33). Antwerpen: Garant Uitgevers. Martens, R. (2009). De docent als enthousiaste ontwerper van eigen digitaal leermateriaal. In A. ten Brummelhuis & M. van Amerongen (Eds.), Hier heb ik niets aan! (pp. 84-89). Zoetermeer: Stichting Kennisnet. Martens, R. (2010). Onderwijs meer dan een competitie. Van twaalf tot achttien, september 2010, 20-21. Martens, R. (2011). De coöperatieve Onderwijsvernieuwing. Onderwijsinnovatie, 2, 2011, 24-26. Martens, R. (2011a). De Toekomst van het onderwijs. Onderwijsinnovatie, 4, in druk. Martens, R. (2011b). Professionaliseren op de werkplek. Onderwijsinnovatie, 3, 11-13. Martens, R. (2011c). Leer- en motivatietheorieën in vogelvlucht. In J. Castelijns, M. Segers, & K. Struyen (Red.). Evalueren om te leren – toetsen en beoordelen op school. (pp.19-32). Bussum: Uitgeverij Coutinho. Martens, R., Gulikers. J., & Bastiaens, Th. (2004). The impact of intrinsic motivation on e-learning in authentic computer tasks. Journal of Computer Assisted Learning, 20, 368-376. Martens, R., & Boekaerts, M. (2007). Motiveren van studenten in het hoger onderwijs. Theorie en interventies. Hoger Onderwijs Reeks. Groningen: Wolters-Noordhoff. Martens, R., Bastiaens, Th., & Kirschner, P. A. (2007). New learning design in distance education: its impact on student perception and motivation. Distance Education, 28, 81-95. Martens, R.L. (2010). Zin in onderzoek. Docentprofessionalisering. Oratie. Heerlen: Open Universiteit Nederland. Strijbos, J. W., Kirschner, P. A., & Martens, R. L. (Eds.). (2004). What we know about CSCL in Higher Education. Dordrecht, NL: Kluwer Academic Publishers. Van Nuland, H. J. C., Taris, T. W., Boekaerts, M., & Martens, R. L. (in press). Testing the hierarchical SDT model: The case of performance oriented classrooms. European Journal of Psychology of Education, accepted for publication. Van Nuland, H.; Dusseldorp, E.; Martens, R. Boekaerts, M. (2010). Exploring the motivation jungle: Predicting performance on a novel task by investigating constructs from different motivation perspectives in tandem. International Journal of Psychology, 45, 250-259.

WEB 2.0 Social software, tagging, collective intelligence prosumers, user-generated content Cloud computing Zeer goede bedienbaarheid zoektechnologie Whatever, Whenever, Wherever Volstrekt multimediaal Mobile technology

vrijheid Duidingen: competentie samenwerking Dit is revolutionaire verandering t.o.v. ‘traditioneel’, boekgestuurd curriculum (lineair, eenrichting, gestandaardiseerd, getoetst)

nieuws-gierigheid, lerend, samen-werking Omgevings-kenmerk Mediator: perception Omgevings-kenmerk Motivatie- processen uitkomst sociale verbonden-heid autonomie competence nieuws-gierigheid, lerend, samen-werking Omgevings-kenmerk Omgevings-kenmerk inzet, diepgaand leren, creativiteit intrinsieke motivatie Omgevings-kenmerk minder uitval, welzijn

Kessels en Grotendorst in Behoud van talent: "De prijs die wij op dit ogenblik betalen voor een onderwijspiramide van excellentie, geslaagden en voldoendes aan de top bestaat aan haar brede basis uit herkansingen, misgelopen waardering, voortijdige schoolverlaters, gekwetst zelfrespect en een verstoord geloof in eigen kunnen."

Filmpje? Sudbury Valley School - Focus and Intensity http://www.youtube.com/watch?v=NxPnvJE0V2E If books came after games http://www.youtube.com/watch?v=lpet4TJi41A school kills creativity - ken robinson http://www.youtube.com/watch?v=hkPvSCq5ZXk&feature=related

nieuws-gierigheid, lerend, samen-werking Omgevings-kenmerk Mediator: perception Omgevings-kenmerk Motivatie- processen uitkomst sociale verbonden-heid autonomie competence nieuws-gierigheid, lerend, samen-werking Omgevings-kenmerk Omgevings-kenmerk inzet, diepgaand leren, creativiteit intrinsieke motivatie Omgevings-kenmerk minder uitval, welzijn