ICT maakt dromen klassieke onderwijsvernieuwers waar? Rob Martens Francqui Leerstoel college 2
Boekaerts, M. , & Martens, R. (2006) Boekaerts, M., & Martens, R. (2006). Motivated Learning: What is it and how can it be enhanced? In L. Verschaffel,.F. Dochy, M. Boekaerts, & S. Vosniadou (Eds.) Instructional psychology: Past, present and future trends. A look back and a look forward (pp. 113-130). London: Elsevier. Boekaerts, M., Van Nuland, H. J. C., & Martens, R. L. (2010). Perspectives on motivation: What mechanisms energise students’ behaviour in the classroom. In J. Kleine Staarman, K. Littleton, & C. Wood (Eds.), Handbook of Educational Psychology (pp. 535-569). Bingley, UK: Emerald. Gulikers, J., Bastiaens, Th., & Martens, R. (2005). The Surplus Value of an Authentic Learning Environment. Computers in Human Behaviour, 21, 509-521. Martens R. L. (2007). Positive learning met Multimedia. Onderzoeken, toepassen & generaliseren. Oratie. Heerlen: Open Universiteit Nederland. Martens, R. & Hooijer, J (2011). De leervitale leraar: een paradox verklaard. Onderwijsinnovatie, 1, 2011, 12-16. Martens, R. (2008). Vrijheid en autonomie. naar een doorbraak in onderwijs. In J. van der Zwaard, S. van Oenen, & M. Huisman (Red.), Zonder wrijving geen vooruitgang (pp. 27-33). Antwerpen: Garant Uitgevers. Martens, R. (2009). De docent als enthousiaste ontwerper van eigen digitaal leermateriaal. In A. ten Brummelhuis & M. van Amerongen (Eds.), Hier heb ik niets aan! (pp. 84-89). Zoetermeer: Stichting Kennisnet. Martens, R. (2010). Onderwijs meer dan een competitie. Van twaalf tot achttien, september 2010, 20-21. Martens, R. (2011). De coöperatieve Onderwijsvernieuwing. Onderwijsinnovatie, 2, 2011, 24-26. Martens, R. (2011a). De Toekomst van het onderwijs. Onderwijsinnovatie, 4, in druk. Martens, R. (2011b). Professionaliseren op de werkplek. Onderwijsinnovatie, 3, 11-13. Martens, R. (2011c). Leer- en motivatietheorieën in vogelvlucht. In J. Castelijns, M. Segers, & K. Struyen (Red.). Evalueren om te leren – toetsen en beoordelen op school. (pp.19-32). Bussum: Uitgeverij Coutinho. Martens, R., Gulikers. J., & Bastiaens, Th. (2004). The impact of intrinsic motivation on e-learning in authentic computer tasks. Journal of Computer Assisted Learning, 20, 368-376. Martens, R., & Boekaerts, M. (2007). Motiveren van studenten in het hoger onderwijs. Theorie en interventies. Hoger Onderwijs Reeks. Groningen: Wolters-Noordhoff. Martens, R., Bastiaens, Th., & Kirschner, P. A. (2007). New learning design in distance education: its impact on student perception and motivation. Distance Education, 28, 81-95. Martens, R.L. (2010). Zin in onderzoek. Docentprofessionalisering. Oratie. Heerlen: Open Universiteit Nederland. Strijbos, J. W., Kirschner, P. A., & Martens, R. L. (Eds.). (2004). What we know about CSCL in Higher Education. Dordrecht, NL: Kluwer Academic Publishers. Van Nuland, H. J. C., Taris, T. W., Boekaerts, M., & Martens, R. L. (in press). Testing the hierarchical SDT model: The case of performance oriented classrooms. European Journal of Psychology of Education, accepted for publication. Van Nuland, H.; Dusseldorp, E.; Martens, R. Boekaerts, M. (2010). Exploring the motivation jungle: Predicting performance on a novel task by investigating constructs from different motivation perspectives in tandem. International Journal of Psychology, 45, 250-259.
WEB 2.0 Social software, tagging, collective intelligence prosumers, user-generated content Cloud computing Zeer goede bedienbaarheid zoektechnologie Whatever, Whenever, Wherever Volstrekt multimediaal Mobile technology
vrijheid Duidingen: competentie samenwerking Dit is revolutionaire verandering t.o.v. ‘traditioneel’, boekgestuurd curriculum (lineair, eenrichting, gestandaardiseerd, getoetst)
nieuws-gierigheid, lerend, samen-werking Omgevings-kenmerk Mediator: perception Omgevings-kenmerk Motivatie- processen uitkomst sociale verbonden-heid autonomie competence nieuws-gierigheid, lerend, samen-werking Omgevings-kenmerk Omgevings-kenmerk inzet, diepgaand leren, creativiteit intrinsieke motivatie Omgevings-kenmerk minder uitval, welzijn
Kessels en Grotendorst in Behoud van talent: "De prijs die wij op dit ogenblik betalen voor een onderwijspiramide van excellentie, geslaagden en voldoendes aan de top bestaat aan haar brede basis uit herkansingen, misgelopen waardering, voortijdige schoolverlaters, gekwetst zelfrespect en een verstoord geloof in eigen kunnen."
Filmpje? Sudbury Valley School - Focus and Intensity http://www.youtube.com/watch?v=NxPnvJE0V2E If books came after games http://www.youtube.com/watch?v=lpet4TJi41A school kills creativity - ken robinson http://www.youtube.com/watch?v=hkPvSCq5ZXk&feature=related
nieuws-gierigheid, lerend, samen-werking Omgevings-kenmerk Mediator: perception Omgevings-kenmerk Motivatie- processen uitkomst sociale verbonden-heid autonomie competence nieuws-gierigheid, lerend, samen-werking Omgevings-kenmerk Omgevings-kenmerk inzet, diepgaand leren, creativiteit intrinsieke motivatie Omgevings-kenmerk minder uitval, welzijn