Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Evidence-based leerpotenties in praktijk
Advertisements

Radboud Universiteit Nijmegen
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Leren spellen, feedback en de computer
Preventieve instructiemethodiek
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
Informatie-avond Groep 2/3.
Welkom in groep 3.
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Effectief lees- en spellingonderwijs
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Didactiek procesgerichte aanpak
Het cito-leerlingvolgsysteem
Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Aanvankelijk lezen Hoe lezen wij?
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Leren met meer effect I en II
Effecten van de leesapp ´Letterprins´
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Lezen en spellen: Theorie en Praktijk
"Ongestoord voort" Ede 21 april 2004 Leren spellen S limme oefeningen en het bevorderen van het spellingbewustzijn Anna M. T. Bosman KU Nijmegen
Wetenschappelijk onderzoek naar Hoogsensitiviteit
Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Leesproblemen voorspellen: Mogelijk of Onmogelijk? Wenselijk of Onwenselijk? dr. Anna M. T. Bosman KU Nijmegen, Orthopedagogiek:
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
Effectief spellingonderwijs
EBL: een woordeloze therapeutische aanpak
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Informatie- avond groep 6
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Actieonderzoek instructietafel.
Voor leesplezier én resultaat!
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Bouw!.
Structureel Coöperatief Leren
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp. Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp.
Voor leesplezier én resultaat!
Onderwerpen van deze avond
ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Lezen leren.
‘Leren lezen doe je samen’ Groep 3 en 4
Lees- en schrijfvoorwaarden
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
HE, BAH, WEER HUISWERK! WAT VOOR HUISWERK KRIJGEN DE KINDEREN BIJ ONS IN DE BOVENBOUW EN HOE GEBRUIKEN WE EEN AGENDA IN GROEP 8.
Bijeenkomst September 2015
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Welkom, introductiebijeenkomst Logo
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Masterplan technisch lezen zeer intensieve arrangement Anna Veenstra.
Voorschotbenadering risicokleuters
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
‘Dyslexie’ of Niet zo makkelijk leren lezen en spellen
Welkom in groep 6 Voorstellen Algemene zaken Toelichting vakken Vragen.
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Effectief lees- en spellingonderwijs
Transcript van de presentatie:

Zo leer je kinderen met een lichte en matige verstandelijke beperking lezen en spellen Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet drs. José L. M. Schraven TGM, Zutphen Prof. dr. Anna M.T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen “Goed om te horen, goed om te weten” 12 februari 2008, Abrona, Huis ter Heide

Onderzoeksvraag Profiteren leerlingen met een lichte tot matige verstandelijke beperking meer van de methodiek “Zo Leer Je Kinderen Lezen en Spellen” (ZLKLS) dan van hun huidige leesmethode?

Het onderzoek 2 scholen voor cluster-3 onderwijs 2 leesmethodes: Leeslijn aangepakt met de methodiek “Zo leer je kinderen Lezen en Spellen” (ZLKLS) Lezen moet je doen (LMJD) 3 maanden, 5 dagen per week, 45 minuten lees- en spellingonderwijs Voor- en nameting op (voorbereidende) lees- en spellingvaardigheden Geen enkele leerling was bij aanvang van het onderzoek in staat om een woord te lezen of te spellen

Onderzoeksgroepen

Voor- en nameting Auditieve synthese Auditieve discriminatie Visuele discriminatie Auditieve analyse Visuele analyse Letters benoemen 15 woorden lezen (van mkm- tot mmkmm) 7 onbekende woorden spellen (van mkm- tot mmkmm)

Resultaten De ZLKLS-groep behaalde significant betere prestaties dan de LMJD-groep op: Auditieve analyse Letterkennis Leesvaardigheid Spellingvaardigheid NB: Op de andere toetsen waren geen verschillen

Voortoets = blauw Natoets = groen Letterkennis Voortoets = blauw Natoets = groen ZLKLS LMJD

Leesvaardigheid (max. = 15) ZLKLS LMJD

Spellingvaardigheid (max. = 23) ZLKLS LMJD

3e Onderzoeksgroep 9 leerlingen met een lichte tot matige verstandelijke beperking 3 tot 4 jaar leesonderwijs gehad behaalden vergelijkbare prestaties op zowel lees- als spellingsvaardigheden als de ZLKLS- groep die 3 maanden leesonderwijs hebben genoten.

Conclusie Een grotere groep leerlingen met een lichte tot matige verstandelijke beperking is in staat om te leren lezen en spellen met de instructiemethodiek 'Zo leer je kinderen lezen en spellen' dan met de huidige leesmethode.

Pareltjes uit de praktijk Een leerling van 14 jaar, gediagnosticeerd met downsyndroom heeft leren lezen en schrijven, terwijl de leerkrachten het hadden opgegeven. Een leerling gediagnosticeerd met Williams-Beuren bleek motorisch wel in staat tot het schrijven van letters, leerkrachten waren begonnen met stempelen. Leerlingen zijn in staat om onbekende woorden van mkm- tot mmkmm-niveau te lezen en zijn niet meer afhankelijk van globaalwoorden. De blijheid bij het besef dat ze het kunnen maakt dat je het leren lezen en spellen niet van deze leerlingen wilt en mag onthouden!

Wat maakt ZLKLS zo effectief? Preventieve instructiemethodiek, te gebruiken bij iedere methode Instructiegedrag van de leerkracht Op basis van kennis van hoofdelementen van technisch lees- en spellingproces èn de mogelijke problemen

Het 'WAT' Structuur van de orthografie Hierdoor ontstaat een denkkader (meta-cognitie) Ordening – letters / overeenkomstige lees-schrijfwijze Regels / denkwijzen Structuur van oefeningen op basis van de taakanalyse Leesoefeningen vooraf aan lezen (auditieve synthese) Spellingoefening vooraf aan spellen (auditieve analyse)

Het 'Hoe' Directe instructie Oriënteringsbasis Multi-sensoriële basis heldere, sobere instructie leerkracht is model frontale opstelling differentiatie tijdens groepsles Oriënteringsbasis concreet doel oefenen van onderdelen integratie met bestaande kennis Multi-sensoriële basis visuele, auditieve en motorische kanaal Toetsing en herhaling elke dag dezelfde volgorde elke dag een dictee

voor de afname van alle toetsen Veel Succes Met dank aan Linda Zijlmans, M.Sc. voor de afname van alle toetsen Meer informatie: www.zoleerjekinderenlezenenspellen.nl www.annabosman.eu