Johari venster & feedback

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
De vijf geheimen van effectieve communicatie
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Powerpoint gemaakt door
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Feedback de sleutel tot teamontwikkeling
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Feedback geven en ontvangen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Vraag enkel 1 minuutje van je tijd!!! Met muziek.
HGW en gesprekken met leerlingen
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Meegaan & tegengas geven
Geluid aan.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Weet je wie ik ben ?.
Mijn verjaardag..
Ontwikkeling Gouden Standaard
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
De Maya’s zeggen over Joris: Joris is geboren vanuit zuiverheid en waarheid.Joris wil niets liever dan anderen dienen.Hij kan ervoor kiezen anderen te.
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Heel interessant !.
Enkel 1 minuut van je tijd!!!
Onze doelen en visie in beeld
Het is je gegund..
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
VERSTERK WAT WERKT.
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
In een jeugdgevangenis
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
De kunst van kritiek 4.15 p & 4.18 p
Welkom op onze ouderochtend
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Weet je wie ik ben ? Ik ben iemand waar je elke dag mee leeft...
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Workshop groeigericht feedback geven
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Welkom op onze thema-avond
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Communicatie 7e les.
LOB zeven stappen naar succes
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Loopbaan en burgerschap les 2
Feedback geven zonder dat de ander boos wordt
Loopbaan en burgerschap les 3
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

Johari venster & feedback Communicatietheorie Johari venster & feedback

1 4 2 3 3

Jij en het Johari venster: Wat laat je van jezelf zien? Aan je beste vriend(in)? In je SLB groep? Straks, aan leerlingen?

Feedback

Soorten feedback Spontane feedback: impulsieve, tussentijdss reacties op wat een ander zegt. Evaluatieve feedback: evaluatie van iemands gedrag en prestaties binnen een bepaalde context, binnen een bepaalde periode.

Feedback geven en ontvangen Maak twee lijstjes: Do’s en don’ts

Feedback geven Voorbereidende vragen Wat wil je bereiken? Is dit doel haalbaar? Effectief? Zowel de ontvanger als de gever van feedback moet zijn voordeel kunnen doen met het commentaar, moet er belang bij hebben. Wat precies heeft je collega of de leerling goed gedaan of waarover ben je geïrriteerd, teleurgesteld of niet tevreden? Wat wil je zeggen?

Zet om in opbouwende feedback Negatief Positief Schreeuw niet door de klas! Kijk niet bij je buurvrouw af! Ik kan ook wel merken dat je geen fatsoen hebt! Je moet ook vooral geen rekening houden met een ander! Ik zou me echt niet inspannen als ik jou was, je kon eens moe worden!

Feedback geven 1. Geef negatieve feedback onder vier ogen. Positieve feedback bij voorkeur in de groep. 2. Doe dat zo snel mogelijk nadat je het gedrag hebt waargenomen. 3. Geef opbouwende feedback en beperk je tot de feiten. 4. Geef het gevoel aan dat het gedrag bij je heeft opgeroepen. 5. Gebruik ik-boodschappen. 6. Ga na of de ontvanger de feedback heeft begrepen en herkend.

Feedback ontvangen Interpreteer kritiek niet onmiddellijk als een aanval op je persoon. Schiet niet onmiddellijk in de verdediging, uit je emoties of rem je emoties. Probeer de feedback te begrijpen. Vraag door naar wat de nader precies bedoelt. Toon waardering voor de feedbackgever. Beoordeel de feedback. Doe iets met de feedback. Sta open voor complimenten, doe niet alsof ze niet belangrijk zijn.