De meerwaarde van een herstelgerichte schoolcultuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Advertisements

Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Peter Adriaenssens voorspelt dat 30% van onze jeugd problematisch gedrag zal gaan vertonen, wat betekent dat bijna een derde van het toekomstig talent.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Verhelle Jill 1BaswB Informatieve vaardigheden : sadan opdracht.
Ontwikkelingstraject kinderen
Hogescholen in Dialoog
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Inburgering in Vlaanderen
Als ouders apart (gaan) wonen: beschikbare steunbronnen voor kinderen
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Opgroeien in verbondenheid
Herstelrecht in een notendop
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
Infoavond De Mozaïek Kessel-lo, 4 december 2013
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Trigger tot conflicten op het werk: percepties?
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Opvoeding tot democratisch burgerschap
Informatieavond voor ouders en buurtbewoners.
Jongeren en criminaliteit
H ET BELEID VAN DE OVERHEID CRIMINALITEIT Zelfs problemen hebben recht op bestaan, los ze derhalve niet op. Karel Jonckheere: Vlaams schrijver en dichter.
Doel en taak van de hulpverlening
Weerstand kan je opvatten als feedback
vanuit een herstelgerichte visie!
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
PESTEN JULIANASCHOOL.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
De kracht van positief opvoeden
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Jeugddelinquentie in perspectief. Lena Neirynck. Inhoudstafel:  Wat is herstelrecht?  Praktijk.  Hergo.  Intensieve hulp.  België.  Besluit.  Bronnen.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Van mis-handelen naar relationeel handelen Systemische psychotherapie bij fysiek geweld in paarrelaties van Lawick, J., (2003). Van mis-handelen naar relationeel.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Hoe pedagogisch handelen?
Agressie Intern en Extern
De kracht van het netwerken Waar? Wanneer? Hoe?. De eerste indruk Overleven Vriend of vijand? Positief realistisch.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Waarom een PAP? Radiofragment : Hautekiet
Informatieavond september 2016
De sociaal-maatschappelijke dimensie
Herstelrecht in het kort
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Trauma sensitief lesgeven
VAN LOKALE BEMIDDELING
GO! Campus De Vesten Herentals
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
BOM-model PV 25/03/2014.
Geweldloos verzet in de praktijk
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Herstellend handelen – hergo introductie
Transcript van de presentatie:

De meerwaarde van een herstelgerichte schoolcultuur Herstelrecht

Algemeen Nieuwe manier van kijken naar en omgaan met grensoverschrijdend, schadeberokkenend gedrag Straf staat niet centraal, maar teweeg gebrachte schade Schoolcultuur als oplossing

1. Herstelrecht: een succesvol alternatief? Dreigen of sanctioneren met straffen averechts effect belet geen recidivisme zorgt voor groter isolement, meer problemen Nieuwe aanpakwijze (herstelgericht groepsoverleg, bemiddeling en time out )

2. De herstelrechtelijke filosofie Voorrang op psychologische, emotionele en sociale dimensie Uitgebreide rol aan slachtoffers + omgeving Eist verantwoordelijkheid van daders + omgeving Toegebrachte schade herstellen Samenleving of schoolgemeenschap betrekken

Procedure van herstelbemiddeling: Neutrale tussenpartij Eerst contact met de dader Akkoord dader = aanspreken slachtoffer Niet akkoord dader = verlaten bemiddelingspiste Betekenisvolle derden betrekken Gesprek op neutrale bodem Eindconclusies op papier + ondertekend Afronding met een feestelijk moment

Voordelen en doelen: Daders: - Toegebrachte leed onder ogen te zien - Gedrag of houding corrigeren Slachtoffers: - Vragen stellen - Antwoorden en begrip krijgen Schoolgemeenschap: Waarden en verwachtingen te expliciteren

Toepassingen: Peermediation of peerbemiddeling Herstelgericht groepsoverleg (op school): HERGO’s Time-out Herstelgericht kringgesprek Vertrouwensleerlingen Herstelgerichte berisping ‘No-blame’-aanpak

3. Inbedding in schoolcultuur Herstelgerichte schoolcultuur onderscheidt zich door: Mensen kunnen conflicten positief hanteren Zoeken naar respectvolle uitwegen, inclusieve maatregelen Omgangscultuur van respect en erkenning Nadelige gevolgen kunnen rechtzetten of compenseren Investeren in sociale en emotionele vaardigheden

Social Discipline Window: Bestraffend: ‘afzetten’ tegen dader + tot de orde roepen Herstelgericht: samenwerking + aanspreking Beschermend: dader in bescherming, te jong om te straffen Onverschillig: laat zich niet in met wat er fout is gegaan

Bouwstenen voor een herstelgerichte schoolcultuur:

Referentie: Onderwijs Vlaanderen (2008). De meerwaarde van een herstelgerichte schoolcultuur. Rapport (PDF-document). Geraadpleegd op 19 november 2010, op http://www.ond.vlaanderen.be/antisociaalgedrag/pgs/MIN-Pesten- KL-hefboom4-1-1.3.pdf