Sales Management 7. Werving en Selectie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Advertisements

Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 4 en 5 Vaardigheden Check (Aannemer) (Machinist)
EEN LOOPBAAN BIJ DE RECHTERLIJKE MACHT Examen beroepsbekwaamheid
Uitvoering Natuurregelgeving door provincies
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
Vinden – Binden – Boeien door Maarten Verwer
Sales Management 8. Motivatie en Training.
> Zoekt u personeel? En wilt u  goed zichtbare vacatures?  gekwalificeerde kandidaten?  een vlot wervingsproces?  tegen lage kosten? Kies voor MKB.
H4: Begrijpen van de markt
Gedrag Gedrag wordt bepaald door drie elementen: Verstand Gevoel Wil.
Structuur per juni 2008.
Overzicht Waarom competentiemanagement Competentiemanagement binnen het provinciebestuur Hoe implementeren? Competentiemanagement binnen de verschillende.
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
Challenge the future Delft University of Technology WK Sturing en draagvlak voor energiebesparende maatregelen.
Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ?
Bedrijfsactiviteiten R.P. de Jong DIV. & B en A Advies, Uw adviseur voor Bibliotheek- en Archiefzaken n Consultancy n Interim-management n Projectmanagement.
CLOUD-VITAE VEREENVOUDIG UW SELECTIEPROCES. Over Cloud-Vitae Opgericht in 2013, gevestigd in Papendrecht, innovatief en snelgroeiend. 15 jaar ervaring.
 Werving en selectie  Verloning  Wakker houden  Rapportering  Overleg  CRM  Motivatie.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Daadwerkelijk succesvoller benoemen kan
WERKVELD ARBEIDS- en ORGANISATIEPSYCHOLOGIE LES HR-adviesbureaus OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Catherine Schepers.
WERKVELD ARBEIDS- en ORGANISATIEPSYCHOLOGIE LES HR-afdeling
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
5 Werving en selectie.
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Het bemiddelingsproces
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Slotbijeenkomst Benchmark Publiekszaken
11. Verkoopfunctie beoordelen
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
Business Marketing Management
DOne Doorgedreven ondersteuning naar nieuwe economie.
Tilburg University Maarten Grootendorst Maarten Heidenrath
Rechten en plichten & Testrondes.
Organisatie van de HRM-functie
Leren Solliciteren Zelfverkenning Arbeidsmarktverkenning Het CV
Personeel en organisatie
Sales H5 Leidinggeven Junior Accountmanager.
Personeel en organisatie
Management en leidinggeven
Personeelsbeleid H3 Personeel Certificeerbare Eenheid Ondernemerschap.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
Reflecteren.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Alarmeren en hulpverleningsregels
Wedstrijd Seizoen Planning tool Piet Wauters. Achtergrond Het doel van dit tool is om de trainer te helpen – bij het opstellen van (individuele) kalender.
Personeel en organisatie Hoofdstuk 3 Werving en selectie.
Personeel en organisatie Hoofdstuk 5 Personeel. Inhoud 1 Organisatiestructuur 2 Functieomschrijving 3 Werving en selectie 4 Arbeidsovereenkomst 5 Personeel.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Disclosure belangen NHG spreker
Inleidende Module Waarom Web 2
Personeel en organisatie
ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Dienstverlening Krikke Consult
‘Motiveren kan je leren’
Personeelsbeleid H3 Personeel Certificeerbare Eenheid Ondernemerschap.
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Sales Management 7. Werving en Selectie

1. Belang van de selectie Effectieve werving - waarom ? Men verwacht omzetstijging van nieuwe getalenteerde verkopers ( onderzoek wijst uit dat verwachtingen schommelen tussen 15 -20%). Verkopers zijn duur ! Salaris Salaris Commissies Training Wagen, PC, GSM,... Inherente kwaliteiten moeten aanwezig zijn bij de start Wat interresseert en wat wordt gewaardeerd door een verkoper in job ? ( volgende slide) Werving is lastig

Meest interessante en gewaardeerde kenmerken van het werk

2. Taakomschrijving en persoonsspecificatie Functietitel Taken en verantwoordelijkheden Chef Technische vereisten Mate van zekfstandigheid Persoonsspecificatie Type kandidaat waar je naar op zoek bent. Gevaar dat je te veel eisen stelt en valabele kandidaten uitsluit Twee belangrijkste kenmerken Empathie : vermogen om je in de nader te verplaatsen. Is iest anders dan sympathie. Trots : behoefte om te presteren/ Verkopen met niet alleen geld als doel Belangrijkste eigenschappen ( volgende slide)

Belangrijke eigenschappen van verkopers

3. Wervingsbronnen Eigen personeelsbestand Wervingsbureaus Opleidingsinstituten Concurrenten Andere bedrijfstakken en werklozen Communicatie ( personeelsadvertenties)

Hoe bedrijven externe kandidaten werven

4. Sollicitatieformulieren, selectiemiddelen, shortlists Het formulier Persoonlijke gegevens Opleiding Werkverleden Interesses Shortlist : lijst met kandidaten na screening van de cv’s Het formulier is : Algemene basis voor opstellen van de shortlist Basis voor het solliciatiegesprek Hulp bij de besluitvorming Aanvullende selectiemiddelen Psychologische test Rollenspel

5. Sollicitatiegesprek Meeste bedrijven organiseren twee rondes Meestal met 2 personen ( sales en HR) Beslissing in de meeste gevallen met twee. Gespreksomgeving : zorg voor een rustige plek, geen grote afstanden, geen licht op de ogen van de kandidaat,... Kandidaat op zijn gemak stellen. Doel is de mensen te leren kennen en ze niet in stress situatie te beoordelen ! Start met makkelijke vragen ( open vragen....) Vriendelijk zijn met de kandidaat Enkele methoden inlassen Playback Beloningen geven Stiltes Doorvragen Samenvatten