De economie van het doen Frank Kalshoven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal sociaal huis - 25 oktober 2010 DIGITAAL SOCIAAL HUIS.
Advertisements

Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Van medewerkertevredenheid naar studentgerichtheid
Hoe sterk reageert de vraag op een prijsverandering
© Copyright Berenschot Groep B.V. Bedrijventerreincongres 11 oktober 2007 Deelsessie ronde 2 Verhandelbare Bedrijventerreinquota oplossing.
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
In samenwerking met 13 maart 2014.
Bedrijfsinformatie Arbo Maskelyn Bekijk de presentaties op Bent u op zoek naar een andere presentatie.
Prijs 2005 van het Belgisch Instituut voor Openbare Financiën De productieve efficiëntie in de Belgische drinkwatervoorziening Kristof De Witte.
Toptaken in Tilburg Erik de Ridder van naar 190 pagina’s in drie simpele stappen best wel moeilijke.
Vraagsturing en marktwerking
De economie van het doen en zes gemene vragen over ketenmanagement Frank Kalshoven
Presentatie CRM Ayoub Boufous Yusuf Cetinkaya
Muziek downloaden PVGE Computerclub 5 JANUARI 2012.
Toekomst van de e-Infrastructuur
Klantgericht werken, Kanalen in balans
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
Vanzelfsprekend hebben wij, voor u de hypotheekrente tarieven van Hypotrust, maar wij hebben die ook van vele andere hypotheekverstrekkers.
Uitleg H15 Klas 4G.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Cloud voor uw bestuur? Wij gaan samen met u op onderzoek. Nabespreking.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken 2006 Derde jaargang variant Burgerzaken ‘G3’ Eerste kringbijeenkomst Rotterdam 7 juni 2006.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Een sportraad voor Sport-be-raad Bart Vanreusel September 2006 Zilveren jubileum sportraad provincie Antwerpen.
Is Almelo uniek? Trends op de re-integratiemarkt.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Regionaal parkeerbeleid Donderdag 9 juni Regionaal parkeerbeleid Aanleiding Mobiliteitsplan Drechtsteden: gezamenlijk parkeerbeleid nodig Dordrecht:
Presentatie Geert Keser 5 november 2010
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Voor de AOV verzekering met de beste prijs/kwaliteit verhouding bent u bij ons aan het juiste adres, want onze.
Een gezonder Nederland VTV-2014
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Antwoorden mobieltje- uit lagelonenlanden dus goedkoper.
CBS en regionaal maatwerk
Hoe sterk reageert de vraag op een prijsverandering
Zzp: probleem of oplossing?
Van cijfers naar kennis
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
| Aukje Nauta | Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
‘Kanalen in Balans’ - multichannelmanagement bij overheidsorganisaties 
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Studeren Informatie over inschrijving en studiefinanciering Jan Verhoeven, decaan vwo.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
Klantgerichte publieke dienstverlening in Nederland
inkomenselasticiteit
Welkom Havo 5..
Inkoopcoöperatie.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom Havo 5..
Van beleid tot regelgeving
De succesformule van Dienstverlening
Algemene Implementatie
NRW Ontbijtsessie: The Happy Customer
Het uitbesteden van overheidstaken aan de particuliere sector
Als de samenleving je laboratorium is
Opgaven in het sociale domein
De emancipatie -machine snort van 0 tot 100 Jong geleerd én oud gedaan
Transcript van de presentatie:

De economie van het doen Frank Kalshoven

De economie van het doen inhoud Publieke sector staat/komt onder druk Kiezen voor laten Kiezen voor doen Zes gemene vragen over benchmarks

Druk op de publieke sector Vijf trends (grote stappen, gauw thuis): Samenleving steeds heterogener Vergrijzing leidt tot grotere vraag publieke sector Uitvoeren beleid steeds duurder Scholingsdividend steeds kleiner Belastingheffing steeds schadelijker Conclusie: Belastingeuro wordt duurder én koopt bij uitgeven minder rechtvaardigheid

Kiezen is onvermijdelijk Kiezen voor laten of Kiezen voor doen

Laten

Kiezen voor laten (grote efficiëntie) Paradoxaal beleid: homogenisering beleid in reactie op heterogenisering samenleving Bijvoorbeeld: Vlaktaks Basisinkomen Privaat hoger onderwijs Deregulering

Doen

Kiezen voor doen ( kleine efficiëntie) Beleid moet: Vraaggestuurd Specifiek Uitvoeringsgestuurd Want: Burger heeft de info Dat is zuinig Uitvoerders hebben kennis, info en kunde

Kiezen voor doen ( kleine efficiëntie) Ingrijpen in productieprocessen van de publieke sector mag anno 2005 (dus) echt alleen: Als de prijs van de publieke dienst daalt of De kwaliteit, in de ogen van de burger, stijgt bij gelijkblijvende kosten

Kiezen voor doen Benchmarken is een instrument om de kleine efficiëntie te bevorderen –Intern: vergelijken, leren, kopiëren –Extern: naming en shaming

Nu kunnen we gemene vragen gaan stellen

Gemene vragen over gemeenten (1) Draagt een lange doorlooptijd (balie, mail, etc) bij aan een efficiënter productieproces? –Verschillen tussen gemeenten zijn (zeer) groot Waarom profiteren grote gemeenten niet van schaalvoordelen? –Kleine gemeenten lijken juist efficiënter dan grote

Gemene vragen over gemeenten (2) Is u bekend dat er zoiets bestaat als internet en ? –Bespottelijke normen voor antwoorden –Uittrekelsels Burgelijke Stand/GBA online? –Aanvraag paspoort/Rijbewijs online? –Gemeentelijke samenwerking bij ontwikkeling internetapplicaties?

Gemene vragen over gemeenten (3) Hoe wordt de prijs van diensten bepaalt? –Extreme verschillen in burgerprijzen Welke gemeente is de beste? –Want die conclusie ontbreekt Bent u al op bezoek geweest? –Om te leren