De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

NRW Ontbijtsessie: The Happy Customer

Verwante presentaties


Presentatie over: "NRW Ontbijtsessie: The Happy Customer"— Transcript van de presentatie:

1

2 NRW Ontbijtsessie: The Happy Customer
Bruto Nationaal Geluk Dr. Martijn Burger 2 juni 2015 NRW Ontbijtsessie: The Happy Customer

3 Geluk als Prioriteit in Europa
1/3/2019 Dr. Martijn Burger

4 Wie Wil Wat Weten en Waarom?
Individuen Wat Hoe kan ik gelukkiger worden? Hoe maak ik mijn kinderen gelukkig? Waarom Geluk hoog gewaardeerd Kiezen in meerkeuzemaatschappij 1/3/2019 Dr. Martijn Burger

5 Wie Wil Wat Weten en Waarom?
Organisaties Wat Wat maakt mijn personeel gelukkig? Draagt mijn product bij tot geluk? Waarom Productiviteit Klanttevredenheid Maatschappelijk nut 1/3/2019 Dr. Martijn Burger

6 Wie Wil Wat Weten en Waarom?
NRW Wat Wat maakt mijn personeel gelukkig? Wat voor soort winkellandschap maakt mijn klanten gelukkig? Waarom Voorkomen leegstand; verhuur panden Verkopen, klantenbinding Positieve mond-op-mondreclame 1/3/2019 Dr. Martijn Burger

7 Overzicht Onderzoek naar ‘geluk’
Verschillen in geluk in plaatsen - Landen - Steden - Wijken Verklaringen verschillen in geluk Opties onderzoek geluk in locaties

8 Wat is Geluk?

9 Wat is ‘Geluk’? Vier Soorten Satisfactie
extern intern kansen leefbaarheid levensvaardigheid uitkomsten nut satisfactie

10 Wat is ‘Geluk’? Vier Soorten Satisfactie
voorbijgaand duurzaam deel Genieting o.a. flow Deelsatisfactie o.a. tevredenheid vrije tijd arbeidssatisfactie geheel topervaring Levensvoldoening Geluk

11 Varianten van Geluk

12 Meten van Geluk

13 Meten van Geluk Bevordering van geluk vereist dat geluk kan worden gemeten. Het is namelijk noodzakelijk om te weten: of er nog wel iets te bevorderen valt hoe geluk bevorderd zou kunnen worden en of specifieke interventies in beleid uiteindelijk ook leiden tot een groter geluk en tot betere prestaties.

14 Voorbeeld Enkele Enquêtevraag: Levenstevredenheid
Alles bij elkaar genomen, hoe tevreden of ontevreden bent U tegenwoordig met Uw leven als geheel? Ontevreden Tevreden

15 Voorbeeld enkele enquêtevraag: Cantril’s ladder
Stelt u zich een ladder voor met treden die genummerd zijn van 0 aan de onderkant tot 10 aan de bovenkant. Laten we zeggen dat de bovenkant van de ladder het best mogelijke leven vertegenwoordigt en de onderkant van de ladder het slechtst mogelijke leven. Als de bovenste trede een 10 is en de onderste trede een 0, op welke trede van de ladder vindt u dan dat u op dit moment staat? 0 – Slechtst mogelijke leven .. 10 – Best mogelijke leven

16 Meting tevredenheid Voorbeeld vergelijking wens-werkelijkheid
Open vraag: Wat verlangt u van uw leven? Noem de vijf belangrijkste zaken Gesloten vraag: In hoeverre zijn ieder van die verlangens vervuld?

17 Meting Stemming – Enkele Vraag
17

18 Meting Stemming – Day Reconstruction

19 Meting Stemming – Experience Sampling

20 Meting Stemming – Experience Sampling

21 Geluk in Plaatsen

22 Geluk in Plaatsen Landen Regio’s en Steden Wijken Activiteiten

23 Geluk in Nederland

24 Geluk in Nederland: Trend

25 Geluk in Zimbabwe

26 Geluk in de Wereld

27 Geluk in Nederland - Provincies

28 Geluk in Nederland - Steden % gelukkig

29 Geluk in Nederland – Wijken en Stadslocaties

30 Geluk in Nederland - Sectoren

31 Geluk in Nederland - Activiteiten

32 Geluk in Nederland - Activiteiten

33 Verschillen in Geluk

34 Determinanten Geluk in Landen: Welvaart
Verschillen tussen landen 1/3/2019 Prof. dr. Ruut Veenhoven

35 Determinanten Geluk in Landen: Ongelijkheid

36 Determinanten van Geluk in Landen: Kwaliteit van de Overheid

37 Onderzoek naar Geluk: Determinanten
Verschillen tussen 135 landen rond 2005 Kwaliteit overheid Welvaart Democratie M/V gelijkheid GGZ Inkomensgelijkheid Verklaarde variantie % 1/3/2019 Prof. dr. Ruut Veenhoven

38 Wat Bepaalt Geluk? Bronnen van verschillen binnen landen
extern intern kansen leefbaarheid levensvaardigheid uitkomsten nut satisfactie

39 Wat Bepaalt Geluk? Bronnen van verschillen binnen landen
Leefbaarheid omgeving Socio-economische positie ± 5% Socio-emotioneel netwerk ± 15% Toeval ± 10% Levensvaardigheid Aangeboren ± 30% Aangeleerd ± 25%? Levenskeuzen ± 15%?

40 Problemen bij verklaring verschil plaatsen binnen landen
Verschillen in sociale omstandigheden kleiner Minder goed kwantificeerbaar Meer selectieve vestiging

41 Lokaal Beleid en Geluk Verbeter de leefbaarheid
Infrastructuur Aesthetiek Ontmoetingsplekken Veilige en schone omgeving Goed bestuur Verbetering levensvaardigheid Onderwijs Geestelijke gezondheidszorg Life-coaching 1/3/2019 Dr. Martijn Burger

42 Onderzoek Geluk in Stadslocaties Stand onderzoek
Wel onderzoek naar meningen van bewoners Weinig onderzoek naar feitelijke stemming op locatie Geen onderzoek naar causaal effect: Voelt dezelfde persoon zich daar beter?

43 Onderzoek stadslocaties Focus nieuw onderzoek
Effect op levensvoldoening zeer klein Focus op stemming van het moment Vragen over stemming op locatie Hoe prettig voelt de bezoeker zich? Verschil met gevoel op andere locaties Verschil met gemiddelde stemming thuis

44 Winkelcentra en (Winkel)Geluk op Stadslocaties

45 Onderzoek Stadslocaties Nieuwe Technieken
Herhaalde waarneming stemming moment Zelfrapportage op mobiele telefoon Mappiness DRM: GeluksWijzer Experience Sampling Non-verbaal gedrag van beveiligingscamera Gezichtsherkenning Link naar prestatie

46 Nieuwe Technieken

47 Conclusies Veel kennis over oorzaken verschil geluk tussen landen
Weinig kennis over oorzaken verschil geluk binnen landen Vrijwel geen kennis over geluk op stadslocaties; focus op meten stemmingsniveau Valt met nieuwe technieken wel te krijgen


Download ppt "NRW Ontbijtsessie: The Happy Customer"

Verwante presentaties


Ads door Google