De echte ontdekker is niet degene die nieuwe landen vindt, maar degene die met nieuwe ogen kijkt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Digital Playground Programma workshop 4 april
sociale media: de nieuwe realiteit
Sprint Jabbla.
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Het samen verschillend doen
Integraal onderwijs met ict
Samen leren werken in de cloud
‘t Schrijverke Zoetermeer
Project Roemenië via ThinkQuest.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Het Horizon College en R.O.C. van Amsterdam heten u van harte welkom
Maar…. hoe hou je het leuk??
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Informatieavond.
BOK - QLICT contract Wat vooraf ging – de stichting BOK: Oprichting (2000) De Enschedese besturen besloten tot krachtenbundeling Alle schoolbesturen zijn.
Wat komt er zoal bij kijken?
Sharepoint als werk- en leeromgeving
De nieuwe professional. Generatieverschillen? Kenmerken van De Nieuwe Professional Nu zo rond de 18 jaar Digital Native Altijd online Leert online Communiceert.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
1 Wat heeft u vandaag al gedaan? bellen met gsm sms’en en bestanden downloaden Ringtone downloaden Mp3 speler bijwerken chatten msn’en Games spelen.
Update nodig? test je eigen mediawijsheid. Wat is‘bloggen’?
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Kwaliteitszorg in het Schotse onderwijs
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
Sociale media op school
ICT in een dynamische context
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
S.G. Sint Ursula – Horn Oktober 2008 J. Stollman – Coördinator ICT De Brugklas en ICT.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Het werken met portfolio
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Kwesties rond ict verbonden
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Workshop ‘visieversneller’
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
Digitale portfolio´s Volgende. Waarom? Heb je ook niet zo vaak gehad dat een kind in de klas zoiets moois maakte dat je dacht, het is wel jammer als we.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Transcript van de presentatie:

De echte ontdekker is niet degene die nieuwe landen vindt, maar degene die met nieuwe ogen kijkt

Wie is de huidige jeugd? De homo-zappiëns Multi-tasking Zichtbaar en authentiek Consument en producent Vertrouwt op internetbronnen 2

3 De homo Zappiëns computer spellen speelt dag en nacht communiceert echte en virtuele vriendschappen integreert de noodzakelijke technologie beschikbaar heeft nooit een handleiding leest al lerend speelt en al spelend leert

4 Muziek luisterenVriendin bellen huiswerk maken Surfen en MSN-en multi-tasking

5 Zichtbaar en authenthiek

6 Consument en producent Meer dan 50% creëert online Meer dan 30 % deelt foto's, verhalen en video's Meer dan 20 % maakt weblogs Meer dan 5000 nieuwe sites per week (ook enorm veel sites bij kennisnet)

7 Vertrouwt op..

8 En op..

9 digitale generatie “oude” generaties Parallel verwerken van informatie Beelddenken Altijd verbonden Proactief Spelen en leren is hetzelfde Ontdekken Mediawijs Multitasking Snel Continue gespreide aandacht Werkt samen, deelt Wil direct resultaat zien Fantasie Techniek als vriend Lineair verwerken van informatie Woorddenken Geduld Passief Realiteitszin Medialeken Monomediaal Werkt aan één ding tegelijk Verwerkt tekst Werkt zelfstandig Competitief, defensief Leren is serieus, soms spelen Techniek is een vijand

10 Digitale generatie en “oude” generatie

11 Het gebruik van media door jongeren

12 Anders naar leerlingen kijken Van: Wat kan ik de leerling bieden? Naar: Wat heeft de leerling nodig? Het ontwikkelen van alle talenten van alle kinderen!

13 Het Nieuwe leren: Van het traditionele leren naar het moderne leren, omdat: –de maatschappij verandert –de kinderen veranderen –het onderwijs verandert –en dus ook de leraar…. –En dus ook het management

Het kind dat anders leert vraagt andere vaardigheden van: –de leraar –het team –de directie –het bovenschools management 14

15 Leren met ICT Kennis is objectiefKennis is subjectief Kennis moet je overdragen Kennis construeer je zelf Volwassenen weten wat goed voor je is Samen bepalen wat goed voor je is Directe instructieConstructivisme vannaar

16 Zie ICT als kans, niet als bedreiging Denk niet in problemen, maar in oplossingen

Leren met ICT Informatie snel toegankelijk Leren op afstand (anywhere anytime) Samenwerken op elk niveau Uitwisselbaarheid op inhoud, kennis en ervaringen ELO als hulpmiddel

ELO Centraal staat leren, communiceren, Informatie delen en samenwerken.

Learning Gateway is een compleet internet gebaseerd concept welke ondersteuning aan het onderwijsproces biedt

Microsoft Learning Gateway Samenhangend concept in plaats van losse producten: –Website  openbaar gedeelte –Intranet  gesloten gedeelte –Elektronische Leer Omgeving –CMS DMS ECM

Microsoft Learning Gateway 21

ELO Uiterlijk, gegevens en rechten worden aangepast op de persoon die het portaal bezoekt. Alles vanuit 1 ingang

Organisatieportaal voor de stichting Opbouw van de omgeving Andere Schoolportalen ADdirecteurenstaf Specifieke info: Beleidsdocumenten Personeelszaken GMR Financieën ICT Werkruimten Specifieke info: Schoolinformatie Leeromgeving Schoolprojecten Schoolorganisatie Info voor ouders Leerlingen Medewerkers school Ouders Schoolportaal Teamsites voor onderlinge samenwerking Persoonlijke sites / Digitale portfolio’s BestuurMedewerkersouders

Bestuur/management/staf

School management

Leerkrachten

Leerlingen

digitaal portfolio Digitaal portfolio Registratiedeel Leerkracht - Toetsgegevens - Uitslagen onderzoek Ontwikkeldeel Leerkracht en leerling Verslagen van ontwikkelgesprekken - Afspraken die gemaakt zijn met het kind - Handelingsplannen Presentatiedeel Leerling - Taken - Concreet werk - Reflecties

Sharepoint Learning Kid scenario Leerling heeft toegang tot zijn opdrachten via Opdrachten Lijst Web Part Leraar heeft toegang tot de opdrachten via Opdrachten Lijst Web Part Leraar beoordeelt de opdrachten en stuurt deze terug aan de leerlingen Leraar upload het leermateriaal in een documenten bibliotheek Leraar kent de opdrachten toe aan leerlingen Leerling levert de opdracht in Leerling maakt de opdracht

Ouders

Indeling ICT-beleidsplan Visie op onderwijs Kennis en vaardigheden Educatieve software en content ICT-infrastructuur Samenwerking 31

Visie op onderwijs Een ELO draagt bij aan de verwezenlijking van onze visie op ICT en onderwijs De pilot “Introductie ELO” is geslaagd. Doelstellingen mei 2008 gehaald 32

Kennis en vaardigheden Korte termijn doelen behaald. Nieuwe korte termijn doelen: Scholing leerkrachten (website) Scholing IB-ers (Werkruimtes) Scholing beheerders (nieuwe mogelijkheden) Scholing ICT-ers (verdieping) Scholing digitale borden 33

Educatieve software en content Volop in voorbereiding en ontwikkeling 34

Infrastructuur Korte termijn doelen gehaald. Lange termijn doelen zie investerings- begroting 35

Samenwerking Nobraweb heeft besloten met alle stichtingen de LGW van Microsoft aan te schaffen. Nobraweb heeft besloten om een ECM te laten bouwen. 36

37

38