Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur Wim Vanseveren 13 december 2005.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Ontwikkeling van toeristengebieden
“Een reis naar Licht”.
Verborgen vormen van pesten
De wereld draait door Uitzending De wereld draait Door.
Mijn gegevens op het web!?
Lifestyle-bladen voor de vrouw
Mannus Menting 11 november 2009 Project Week 1 Foto’s van reclame onderweg.
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
Ouderenweekcampagne Actief ouder worden, een leven lang • Ouderenweek 2012: november • Europees Jaar 2012 ‘Actief ouder worden en solidariteit tussen.
20 jaar Open Monumentendagen 2008 RESULTATEN VAN PUBLIEKE OPINIEPEILING Nobody’s Unpredictable Oktober 2008 IPSOS BELGIUM Waterloo Office Park Drève Richelle,
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
De mayonaisepot en de koffie
“Zonder taal geen verhaal” .
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Het Trouwfeest.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Welke trends komen terug
Levensvragen Over geluk…..
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Workshop Trendwatching&Trendanalyse
Aquarellen van Marcel REYNAERT
CULTUREEL KAPITAAL ?????? Je eerste keer weet je niet wat je te wachten staat om dat je het niet kent. De eerste keer dat ik naar het toneel ging was.
CityInMyPocket- studiedag 26 september CityInMyPocket “Kan dat in een vrouwensacoche?”
Cultuurparticipatie bij jongeren
Iedereen coach naar Jef Clement.
't was 't tiende of 't vijftiende huis in 'n rij..
Glow.
Belevingswerelden dagrecreatie
Mijn boodschap Wat wil JIJ zeggen? Mijn boodschap.
Enquête.
Interpreteren van data
Er valt wat te beleven…! Over evenementen en bestemmingen En over wat Toerisme Vlaanderen kan doen Lea Winkeler – stafmedewerker Toerisme Vlaanderen Brakel.
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
De herfst Is begonnen… Met enkele citaten over oud worden en zijn...
Toerisme in Zuidoost Azië
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
saMBO ICT Vrijdag 30 januari 2015
Door Andrea Piombo 2 CMD-I Internet Of Things. Internet of things “LIFX” WAT IS LIFX? LIFX is een LED-lamp die je via WI-FI verbindt met je draadloze.
Rustgevende beelden en teksten om over na te denken.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Rake uitspraken en zeer mooie beelden! Klikken voor vervolg
HEARTLIVE Project. Wie zijn wij? Debriefing  Probleemstelling: Hoe kunnen we ons product zo vormgeven dat het makkelijk begrijpbaar is voor mogelijke.
Tekst verwerken.
Mannen en vrouwen Verschil?! Overeenkomst?! Naam: Mathilde den Boer
Onze doelen en visie in beeld
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Madagaskar is een eiland in de Indische Oceaan, 430 km van Mozambique. Zo’n 2000 jaar geleden zetten de eerste bewoners ‘voet aan wal’ op dit eiland.
Powered by enquete toeristen heeg vrijdag 7 november 2014.
Mijn vrouw en ik.. Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Hendrik.
Alle toepassingen direct toegankelijk op één startscherm naar eigen keuze Eenvoudig Iedereen kan het Dus snel registreren Het kost niets! Het kan echt.
Solliciteren: wat wil ik?
De herfst is begonnen.
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
Buy Your Pin | Why do it yourself? |. Koop de DIYs die je nooit zou maken Bij Buy your Pin kan je eindelijk al die leuke pins die je opgeslagen hebt maar.
Mapping the field. ALEX KLAASEN Eigen website Beginpagina is stijlvol en nodigt uit om verder te kijken op de site. Helaas is de inhoud.
De zomer komt eraan!. Hoog tijd om na te denken over wat je wil met je vakantie …
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Hoi allemaal, ik zit achter de computer. Opa is jarig en ik wil hem feliciteren. Ik ga hem bellen via Skype.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Nieuwkoop, wat heb ik daar te zoeken?!? Jessica Megens Femke van Kampen Jord Klijn Joël Haasnoot Marije Spruit Kees Perquin.
Toerisme Vlaanderen Vlaanderen Vakantieland 2011 Redemptieonderzoek 15 februari 2012 M.A.S. – Market Analysis & Synthesis Brusselsesteenweg 46 a – B 3000.
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Bevraging streekproducten
volgende bladzijde terug
volgende bladzijde terug
Vlaming en brusselaar als ambassadeur voor Vlaanderen en Brussel
Transcript van de presentatie:

Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur Wim Vanseveren 13 december 2005

1. Wie ben ik en waar woon ik? 1 januari 1981 – 1987: cultuur 1988 – 2002: televisie : toerisme “Volstrekt overbodige dingen” Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 1. Wie ben ik en waar woon ik?

2. Korte inhoud Blauwe stenen Goede wind Poëzie en vergif Kookpunten De ogen van een ander Dunne gilletjes van verrukking Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 2. Korte inhoud

3. Blauwe stenen “If I call stones blue its is because blue is the precise word, believe me”. (Gustave Flaubert) Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 3. Blauwe stenen

“De gladde stenen die je oppikt en bekijkt in het maanlicht zijn blauw gemaakt door de zee. De volgende morgen, als je ze uit je broekzak haalt, zijn ze nog altijd blauw”. (Raymond Carver) Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 3. Blauwe stenen

Geld komt in creatieve branches altijd op de tweede plaats Het eerste is altijd creativiteit (visie) Weggegooid geld = geld voor een slecht idee “Interessante mislukkingen”. Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 3. Blauwe stenen

4. Goede wind “Wie niet weet waarheen hij zal varen, moet rekenen op een goede wind”. (Willem van Oranje) Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 4. Goede wind

Publieksonderzoek Receptie-esthetica Jeugdclub met gehandicapten: vast tapijt Jeugdtheater met twee parameters: a) Kopjes b) WC Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 4. Goede wind

5. Poëzie en vergif “One man’s poem is another man’s poison”. (Oscar Wilde) Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 5. Poëzie en vergif

Vraag 7: “Voor welk doelpubliek is dit project volgens u bestemd?” “Bioscooppubliek” “Volwassenen” “Geen precies doelpubliek voor ogen” “Binnen- en buitenlandse filmfestivals” (2x: respectievelijk € en € ) “Echte popcorncinema” versus “de schizofrenie van X wordt nu duidelijk in de zichtbare ontdubbeling van zijn persoon”. Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 5. Poëzie en vergif

Philips Vroeger: “let’s make things better” Nu: ‘sense & simplicity” 30% Belgische gezinnen hebben Senseo a) Gebruiksgemak (1 knop – USA grotere kopjes) b) Trendy design c) Kwaliteitsvolle koffie “Technologie moet net zo vanzelfsprekend zijn als de doos waar ze in zit”. Bijv.: “the wall”. Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 5. Poëzie en vergif

6. Kookpunten “We boil at different degrees”. (William Shakespeare) Met andere woorden: “Een mens is meer dan één mens”. Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 6. Kookpunten

Toerisme A. Enkele kerncijfers: Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 6. Kookpunten

Laat de toerist je gids zijn Enkele kerncijfers Positie van België in de EU (internationale AK) x1000

Laat de toerist je gids zijn Enkele kerncijfers 20%

Laat de toerist je gids zijn Enkele kerncijfers Toeristische instroom: binnen- en buitenlandse overnachtingen (36,2 miljoen) 20%

Laat de toerist je gids zijn Enkele kerncijfers Bestedingen van de recreatieve verblijfstoerist in Vlaanderen en Brussel EURKustKunststedenVlaamse regio’s Logies18,2941,1319,04 Maaltijden, drank en voeding13,7843,419,54 Attracties en ontspanning1,095,060,92 Shopping4,0422,341,29 Verplaatsingen0,643,721,36 Andere uitgaven0,503,570,35 Totaal38,35119,2132,50

B. Waarom Censydiam-onderzoek? TVL: Veel kwantitatief materiaal (= post factum) Weinig kwalitatief materiaal (= kan laten anticiperen) Ontiegelijk laat (voor ex-televisiemaker). Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 6. Kookpunten

C. Wat? Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 6. Kookpunten

Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur Controlerende, beperkende omgang Met de wereld Open Participatieve exploratie Op vakantie gaan = “Break” uit de routine Escape Sociale verbondenheid Met de omgeving Individueel territorium verruimen

Segment groottes Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur Culturele verrijkers Veiligereizigers Funreizigers Onafhankelij ke explorateurs Rustigegenieters Zorgeloze genieters Familiereizigers

Vlaamse kust binnen motivationeel kader Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur Open, participatieve exploratie Sociale verbondenheid met de omgeving Controlerende, beperkende Omgang met de wereld Individueel territorium verruimen

Onderscheidende kenmerken Vlaamse Kust Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur Satisfacties  al eens eerder op vakantie;  vertrouwde omgeving;  op voorhand weet wat me te wachten staat;  vooral genieten van het samenzijn familie/vrieden  goed georganiseerd;  het gevoel dat ik thuis ben Persoon  toegankelijk;  vertrouwd;  veilig. Productkenmerken  Scoort goed op:  makkelijk bereikbaar;  kindvriendelijk;  geschikt voor families met kinderen;  druk bezocht;  geschikt voor jongeren;  geschikt voor ouderen;  voor een korte vakantie.  goede sportmogelijkheden; Segment fit  Goede fit met:  Rustige genieters;  Veilige reizigers. Aspecten in blauw: hoge score maar niet onderscheidend Aspecten in oranje: hoge score + onderscheidend Aspecten in rood: onderscheidend, niet noodzakelijk hoge score

Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur Vlaamse kust Nederlandse kust

Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur STERKTES  Kort:  genieten samenzijn vrienden/familie  tijd en rust genieten eenvoudige dingen  geen zorgen  alles op me af laten komen, alles kan niets moet  echt verdiend  quality time gezin  voor iedereen in het gezin wat te bieden  dingen doen met gezin anders geen tijd  me helemaal laten gaan, geen remmingen  zalig nietsdoen en laten verwennen  Middenlang :  alle bovenstaande aspecten  goed georganiseerd, geen onaangename verrassingen  me volledig kan uitleven  Lang:  alle bovenstaande aspecten ZWAKTES  Kort:  actief nieuwe dingen ontdekken  iets bijleren over mijn bestemming/verblijf  Middenlang :  alle bovenstaande aspecten  in contact met locale tradities en gewoonten;  Lang:  alle bovenstaande aspecten Vlaamse kust: Sterktes en Zwaktes: Satisfactie

Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur STERKTES  Kort:  gezellig  vriendelijk  veilig  toegankelijk  spontaan  fun  zorgzaam  Middenlang :  bovenstaande aspecten behalve zorgzaam  Lang:  bovenstaande aspecten behalve zorgzaam ZWAKTES  Kort:  rustig  Middenlang :  bovenstaande aspecten  verrassend  Lang:  bovenstaande aspecten  verrassend Vlaamse kust: Sterktes en Zwaktes: Persoon

Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur STERKTES  Kort:  vriendelijke mensen  gastvrij  voor een korte vakantie  makkelijk bereikbaar  goede wandelmogelijkheden  goede reataurants + cafés  geschikt voor jongeren  Middenlang :  bovenstaande aspecten  gastronomisch interessant  Lang:  bovenstaande aspecten  mogelijkheid tot winkelen  gastronomisch interessant ZWAKTES  Kort:  mooie natuur;  goede prijs-kwaliteit  aangenaam weer  rustgevend  voordelig qua budget  interessante bezienswaardigheden  Middenlang :  bovenstaande aspecten  Lang:  bovenstaande aspecten Vlaamse kust: Sterktes en Zwaktes: Product

 Bevindingen van Beaufort 2003 in vergelijking met Censydiam-onderzoek  Imago van de Vlaamse kust:  Inwoners:  aangename vakantiesfeer  mooi  zon, zee, strand  druk, (te) veel toeristen  Tweede verblijvers en verblijftoeristen  aangename vakantiesfeer  mooi  ontspannen  Dagtoerist  aangename vakantiesfeer  mooi  ideaal met mooi weer  druk, (te) veel toeristen Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur

 Bevindingen van Beaufort 2003 in vergelijking met Censydiam- onderzoek  Activiteiten aan de Kust  uitrusten  zonnen  lezen  met de kinderen bezig zijn  wandelen  gastronomie  uit eten gaan  goede fit met familiereiziger en rustige genieter  Minder belangrijk  musea  tentoonstellingen  minder goede fit met culturele verrijkers Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur

 Bevindingen van Beaufort 2003 in vergelijking met Censydiam-onderzoek  Associatie van de Kust met kunst en cultuur  lokale bevolking en tweede verblijvers (67%)  verblijf- en dagtoeristen (46%)  Associatie van de Kust met kunst  lokale bevolking en tweede verblijvers (50%)  verblijf- en dagtoeristen (30%) Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur

 Bevindingen van Beaufort 2003 in vergelijking met Censydiamonderzoek  Beaufort 2003 bracht hedendaagse kunst op een heel toegankelijke manier naar het kustpubliek  aspect cultuur is nauwelijks terug te vinden in het imago van de Kust   indien men een imagoverbreding wenst, veel consistente inspanningen nodig gedurende lange periode  het evenement Beaufort 2003 behoort niet tot de meest populaire, culturele interessesferen van het aanwezige publiek  de toerist die speciaal voor Beaufort 2003 naar de Kust is gekomen, stelt hogere eisen aan de kwaliteit van het logies en de infrastructuur Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur

D. Conclusies Zelfde assen Zelfde systeem: mapping Zelfde basisconclusie: “Ontsnappen aan het alledaagse. Een periode inlassen van zorgeloze ontspanning, die een mens toelaat te herbronnen, uit te rusten en nieuwe energie op te doen” “Massage voor je netvlies”: relaxeren – “herstellen” – escape Verschil: vakantie duurt langer dan televisieprogramma en is minder frequent. Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 6. Kookpunten

E. Waarde a) Ruis b) Conservatief - Kunst vaak niét conservatief, maar … - Eugène Ionesco - Vaneigens c) Groot verschil tussen wat mens zegt dat hij doet en wat mens doet Bijv.: Koningin Elisabethwedstrijd versus De Kampioenen Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 6. Kookpunten

7. De ogen van een ander “Een tijdschrift maken, is kijken door de ogen van een ander”. (Christina von Wackerbarth) Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 7. De ogen van een ander

Een actuele case: hoe bouw je je website op? Karine Nyhuis: image branding & online approach: Op welke site ben ik en waar op die site ben ik? Wat kan ik hier doen en welke info kan ik hier vinden? Waarheen kan ik van hier uit naar toe? Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 7. De ogen van een ander

Toerisme Vlaanderen-marketingsite: Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur

Fase 1: behoefteanalyse

Vergelijking homepagina’s Vergelijking homepages van verschillende toeristische sites: 1. Toerisme Vlaanderen.be 2. Visitdenmark.com 3. Visitsouthwest.co.uk 4. Visitnormway.com Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur

+ Overzichtelijk, niet overladen. + Mogelijkheid om te zoeken op regio en thema. - Vreemde indeling regio’s (waarom kust apart?). - Themabalk in het rood valt niet genoeg op. - Groene blokjes bovenaan bevatten onduidelijke termen: wat is het verschil tussen ‘Zeker doen’ en ‘Zeker bezoeken’?

+ Overzichtelijke blokjes. + Alle keuzes zijn meteen duidelijk en heel concreet. - Te veel keuzes in de blokjes. - Geen goede foto’s.

+ Alle keuzes vallen meteen op. + Heel duidelijke, concrete keuzes. + Visueel heel aantrekkelijk: goede, toepasselijke foto’s. - Leesbaarheid namen van thema’s kan beter. - Op regio kiezen (kaartje) ontbreekt.

+ Héél mooie foto’s. + Kaartje om regio te kiezen. - Te lange pagina: geen overzicht. - Te veel reclame (onder de vouwlijn).

Homepages: conclusies  Don’ts:  Lange pagina.  Drukke pagina.  Vage keuzes.  Te veel (sub)navigatie-items.  Te veel tekst.  Do’s:  Duidelijke, overzichtelijke en korte pagina.  Concrete keuzes.  Kiezen op thema én op regio (kaartje).  Mooie, aantrekkelijke foto’s die aan vakantie doen denken. Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur

2. Hoe zoeken mensen informatie?  Uit de gebruikerstest blijkt duidelijk dat er twee grote ingangswegen zijn voor een ‘toerist’: 1. Thematisch:  Meest populaire eerste ingangsweg, ook op sites waar er naast de thematische ook een geografische ingang was. 2. Geografisch:  Altijd eerste keuze wanneer men info zoekt over een bepaalde stad/streek.  Vooral populair bij mannen, zeker in combinatie met een – aanklikbaar - kaartje.  Op tweede niveau ook nodig bij themazoekers. (“Ik wil fietsen. Aan de kust.”) Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur

1. Thematische ingang:  Huidige site:  Thema’s komen niet genoeg uit de verf: rode balk valt onvoldoende op.  Themalijst is ontoereikend.  Terminologie is soms onduidelijk.  Binnen de website wordt de rode balk soms gezien als een vervolgkeuze op eerdere geografische selectie Evenementen is geen thema.Klinkt ‘ernstig’.Te algemeen.Onduidelijke term.Spreekt kinderen meer aan dan ouders.

Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur Thematische ingang  Voorstel obv. thematische indeling nieuwe Vlaanderen Vakantielandbrochure:  Actief  Fietsen  Wandelen  Sportief  Culinair  Gastronomie  Verfijnd  Koken met streekproducten  Streekgerechten  Natuur  Tuinen  Water  Wellness  Kuren  Ontspannen  Schoonheid  Cultuur & erfgoed  Cultuur  Erfgoed  Ontdekken  Gezinsvriendelijk  Shoppen  Romantiek  Conclusie: themalijst met subthema’s is beter maar nog steeds niet volledig. Ook qua terminologie zijn er nog onduidelijkheden Wat is het verschil is tussen ‘Gastronomisch’ en ‘Verfijnd’? En tussen ‘Koken met streekproducten’ en ‘Streekgerechten’? Waarom staat hier ook niet ‘Bossen’? Wat is het verschil tussen al die dingen? Wat is het verschil tussen ‘Cultuur’ en ‘Erfgoed’? Wat betekent ‘ontdekken’? Gaan alleenstaande ouders zich hierdoor gediscrimineerd of minder aangesproken voelen?

Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur Thematische ingang  Alternatief voorstel:10 hoofdthema’s, waarvan sommige met subthema’s  Actief  Fietsen  Wandelen  Sportief  Culinair  Verfijnde keuken  Typisch Vlaams  Cultuur (incl. erfgoed)  Kindvriendelijk  Luxueus  Natuur  Watertoerisme  Tuinen & parken  Bossen  Romantisch  Shoppen  Wellness

Heel veel contactinfo terwijl je nog niets weet van het huis. Weinig aantrekkelijke foto. Hoe ziet de badkamer eruit? De slaapkamer? Wat is dit? Meer info is nodig. Huidige site: Te weinig foto’s. Geen ideale paginalay- out. Geen logische volgorde van informatie (vb: reservatiegegevens bovenaan). Gebruik van afkortingen die niet iedereen iets zeggen: HS, LS, KO,...

Waarom al die afkortingen? Niet duidelijk voor iedereen. Er is plaats genoeg om zaken voluit te schrijven. Dit moet hier niet staan. Dit moet veel hoger staan op de pagina: is interessant voor mensen. Slordige lay-out. Aanbevelingen: Tijdens de test bleek duidelijk dat mensen de detailpagina’s van EuroRelais het beste vonden. Conclusie: hun voorbeeld volgen en een aantal zaken nog optimaliseren.

Huiscode is iets intern: zegt mensen niet veel. Geen goede plaats hier meteen vanboven. Score van vorige bezoekers: goed dat dat er is maar samen zetten met commentaren van bezoekers. Foto’s vonden mensen heel leuk. Eventueel nog de mogelijkheid laten om erop te klikken en ze dan te vergroten. Mouse-over systeem was iedereen meteen duidelijk. Nog meer structureren: in kolommetjes ipv doorlopende zin. Goede beschrijving. Vonden mensen heel interessant. Kaartje is heel belangrijk!

Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur Terminologie: navigatie  maar één echt probleem: de “accommodatie”.  Volgende alternatieven bleken allemaal niet duidelijk: logies, logeren, accommodatie, overnachting zoeken...  Voorstel: “Hotels, campings...” Hotels en campings zijn 2 heel concrete en heel uiteenlopende voorbeelden van accommodatietypes en de drie puntjes duiden erop dat het meer is dan alleen hotels en campings.

8. Dunne gilletjes van verrukking (Herman De Coninck over realisme:) “Laat het gelijkend zijn, o ja. Maar laat in godsnaam nog af en toe een vrouw dunne gilletjes van verrukking slaken”. Ik heb nooit een televisieprogramma gemaakt. Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 8. Dunne gilletjes van verrukking

“Genius does what it must, and Talent does what it can” (Owen Meredith) “Unless one is a genius, it is best to aim at being intelligible” (Anthony Hope) “A man of genbius makes no mistakes. His errors are volitional and are the portals of discovery” (James Joyce). Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 8. Dunne gilletjes van verrukking

Vertrek niet van de concurrentie, vertrek van: a) De “cultuurconsument” (die je beoogt) b) Je eigen sterkte/waarden. Profielen: belangrijk voor toerisme, media en … cultuur 8. Dunne gilletjes van verrukking