Inleiding mediavergelijking Hoorcollege 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fix je Risk.
Advertisements

Wat doen wij met Gods Schepping …
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Grammar Chapter 4 – G1 What en Which.
Warme Truiendag quiz 2013.
I love you.
Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
The Post-Cinematic Shaviro on Southland tales. Cinema volgens Deleuze • Drie regimes of the Image: the Movement Image, the Time image en the Neuro image.
Proeftentamen Media Ecologie. Opbouw tentamen als opbouw cursus • 4 kennisvragen • 4 politieke vragen • 2 verdiepingsvragen.
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
MEDMEC Les 1 Toelichting module
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Woord van Leven September 2012.
September 2013 Woord van Leven “We moeten niet liefhebben met de mond, met woorden, maar waarachtig, met daden.” 1 Johannes 3,18.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Tijmen Schep. Tijmen Schep Engeland – psychologie en sociologie (weer eens wat anders)
Media en Filosofie Hoorcollege 1 Dr. Rick Dolphijn
Lesgeven en begeleiden
Inleiding mediavergelijking Hoorcollege 1
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Hall Of Fame Gemaakt door Demy van Bergen Alexander Steenis
Concept Development – 20 september 2010
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Interrogative sentences
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 1, blok 4. ‘kunst verbeeldt het oneindige in het eindige’ vrij naar Friedrich von Schelling ( )
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
… een nieuwe zoekmachine! “Dear finance support desk customers, The search facility within the knowledge base will be improved to help you find information.
Identiteit MedMec02 les 5 Mail: Wiki: vakgroep: Media en.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 5.
Voor CMI-MEDIA Engagement MEDMEC 08 Les 7 Engagement MEDMEC 08 Les 7.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Godsdienst
Godsdienst.
Kunst!!! Ik heb samen met mijn oma een schilderij gemaakt met veel kleuren lees meer over in deze powerpoint.
Woordvolgorde met woorden van tijd
Grammar Chapter 3 – G3 One en Ones.
Mark Poster Digitally Local Communications: technologies and space.
Door: Jessica Bacuna. De titel is Glamping omdat havo 5 een camping outfit moesten maken, maar het moest ook glamorous zijn.
EMEG lijst: opdracht 10.
Social Media ‘Talk of the town’. De bekendste: Twitter, Youtube, Flicker, Facebook, Linkedin en Hyves.
Woord van Leven Juni 2014.
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 2, blok 3. kunstgeschiedenis werkgroep, week 2, blok 3.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Media en creativiteit Herfst les 3.
Deltion College Engels A1 Lezen [Edu/002] thema: Headlines can-do : kan het onderwerp vaststellen van korte berichten in een krant © Anne Beeker Alle rechten.
Woord van Leven Maart 2015.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 6. Definitie: Medium Een medium is een technisch of fysisch middel om een boodschap om te zetten in signalen.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Les 1 – Jij en de media Vertel:
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Game ON!. Wat gaan we doen: Introductie: wie ben ik? Inspiratiebronnen Game On! 2008.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
DIY MET KUNSTENAARS FOOD DESIGN MET KATJA GRUIJTERS Zie notities voor meer informatie voor de docent.
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Sector, Firm Size and ICT investments
Onvoltooid tegenwoordige tijd
What will you do to change the
De taaltaak
Sleutels, codes en aanwijzingen
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Transcript van de presentatie:

Inleiding mediavergelijking Hoorcollege 1 “We live in a mess-age” Inleiding mediavergelijking Hoorcollege 1

http://www.youtube.com/watch?v=J0Qu6eyyr4c

Herbert Marshall McLuhan (1911-1980) The medium is the message Niet de inhoud maar de vorm van een boodschap creert de ervaring, met name ook vanwege het grote effect op de omgeving volgens welke deze ervaring plaatsvindt. The medium is the massage Het medium masseert ons, laat ons volgens zijn wetten denken. We live in a message Wij bevinden ons niet tegenover de boodschap, maar vormen er een onderdeel van. We live in a mess-age Onze tijd kenmerkt zich door een structurele overkill aan betekenissen: alles verborgen wordt ontsluierd.

9/11: What happened? The medium is the message 9/11 vond niet plaats in New York, maar op de televisie, in een miljard huiskamers tegelijk. The medium is the massage De televisie is zodanig onderdeel van ons leven, dat onze ideeen over 9/11 in belangrijke mate vormgegeven worden door de logica en de aard van de televisie. We live in a message Wij bevinden ons niet tegenover de tv, maar zijn onderdeel van haar werkelijkheid. 9/11 is televisie’s grootste ‘ongeluk’ (vgl. Virilio): Boekdrukkunst uitgevonden voor de 10/31/1517, televisie voor 9/11/2001. We live in a mess-age Terroristische aanslagen zijn georganiseerd rondom media aandacht, burgers zijn geen doel maar middel. Het WTC was geen centrum van Amerika of van kapitalisme, maar van media aandacht.

Media Ecology "the study of media environments, the idea that technology and techniques, modes of information and codes of communication play a leading role in human affairs."

Parikka Media are also less a matter of mediation and communication between humans, than a milieu of engagement, or relationality for the objects, vectors, agencies, and processes that enter into its sphere (36)

A. N. Whitehead Technologies are abstractions of nature.

Beyond antropocentrism (Williams) and technocracy (McLuhan) Hoe geven we betekenis aan onze omgeving? Hoe maakt deze betekenis onze omgeving en hoe maakt deze omgeving de betekenis? http://www.youtube.com/watch?v=mSB71jNq-yQ

How to do an ecosophy? Art=revolt McLuhan: “De kunsten [zijn] anti-omgevingen of tegenomgevingen die ons de middelen verschaffen om de omgeving zelf waar te nemen”.

Stockhausen on 9/11: “The greatest work of art ever.” “What happened in spiritual terms, the leap out of security, out of what is usually taken for granted, out of life, that sometimes happens to a small extent in art, too, otherwise art is nothing." 

Toetsing 1. Werkgroepopdrachten In de werkgroepen staan vermaarde kunstenaars centraal die allen veel met media-ecologie zijn bezig geweest, die zelf het een en ander hebben geschreven over dit onderwerpen en waarover meer dan genoeg te vinden is op het web. De kunstenaars zijn Natalie Jeremijenko, Jay Mark Johnson, Jimmie Durham, Florian Hecker, Patricia Piccinini, en Joseph Beuys. Er worden groepjes gemaakt en ieder groepje onderzoekt het werk van één kunstenaar in het licht van de besproken theorie. In de eerste werkgroep laten we je een filmpje zien waarin enkele kunstenaars op een media-ecologische manier besproken worden (het is een interview met Donna Haraway als getoond op de dOCUMENTA 13 in Kassel). In de drie werkgroepbijeenkomsten die hierop volgen (uitleg volgt in eerste werkgroep) word je geacht een posterpresentatie te maken (bijeenkomst 2), een eindpresentatie (in de vorm van een video, een kunstwerk of groepspresentatie in bijeenkomst 3 of 4), en bij te dragen (als groep) aan de discussies tijdens bijeenkomst 3 en 4. Je krijgt een cijfer als groep en dit vormt 20% van je eindcijfer.

Toetsing 2. Alleen al omdat het een lange en theoretische cursus is, wordt van de student verwacht dat zij/hij de literatuur goed bijhoudt. Om dit te bevorderen en om actief mee te denken met de cursus wordt van ieder van jullie gevraagd een zone op MediaEcology.nl te onderhouden. Jullie dienen iedere week voor de start van het eerste hoorcollege (behalve in week 1) TWEE opdrachten te posten. Kies de mooiste en beste zin uit een van de gelezen teksten. Schijf een betoog van precies 300 woorden waarin je de kracht van deze door jou gekozen zin laat zien in relatie tot de tekst waaruit het afkomstig is en de andere teksten die voor deze week gelezen moesten worden.  Voeg minstens een bijdrage toe aan de kennisbank in de vorm van een nieuw lemma of in de vorm van een kritisch commentaar op een bestaand lemma. Je zone is 30% van je eindcijfer. Je wordt beoordeeld op originaliteit, hoeveelheid en kwaliteit van de bijdrages en consistentie (als je pas aan het eind van cursus actief wordt is dat niet goed).

Toetsing 3. Schriftelijk tentamen