Diagnostiek van gedragsstoornissen Dinsdag van 13u30 - 16u00 Syllabus wordt ter beschikking gesteld Taak: opzoeken 2 artikels 4 oefeningen: inschrijven ad valvas Examen: open boek, casus + theoretische vragen
Taak Opzoeken van 2 artikels in verschillende internationale Engelstalige tijdschriften, gepubliceerd in 1998, 1999, 2000 of 2001 waarin onderzoek wordt gerapporteerd naar de oorzaken, determinanten, faciliterende of mediërende factoren mbt ODD, CD of agressie bij kinderen of adolescenten. Referenties afgeven op 20 februari 2000
Diagnostiek van gedragsstoornissen Powerpoint presentaties op de website van de vakgroep In zwart-wit en in kleur
Diagnostiek van gedragsstoornissen Focus op kinderen
Gedragsstoornissen varianten, gradaties en combinaties van hyperactief, impulsief en agressief gedrag vaak complexe problematiek waarbij ook leerstoornissen, sociale problemen en gezinsproblemen voorkomen risico voor het ontwikkelen van aanpassingsproblemen in adolescentie en volwassenheid hoge prevalentie, slechte prognose toegenomen belangstelling voor de problematiek
Gedragsstoornissen toegenomen belangstelling voor de problematiek ontwikkelingen in classificatie-diagnostiek en beschikbaarheid van meetinstrumenten, maar: grote heterogeniteit en co-morbiditeit toegenomen nadruk op preventie en vroegtijdige interventie in GGZ ontwikkeling van multimodale behandelingen
Gedragsstoornissen primaire oorzaken nog niet vastgesteld multifactorieel bepaald: interactie van biologische en omgevingsfactoren geringe specificiteit van de behandeling noodzakelijk om subgroepen gedragsmatig en conceptueel te onderscheiden
Classificatie van gedragsstoornissen externalisatie vs internalisatie DSM-III-R (1987) en DSM-IV (1994): Disruptive behavior disorders (gedragsstoornissen) ADHD Conduct Disorder (antisociale gedragsstoornis) Oppositional Defiant Disorder (oppositioneel-opstandig gedrag)
Classificatie van Gedragsstoornissen ICD-10 (1992): Behavioral and emotional disorders with onset usually occurring in childhood and adolescence Hyperkinetic disorders Conduct disorders (m.i.v. ODD) Mixed disorders of conduct and emotions Tic disorders
Diagnostiek Beschrijven en inventariseren van probleemgedrag: Relevant volledig (representatieve steekproef) Objectief Ordenen van probleemgedrag empirisch classificatiesysteem dimensionele benadering:vb. CBCL klinisch classificatiesysteem categorische of typologische benadering: vb. DSM, ICD eigen structurering of analyse vb. Patterson
Ontwikkelingspsycho-pathologisch perspectief coherentie van de individuele ontwikkeling continuïteit vs discontinuïteit ontwikkeling in vervolg op stoornis effect ontwikkelingsniveau op symptomen gedragsstoornissen zien tegen achtergrond van normale ontwikkeling, ‘normaal gedrag’ verschilt ngl. cultuur leeftijd cognitief niveau sekse
Ontwikkelingspsycho-pathologisch perspectief 3 GRONDTHEMA’S ontwikkelingstaak: verzameling gedragingen die een kind zich in een bepaalde fase van de ontwikkeling moet eigen maken bedreigende en beschermende factoren: dynamiek stabiliteit