17. Internationale Marketing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

Interculturele Communicatie
Transport en Infrastructuur
© Pearson Education Benelux, 2003
Wordt klein elektrische vervoer een succes? Jan Schoormans TUDelft/IO.
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
De marketingmixstrategie
STRATEGISCHE PLANNING
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Internationale betrekkingen
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
P2.2 Landbouw en platteland in Europa
Business Marketing Sabine Vermuyten
Internationale handel
Paragraaf 3.3 Indonesië in de wereld.
Bunnik Beleid en Advies. Niet tellen maar wegen Over de zin en onzin van prestatieafspraken in de culturele sector.
Internationaal Ondernemen en het MKB: “Ver weg of dichtbij?” Nicolette Tiggeloove EIM Beleidscafé 18 juni 2009.
H8: Distributie.
Buitenlandse directe investeringen Feiten; Verklaringen; Welvaartseffecten (bestemming & oorsprong)
Globalisering H2.
Globalisering H2.
Bestaansmiddelen in Indonesië
Terugblik §1.2 -> de deelvraag
H1. Europese landbouw in beweging
Consumentengedrag Neoklassieke economische theorie: afweging geld/nut.
H12 Internationale marketing
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
Indonesië.
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 20 Internationale marketing
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
Globalisering.
Sociaal-economische gezondheidsverschillen:
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Business Marketing Management
International Business Adviser
[Productnaam] Marketingplan
Midden in de wereld:.
Het nut van Business Planning
Vormgeven van de HRM-functie
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Hoofdstuk 3 Arm en rijk in de VS en Nigeria.
Verkoop en marketingplan
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Informatie management HC2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden.
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Internationaal ondernemen Hoofdstuk 4 Management & Organisatie in een internationale omgeving (Strategisch Management) Wat is er nodig: om het internationalisatie.
Hoofdstuk 2 De uitvoering van internationalisering.
Internationale marketing
Internationale marketing
Hoofdstuk 3 Internationaliseringstheorieën.  Het belang van locatievariabelen bij beslissingen over investeringen in het buitenland.  3 voorwaarden:
Duurzaamheid & Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Milieu- en Natuurplanbureau.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
NEDERLAND HANDELSLAND
13 oktober Hoofdstuk 2 Meer over logistiek en groothandel Teamleiders.
-Samenvatting -Eindopdracht (cultuur herkenning)
Internationale marketing
Internationalisering
Starten met Internationaal Ondernemen
Internationale handel
1.1 Globalisering: one world?
Transcript van de presentatie:

17. Internationale Marketing Fasen in internationalisering: accent op thuis markt export export met aanpassing MM Problemen met leveren van locale service en onderhoud. O.a. vandaar volgende fase: multinationale marketing (aanpassing beleid aan lokale omstandigheden, lokale vestigingen (productie en/of verkoop), decentrale besturing en besluitvorming), het ontstaan van multinationals. Minder efficiënt, maar door betere marktaanpassing vaak effectiever. global marketing: streven naar uniformiteit, concentratie op overeenkomsten tussen landen i.p.v. op verschillen/differentiatie tussen landen, mondiale marketing, consistenter imago. Efficiënter, maar minder goed aangepast, dus kan minder succesvol zijn. Sneller bereiken van Minimale Efficiënte Schaal (MES) Strategische aspecten: onzekerheden en dus (grote) risico's

Strategie Fasen in strategiebepaling: interne analyse, keuze voor welke lanen op basis van sterkte/zwaktes, motieven voor internationalisering: stagnatie thuismarkt, concurrentie uit buitenlang, verbreden markt, schaalvoordelen, winstpotentie in buitenland, service t.b.v. buitenlandse klanten globale screening: beoordeling aantrekkelijkheid buitenlandse markt, secundaire gegevens als bevolking, koopkracht politieke stabiliteit etc. selectie van markten: perceptie van product in land/markt, concurrentie, distributiemogelijkheden commerciële beleidsvorming: invullen MM en mate aanpassing aan lokale omstandigheden keuze entreestrategie: export, licentie, joint venture, directe investeringen evaluatie bijsturing

Marketing omgeving Economische factoren: economische structuur (agrarisch, industrieel, diensteneconomie) levensstandaard/koopkracht consumenten, inkomensverdeling economische infrastructuur (wegen, telecom, economische en juridische stelsels etc.) valuta risico's Politiek-juridische omgeving: wetgeving (lonen, ontslagwet, milieu etc.) counterfeiting (anti namaak van merkproducten), intellectueel eigendomsrecht politieke stabiliteit (Joegoslavië bijv.) handelspolitiek (lid WTO, gevolgen van veiligheidswetten, procedures (ISO 9001), verboden voor bepaalde reclame (kinderen/tabak) protectionisme (importtarieven, quotum, uitvoertarieven, uitvoersubsidies (landbouw), totaal embargo (soms zogenaamd vanwege veiligheid of gezondheid), etc.)

Culturele omgeving Overbruggen afstanden is van belang, maar culturele afstanden zijn belangrijker dan alle andere (o.a. fysieke) afstanden! Cross culturele consumentenanalyse: inzicht in waarden (omkopen/smeergeld), gebruiken, symbolen en taal van andere maatschappijen. Semiotische analyse: symbolische betekenissen worden bestudeerd in hun context. (semiotiek= symbolische waarde en betekenis in andere culturen) Merkimago van Nederland (alleen NIMA B): De 4 stadia voor een merk volgens Brand Asset Valuator (BAV): Brand vitality, groeipotentieel differentiatie relevantie, inspelen op behoeften doelgroep Brand stature, huidige kracht van het merk waardering, nakomen beloftes vertrouwdheid, begrepen worden

Culturele omgeving (2) Talen: gebruik backtranslation om risico's van fouten in waarden te vermijden. Soms: taal is segmentatiecriterium en niet taal (Oracle) Etnocentrische benadering: normen/waarden/cultuur thuisland superieur; dit staat expansie vaak in de weg Geocentrische benadering: respect voor onderlinge verschillen Cultuurdimensies van Geert Hofstede: machtsafstand individualisme vs. collectivisme masculinisme vs. femininisme onzekerheidsvermijding

Entree strategieën Export: Meest eenvoudig, schept in buitenland geen werkgelegenheid Indirecte export: gelegenheidsexport inschakelen van handelsagent of export management company (EMC) distributeur (piggy back, joint selling, licentiering) handelshuis, exportcombinatie Voordeel: weinig risico, geen inspanningen om markt te leren kennen. Nadeel: geen kennis van de markt, beperkte winstgevendheid Directe export eigen export afdeling, die zelf marktbewerking doet, buitenlands filiaal

Entree strategieën (2) Licentieverlening Inkomsten zijn royalty's. Geen risico's. Controle kwijt, beperkte winstmogelijkheden. Sterke innovatie vergroot de afhankelijkheid van de licentienemer. Twee vormen van licentie: contract manufacturing, contract assemblage, lage lonenlanden franchising Joint venture Voordeel: soms moet het politiek, goede entree tot de lokale cultuur Nadeel: bron van conflicten Directe investering: Grootste mate van betrokkenheid, beste winstkans, lagere kostprijzen, minder transport, potentiële synergie met andere landen, inzicht in lokale markt, positief imago lokaal, volledige zeggenschap Nadeel: grote risico's

Global of local? Altijd dilemma: mondiale standaardisatie versus gedifferentieerde internationale marketing strategie. Compromis: Think globally, act locally, ofwel Glocalization of Global Localization De 5 product en communicatie strategieën: Straight extension (geen aanpassingen) Communication adaptation (alleen communicatie localiseren) Product adaptation Dual adaptation Productinvention (speciaal ontwikkelde producten voor locale markten) County of origin effect (Duitse degelijkheid)

Nederland internationaal Sinds 1602 handelsnatie met de VOC 51% van nationaal inkomen komt van export 80% van export blijft binnen de EU Nederland heeft sterke marktpositie op: Sector %aandeel wereldmarkt snijbloemen 64 eieren 61 varkens 57 planten, bollen 56 melk vers 53 cacaopoeder 49 tomaten vers 43 aardgas 40

Veel succes in je loopbaan met je NIMA kennis Marketing Veel succes in je loopbaan met je NIMA kennis