Kansen, risico’s en opdrachten De Millenniumdoelen Kansen, risico’s en opdrachten
2015 …de tijd loopt Een campagne tegen beter weten in Veel twijfels (cfr sterke zuidelijke netwerken uitgesproken tegen) Toch doorgegaan met MDG++: - voordeel van kwant. Doelen met deadline - begrijpelijk voor publieke campagne - druk mogelijk rond politiek agenda
twijfels te weinig Ontwikkeling verschraald tot armoedebestrijding te veel top down Goeie geografie van de armoede (alhoewel…’Chinese’ vergissing), weinig over de oorzaken, geen analyse van machtsverhoudingen Logisch gevolg: te zwakke remedies en weinig strategie MDG 8 te vrijblijvend voor donoren: geen deadline en geen grondige hertekening van heersend beleid in functie van ontwikkelingsimpact mogelijk perverse invloed op aard en richting van Ontwikkelingssamenwerking
Pervers? Verhoogde selectiviteit van de hulp (landen en sectoren) Deksel van de trukendoos (vooral schulden/ cfr België 2003) Moeilijke koppeling van vraag naar snel succes aan een lange termijn probleem (korte termijn resultaatvoetbal) Verwaarlozing van de duurzaamheid van initiatieven (cfr IFF) Achteruitgang in visie en beeldvorming: ontwikkeling als een pakje uit een geldmachine/ of slogans zoals bij Unitaid ‘You fly… I live’ Loskoppeling sociale sectoren – economische en politieke context Gevaar voor zware kater als minimale beloftes niet worden ingelost (stilaan tijd voor excuses en zwarte schapen?) Paradigma- en kaderinflatie/ hulpoverschatting (zwak oorzakelijk verband)
Balans halfweg: de goede kant Sterke algemene noodkreet en appel (cfr glob monitoring report/ cijfers bewijzen dat MDG ‘campagnabel’ zijn) Globale vooruitgang (ongelijk, gunstige economische context, en wat is daarbij op rekening van MDG?) Verhoogde politieke druk (bv 2005) Meer beloftes en vaste plaats in inleidende hoofdstukken van de meeste rapporten Sommige beloftes enigszins verankerd (cfr België 2010 en verplichte jaarlijkse rapportering/ tijdstabel Europese ODA/) Officiële aanvaarding van begrip ‘innoverende’ financiering Enkele gedeeltelijke resultaten met een (zwaar?) prijskaartje (MDRI)
alleen in de tijd halfweg Weinig of geen ‘take-off’ gevallen Handicap verzwaard door klimaatverandering en fin/voedselcrisis ODA cijfers: Vlak ondanks beloftes (zelfs voor erkende probleemgebieden Afrika en fragiele staten) Grote watervrees voor (een beetje) ingrijpende innoverende financiering kwaliteit : accra maar: - donor blijft baas - concentratie : tij moet nog gekeerd worden (cfr Gl Mon rep: gemiddeld x 3 sinds 60/ sinds 90 van 0 tot 30 landen met meer dan 40 donoren/ gemiddelde interventie van 1,5 naar 1 miljoen$ tussen 97 en 2004/ nieuwe landen en fondsen) Geen vooruitgang in ontwikkelingsgerichte omkadering van handel en in regulering van de financiële sector Conclusie: slechte cijfers voor MDG acht
Een paar stellingen en vragen
Hoe lang zullen ze leven? Publieke en politiek aandacht voor de milleniumdoelen gaan in neergaande lijn, met heroplevingspieken in 2010 en 2015 MDG zullen verzuipen als ‘nieuwe feiten’ (bv klimaat/ financiële crisis) niet in het kader van ontwikkelingsnoden gezet worden
Het paradigma als koekoeksjong Een paradigma is best geen koekoeksjong dat andere eieren uit het nest duwt: selectie en gebruik van goede elementen van verschillende soorten aanpak
Coherentie wordt belangrijker dan effectiviteit In de komende jaren wordt coherentie en ontwikkelingspositief maken van economie en financiën (met een al dan niet ‘gedwongen’ inschakeling van privé-sector) cruciaal. In conferentiejargon: Een vergaand FFD is in theorie belangrijker dan Accra. (cfr ‘investeren’ in voedseltekort)
Zoeken naar een nieuwe NIO? in rekening brengen van de korte en lange termijn impact van nieuwe groeipolen op MDG: risico’s en kansen: - doorbreken donormonopolie - doodsteek voor G77? - geen voeling met het gangbaar kader - kans voor zuid-zuid samenwerking.
Veel goede wil maar zeer moeizame draagvlakverbreding - de complexiteit van de situatie - te weinig aantoonbare vooruitgang - de door de MDG zelf aangewakkerde vraag naar snel en zichtbaar resultaat - het verhaal van machtsverhoudingen is vaak meer deprimerend dan mobiliserend - enz. Geen excuus
concreet 0,7% halen met echte en goede ODA Kansen laten voor echt ownership (mislukkingen incluis) Actieve rol in focussen en verdedigen van additionele innoverende financiering (kaf en koren scheiden) Grondig herbekijken van handelspolitiek (EU). Regulering financiële sector Sterk investeren in draagvlakverbreding