Toerisme Vlaanderen 19 december 2012 – ISALT – Bruno Paternoster.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
EYV 2011 in Vlaanderen voorbereiding. Stand van zaken •Europese Commissie –Voorbereiding •Eigen voorbereiding •Uitbesteding –Alliantie EYV2011 •Vlaanderen.
Advertisements

Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
A&O 2010 Analyse A&O 2010 Aankomsten en overnachtingen Baptist Vlaeminck.
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
IN BRUGGE Gezien door een marketingbril Brugge Donderdag 08/09/2011 Georges Van Nevel CEO DVN & Calidat.
FeWeb vzw - Kortrijksesteenweg B-9000 Gent - tel fax web 11 tips om…meer uit uw.
Regionaal overleg Noord- Zuidconsulenten
Verzuim de zorg om talent niet
Antibioticaresistentie in de veehouderij
Omvang van de ambachtseconomie
Innovatiecentrum confidentialiteit onafhankelijk advies gesubsidieerd laagdrempelig alle sectoren.
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
GOED BETER BEST! Op weg naar kwaliteitsvolle jeugdlokalen en jeugdverblijven 19 maart 2011.
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Fotobarometer 2 e kwartaal 2010 Nationale Vereniging van Beroepsfotografen © 2010.
Commercialisatie Fietsen
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Detentie Antwerpen VDAB.
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
HOG Bouw en Ruimte Uniforme EVC-Procedure Presentatie 26 november 2008.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS DE ADMINISTRATIE NA BBB (Beter Bestuurlijk Beleid)
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
Individuele Leerlingenmobiliteit Comenius Monitoringdag 4 mei 2011, Alden Biesen.
18 december 2012 Het Energierenovatieprogramma 2020 De sociale aspecten van het programma
Info avond Toerisme en Ondernemen. vzw Toerisme Oost-Vlaanderen Missie: Uitbouw en instandhouding Oost-Vlaanderen en Oost-Vlaamse regio’s als kwaliteitsvolle.
Toeristisch-recreatieve regiowerking in het Waasland Sara Van Cotthem 6 november 2008.
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
Inter-provinciale studie detailhandel
Bob Hutten. ✪ Crisis: Einde Operational Excellence tijdperk! ✪ Geloof laden wie willen we zijn? ✪ Twee vormen: Innovatie-Soc Innovatie ✪ Groot leiderschap,
Buitenlands Beleid - Beleidsbrief 2003 ontvangst federale stagiair-attachés 14 maart 2003.
Ariane Decramer Joke Hofmans Vlaams-Europees verbindingsagentschap Brussel, 11 februari 2011.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Er valt wat te beleven…! Over evenementen en bestemmingen En over wat Toerisme Vlaanderen kan doen Lea Winkeler – stafmedewerker Toerisme Vlaanderen Brakel.
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
Beleidsplan erfgoed situering vóór erfgoedconvenant stad Hasselt en Vlaamse Gemeenschap: belangrijke spelers in Hasselt: cultuur, toerisme,
INFOSESSIE CLUBBEGELEIDING Gent 2 december Inleiding door dhr Philippe Mees, voorzitter VLG vzw -Verwelkoming -Uitgangspunt: -Tevredenheidsenquête.
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
Toerisme in Cijfers Toerisme is Economie Vincent Nijs
Het potentieel van de circulaire economie op verschillende ruimtelijke schaalniveaus (Genkse Regio) Veerle Labeeuw Vlaams Materialenprogramma / OVAM.
Internationale stadsmarketing Briefing stakeholdermanagement 25/11/2013.
Culturele verschillen in de zakenwereld tussen Polen en Vlaanderen Thomas Castrel, LEUVEN - 11/7/2014.
Toeristische regio’s België
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
Toerisme Vlaanderen Financiële ondersteuning en advies.
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
Hoe zijn we ontstaan? In 2008 met groot deelnemersveld strategische visie en missie ontwikkeld voor toerisme en recreatie om: Het noorden van Limburg.
Een regionaal landschap is een unieke streek: mooie landschappen, boeiende natuur, rijke cultuurhistorie Een regionaal landschap is een samenwerkingsverband.
Het Groot Vleeshuis, Promotiecentrum voor Oost-Vlaamse streekproducten Het verloop van een succesverhaal! 1 Didier Huygens VVSG | De Bijloke | Gent 30.
Advies ‘Naar een efficiënt en doeltreffend industrieel KMO-beleid’
De provincies gaan lokaal
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Introductie Specialist: Exchange vzw
Mobiliteit: een studie van SD Worx
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Steunmaatregelen bij groei & innovatie
Centrum voor Duurzaamheid en Innovatie Provincie Antwerpen
De Limburgse medewerker
Flanders Care Participatieforum Leuven, 14 december 2018 Veerle Lories
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
DE 10 PROVINCIES VAN BELGIE
Vlaming en brusselaar als ambassadeur voor Vlaanderen en Brussel
Transcript van de presentatie:

Toerisme Vlaanderen 19 december 2012 – ISALT – Bruno Paternoster

Situering toerisme Europa European Travel Commission Leden: 33 National Tourism Organisations of nationale toerismebureaus (geen toerismebureau op Belgisch niveau) Toerisme Vlaanderen bevoegd voor Vlaanderen (inclusief Brussel) WBT eveneens lid

Cijfers over toerisme in 2011 Europa UNWTO: 501 mio toeristische aankomsten = 51% België 14 mio aankomsten - 35,8 mio overnachtingen Gewest aankomsten overnachtingen % aank. Brussels 3,2 6 23% Vlaams 8 23,5 58% Waals 2,7 6,5 20%

Situering toerisme 3 macrobestemmingen: kust – kunststeden – Vlaamse regio’s Oost-Vlaanderen Toerisme Toerisme Provincie Antwerpen Westtoer Toerisme Limburg Toerisme Vlaams-Brabant Regionale toeristische diensten Regiocoördinatoren initiëren, coördineren en stimuleren projecten binnen een toeristisch samenwerkingsverband van diverse toeristische regio’s.

Situering toerisme Provinciale toeristische diensten Oost-Vlaanderen Toerisme Toerisme Provincie Antwerpen Westtoer Toerisme Limburg Toerisme Vlaams-Brabant Regionale toeristische diensten Regiocoördinatoren initiëren, coördineren en stimuleren projecten binnen een toeristisch samenwerkingsverband van diverse toeristische regio’s. Kunststeden In&Uit Brugge Dienst voor Toerisme Gent Antwerpen Toerisme & Congres VISITBRUSSELS Toerisme Leuven Toerisme Mechelen

Situering Toerisme Vlaanderen Intern verzelfstandigd agentschap van de Vlaamse overheid, beleidsdomein Internationaal Vlaanderen. Beleidsdomein Internationaal Vlaanderen: Ministers Strategische adviesraad Beleidsraad Toerisme Vlaanderen Vlaams Agentschap voor Internationale Samenwerking Departement Internationaal Vlaanderen Vlaams Agentschap voor Internationaal Ondernemen Vlaams minister van Toerisme, Geert Bourgeois

Toerisme Vlaanderen Visie Samen investeren in de duurzame ontwikkeling en de promotie van Vlaanderen-Brussel als toeristische topbestemming Missie Tegen 2020 willen we samen met de toeristische actoren het toerisme in en naar Vlaanderen-Brussel op een duurzame manier ontwikkelen

Toerisme Vlaanderen Budget: +/- 70.000.000 Euro (2012) 150 collega’s in hoofdkantoor, Grasmarkt 61 50 collega’s in 10 buitenlandkantoren 2 representative offices (Russia & India)

Buitenlandkantoren Denemarken en Zweden Vanuit Brussel Groot-Brittannië Londen Nederland Den Haag Duitsland Keulen Oostenrijk Wenen Frankrijk Parijs Spanje Barcelona Italië Milaan Peking China New York Verenigde Staten Tokyo Japan New Delhi & Mumbai India Moskou Rusland representative office representative office

Toerisme in cijfers 29,4 miljoen overnachtingen in Vlaanderen in 2011*: Kust Vlaamse regio's Kunststeden 9.550.000 9.200.000 10.700.000 32% 31% 36% 11,2 miljoen aankomsten in Vlaanderen in 2011*: Kust Vlaamse regio's Kunststeden 2.000.000 3.400.000 5.800.000 18% 31% 52% * in hotels, campings, vakantieparken, jeugd- en volwassenenlogies en immo verhuur kust Bron: Algemene Directie Statistiek, inclusief commercieel huurlogies kust

Toerisme in cijfers Trend van de buitenlandse overnachtingen in Vlaanderen (incl. Brussel, 2001-2010) Herkomst buitenlandse overnachtingen in Vlaanderen (incl. Brussel, 2010) Bron: Algemene Directie Statistiek, inclusief commercieel huurlogies kust

TSA (Tourism Satellite Account) Toerisme in cijfers TSA (Tourism Satellite Account) De bruto toegevoegde waarde van de toeristische industrie bedroeg in 2010 12,2 miljard euro. Met andere woorden, de brede toeristische industrie draagt 5% bij aan onze economie. Voor Brussels Gewest is dit zelfs 5,6% (3,3 milj). In vergelijking met andere landen bevindt Vlaanderen zich in betere middenmoot. De werkgelegenheid in de toeristische industrie in Vlaanderen-Brussel is ongeveer 235.000 jobs (werknemers, zelfstandigen en jobstudenten) Dit is 6,7% van alle jobs. In Brussels Gewest apart is dit zelfs 8,1% of 57.000 jobs. elk jaar gaan 100 000 mensen in armoede op vakantie, dankzij Toerisme Vlaanderen en de toeristische sector.

Marketing en internationale promotie Toerisme Vlaanderen Een kennis- en strategiegedreven marketingorganisatie die de toeristische sector ondersteunt en de deelname aan vakantie door zoveel mogelijk mensen bevordert. Kerntaken: Kennis, kwaliteit en innovatie Marketing en internationale promotie Sectorondersteuning Stimuleren

Toerisme Vlaanderen Strategische doelstellingen Toerisme Vlaanderen maakt de toeristische sector meer kennis- en strategiegedreven Toerisme Vlaanderen voert een effectief marketingbeleid Toerisme Vlaanderen maakt Vlaanderen aantrekkelijker als bestemming Toerisme Vlaanderen zorgt voor een toenemende samenwerking en bewustwording binnen en over de sectorgrenzen heen

Een kennis- en strategiegedreven marketingorganisatie die de toeristische sector ondersteunt Kennis en kwaliteit

Kennis en kwaliteit Kwaliteitskader onthaal Internationaal onthaal en bezoekersmanagement Merk ‘Vlaanderen’ versterken Kwaliteitskader gidsen en reisleiders Kwaliteitskader logies

Kennis en kwaliteit Stimuleren en faciliteren van innovatie en duurzaamheid g www.toeristvanmorgen.be

Kennis en kwaliteit Optimale afstemming tussen vraag van arbeidsmarkt en vormings- en opleidingsaanbod in toerisme via: Arbeidsmarktanalyse toerisme op regelmatige basis Coördinatie beroepscompetentieprofielen in toerisme in overleg met sector Training op maat

Marketing Een kennis- en strategiegedreven marketingorganisatie die de toeristische sector ondersteunt. Marketing

Internationale Marketingstrategie Vlaanderen wordt een verhaal Vlaanderen is een reputatie Vlaanderen is een place to come to Vlaanderen is een place to meet Vlaanderen is een place to be

Aanbevelingsmarketing Vlaanderen wordt een verhaal zorgen voor sterke verhalen en zintuigelijke belevingen voor (potentiële) bezoekers de klant centraal stellen Aanbevelingsmarketing

g Beeldendatabank Flickr: www.flickr.com/visitflanders Merkessentie Vlaanderen Vlaanderen … een reputatie van baanbrekend vakmanschap g Beeldendatabank Flickr: www.flickr.com/visitflanders

Bestemmingspromotie Vlaanderen en macrobestemmingen: 4 Productlijnen Kust Vlaamse Kunststeden en Brussel Vlaamse regio’s 4 Productlijnen onze rijke eet-, drink- en tafelcultuur erfgoed en kunst mode wieler- en fietscultuur

g www.visitflanders.com Leisure markten Focus-markten Nederland Duitsland Frankrijk Groot-Brittannië Spanje Verenigde Staten Italië Zweden en Denemarken Oostenrijk Future-markten Rusland China India Japan g www.visitflanders.com

Promotie naar specifieke doelgroepen Toeristen met een (fysieke) beperking Toeristen met een kleine portemonnee Jongeren

MICE markten Meetingindustrie beurzen netwerken famtrips lidmaatschap van vakorganisaties persoonlijk contact site prospecties g www.toerismevlaanderen.be/meetingindustrie

Flanders, the place to be De belofte die we verkopen, moeten we waarmaken: Gericht investeren in goede producten en belevingen Mikken op een hogere klantentevredenheid, positieve aanbeveling, herhaalzoek

Een kennis- en strategiegedreven marketingorganisatie die de toeristische sector ondersteunt Sectorondersteuning

Subsidies en premies 5 impulsprogramma’s Logiespremies Geografisch Thematisch 5 impulsprogramma’s Logiespremies Subsidies en premies in het kader van Toerisme Voor Allen

Doelgroepen Eigen investeringen Infopunt Toegankelijk Reizen Infopunt Vakantieparticipatie Via subsidies & premies

Toerisme Vlaanderen Informatie voor de vakantiemaker: g www.toerismevlaanderen.be Ontvang elke maand de toeristische e-nieuwsbrief van Toerisme Vlaanderen g www.toerismevlaanderen.be/tivos @toerisme_vla Toerisme Vlaanderen Informatie voor de vakantieganger g www.visitflanders.com g www.vlaanderen-vakantieland.be @Vlavakantieland Vlaanderen hot spot gids