K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
De zin en onzin van escrow
Edushock leerfestival
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Workshop Nieuwe begroting
De elektronische identiteitskaart Denis Van Melsen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning Bestuursovereenkomsten : constitutieve elementen en P&O opdrachten Maart 2011.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Klassieke AO Leseenheid1
K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent
Het innovatiemodel van IMEC
Van tweeluik naar driehoeken
WISKUNDIGE FORMULES.
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
1 Project Burgergericht Besturen: Kwaliteit en Vertrouwen in de Overheid K.U.Leuven Instituut voor de Overheid
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
GIS-platform v-ict-or SHOPT-IT - 26 april 2012 Goedele Van der Spiegel.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
Schitterende Organisaties®
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. dr. Geert Bouckaert dr. Ellen Wayenberg dr. Wouter van Dooren Projectstuurgroep 7 maart 2006 – 9.30 uur.
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Digitale duurzaamheid: (ook) een kwestie van organiseren Inge Angevaare, coördinator Nationale Coalitie Digitale Duurzaamheid DEN conferentie - 10 december.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
1 Het lokale bestuur in een rol van regisseur of medespeler? Dr. Joris Voets Instituut voor de Overheid (KU Leuven) & Steunpunt Bestuurlijke Organisatie.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Onsight Managed Security Services
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Digitaal mei 2014.
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
Een gezonder Nederland VTV-2014
ZijActief Koningslust
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
ICTAL programma 2003 –2005 in samenhang naar voorzieningen voor administratieve lastenverlichting architectuur en migratieplanning 28 oktober 2003 BBR.
Coördinatie Steunpunt Interne structuur, overleg met de opdrachtgever en verspreiding van onderzoeksresultaten.
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Transcript van de presentatie:

K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent

Spoor eGovernment 2 Trends en Consolidaties Situering: Een internationaal comparatieve studie van eGovernment implementatie in ons omringende landen Probleemstelling: Hoe vanuit een nationale/regionale eGovernment strategie alle ‘stakeholders’ in beweging krijgen Doel: Mogelijke implemenatiemodellen aanreiken, buitenlandse innovatieve structuren, organisaties, modellen en projecten zichtbaar maken

Spoor eGovernment 3 De publicaties Janssen,D., Kampen, J., Rotthier,S. & K., Snijkers (2003). Internationale trends op het vlak van eGovernment. Onderzoeksrapport. Janssen, D., Rotthier, S. (2003). How are they doing it elsewhere? Trends and Consolidations in eGovernment Implementation. EGPA, 2003, Portugal

Spoor eGovernment 4 De landen en bestudeerde aspecten Nederland, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Finland, Canada Front-Office ontwikkelingen Back-Office ontwikkelingen Organisatorische aspecten Convergentie in internationale ontwikkelingen?

Spoor eGovernment 5 Front-office overzicht 1.Front-office ontwikkelingen 1.Portaalsites 2.Beleidsprioriteiten 3.Beleid voor de Informatiesamenleving

Spoor eGovernment 6 Front-Office (1) Portaalsites Komt steeds voor als speerpunt van het beleid Overal informatievoorziening en aspiraties voor eDienstverlening Gemeenschappelijk probleem: authentificatie Gemeenschappelijke organisatie: levensmomenten

Spoor eGovernment 7 Front-Office (2) Beleidsprioriteiten Overal een gekwantificeerde eDienstverleningsdoelstelling als speerpunt van het beleid Vb: Alle (100%) van de bestaande dienstverlening online tegen 2005 Minder aandacht, zeker in de nationale/regionale plannen voor eParticipatie

Spoor eGovernment 8 Front-office (3) Beleid voor Informatiesamenleving In de onderzochte landen telkens twee nationale beleidsplannen: eGovernment + ‘Information Society’ Doelstelling IS beleid: –Economische ontwikkeling in Informatiesamenleving –Sociale inclusie in de Informatiesamenleving Beleid voor informatiesamenleving 1.ICT infrastructuur: toegang, prijs, hardware 2.ICT vaardigheden: opleiding, levenslang leren

Spoor eGovernment 9 Back-office overzicht 2. Back-office ontwikkelingen Identificatie in de back-office Authentificatie van de eindgebruiker Veiligheid en privacy eDienstverleningsarchitectuur

Spoor eGovernment 10 Back-office (1) identificatie Relateren van informatie uit verschillende bronnen aan één individu Herkenning –Principe van de unieke identificator Informatiedeling –Principe van de authentieke bron –Principe van de digitale kluis

Spoor eGovernment 11 Back-office (2) authentificatie Authentificatie in online omgeving Technologische oplossingen –PKI omgevingen –Functionele Smart Cards –Elektronische identiteitskaarten

Spoor eGovernment 12 Back-office (3) Veiligheid en Privacy Aspecten van veiligheid –Confidentialiteit –Integriteit –Niet-weerlegbaarheid –Authentificatie Aanpak veiligheidsproblematiek: technologisch probleem, technologische oplossing > zelfde soort aanpak Aspecten van privacy –Intensiteit van informatiedeling in back-office –Privacy vs. Geïntegreerde dienstverlening (vb: ‘tax proposal’) Aanpak privacy problematiek: maatschappelijk probleem, maatschappelijk debat > aanpak specifiek voor een bepaald land

Spoor eGovernment 13 Back-office (4) eDienstverleningsarchitectuur Sommige landen vertonen een meer geïntegreerde aanpak bij het opzetten van eDienstverlening –UK: Government Gateway –Ierland: Public Services Broker –Canada: Service broker

Spoor eGovernment 14 Organisatorisch overzicht 3.Organisatorische ontwikkelingen 1.Beleid en doelstellingen 2.Financiering 3.Lokale overheden

Spoor eGovernment 15 Organisatorisch (1) Beleid en Doelstellingen Steeds een tweesporenbeleid met een aktieplan voor eGovernment en de Informatiesamenleving eGovernment: steeds kwantificeerbare ‘online dienstverleningsrichtlijnen’ als voornaamste doelstelling Engagement van de politieke top Administratieve eGov teams (+ ‘mr eGov’) Departementale eGov strategieën + voortgangsrapportering

Spoor eGovernment 16 Organisatorisch (2) Financiering Algemene regel: de operationele kosten van informatisering worden gefinancierd door de gewone budgetten Aanvullende eGovernment financiering om interorganisatorische samenwerking te bevorderen (niet overal)

Spoor eGovernment 17 Organisatorisch (3) Lokale overheden De keuze is er een tussen een top-down aanpak of een minder omvattende aanpak Top-down aanpak –Finland –VK: nationale strategie lokaal eGovernment + ‘seed money’ + bilaterale onderhandelingen over bijkomende middelen –Ierland, Nederland: strategie van ‘overtuigen’ met financiële incentieven Minder omvattende aanpak –Duitsland, Canada –Geen nationale strategie, enkel faciliterend

Spoor eGovernment 18 Convergentie van eGovernment beleid? 4.Convergentie in internationale ontwikkelingen? 1.Wat convergeert er mogelijkerwijs? 2.Hoe gebeurt dit?

Spoor eGovernment 19 Wat convergeert er mogelijkerwijs? Definities –Beleidsoverdracht –Convergentie –Beleidsconvergentie (hypothese) Wat convergeert er mogelijkerwijze? –Beleidsdoelstellingen –Beleidsinhoud –Beleidsinstrumenten –Beleidsuitkomsten

Spoor eGovernment 20 Wat convergeert er mogelijkerwijs? Convergentie van beleidsdoelstellingen –Herkenning van het ‘probleem’ van de Informatiesamenleving –Formele beleidsdocumenten: eGovernment ICT infrastructuur ICT vaardigheden

Spoor eGovernment 21 Wat convergeert er mogelijkerwijs? Convergentie van beleidsinhoud –Online dienstverleningsrichtlijnen en voortgangsrapporteringsmechanismen –Privacy wetgeving en Databeschermingswetgeving –Het gebruik van concepten: multi-channel policy, gateway approaches, service delivery architectures, life events, demand orientation. –eEurope 20 ‘basis publiek diensten’ > convergentie in beleidsdomeinen, vb eTaxes, eHealth, eLearning

Spoor eGovernment 22 Wat convergeert er mogelijkerwijs? Convergentie van beleidsinstrumenten –Coördinerende eGovernment teams –Project-gebaseerde aanpak van eGov implementatie –Formele nationale/regionale eGov beleidsdocumenten –Voortgangsrapporteringsarrangementen –Het creatief inzetten van eGov financiering –Formules van Publiek-Private Samenwerking

Spoor eGovernment 23 Wat convergeert er mogelijkerwijs? Convergentie van beleidsuitkomsten –Grote aandacht voor front-office > fragmentatie applicaties + ‘take-up’ problemen –Problematische volledige ‘roll-out’ van elektronische identiteitskaarten –Legal obstacles –Organisational problems: ‘departmentalism’, silomentaliteit

Spoor eGovernment 24 Hoe komt convergentie tot stand? Bennett (1991) onderscheidt vier processen van beleidsconvergentie: –Emulatie –Elite Netwerking –Harmonisatie –Penetratie door externe actoren

Spoor eGovernment 25 Hoe komt convergentie tot stand? Emulatie: beleidsactoren die naar mekaar kijken om van mekaar te leren of inspiratie op te doen –SBOV mandaat –Interne benchmarking rapporten –Verwijzingen naar best practices in andere landen –Studiereizen naar andere landen –Het gebruik van dezelfde concepten in alle beleidsdocumenten

Spoor eGovernment 26 Hoe komt convergentie tot stand? Elite Netwerking: transnationale groepen aktoren die expertise omtrent een gemeenschappelijk probleem uitwisselen –Internationale conferenties –Virtual Communities –Policy Entrepreneurs

Spoor eGovernment 27 Hoe komt convergentie tot stand? Harmonisatie: vereist ‘gezaghebbende acties van verantwoordelijke intergouvernmentele organisaties’ –eEurope: 20 Basis publiek diensten –OECD eGov en eDemocratie programma –Opmerking: speciale aandacht voor de vele internationale benchmarkingstudies

Spoor eGovernment 28 Hoe komt convergentie tot stand? Penetratie door externe actoren: wanneer staten gedwongen worden zich aan te passen aan beslissingen die elders genomen zijn –Data protection beleid > OECD –eVoting > Cybervote EU

Spoor eGovernment 29 Conclusie Minstens een ‘discursieve convergentie’ Een gemeenschappelijk taalgebruik en een reeks concepten, mechanismen en ideeën die gedeeld worden Toch blijven veel problemen van implementatie ‘contextueel’ en gebonden aan het land in kwestie

Spoor eGovernment 30 eGovernment Algemeen secretariaat Steunpunt beleidsrelevant onderzoek BESTUURLIJKE ORGANISATIE VLAANDEREN E. Van Evenstraat 2 C - B-3000 Leuven Tel: Fax: