Oplossingsrichtingen bij teruglopende leerlingaantallen met ICT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
Digitale leermiddelen
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Martijn Bijleveld.
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Toegang en identiteitsmanagement
Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Privacy & Social media – Job Vos 13 februari 2013
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Presentatie gemeente Beek
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Architectuurprincipes en EduStandaard Over de rol van de Architectuurraad en hoe we de principes kunnen laten werken voor het onderwijs.
Krimpen met perspectief
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Kansrijke combinatiegroepen
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Onderwijsvraagstuk Kennisnet
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Dorpen in verandering Basisonderwijs en kinderopvang 8 oktober 2012 Marleen Vermeer.
De belofte van Learning Analytics…… Olaf de Groot.
Digitaal aanmelden, in- en uitschrijven. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Informatieavond schooljaar groep geel en oranje
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Stercollecties van VO-content
Stercollecties van VO-content. Vooraf Wie gebruikt er al digitaal leermateriaal in zijn lessen? Verwachten jullie dat het gebruik van digitaal leermateriaal.
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
`Programma Netwerk Informatiemanagers 9 oktober 2014
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
saMBO-ICT Conferentie
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
LEERLINGENDALING IN HET ONDERWIJS
Ouderavond Groepsorganisatie
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS- VLAANDEREN Toelichting 21 januari 2011.
Presentatie Locatie Lemmer
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Openbaar Onderwijs Borsele bijeenkomst personeel 2 februari 2011.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Leerlingen en ouders aan het woord
Gepersonaliseerd leren
Zicht op kinderen Verbeteren communicatie en betrokkenheid van ouders
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Transcript van de presentatie:

Oplossingsrichtingen bij teruglopende leerlingaantallen met ICT Krimpen met kansen Oplossingsrichtingen bij teruglopende leerlingaantallen met ICT Teun Meijer (Onderwijsgroep FIER) & Sandra ter Horst (Stichting Kennisnet)

Programma Schets van de problematiek Oplossingsrichtingen: Flexibilisering & betaalbaarheid en de rol van ICT Keuzen van Onderwijsgroep FIER Andere ICT mogelijkheden bij krimp

Wie zijn wij en wie bent u?

Krimpregio’s en anticipeergebieden

Krimpcijfers Zeer manifest in het PO Tot 2015: daling 67.000 kinderen In 2020: totale afname 100.000 leerlingen (daling van 6,6% t.o.v. 2012) Daling komende 3 jaar in 326 van de 415 gemeenten. In 208 gemeenten zware krimp: tenminste 10% VO en MBO nog beperkt tot krimpgebieden In de komende twintig jaar zal het voortgezet onderwijs echter in vrijwel alle regio’s met matige tot sterke krimp te maken krijgen.

Boze ouders bezetten school Visvliet http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=SJWiP6jKUDA

Gevolgen van krimp voor onderwijs Leerlingenaantallen lopen terug Minder inkomsten, exploitatieproblemen Een groter aandeel personele kosten Instroom jonge docenten vertraagt Kwaliteit van onderwijs staat onder druk

Initiatieven

Kansen met ICT Krimpvraagstuk: mogelijkheden met ICT Trajecten: PO (Friesland en Zeeuws-Vlaanderen), MBO (Zeeland) Oplossingsrichting: integrale benadering, gericht op betaalbaar houden van het onderwijs en op het introduceren van meer flexibiliteit in het onderwijs zelf. http://vastgoedpro.blogspot.nl/2010/11/krimp.html

Onderwijs in krimpregio’s Effecten voor scholen Betrokkenen Oplossingsrichtingen Inrichten van processen Ondersteund met ICT Onderwijs in krimpregio’s financieel huisvesting schaal personeel

Onderwijs in krimpregio’s Effecten voor scholen Betrokkenen Oplossingsrichtingen Inrichten van processen Ondersteund met ICT Onderwijs in krimpregio’s financieel huisvesting schaal personeel In noordwest Friesland sprake van krimpsituatie Onderwijsgroep FIER: van 20 naar 12 scholen Combinatiegroepen met soms meer dan 3 jaargroepen (combinatiegroep 5 t/m 8 met 30 leerlingen) Klassenmanagement wordt hierdoor steeds moeilijker (wens tot groepsdoorbrekende instructies) Samenwerken op groepsniveau is soms lastig omdat in bepaalde groepen maar zeer weinig leerlingen zitten

Onderwijs in krimpregio’s Effecten voor scholen Betrokkenen Oplossingsrichtingen Inrichten van processen Ondersteund met ICT Onderwijs in krimpregio’s financieel huisvesting schaal personeel Leerling Leerkracht Schooldirectie Schoolbestuur Ouders Betaalbaar organiseren Flexibeler onderwijs Vergroten competenties leerkrachten Slimmer, flexibeler plannen en roosteren Vergroten schaal van organiseren Variëteit en flexibiliteit in het onderwijs

Onderwijs in krimpregio’s Effecten voor scholen Betrokkenen Oplossingsrichtingen Inrichten van processen Ondersteund met ICT Onderwijs in krimpregio’s financieel huisvesting schaal personeel Leerling Leerkracht Schooldirectie Schoolbestuur Ouders Betaalbaar organiseren Flexibeler onderwijs Vergroten competenties leerkrachten Slimmer, flexibeler plannen en roosteren Vergroten schaal van organiseren Variëteit en flexibiliteit in het onderwijs Op groepsniveau Door effectief klassenmanagement de leerlingen maatwerk bieden. Optimaal gebruik maken van de moderne ICT-mogelijkheden op het gebied van: plannen (flexibele organisatie in relatie tot flexibel aanbod) leren en begeleiden van leerlingen communicatie

Onderwijs in krimpregio’s Effecten voor scholen Betrokkenen Oplossingsrichtingen Inrichten van processen Ondersteund met ICT Onderwijs in krimpregio’s financieel huisvesting schaal personeel Leerling Leerkracht Schooldirectie Schoolbestuur Ouders Betaalbaar organiseren Flexibeler onderwijs Vergroten competenties leerkrachten Slimmer, flexibeler plannen en roosteren Vergroten schaal van organiseren Variëteit en flexibiliteit in het onderwijs Op leerlingniveau: Krachtige ICT-omgeving die leidt tot: Leerstofaanbod in leerlijnen (leermiddelenmagazijn) Reflectie op leren en leerbehoeftes Samenwerking op leerlingniveau Digitale samenwerkingsstructuur op leerling niveau

Plannen Voorstel voor leerstofaanbod aan leerling Filters voor zoeken leermiddelen op basis van leerstijl Planning in de vorm van agenda, met aanvullende afspraken voor leerling met leerkracht en andere belanghebbenden Divers type leeractiviteiten : Groep lln met zelfde activiteit / verschillende activiteit Per individuele lln Vooraf inschrijven (vragenuur) Formatieve toetsen Met aanvullende middelen (zorg, surveillance, etc)

Leren en begeleiden De leerkracht kan zien met welke leeractiviteit de leerling bezig is (real time). De leerkracht krijgt automatisch een melding als de leerling een geplande leeractiviteit niet of afwijkend uitvoert. De leeromgeving biedt betrokkenen ter ondersteuning van de leeractiviteit gepaste communicatiemogelijkheden aan.

Communicatie Communicatie altijd mogelijk Actieve ouderbetrokkenheid t.a.v. het onderwijsproces is mogelijk Samenwerken aan en delen van bestanden Foto: [Joan M. Mas]

Functionaliteiten - systeemgebieden Office 365 De leeromgeving is een cloud-omgeving, die device-onafhankelijk te gebruiken is. Het is te bereiken via alle moderne devices, ongeacht besturingssyteem In de leeromgeving worden bestanden in een veilige omgeving op geslagen. De opslag van gegevens voldoet aan de Nederlandse wetgeving (bijv. rondom privacy). Er is sprake van een single-sign-on omgeving. Alle gebruikers hoeven maar één keer in te loggen om van alles in de leeromgeving gebruik te kunnen maken De leeromgeving is gekoppeld aan het administratiesysteem (Dotcomschool, Parnassys) Koppeling Dotcomschool en Parnassys

ICT kansen bij krimp Adaptief leermateriaal Inspelen op individuele behoeftes van leerlingen Flip de klas Meer tijd voor interactie in de klas

ICT kansen bij krimp Afstandsleren MBO Leerprestaties vergelijkbaar met ‘reguliere’ wijze Webinar Via web, op afstand instructie geven, vragen stellen En bekijk ook: http://onderwijstijd.kennisnet.nl/

Tips voor aanpak Integrale aanpak vanwege complexiteit en urgentie Programma van Eisen helpt dit inzichtelijk maken en scherpe vragen aan leverancier te stellen Inventariseer wat je al hebt en plot dit op het PvE Digitaal leermateriaal en leerling volgsysteem uitermate belangrijk. Niet alles tegelijk maar wacht niet af!

Stappen voor vervolg Traject Leertij – Zeeuws-Vlaanderen. Inrichten gemeenschappen van scholen en rol van ICT Webdossier: kansenbijkrimp.kennisnet.nl Vervolgactiviteiten: Samen Deskundiger – themasessie Samenwerkingsverbanden, expertisecentrum PO-Raad ondersteunen Aanpak MBO en VO Businesscasemethodiek Cases verzamelen, oplossingsrichtingen

Bedankt voor uw aandacht! Teun Meijer - Bovenschools ICT coördinator e-mail: tmeijer@onderwijsgroepfier.nl Sandra ter Horst- programmamanager e-mail: s.terhorst@kennisnet.nl twitter: @sandraterhorst Kennisnet.nl twitter: @kennisnet