ICT en organisatieontwerp Hoofdstuk 3 ICT en organisatieontwerp h3
ICT en organisatieontwerp Is ICT een middel van organisatieontwerp? Welke dimensies van organisaties kunnen ontworpen worden? Op welke manier kan ICT daarbij ingezet worden? Welke trends kun je onderkennen bij de ontwikkeling van organisaties? Wat is de betekenis van ICT bij die trends? h3
Evolutie van informatiesystemen in organisaties één functie meerdere functies gekoppeld en één onderliggende database herontwerp processen interorganisatorisch h3
Stage 6 Stage 5 Stage 4 Stage 3 Stage 2 Stage 1 Blurring organisational boundaries and value chain redefinition Stage 6 Using IS to transcend organisational borders and to integrate processes with business partners Stage 5 Using IS to redesign and integrate business processes Stage 4 Linking n functions and using 1 corporate database Stage 3 Automating n business functions Stage 2 Automating 1 business function Stage 1 h3
Wat is proces innovatie Wat is proces innovatie? Een bedrijfsproces is een serie logisch gekoppelde taken die een bepaalde uitkomst moeten realiseren Discontinu denken Minder processtappen Lagere doorlooptijden Reductie van aantal betrokken mensen of afdelingen ICT gebruiken om oude processen te heroverwegen h3
Wat is proces innovatie? discontinu denken minder stappen lagere doorlooptijden minder betrokken mensen of ICT voor heroverweging Gericht op tijdsreductie kwaliteitsverbetering kostenverlaging klanttevredenheid h3
Procesbenadering doorkruist afdelingsbenadering Iedere processtap moet een duidelijk doel hebben. Voegt het waarde toe voor de klant? Doe het direct goed. h3
Value based management ICT verandert organisaties bedrijfsprocessen structuren culturen Procesinnovatie Value based management (welke waarde voegt een activiteit toe?) h3
h3
Vanuit Ontwerpbenaderingen technologie strategie probleem (bepaalde) stakeholders h3
Strategie-gedreven organisatieontwerp klanten, concurrenten, ICT ontwikkelingen Veranderings- projecten Visie op ontwerp organisatie Ontwerp nieuwe processen h3
Systematic redesign Clean sheet approach Ontwerpbenaderingen bestudeer huidige processen en zoek naar verbeteringen Clean sheet approach zoek naar nieuwe mogelijkheden, los van bestaande h3
Actor Activity Diagram van een helpdesk
Bedrijfsprocesherontwerp 1: werk ondersteunen met een informatiesysteem
Bedrijfsprocesherontwerp 1: vraagsteller zelf toegang tot een informatiesysteem geven
h3
h3
Vijf vormen van technologiegebruik bij dienstverlening
Wat heeft ICT te maken met proces innovatie? Informatie kan per moment maar op één plaats tegelijk zijn Alleen experts kunnen ingewikkeld werk uitvoeren Managers nemen beslissingen Vertegenwoordigers hebben kantoren nodig h3
Wat heeft ICT te maken met proces innovatie? Informatie kan per moment maar op één plaats tegelijk zijn Gezamenlijke databases Alleen experts kunnen ingewikkeld werk uitvoeren Expert systemen Managers nemen beslissingen Decision support systemen Vertegenwoordigers hebben kantoren nodig Draadloze communicatie/notebooks h3
Scope van procesinnovatie proces proces bedrijfsmodel waardeketen markt verbetering herontwerp herontwerp herontwerp verandering intern extern geleidelijk radicaal h3
Wat zeggen critici? Waarom radicaal en in één keer? Hoe groot zijn de voordelen? Alleen door ICT? Top down? h3
Menselijke en management-aspecten Angst Bescherming van eigen afdeling Gebrek aan managementondersteuning Onvoorspelbaarheid Technische gerichtheid van projectleiders h3
Veranderende structuren Verplatting Centralisatie of decentralisatie Verbinden van structuren met afdelingen wfms, intranetten, groupware enz. Positioneren van e-commerce in bestaande organisatie Vervagende organisatiegrenzen, e-commerce Virtuele organisaties, insourcing, outsourcing h3
naar transparante real-time organisaties Vereenvoudigd overzicht Enterprise Resource Planning systeem naar transparante real-time organisaties h3
ERP Aanpasbare standaardapplicatie software welke geintegreerde organisatieoplossingen biedt voor kernprocessen en administratieve functies. Aanpasbaar Customization en configuration Geen legacy systems en fragmentatie Gekoppelde subsystemen Gecentraliseerde database Integratie van processen, procesgericht denken Directe verwerking (real time) Best practice processen h3
Voordelen ERP Nadelen ERP Operationele voordelen Bestuurlijke voordelen Strategische voordelen IT infrastructurele voordelen Organisatievoordelen Nadelen ERP Inflexibiliteit Aanpassen van organisatie aan systeem i.p.v. omgekeerd Centralisatie en bureaucratisering Geen aandacht voor uniciteit van organisatie h3
Belang bij een IOS Macht om een IOS op te leggen laag hoog laag hoog
Business en technology drivers achter procesinnovatie en ERP Business drivers turbulentie, concurrentie globalisering informatie intensiteit e-commerce Bedrijfsprocessen integratie bedrijfsbrede benadering één ICT systeem klant gedreven processen Technology drivers internet databases netwerken dss h3
Management van kennis organisaties zijn verspreid mensen zijn verspreid mensen werken korter bij organisaties organisaties moeten sneller en creatiever worden Kennismanagement (systemen): intranet, portals, groupware Hoe bereiken we dat deze systemen werken? Hoe kan kennis behouden blijven? h3
Kennismanagement en de potentiële rol van ICT h3
Vervagende organisatiegrenzen ‘boundaryless organization’ verticaal poreuze hierarchische lagen horizontaal grenzen tussen afdelingen en functies extern uitwisseling met externe partijen geografisch globalisering van concurrentie, markten en klanten E-commerce value chain integration single channel / multichannel ‘Extended enterprise’ h3
internet call centre fysiek kantoor Multi channel strategie Klant Internet portal Intermediair Front office internet call centre fysiek kantoor Backoffice h3
Netwerkorganisaties klassieke bureaucratie selective sourcing virtuele organisatie h3
Naar virtuele organisaties interactie met klanten resources kennis open kantoren, kansen / problemen Business portals h3
Structuur van een netwerkorganisatie h3