ICT en organisatieontwerp

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is strategisch leren?
Advertisements

Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
A Brave New Workforce | 19 juli ExpertPlaza “ Freelancing per minuut” ExpertPlaza.nl Tacit knowledge in (netwerk) organisaties Case: ABVAKABO.
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Het. Het Nieuwe Werken De optimale werkplek.
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Management : situering en begrip
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
En hoe de politie hier haar voordeel mee kan doen
ICT en organisatieontwerp
E-procurement. 1. E-procurement 2. SCM 3. Integratie van de back-office 4. Procurement Evolutie.
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
De kracht van GAC Business Solutions
Hoofdstuk 4 ICT en mensen h4.
Werkkader Marketing Management Hoofdstuk 2. Leervragen Hoe kan marketing klantenwaarde beïnvloeden? Hoe wordt strategische planning op de diverse organisatieniveaus.
Bestuurlijke Informatiesystemen
Enterprise Resource Planning (ERP)
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Besturings- systeem A Computer A Besturings- systeem B Computer B Netwerk Handmatige taak I Applicatie 2Applicatie 1 Handmatige taak II Applicatie 3 Gebruiker.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
ICT en organisatieverandering
Enterprise Resource Planning
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Organisatie(s) van betekenis
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Business Marketing Management
Strategische communciatie in organisaties
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Vormgeven van de HRM-functie
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
ArchiValue: de APG-Case
Nike Supply Chain Management
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
Business en IT Consulting
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Internationale marketing
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Embedded Librarianship
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
26/10/2016 Stand van zaken betreffende de nieuwe organisatie van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking.
H1 Management: Structuur Mintzberg: Organisatiestructuren
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Transcript van de presentatie:

ICT en organisatieontwerp Hoofdstuk 3 ICT en organisatieontwerp h3

ICT en organisatieontwerp Is ICT een middel van organisatieontwerp? Welke dimensies van organisaties kunnen ontworpen worden? Op welke manier kan ICT daarbij ingezet worden? Welke trends kun je onderkennen bij de ontwikkeling van organisaties? Wat is de betekenis van ICT bij die trends? h3

Evolutie van informatiesystemen in organisaties één functie meerdere functies gekoppeld en één onderliggende database herontwerp processen interorganisatorisch h3

Stage 6 Stage 5 Stage 4 Stage 3 Stage 2 Stage 1 Blurring organisational boundaries and value chain redefinition Stage 6 Using IS to transcend organisational borders and to integrate processes with business partners Stage 5 Using IS to redesign and integrate business processes Stage 4 Linking n functions and using 1 corporate database Stage 3 Automating n business functions Stage 2 Automating 1 business function Stage 1 h3

Wat is proces innovatie Wat is proces innovatie? Een bedrijfsproces is een serie logisch gekoppelde taken die een bepaalde uitkomst moeten realiseren Discontinu denken Minder processtappen Lagere doorlooptijden Reductie van aantal betrokken mensen of afdelingen ICT gebruiken om oude processen te heroverwegen h3

Wat is proces innovatie? discontinu denken minder stappen lagere doorlooptijden minder betrokken mensen of ICT voor heroverweging Gericht op tijdsreductie kwaliteitsverbetering kostenverlaging klanttevredenheid h3

Procesbenadering doorkruist afdelingsbenadering Iedere processtap moet een duidelijk doel hebben. Voegt het waarde toe voor de klant? Doe het direct goed. h3

Value based management ICT verandert organisaties bedrijfsprocessen structuren culturen Procesinnovatie Value based management (welke waarde voegt een activiteit toe?) h3

h3

Vanuit Ontwerpbenaderingen technologie strategie probleem (bepaalde) stakeholders h3

Strategie-gedreven organisatieontwerp klanten, concurrenten, ICT ontwikkelingen Veranderings- projecten Visie op ontwerp organisatie Ontwerp nieuwe processen h3

Systematic redesign Clean sheet approach Ontwerpbenaderingen bestudeer huidige processen en zoek naar verbeteringen Clean sheet approach zoek naar nieuwe mogelijkheden, los van bestaande h3

Actor Activity Diagram van een helpdesk

Bedrijfsprocesherontwerp 1: werk ondersteunen met een informatiesysteem

Bedrijfsprocesherontwerp 1: vraagsteller zelf toegang tot een informatiesysteem geven

h3

h3

Vijf vormen van technologiegebruik bij dienstverlening

Wat heeft ICT te maken met proces innovatie? Informatie kan per moment maar op één plaats tegelijk zijn Alleen experts kunnen ingewikkeld werk uitvoeren Managers nemen beslissingen Vertegenwoordigers hebben kantoren nodig h3

Wat heeft ICT te maken met proces innovatie? Informatie kan per moment maar op één plaats tegelijk zijn Gezamenlijke databases Alleen experts kunnen ingewikkeld werk uitvoeren Expert systemen Managers nemen beslissingen Decision support systemen Vertegenwoordigers hebben kantoren nodig Draadloze communicatie/notebooks h3

Scope van procesinnovatie proces proces bedrijfsmodel waardeketen markt verbetering herontwerp herontwerp herontwerp verandering intern extern geleidelijk radicaal h3

Wat zeggen critici? Waarom radicaal en in één keer? Hoe groot zijn de voordelen? Alleen door ICT? Top down? h3

Menselijke en management-aspecten Angst Bescherming van eigen afdeling Gebrek aan managementondersteuning Onvoorspelbaarheid Technische gerichtheid van projectleiders h3

Veranderende structuren Verplatting Centralisatie of decentralisatie Verbinden van structuren met afdelingen wfms, intranetten, groupware enz. Positioneren van e-commerce in bestaande organisatie Vervagende organisatiegrenzen, e-commerce Virtuele organisaties, insourcing, outsourcing h3

naar transparante real-time organisaties Vereenvoudigd overzicht Enterprise Resource Planning systeem naar transparante real-time organisaties h3

ERP   Aanpasbare standaardapplicatie software welke geintegreerde organisatieoplossingen biedt voor kernprocessen en administratieve functies. Aanpasbaar Customization en configuration Geen legacy systems en fragmentatie Gekoppelde subsystemen Gecentraliseerde database Integratie van processen, procesgericht denken Directe verwerking (real time) Best practice processen h3

Voordelen ERP Nadelen ERP Operationele voordelen Bestuurlijke voordelen Strategische voordelen IT infrastructurele voordelen Organisatievoordelen Nadelen ERP Inflexibiliteit Aanpassen van organisatie aan systeem i.p.v. omgekeerd Centralisatie en bureaucratisering Geen aandacht voor uniciteit van organisatie   h3

Belang bij een IOS Macht om een IOS op te leggen laag hoog laag hoog

Business en technology drivers achter procesinnovatie en ERP Business drivers turbulentie, concurrentie globalisering informatie intensiteit e-commerce Bedrijfsprocessen integratie bedrijfsbrede benadering één ICT systeem klant gedreven processen Technology drivers internet databases netwerken dss h3

Management van kennis organisaties zijn verspreid mensen zijn verspreid mensen werken korter bij organisaties organisaties moeten sneller en creatiever worden Kennismanagement (systemen): intranet, portals, groupware Hoe bereiken we dat deze systemen werken? Hoe kan kennis behouden blijven? h3

Kennismanagement en de potentiële rol van ICT h3

Vervagende organisatiegrenzen ‘boundaryless organization’ verticaal poreuze hierarchische lagen horizontaal grenzen tussen afdelingen en functies extern uitwisseling met externe partijen geografisch globalisering van concurrentie, markten en klanten E-commerce value chain integration single channel / multichannel ‘Extended enterprise’ h3

internet call centre fysiek kantoor Multi channel strategie Klant Internet portal Intermediair Front office internet call centre fysiek kantoor Backoffice h3

Netwerkorganisaties klassieke bureaucratie selective sourcing virtuele organisatie h3

Naar virtuele organisaties interactie met klanten resources kennis open kantoren, kansen / problemen Business portals h3

Structuur van een netwerkorganisatie h3