Cursus office 2007/10 Introductie Excel Najaar 2011
Excel Een Exceldocument (een spreadsheet) bestaat uit een of meer werkbladen. Een werkblad bestaat uit cellen Elke cel kan in relatie staan met een andere cel
Werkbladen Werkbladen zijn aanpasbaar Klik rechts op een werkbladtab om de mogelijkheden te zien
Cellen, kolommen, rijen, naamvak Cellen worden aangeduid door de kolomletters en de rijnummers Dit is dus cel C3 In het naamvak zie je ook de naam van de cel
Een cel selecteren Je selecteert een cel door er in te klikken, of door er met de cursortoetsen heen te gaan
Tekst invoeren Als een cel geselecteerd is, kun je meteen gaan typen De cursor knippert in de cel Je bevindt je in de invoermodus Je kunt ook direct typen (of wijzigen) in de formulebalk
Een lange tekst In de formulebalk zie je altijd de werkelijke inhoud De inhoud van een cel kan langer zijn de breedte van de cel
Tekst wordt deels verborgen Een cel met inhoud bedekt altijd naastliggende inhoud
Maar is er nog wel Maar de inhoud is niet verdwenen!
Kolommen verbreden Je kunt kolommen smaller en breder maken door met de muis tussen twee kolomkoppen in te gaan staan en dan te slepen
Kan ook met dubbelklikken Je kunt ook dubbelklikken De breedte van de kolom wordt dan net zo breed als het breedste element in die kolom
Getallen invoeren Getallen bestaan uit cijfers. Gebruik een komma voor decimaal tekens Je kunt de punt op het numerieke toetsenbord gebruiken als komma Getallen worden standaard rechts uitgelijnd. Tekst wordt links uitgelijnd
Te grote getallen voor de breedte Getallen die niet passen in de cel, worden of in wetenschap-pelijke notatie weergegeven of met ### weergegeven Verbreed de kolom indien nodig.
Datum invoeren Datums voer je het makkelijkst in door middel van streepjes Er zijn ook andere mogelijkheden
Nog een manier Bijvoorbeeld met de slash
Levert hetzelfde op Beide manieren leveren hetzelfde resultaat op
Celeigenschappen (1) Elke cel heeft bepaalde eigenschappen, bijvoorbeeld de eigenschap tekst, decimaal getal, datum, geldbedrag, Etc Klik rechts op de cel en kies celeigenschappen
Celeigenschappen (2) Hier kun je de datumeigenschap veranderen bij celeigenschappen Kies bijvoorbeeld de notatie met geschreven dag en maand
Een andere weergave Het resultaat Let op de ‘gewone’ notatie in de formulebalk!
In B2 getal typen… Een getal typen in een cel die eerst een datum bevatte levert een onverwacht resultaat op…
Resultaat verrassend! Het getal 40500 is omgezet in de datum 18-11-2010 Dat komt omdat Excel onthouden heeft dat er eerst een datum stond en datums zijn in Excel niets anders dan getallen.
Een 1 als getal invoeren… Voer 1 als getal in, op de plek waar eerst een datum stond…
Levert dit op Het resultaat is de vroegste datum waarmee Excel rekenen kan, 1 januari 1900! 18-11-2010 is de 40500ste dag na 1-1-1900 Op een Apple computer rekent Excel overigens vanaf 4 januari 1900…
Herstel van de celeigenschappen Als je een cel niet langer als datum wilt gebruiken moet je hem in celeigenschappen eerst veranderen in standaard (of in waarin je de cel wilt veranderen)
Formules invoeren (1) In de cel B2 is een formule ingevoerd Formules beginnen altijd met het = teken Bekijk het verschil tussen wat er werkelijk in de cel staat in de formulebalk en het weergegeven resultaat in de cel zelf
Formules invoeren (2) Bekijk in de formulebalk wat er is ingevoerd in E2, en zie wat het reultaat is
Formules invoeren (3) Bekijk in de formulebalk wat er is ingevoerd in E2, en zie wat het reultaat is Het & teken wordt gebruik om tekst aan elkaar te plakken
Formules invoeren (4) Het resultaat als boeken in B2 varnnderd is in keuken
Formules invoeren (5) Vier formules, resp: =B2/B4 =B2*B4 =B2+B4 =B2-B4
Verplaatsen van cel De cel B2 wordt verplaatst naar D6 Verplaatsen kan door knippen en plakken maar ook door de cel bij de rand beet te pakken en te verslepen. Let op de kruisvormige cursor
En de formules passen zich aan Bekijk in de formulebalk wat er na de verplaatsing met de formules is gebeurd Ze hebben zich alle vier aangepast aan de verplaatsing van B2 naar D6!
Bereiken Een bereik is een aaneensluitende hoeveelheid cellen Hier zie je twee bereiken geselecteerd Een bereik selecteer je door te slepen met je muis, of door de Shift toets ingedrukt te houden. Een bereik wordt aangegeven door de linkerboven cel, een dubbele punt en de rechterondercel (B2:C5 en E5:F10 voor de bereiken hiernaast) Meer bereiken maak je door de Ctrl-toets ingedrukt te houden
Hele werkblad als bereik selecteren Als je het hele werkblad wilt selecteren klik dan op het kruispunt van kolomkoppen en rijkoppen Handig als je het werkblad snel leeg wilt maken.
Functies In formules kun je functies gebruiken Excel bevat enorm veel functies om enorm veel dingen te kunnen berekenen of op te kunnen zoeken Hiernaast zie je een stukje van het overzicht
De functie SOM() Een voorbeeld: de functie SOM() De functie SOM() rekent van alle cellen in een bepaald bereik (B2 t/m B5) het totaal uit Het bereik staat tussen ()
De functie GEMIDDELDE() Een voorbeeld: de functie GEMIDDELDE() De functie GEMIDDELDE() rekent van alle cellen in een bepaald bereik (B2 t/m B5) het gemiddelde uit Het bereik staat tussen ()
Snel optellen De SOM() functie komt vaak voor Daarom speciale knop ervoor Klik in de cel waar de uitkomst moet komen e dan op de knop Excel doet voorstel voor het bereik dat opgeteld moet worden
Kopiëren van formules (1) Hier staat een formule (zie de formulebalk) De formule heeft betrekking op twee cellen die op een bepaalde afstand staan
Kopiëren van formules (2) Hier wordt de formule gekopieerd De formule past zich aan en berekent nu de optelling van D6 en F6, omdat deze twee cellen op de zelfde bepaalde afstand staan Als je de formule naar H7 zou kopiëren, zou het niet werken, omdat in D7 en F7 niets staat Als je wilt dat de formule zich niet, of deels, aanpast, dan moet je dollartekens gebruiken in de formule
Eenvoudig en effectief spreadsheet En hier is alles toegepast in de schoolreis opdracht