KAIRO K ennisontwikkeling A utismebehandeling en I ntegratie R egulier O nderwijs Naar het Middelbaar Beroepsonderwijs met ASS Anja Hagenaars, sectordirecteur,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Passend onderwijs.
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Hoe kunnen we elkaar versterken?
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Ruimte voor eigen kracht Sportproject Kwintes Fit & Happy Bewegen met een visie 3 oktober 2013.
Hondenhumor Kattengein Film is voorzien van geluid.
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Hij kent alleen de manier nog niet!
Blijf bij mij Jolink.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Edgar Edith van Ruijven Onlangs las ik deze brief van Edgar.
Geestelijke Verzorging voor mensen met een verstandelijke beperking
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Zorgstructuur Jeugd Gemeente Hengelo, juni Huidige inrichting zorgstructuur 0-4: voorposten JGZ 4-12: voorposten JGZ/ AMW 12+: ZAT VO en ROC, stedelijk.
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Hans Everhardt – MBO Groningen
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
WELKOM OP TOV!.
Een goede keten is een kunst! René Denis 11 april 2013
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Ik heb iets van autisme of zo
Interpreteren van data
Een website bouwen, hoe doe je dat eigenlijk?. Website bouwen Wat zet ik er op? Hoe deel ik mijn pagina’s in? Welke knoppen moet ik gebruiken?
Pass’t Montessorionderwijs ?
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Ik heb iets van autisme of zo
Deel anders, mijn organisatie
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Stagecoördinatie op De Rank
LOB in Entree Platform Entree 20 juni 2014.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Zorgen in de basisschool
Stage: Basisschool de Klingerberg
De weg van de leerling met specifieke
PowerPointsite-bep Dit is een baby zoals iedereen ze zou willen hebben maar helaas zijn ze zo niet verkrijgbaar.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Samenwerken En Ontwikkelen. Samenwerken Met deze mensen werk ik samen.
Windesheim zet kennis in werking Update Beeldcommunicatie in de GGZ Nieuwe verpleegkundige zorg. Opduikende interventies in telezorgpraktijken.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Kansen voor transformatie
‘Mixed up piles’.
Informatiebijeenkomst nieuwe medewerkers
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Fatima Zorg. De organisatie Hét expertisecentrum voor wonen, dagbesteding, begeleiding én behandeling voor mensen met een meervoudige of verstandelijke.
1 30/05/ Transformatie Zorg voor Jeugd Bijeenkomst “Veiligheid en transitie van de jeugdzorg” 24 juni 2014 Gemeente Utrecht Paul van Dijk.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Welkom op onze thema-avond
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Gezeik Ja je mag het eigenlijk niet hardop zeggen Maar soms heb ik het zo gehad met het onderwijs. Die docenten die alleen maar klagen dat het zo zwaar.
16 april 2015 Miniconferentie VO  MBO Regio Eem Welkom.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Succesvol implementeren in de zorg
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Wat zijn de effecten van (intersectorale) samenwerking?
Kwalificatiestructuur, flexibel en modulair?
Lespakket Opleidingen
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Versterk de Jobcoach IN de school
Transcript van de presentatie:

KAIRO K ennisontwikkeling A utismebehandeling en I ntegratie R egulier O nderwijs Naar het Middelbaar Beroepsonderwijs met ASS Anja Hagenaars, sectordirecteur, roc Rijn-IJssel Astrid van Dijk, projectleider, Dr. Leo Kannerhuis

KAIRO-kracht Waar zijn we aan begonnen in 2005? Het is de reis die de ontdekkingen biedt! Door verbinding en creativiteit ontstaan unieke samenwerkingsverbanden.

KAIRO-kracht Waar zijn we aan begonnen in 2005? Het is de reis die de ontdekkingen biedt! Door verbinding en creativiteit ontstaan unieke samenwerkingsverbanden.

KAIRO jongere: ‘Soms kan het best wel lastig zijn dat mensen het (autisme) niet aan mij zien. Omdat ze dan toch bij bepaalde dingen van mij denken van ‘nou ja waar slaat dat op’. Bijvoorbeeld als ik wegkijk als ze tegen me aan het praten zijn. Dan hebben ze zoiets van ‘een beetje onbeleefd is het wel’. Ja, dan krijg je toch gedachten bij die mensen die je eigenlijk niet wil. Daarom vertel ik iedereen in mijn omgeving dat ik autisme heb en dat ik anders kan reageren.’

Gedeelde visie behandelingonderwijs VermaatschappelijkingInclusief onderwijs Jongeren met ASS

Gedeelde problematiek Autisme behandeling cliënt wil gewoon onderwijs gericht op werk toenemende behoefte gerichte ondersteuning MAAR: onvoldoende afstemming met onderwijspraktijk Onderwijs Roc toenemende aandacht en inzet voor leerlingen met een beperking (o.a. ASS) MAAR: MBO kent geen speciaal onderwijs, wel LGF onvoldoende expertise intern

Gedeelde motivatie mensenwerk kanjers (professionals) goeroes (bestuurders en projectleiding) betrokkenheid bij cliënt experimenteer ruimte B & O

Gedeelde support provinciale concentratie intersectorale bereidwilligheid cliënten organisatie landelijke (politieke) aandacht ASS inrichting zorgstructuur onderwijs

Gedeelde toekomst regionale samenwerkingsovereenkomst Dr. Leo Kannerhuis & Rijn IJssel ambulante begeleiding KAIRO deelnemers door hun Persoonlijk Begeleiders uit het Leo Kannerhuis lerende omgeving gecreëerd geplande implementatie mainstream ingehaald functie modelregio

Wij willen dat er zoveel mogelijk mensen doorstromen, zoveel mogelijk mensen een baan krijgen, zoveel mogelijk mensen voor zichzelf kunnen zorgen op termijn. Want we zijn immers een instelling die opleidt voor een beroep. Heel simpel. Maar complex in z’n simpelheid, soms…” ‘Wij willen dat zoveel mogelijk jongeren doorstromen, zoveel mogelijk jongeren een baan krijgen,zoveel mogelijk voor zichzelf kunnen zorgen op termijn. Zo simpel is het.’ behandeling onderwijs