KAIRO K ennisontwikkeling A utismebehandeling en I ntegratie R egulier O nderwijs Naar het Middelbaar Beroepsonderwijs met ASS Anja Hagenaars, sectordirecteur, roc Rijn-IJssel Astrid van Dijk, projectleider, Dr. Leo Kannerhuis
KAIRO-kracht Waar zijn we aan begonnen in 2005? Het is de reis die de ontdekkingen biedt! Door verbinding en creativiteit ontstaan unieke samenwerkingsverbanden.
KAIRO-kracht Waar zijn we aan begonnen in 2005? Het is de reis die de ontdekkingen biedt! Door verbinding en creativiteit ontstaan unieke samenwerkingsverbanden.
KAIRO jongere: ‘Soms kan het best wel lastig zijn dat mensen het (autisme) niet aan mij zien. Omdat ze dan toch bij bepaalde dingen van mij denken van ‘nou ja waar slaat dat op’. Bijvoorbeeld als ik wegkijk als ze tegen me aan het praten zijn. Dan hebben ze zoiets van ‘een beetje onbeleefd is het wel’. Ja, dan krijg je toch gedachten bij die mensen die je eigenlijk niet wil. Daarom vertel ik iedereen in mijn omgeving dat ik autisme heb en dat ik anders kan reageren.’
Gedeelde visie behandelingonderwijs VermaatschappelijkingInclusief onderwijs Jongeren met ASS
Gedeelde problematiek Autisme behandeling cliënt wil gewoon onderwijs gericht op werk toenemende behoefte gerichte ondersteuning MAAR: onvoldoende afstemming met onderwijspraktijk Onderwijs Roc toenemende aandacht en inzet voor leerlingen met een beperking (o.a. ASS) MAAR: MBO kent geen speciaal onderwijs, wel LGF onvoldoende expertise intern
Gedeelde motivatie mensenwerk kanjers (professionals) goeroes (bestuurders en projectleiding) betrokkenheid bij cliënt experimenteer ruimte B & O
Gedeelde support provinciale concentratie intersectorale bereidwilligheid cliënten organisatie landelijke (politieke) aandacht ASS inrichting zorgstructuur onderwijs
Gedeelde toekomst regionale samenwerkingsovereenkomst Dr. Leo Kannerhuis & Rijn IJssel ambulante begeleiding KAIRO deelnemers door hun Persoonlijk Begeleiders uit het Leo Kannerhuis lerende omgeving gecreëerd geplande implementatie mainstream ingehaald functie modelregio
Wij willen dat er zoveel mogelijk mensen doorstromen, zoveel mogelijk mensen een baan krijgen, zoveel mogelijk mensen voor zichzelf kunnen zorgen op termijn. Want we zijn immers een instelling die opleidt voor een beroep. Heel simpel. Maar complex in z’n simpelheid, soms…” ‘Wij willen dat zoveel mogelijk jongeren doorstromen, zoveel mogelijk jongeren een baan krijgen,zoveel mogelijk voor zichzelf kunnen zorgen op termijn. Zo simpel is het.’ behandeling onderwijs