ECTS Brugge, 02-12-03 Workshop ECTS en competentiegericht leren Herman Van de Mosselaer, Plantijnhogeschool Mogelijke rol van de ECTS Course Catalog en.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van Methode Naar Methodiek
Advertisements

Blended Learning Minor International Sustainable Development Cooperation Ontwikkelen, uitvoering en evaluatie: successen en leerpunten AnneMieke Zaat Madelon.
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Waarderen van leren Eric Halsberghe
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Intervisie onderwijs-ondersteuners
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Cop Ontwerpprojecten / Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Vergelijking met RBL, 8 april 2010.
Evaluatie ECTS- en DS-label aanvragen Procedure/ beslissing nieuwe oproep labelaanvragen meegedeeld aan de Nationale Agentschappen.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Voorbereiding aanvraag pilot ronde 4b Projectleider: hbo instelling en twee mbo instellingen Proces: project management - Fase 1: werkgroep strategie &
Hoe word je de beste opleiding van Nederland?
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Competentiegericht leren vmbo
Jaap van Lakerveld Directeur
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Common courses n Theories of disability and inclusion n disabled people in the EU n disability & childhood n disability & adulthood n disability & elderly.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Bachelor Medische Hulpverlening
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Onderzoeksmaster Rechten 5 november Wat is de onderzoeksmaster? Uniek programma in Vlaanderen Samenwerking met Universiteit Tilburg Afzonderlijke.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Competenties en skills Verbreding van de horizon of een doodlopende weg? Jumbo Klercq, maart 2015.
Making the best of your foreign experience: Preparation for Internship or Study Abroad Lectorate in International Cooperation.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Organisatie van een internationaal event. DEEL 1: De inhoud DEEL 2: Het Kader DEEL 3: knippen en plakken KHLim.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Jaap van Lakerveld Directeur
Info avond Kunskapsskolan klas 1
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Werksessie minoren pedagogiek VU
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Onderzoeksmaster Rechten
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

ECTS Brugge, Workshop ECTS en competentiegericht leren Herman Van de Mosselaer, Plantijnhogeschool Mogelijke rol van de ECTS Course Catalog en de ECTS-fiche bij de onderwijsontwikkeling

Waarom ECTS? PR-instrument in binnen- en buitenland internationale profilering als transparante en betrouwbare partner prioriteitselement bij keuze partnerinstellingen  Internationaliseringsbeleid

Waarom ECTS? kwaliteitsinstrument bewijsstuk in functie van accreditatie noodzaak i.f.v. realiseren van flexibiliteit en i.f.v. samenwerking met partnerinstellingen  Onderwijsbeleid Checklist = beschrijvingspunten van het curriculum en van de opleidingsonderdelen “ECTS = code of good practice” maar…

Beschrijvingselementen Course Catalog zijn vaag (opgave van elementen; geen richtlijnen of criteria voor invulling) worden door de instellingen (Europa/ Vlaanderen) verschillend opgevolgd op niveau van het programma per opleidingsonderdeel

General description (on degree programme) Qualification awarded Admission requirements Education and professional goals Acces to further studies Course structure diagram with credits (60/ year) Final test, if any Examination and assessment regulation Student mobility advisor

Vlaams (-Nederlands) Accreditatiekader 1. Doelen 2. Programma evaluatie - (masterproef) 6. Resultaten 3. Inzet personeel 4. Materiële voorzieningen 4. Studie- begeleiding 5. KZ

Description of individual course units Course title, code Type of course, level Year of study, sem/trim Allocated credits (workload based) Name of lecturer Language of instruction

Level of course Basic level course: meant to give an introduction in a subject Intermediate level course: intended to deepen basic knowledge Advanced level course: intended to further strengthening of expertise Specialised level course: meant to build up knowledge and experience in a special field or discipline

Type of course Core course: part of the core of a programme of studies Related course: supporting course for the core Minor course: optional course or subsidiary course

Description of individual course units Course title, code Type of course, level, year of study, sem/trim Allocated credits, name of lecturer Objective (expected learning outcomes/ competences) Prerequisites Course contents Recommended reading Teaching methods Assessment methods Language of instruction

Taak 1 Welke van deze beschrijvingselementen zijn zinvol/noodzakelijk in functie van competentiegericht leren/ onderwijs? (+ hoe benoemen in onze moedertaal?)

ECTS-fiche Naam opleidingsonderdeel, code … hoe beschrijven i.f.v. competentiegericht onderwijs? Leerdoelen Vereiste voorkennis en vaardigheden Leerinhouden Leermateriaal Werkvormen Evaluatie / Assessment Bijv.:

Waarom competentiegericht opleiden? Opleidingsdoelen i.f.v. competenties (Structuurdecreet art. 58 & accreditatiekader/ onderwerp 1) Bijv. voor profBa algemene competenties als denk- en redeneer- vaardigheid, het verwerven en verwerken van informatie, kritische reflectie, creativiteit, communiceren, …; algemene beroepsgerichte competenties als teamgericht kunnen werken, oplossingsgericht kunnen werken …; beroepsspecifieke competenties op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar conform het beroepsprofiel.

Competentiegericht leren = ‘het geïntegreerd verwerven van K, V, A, gericht op een deskundig en waardenbewust functioneren in een maatschappelijke en beroepsmatige context’ Aandacht hiervoor is element in VISITATIEKADER

Competenties Geïntegreerde gehelen van K, V, A = persoonlijke bekwaamheden Contextgebonden en gebonden aan uitvoering van activiteiten/ taken Resultaat van leer- en ontwikkelingsprocessen Belang van metacognitie (& zelfreflectie) domeinspecifieke kennis ook leervaardigheden ook affectieve componenten

Competentiegericht onderwijs K praktijk V context reflectie

Competentiegerichte onderwijsvormen klassieke instructievormen, ook interactief vaardigheidstraining, taakgestuurd onderwijs, oefengroepen probleemgestuurd projectonderwijs stage, action learning + leergroepen, reflectiegroepen, supervisie, intervisie, (functioneringsgesprek)

Competentiegericht Curriculum In Vlaanderen weinig aanhang voor curricula die op één onderwijsvorm (bijv. PGO) gebaseerd zijn. Wel doelgerichte combinatie van opleidingsonderdelen: 1/ gericht op fundamentele kennis en vaardigheden 2/ gericht op onderwijsleeractiviteiten in functie van integratie via opdrachten en projecten, meestal in een beroepsspecifieke context.

Competentiegericht curriculum Toenemende zelfsturing van de student Toenemend geïntegreerd gebruik van K, V, A Toenemend gebruik van contexten en van realistische probleemsituaties  Sturing verschuift van docent naar student inhoud en proces docent- gestuurd inhoud en proces student- gestuurd inhoud doc-gestuurd proces stud-gestuurd inhoud stud-gestuurd proces doc-gestuurd

Taak 2 Adviezen, richtlijnen of criteria bij de invulling van de rubrieken op de ECTS-fiche i.f.v. kwaliteitsvol competentiegericht onderwijs? 1.Leerdoelen 2.Vereiste voorkennis en vaardigheden 3.Leerinhouden 4.Leermateriaal 5.Werkvormen 6.Evaluatie/ Assessment  Hoe docenten ondersteunen?

ECTS-fiche: criteria (adviezen, richtlijnen) bij invulling rubrieken 1.Leerdoelen 2.Vereiste voorkennis 3.Leerinhouden 4.Leermateriaal 5.Werkvormen 6.Evaluatie / Assessment

Bedankt voor uw medewerking