18-7-20141 1 Wikiwijs [noteer hier je naam] [noteer hier je functie]

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Digitale leermiddelen
Kennis Delen Met Groen KennisNet Hubert Krekels GKC Ontsluiten Publieke Kennis.
Hoe ontstond dit initiatief ?
Van mbo naar hbo; enkele kanttekeningen
Wikiwijs van idee naar realiteit Robert Schuwer, projectleider Wikiwijs Nationale Rekendagen, Noordwijkerhout
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
(José Gavilán) DRAAGVLAK VOOR GELIJKE KANSEN EN DIVERSITEIT BIJ LV.
Universiteit van Tilburg
academisch erfgoed 15 mei 2014
Jeugd & Opleiding Resultaten 2010 en Speerpunten januari Themadag Jeugd & Opleiding.
Digitale leermiddelen in het mbo
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
MathUnited Wiskunde Dialoog- Nijmegen- 14 mei
Trash day: de resultaten. De balans voor onze afdeling: voor 14 juli
Zeven mythen rond open leermiddelen Mythen of werkelijkheid? Robert Schuwer en Darco Jansen.
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
Diagnostiek van angst en gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking Drs. A.C. Pruijssers.
Wikiwijs Jan-Bart de Vreede Productmanager Wikiwijs / Manager Diensten.
Alcohol en drugbeleid in de onderneming Cao 100 in de praktijk.
Kwalificatiestructuur mbo
Mede mogelijk gemaakt door schoolbieb.nl voor het primair onderwijs Naam datum.
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Waarom een zorgsysteem voor veteranen Veel gestelde vragen
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
E-Procurement als beleidsinstrument Studiedag voor lokale overheden.
Wikiwijs van idee naar realiteit Darco Jansen Manager Strategie&Beleid RdMC Projectleider Wikiwijs - Professionaliseren.
Wikiwijs- voor individuen of een community? Darco Jansen Manager Strategie&Beleid RdMC Projectleider Wikiwijs - Professionaliseren.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
Wandel en gedrag Romeinen
Denken en dienen Romeinen
Romeinen Stellen en vernieuwen Evangelie is Gods kracht tot redding voor eenieder die gelooft.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
VO-content en ECK 12 april Ontwikke- len 2. Beschikbaar stellen 3. Vinden 4. Arrangeren 5. Gebruiken.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Het leermiddel centraal Aanbod en vraag. Het leermiddel centraal 2 Even voorstellen Roos Scharten Projectmanager Ontwikkelcentrum.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Ouderavond Klas 5 20 januari 2010 Welkom I. Kaandorp coördinator 5 H. Claassen decaan A. Verbrugge coördinator PWS.
Wouter Tinbergen Digischool / Kennisnet Natuur-/sterrenkunde
Samen werken aan een gezonde regio!
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennisnet Videodienstverlening Open source, open content Pieter Varekamp November 2008.
Opdracht 1: Pak een s. Openen van materialen: Materialen in verschillende formats ontwikkeld (Word, Powerpoint, Zip) Programma Good Reader (gratis)
Keith Haring (°1958 – ) 'kunst voor iedereen'
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Stercollecties van VO-content
Stercollecties van VO-content. Vooraf Wie gebruikt er al digitaal leermateriaal in zijn lessen? Verwachten jullie dat het gebruik van digitaal leermateriaal.
Leerlingen ontwikkelen apps
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Klimaatverandering.
COACH-AVOND 15 september 2014
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Zwakke Schakels.
Blokken bij AIJV skatings Wat doet een blokker in de praktijk?
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Analyse Overstromingen Engeland Jaap Flikweert Royal HaskoningDHV.
| faculteit der letteren geschiedenis Democratische Revoluties en Verlichting: terug in de tijd Dirk Jan Wolffram 20 november 2014.
HOGESCHOOL VHL, 9 SEPTEMBER 2014 Goed gejat! Het gebruik van open leermateriaal in je onderwijs Janina van Hees, projectmanager open en online onderwijs.
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
Customize!.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Hergebruik van onderwijsmateriaal ICTO-mjp innovatieproject 2008/2009 Jorien van de BeltFrits Salomons Bob SchoonbeekHenk van der Zijden Moniek DelfgouSiemen.
December 25, 2018.
Wikiwijs saMBO Conferentie 18 & 19 januari.
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Transcript van de presentatie:

Wikiwijs [noteer hier je naam] [noteer hier je functie]

Wat is Wikiwijs? Het platform op internet waar iedere docent, van basis- tot universitair onderwijs, (open) digitaal leermateriaal kan vinden, gebruiken, maken en delen. Docenten kunnen kennis over en ervaringen met open leermateriaal uitwisselen en zo nodig professionele ondersteuning (op Wikiwijs Tips) vinden.Wikiwijs Tips Docenten zijn zelf actief betrokken bij de ontwikkeling en de inhoud van het platform; Wikiwijs is er voor en door docenten.

4 44 Aanleiding en achtergrond – Open leermateriaal, gratis schoolboeken – Rapport Onderwijsraad 'Onderwijs en open leermiddelen' (2009): ‘Maak meer gebruik van open leermiddelen om onderwijs te innoveren’ – Bij wie ligt taakstelling: private sector of toch (deels) publiek? – Aandacht voor integraal leermiddelenbeleid in scholen

Open leermaterialen Publiek betaald, open toegankelijk Open is meer dan gratis, het geeft de gebruiker 4 rechten – Reuse: hergebruik van het materiaal zoals het wordt aangeboden – Redistribute: delen van het materiaal met derden – Revise: aanpassen van het materiaal aan de lokale gebruikscontext – Remix: combineren van het materiaal met andere elementen

Doelen Stimuleren ontwikkeling en gebruik van open, digitale leermiddelen  Meer digitaal Verhogen kwaliteit onderwijs door gebruik van flexibele en up-to-date leermiddelen  Meer kwaliteit Versterken & benutten positie van docent  Enthousiaste docenten

Werkwijze Wikiwijs ontwikkelt geen leermaterialen, maar faciliteert en stimuleert het gebruik en de beschikbaarheid van (open) digitaal leermateriaal Wikiwijs verbindt, sluit aan bij bestaande initiatieven in het onderwijsveld en maakt afspraken met docenten, scholen en organisaties in het veld – Uitbreiding aanbod – Inzicht in behoeftes en aanbod En: ontsluit (open) digitale leermaterialen via één centrale plek, door het aanbieden van een platform met uitgebreide zoekfunctionaliteiten

Enkele initiatieven Ontwikkelcentrum – Groen Kennisnet Stichting consortium beroepsonderwijs Stichting Praktijkleren Digischool OVC (OnderwijsVernieuwingsCoöperatie) Stichting DigilessenVO Stichting Pegasus Groene Onderwijs VO-content, stercollecties WON Betapartners Montessori Onderwijs …

Aandachtsgebieden Wikiwijs kent de volgende vijf aandachtsgebieden: – Ontsluiten – Content – Communities – Professionalisering – Onderzoek

Referatory Open en Closed Wikiwijs-platform Wikiwijs- repository Ontwikkelen Arrangeren (combineren) Plaatsen

Anno ContentCorner Davindi DigilessenVO Digischool fenc FreudenthalInstituut GroenKennisnet KlasCement klikbase Leermiddelen_Educatheek LesbankNL NationaalArchief Naturalis OntwikkelcentrumSmaaklessen OVC RepLab Samendelen_TLL_rw Samendelen_TLL_wo Samenmaken SLO smaaklessen TeleblikLessenbank 11 Teleblik watereducatie Wellant TSS_European_Repository TSS_Mobile_Repository Museumkennis_Volkenkunde Museumkennis_Oudheden KennisLink OntwikkelcentrumDigitop Wiskunde_Open_Leermiddelenbank Schooltv webmaker_webquest DigibordOpSchool Opmaat CodenameFuture acadin StudioVO Wikiwijs_Repository Wikiwijs_Arrangeren ETV Lesidee CQ2_temp Biodesk Danae Didac Digimaster Digitop Eigenwijzer KrantIndeKlas Math4All Podium Tumult WebKwestie Veilig Verkeer Nederland TELEAC/NOT En meer…

Vindbaarheid 12 Toekennen van metadata aan leermateriaal – Verbeteren vindbaarheid leermateriaal – Maakt specifieker zoeken mogelijk (bv. leermateriaal Engels/luisteren/vwo2) Gebruiksvriendelijke tools Slimmere zoekmechanismen, waaronder koppelingen om automatisch metadata te herleiden Aanvullend metadateren van leermateriaal in Wikiwijs met Metaplus Metaplus

Auteursrechten 13 Gebaseerd op open licenties, twee keuzes: Naamsvermelding CC-BY Naamsvermelding-GelijkDelen CC-BY-SA

Kwaliteit Gebruikers Gebruikers maken de content Gebruikers bepalen wat goed is en hoe iets gebruikt kan worden Inzichtelijk door sociale metadata (beoordelingen, tags, etc) en gebruikersgegevens Keurmerkgroepen Binnen een keurmerkgroep verstrekt een gerenommeerde organisatie, onderwijsinstelling, of community een kwaliteitsoordeel aan leermateriaal over een bepaald deel van een vakgebied Deze partij ontfermt zich vervolgens over en verbindt zich met de kwaliteit van het leermateriaal binnen dat domein 14

Keurmerken Helpen de gebruiker bij het maken van keuzes Zijn gekoppeld aan individuele leermiddelen Zijn gekoppeld aan uitleg over specifieke kwaliteitscriteria Voorbeelden van keurmerkgroepen (groepen die keurmerken toekennen) zijn VO-content, Teleblik, Acadin en Groen KennisnetVO-contentTeleblikAcadinGroen Kennisnet 15

Ontwikkeling Docenten en scholen worden nauw betrokken bij de (door)ontwikkeling van Wikiwijs Eigenaarschap/draagvlak bij partijen in het veld Inrichting sectorkamers voor nog meer zichtbaarheid en aandacht voor specifieke behoeftes per sector: – verschillen per sector van het benodigde leermateriaal – ervaring en competenties van docenten m.b.t. het gebruiken, maken en delen van leermateriaal lopen uiteen per sector – meer stuurbaarheid doordat eigenaarschap rondom leermateriaal georganiseerd wordt per sector (kwaliteit en kwantiteit) 16

Focus 17 Met als uiteindelijk doel: Beter ontsluiten van open leermateriaal – Meer beschikbare content – Betere vindbaarheid van bruikbare content Docenten beter toerusten om open leermateriaal te gebruiken – Meer bereidheid tot gebruik – Meer bekwaamheid tot gebruik

Zijn er vragen?

Dank voor uw aandacht! Meer informatie: en Blijf ook op de hoogte van actuele ontwikkeling rondom Wikiwijs en het laatste nieuws via de Wikiwijs-nieuwsbrief of de sociale media:Wikiwijs-nieuwsbrief