Wikiwijs [noteer hier je naam] [noteer hier je functie]
Wat is Wikiwijs? Het platform op internet waar iedere docent, van basis- tot universitair onderwijs, (open) digitaal leermateriaal kan vinden, gebruiken, maken en delen. Docenten kunnen kennis over en ervaringen met open leermateriaal uitwisselen en zo nodig professionele ondersteuning (op Wikiwijs Tips) vinden.Wikiwijs Tips Docenten zijn zelf actief betrokken bij de ontwikkeling en de inhoud van het platform; Wikiwijs is er voor en door docenten.
4 44 Aanleiding en achtergrond – Open leermateriaal, gratis schoolboeken – Rapport Onderwijsraad 'Onderwijs en open leermiddelen' (2009): ‘Maak meer gebruik van open leermiddelen om onderwijs te innoveren’ – Bij wie ligt taakstelling: private sector of toch (deels) publiek? – Aandacht voor integraal leermiddelenbeleid in scholen
Open leermaterialen Publiek betaald, open toegankelijk Open is meer dan gratis, het geeft de gebruiker 4 rechten – Reuse: hergebruik van het materiaal zoals het wordt aangeboden – Redistribute: delen van het materiaal met derden – Revise: aanpassen van het materiaal aan de lokale gebruikscontext – Remix: combineren van het materiaal met andere elementen
Doelen Stimuleren ontwikkeling en gebruik van open, digitale leermiddelen Meer digitaal Verhogen kwaliteit onderwijs door gebruik van flexibele en up-to-date leermiddelen Meer kwaliteit Versterken & benutten positie van docent Enthousiaste docenten
Werkwijze Wikiwijs ontwikkelt geen leermaterialen, maar faciliteert en stimuleert het gebruik en de beschikbaarheid van (open) digitaal leermateriaal Wikiwijs verbindt, sluit aan bij bestaande initiatieven in het onderwijsveld en maakt afspraken met docenten, scholen en organisaties in het veld – Uitbreiding aanbod – Inzicht in behoeftes en aanbod En: ontsluit (open) digitale leermaterialen via één centrale plek, door het aanbieden van een platform met uitgebreide zoekfunctionaliteiten
Enkele initiatieven Ontwikkelcentrum – Groen Kennisnet Stichting consortium beroepsonderwijs Stichting Praktijkleren Digischool OVC (OnderwijsVernieuwingsCoöperatie) Stichting DigilessenVO Stichting Pegasus Groene Onderwijs VO-content, stercollecties WON Betapartners Montessori Onderwijs …
Aandachtsgebieden Wikiwijs kent de volgende vijf aandachtsgebieden: – Ontsluiten – Content – Communities – Professionalisering – Onderzoek
Referatory Open en Closed Wikiwijs-platform Wikiwijs- repository Ontwikkelen Arrangeren (combineren) Plaatsen
Anno ContentCorner Davindi DigilessenVO Digischool fenc FreudenthalInstituut GroenKennisnet KlasCement klikbase Leermiddelen_Educatheek LesbankNL NationaalArchief Naturalis OntwikkelcentrumSmaaklessen OVC RepLab Samendelen_TLL_rw Samendelen_TLL_wo Samenmaken SLO smaaklessen TeleblikLessenbank 11 Teleblik watereducatie Wellant TSS_European_Repository TSS_Mobile_Repository Museumkennis_Volkenkunde Museumkennis_Oudheden KennisLink OntwikkelcentrumDigitop Wiskunde_Open_Leermiddelenbank Schooltv webmaker_webquest DigibordOpSchool Opmaat CodenameFuture acadin StudioVO Wikiwijs_Repository Wikiwijs_Arrangeren ETV Lesidee CQ2_temp Biodesk Danae Didac Digimaster Digitop Eigenwijzer KrantIndeKlas Math4All Podium Tumult WebKwestie Veilig Verkeer Nederland TELEAC/NOT En meer…
Vindbaarheid 12 Toekennen van metadata aan leermateriaal – Verbeteren vindbaarheid leermateriaal – Maakt specifieker zoeken mogelijk (bv. leermateriaal Engels/luisteren/vwo2) Gebruiksvriendelijke tools Slimmere zoekmechanismen, waaronder koppelingen om automatisch metadata te herleiden Aanvullend metadateren van leermateriaal in Wikiwijs met Metaplus Metaplus
Auteursrechten 13 Gebaseerd op open licenties, twee keuzes: Naamsvermelding CC-BY Naamsvermelding-GelijkDelen CC-BY-SA
Kwaliteit Gebruikers Gebruikers maken de content Gebruikers bepalen wat goed is en hoe iets gebruikt kan worden Inzichtelijk door sociale metadata (beoordelingen, tags, etc) en gebruikersgegevens Keurmerkgroepen Binnen een keurmerkgroep verstrekt een gerenommeerde organisatie, onderwijsinstelling, of community een kwaliteitsoordeel aan leermateriaal over een bepaald deel van een vakgebied Deze partij ontfermt zich vervolgens over en verbindt zich met de kwaliteit van het leermateriaal binnen dat domein 14
Keurmerken Helpen de gebruiker bij het maken van keuzes Zijn gekoppeld aan individuele leermiddelen Zijn gekoppeld aan uitleg over specifieke kwaliteitscriteria Voorbeelden van keurmerkgroepen (groepen die keurmerken toekennen) zijn VO-content, Teleblik, Acadin en Groen KennisnetVO-contentTeleblikAcadinGroen Kennisnet 15
Ontwikkeling Docenten en scholen worden nauw betrokken bij de (door)ontwikkeling van Wikiwijs Eigenaarschap/draagvlak bij partijen in het veld Inrichting sectorkamers voor nog meer zichtbaarheid en aandacht voor specifieke behoeftes per sector: – verschillen per sector van het benodigde leermateriaal – ervaring en competenties van docenten m.b.t. het gebruiken, maken en delen van leermateriaal lopen uiteen per sector – meer stuurbaarheid doordat eigenaarschap rondom leermateriaal georganiseerd wordt per sector (kwaliteit en kwantiteit) 16
Focus 17 Met als uiteindelijk doel: Beter ontsluiten van open leermateriaal – Meer beschikbare content – Betere vindbaarheid van bruikbare content Docenten beter toerusten om open leermateriaal te gebruiken – Meer bereidheid tot gebruik – Meer bekwaamheid tot gebruik
Zijn er vragen?
Dank voor uw aandacht! Meer informatie: en Blijf ook op de hoogte van actuele ontwikkeling rondom Wikiwijs en het laatste nieuws via de Wikiwijs-nieuwsbrief of de sociale media:Wikiwijs-nieuwsbrief