Marleen De Vry Lokaal Flankerend Onderwijsbeleid Toelichting Flankerend Onderwijsbeleid 9 februari 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Arwen Dewilde Departement Onderwijs en Opvoeding - Staf
Advertisements

Lokaal OverlegPlatform Boom en Willebroek Spijbelpreventie Overleg met Huisartsen 1 maart 2012.
Open Forum Kinderrechtencoalitie Ella Desmedt - kabinet minister Vandenbroucke 22 april 2008.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
In het bestuursakkoord
OVSG, de gemeente maakt school
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Participatie op school & Vlaamse Onderwijsraad Participatie Beleidsprioriteit Historiek 1988Gemeenschapsonderwijs 1991Participatieraden gesubsidieerd onderwijs.
Toekenning subsidies lokaal flankerend onderwijsbeleid vanaf 2014.
Flankerend onderwijsbeleid De beleidsprioriteiten van onderwijs in het decreet (art 19) gelijke onderwijskansen, kleuterparticipatie, spijbelen,
25 september gelijke onderwijskansen bestrijden kinderarmoede.
Brede school in Berkenbos
Opleiding voor schoolsecretariaten
Frank Vandenbroucke 17/02/06
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Lokaal Flankerend Onderwijsbeleid Toelichting Moorslede – 12 april 2011.
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
2 STAD LEUVEN Aantal inwoners Aantal leerlingen – basisonderwijs – secundair onderwijs – hoger onderwijs Kansarmoede 5% van geboortes.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Vereniging Hoofdstuk XII Intégra Plus Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
Het nieuwe schooljaar in de tienkamp Frank Vandenbroucke 29 augustus 2008.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Onderwijs - welzijn Uitgangspositie: Link onderwijs – welzijn Volgende thema’s/structuren/functies worden besproken: ON – gelijke onderwijskansen: cijfers.
Lokaal Overleg Opvoedingsondersteunig Gent. Decreet van 13/07/07 houdende de organisatie van opvoedingsondersteuning Raamdecreet – schept een structuur.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Landelijke LEA-conferentie
De Regionale Educatieve Agenda
Lokaal het verschil maken voor kinderen in armoede
Richtlijnen werkplekleren
Wie zorgt voor onderwijskwaliteit?
Het provinciaal onderwijs verdient erkenning oktober 2010.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
SOS SCHULDEN OP SCHOOL Gelijke schoolkansen in uw stad en gemeente VOORSTEL OM SCHOOLARMOEDE AAN TE PAKKEN Gelijke schoolkansen in uw stad en gemeente.
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Opleiding voor schoolsecretariaten
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Algemene Vergadering LOP Oudenaarde Basis 1 februari Overzicht activiteiten sept feb Stand van zaken actie kleuterparticipatie &
De meerjarenplanning van gemeente en OCMW participatief opmaken Kortenberg, 27 november 2012.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
LOP Turnhout BaO 21/03/2017 Armoede en school LOP Turnhout BaO 21/03/2017
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Wetgeving prioritaire doelgroepen
Kansarmoede in de kleuterschool
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Team radicalisering in de kering Stad Gent
Inhoud en doelstelling
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Draaiboek inschrijvingsbeleid
Onze regio, onze toekomst!
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

Marleen De Vry Lokaal Flankerend Onderwijsbeleid Toelichting Flankerend Onderwijsbeleid 9 februari 2010

Marleen De Vry Ondersteuning lokale scholen tot 1 jan in feite verboden Reden: Schoolpact 20 nov Uitzondering: vijf sociale voordelen in het BaO (+ in theorie ook drie in het SO)

Marleen De Vry Netoverschrijdend beleid, waarom? Complexe problematiek van kansarmoede, taalachterstand, schooluitval vraagt net- en sectoroverschrijdende aanpak. OESO slaat alarm: maatschappelijke kost ongekwalificeerd schoolverlaten groter dan kost financiële crisis!!! Thema’s als mobiliteit, milieu, sport, cultuur, preventie, Noord-Zuid en integratie stimuleerden eerder al lokale, netoverschrijdende actie.

Marleen De Vry Wetgeving Sociale voordelen (Decreet BaO, 13/07/2001) GOK-decreet Decreet Flankerend Onderwijsbeleid op lokaal niveau, 30 nov. 2007

Marleen De Vry De “sociale voordelen” Welke zijn de sociale voordelen? (Decreet BaO, 13/07/2001) 1.het ochtend- en avondtoezicht: voor- en naschoolse opvang 2.het middagtoezicht 3.het ter beschikking stellen van sportinfrastructuur en ruimtes voor culturele evenementen 4.de kosten voor de toegang tot het zwembad, uitgezonderd de kosten voor één jaar gesubsidieerd zwemmen 5.het leerlingenvervoer, i.e. het woonschoolvervoer, niet het 'intern' vervoer.

GOK-decreet Inschrijvingsrecht Beginselen, voorrangsregeling, weigering, procedure LOP’s Oprichting, samenstelling, bevoegdheid, werking Commissie inzake leerlingenrechten Oprichting, samenstelling, bevoegdheid, werking Geïntegreerd ondersteuningsaanbod Gelijkekansenindicatoren, middelen Uren zorgbeleid Tijdelijk project kunstinitiatie Marleen De Vry

Decreet FOB = subsidiedecreet Hfdst 1: Algemene bepalingen en definities Hfdst 2: Sociale & Andere Voordelen Hfdst 3: Leerplicht en kleuterparticipatie Hfdst 4: Projectsubsidies centrumsteden: voorwaarden Hfdst 5: Projectsubsidies andere gemeenten: voorwaarden Hfdst 6: Flankerend onderwijsbeleid in Brussel Hfdst 7: Slotbepalingen

Marleen De Vry Decreet Praktijk Wie voert dit decreet uit? Waarmee? Hoe? Welk beleid? Inhoud? Sociale of andere voordelen? De drie decretale thema’s Projecten en projectsubsidies 10 beleidssporen als houvast

Marleen De Vry Wie? Waarmee? Hoe? Neutrale, netoverschrijdende regisseur Aparte middelen FOB Regierol FOB: overleg met gemeentelijke en autonome partners om samen een beleid uit te werken Integraal beleid: samenwerken met vele partners –kansenpas: OCMW, cultuur, jeugd, sport, belangenverenigingen –spijbelen: lokale politie, parket, artsen, CLB… Overleg- en adviesstructuur: GD Art.200 Onderwijsplan(ning) + bekrachtiging door de gemeenteraad

Marleen De Vry Welk beleid? Vertrekken van omgevingsanalyse: indicatoren en schets onderwijsveld (Stapsgewijze) rekening houden met alle onderwijsniveaus: BaO, SO, HO, DKO, CVO, BaEd Hoe decretale verplichtingen aanpakken? Hoe omgaan met de sociale en andere voordelen? Nadenken welke projecten of afspraken lokaal wenselijk zijn; tien beleidssporen als houvast

Marleen De Vry 3 decretale verplichtingen 1.Medewerking leerplichtcontrole = onderzoek restdossiers niet ingeschreven leerplichtigen 2.Bevorderen algemene kleuterparticipatie i.s.m. LOP 3.Spijbelbeleid i.s.m. LOP

Marleen De Vry 10 beleidssporen 1.ondersteunen van leerlingen en ouders 2.begeleiden van risicojongeren 3.ondersteunen van schoolteams en schoolbeleid 4.creëren van leerkrachtige, brede schoolomgevingen 5.creëren van vlot bereikbare en veilige schoolomgevingen 6.beleid voeren t.a.v. de “sociale voordelen” 7.uitbouwen van een sociaal onderwijsbeleid met oog voor armoede en sociale uitsluiting 8.wegwijs maken in leer- en studietrajecten 9.stimuleren van levenslang en levensbreed leren 10.werken aan een betere aansluiting van onderwijs en arbeidsmarkt

Marleen De Vry 1.Ondersteunen van leerlingen en ouders Voor- en vroegschoolse taalstimulering, taalaanbod in schoolvakanties, opvoedingsondersteuning, NT2 voor ouders, studieondersteuning aan huis, brugfiguren, voorleesmiddagen (Nederlands en moedertaal van het kind), kleuterparticipatie en aandacht voor leerplicht horen hierbij. 2. Focus op risicojongeren Centraal meldpunt voor spijbelaars, time-outprojecten, project probleemgedrag op school, samenwerking onderwijs-politie-parket, HERGO, rondetafel, jongerencoaches…

Marleen De Vry 3. Schoolteams en -beleid ondersteunen agressie en probleemgedrag op school, pestactieplan, spijbelpreventie: ondersteunend schoolklimaat, opvoeden tot tolerantie en sociale weerbaarheid, drugspreventie 4. Stimulerende leeromgeving organiseren Bredeschoolprojecten –Brede school ingebed in de buurt –Samenwerkingsprojecten met DKO-scholen en met lokaal vrijwilligerswerk Brede vorming, vaak i.s.m. stedelijke diensten –Projecten onderwijs en cultuureducatie, milieueducatie, stadsklas, plattelandsklas, educatieve koffers, afvalpreventie, multiculturele wandeling

Marleen De Vry 5. Veilige schoolomgeving & duurzame mobiliteit Schoolvervoersplannen, veilig-naar-schoolacties, STOP-acties, verkeerseducatie, fiets- en bromfiets-behendigheidsparcours, fiets- en bromfietscontrole 6. Keuzes t.a.v. sociale en andere voordelen De reglementering sociale voordelen blijft behouden In het SO bestaan sociale voordelen (1-3) alleen in theorie In het BaO worden buitenschoolse kinderopvang en vervoer zelden als sociaal voordeel georganiseerd wegens te duur STOP ipv gratis leerlingenvervoer & duurzaam naar school Blijft over als sociaal voordeel: middagtoezicht, ter beschikking stellen infrastructuur sport en cultuur, toegang tot het zwembad

Marleen De Vry Andere voordelen Voorheen verboden Nu mogelijk (art ), ook voor DKO, VWO, Syntra e.a.! niet verplicht gelijk voor alle scholen die aan de criteria voldoen WAT IS HET NIET? Bijspringen voor extra middelen nastreven/bereiken ODET of verlevendiging schoolgebeuren Onderhouden, verfraaien infrastructuur andere schoolbesturen WAT WEL? Voorwaarden: Context van lokaal flankerend onderwijsbeleid Schoolbesturen verzoeken erom Gemeente bepaalt criteria; specifieke doelgroep mag indien netoverschrijdend

Marleen De Vry 7. Sociaal onderwijsbeleid Wegwijs in armoede: vorming schoolteams, leraren in opleiding, OCMW-medewerkers Kansenpas, OK-pas Fonds schoolrekeningen, sociaal fonds Laptop-uitleenproject Ondersteuning school- en studietoelagen 8. Wegwijs in leer- en studietrajecten netneutraal overzicht van het lokale onderwijsaanbod + trajectadvies methodieken voor traject- en studiekeuzebegeleiding

Marleen De Vry 9. Levenslang en levensbreed leren Doelgroepenbeleid volwassenenonderwijs i.s.m. consortium Lessen BaEd en VWO op de werkvloer EVC-portfolio’s, ervaringsattesten, Vlaamse kwalificatiestructuur DKO 10. Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt Project Alternerend Leren i.s.m. Resoc Werkplekleren, stage- en startbaanprojecten Internationale stages

Marleen De Vry Regeerakkoord Prioriteit = ongekwalificeerde uitstroom terugbrengen tot 12%, liefst tot minder dan 10% OESO wijst op maatschappelijke kost van deze ongekwalificeerde uitstroom: hoger dan kost financiële crisis Enige echte weg = preventie van schoolse achterstand Hoe? Taalstimulering, kloof tussen school- en thuismilieu overbruggen, financiële drempels slechten, participatie aanmoedigen aan sociale, culturele, sportieve leven