College 13 mei 2011 Appel & Vermeer Hst 8

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Advertisements

Groep 5 Kimm Maarten.
Welkom op de informatie- avond van groep 7
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Voortgezet Onderwijs in de regio Waterland
Informatieavond groep 8
Informatieavond groep 8
Presentatie Procedure naar het VO
Info-avond groep
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Informatie avond groep 8
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Welkom.
Het ontwikkelingsperspectief
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Infoavond Groep 7/8 9 september 2013.
Informatie avond groep 8
Welkom op de informatieavond van groep 7/8
Welkom in groep Het laatste jaar van de basisschool!!!!!!
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Informatieavond 28 augustus Voorstellen leerkracht(en)
Informatieavond 24 augustus Voorstellen leerkrachten.
Welkom in de groepen 6a en 6b
Informatie avond groep 8a 8 september Welkomstwoord.
Informatieavond groep 7b
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Welkom in groep 8 Informatieavond.
Welkom op het ProNovaCollege School voor Praktijkonderwijs
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Ouderkring groep
Profielkeuze Mavo 2 naar 3.
Informatieavond 2014 Groep 8
Informatieavond groep 4-5
Informatieavond groep
Een prachtige kans voor uw kinderen
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Ellen Zantvoord Antoinet de Valk Rik van der Vaart Juliette de la Mar
Welkom.
Informatieavond Groep 8
Basisschool Op De Horst
Naar het voortgezet onderwijs
Basisschool Op De Horst
POVO Wolvega / Dedemsvaart
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Informatieavond Voortgezet Onderwijs
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Welkom in groep 6D.
GROEP 8.
Informatieavond PO - VO. Wat kunt u deze avond verwachten?  uurUitleg advisering PO - VO  uurEerste ronde: scholen uit het VO.
Jenaplanschool Cleophas 2014 Van basisschool naar middelbare school 2013/2014.
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
Welkom op de informatieavond van groep 7/8. De avond zal bestaan uit 3 onderdelen:  Groep 7/8  Kamp  Voortgezet Onderwijs.
Informatie-avond groep 8 23 september 2013 Basisschool 't Wold Kluunpad EW Zeewolde
VMBO Basisberoeps & Kaderberoeps Op weg naar de toekomst!!
Informatieavond groep 8, Kees van den Groenendaal 8.
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
Informatieavond groep 3
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Welkom in groep 8L Het laatste jaar van de basisschool!!!!!!
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Welkom in groep 5MR Informatieavond 12 september 2016.
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8b – 14 september 2017 Informatieavond Paschalisschool b.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
De Informatieavond: Groep 8. (Algemeen en bijzonder) Huiswerk.
Transcript van de presentatie:

College 13 mei 2011 Appel & Vermeer Hst 8 Onderwijs NT2 College 13 mei 2011 Appel & Vermeer Hst 8

Wat is er vorige keer besproken? Wat waren de hoofdpunten uit de literatuur voor vandaag? (of: wat sprak je aan, wat verbaasde je, of misschien: waar ergerde je je aan?)

Onderwerpen vandaag: Stilstaan bij een paar punten uit Hst 8 Schakelklassen, Kopklas Posterproject Victorian School of Languages, Melbourne, Australië

Dit boek: eerder voor docent dan voor onderzoeker! Bl 225: interactie is belangrijk maar gebeurt te weinig. Damhuis! Blz 226: mondelinge communicatie levert niet veel nieuwe woorden. Taalverwerven is meer! Aansluitend bij bl 231: receptieve meertaligheid

Uitspraakonderwijs Bl 241: enige plaats in het boek? Wel trucjes, geen achtergrond. Wetenschap: oa Flege. Recent boek (2009) over uitspraak: Ines Blomme, Annelies Nordin en Johanna Potargent: Nu versta ik je! Uitspraak Nederlands voor Anderstaligen (uitgeverij ACCO) 1e in zijn soort(?) http://www.acco.be/uitgeverij/nl/publication/9789033468919/nu+versta+ik+je.+uitspraak+nederlands+voor+anderstaligen

Apart vs. geïntegreerd NT2 onderwijs Voorbeeld van een mengvorm: de kopklas

De Internationale Kopklas Utrecht heeft twee kopklassen (van Lieflandlaan) Havo/vwo mogelijk, vaardigheid Nederlands slecht (wel: capaciteiten, inzet en motivatie) Basisonderwijs Locatie: voortgezet onderwijs 80% Nederlands Aanmeldingen door leerkrachten basisschool

Vervolg Kopklas Maximaal 17 kinderen per klas. Max. leeftijd: 14 jaar (tijdens schooljaar) Februari: meedoen met cito toets: enorme stijging t.o.v. het jaar ervóór 1e kopklas: Leiden. Daarna Utrecht (1993-1994). Almere, Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Delft volgden.

Welke vakken komen aan bod komen in de Utrechtse kopklas? - Niet alle vakken komen tegelijk aan de orde. - Het schooljaar is verdeeld in vier perioden. Ontleden: laatste periode; spelling: vooral periode 1 en 2 - Woordenschat en begrijpend lezen: het hele schooljaar

Rekenen cijferen redactiesommen Engels uitspraak woordenschat Wereldoriëntatie aardrijkskunde geschiedenis biologie Andere vakken computergebruik tekenen gymnastiek Nederlands spreken luisteren technisch lezen begrijpend lezen woordenschat spelling van de woorden spelling van de werkwoorden ontleden schrijven spreekwoorden en gezegden informatieverwerking

Voorbeeld van een kopklas http://www.leraar24.nl/video/387/internationale-kopklas En kijk ook eens op http://www.kopklasutrecht.nl/

Wat zijn schakelklassen? In de Wet op het Primair Onderwijs (artikel 166 en 166a) staan schakelklassen als volgt omschreven: 'Ten behoeve van leerlingen van wie op grond van door burgemeester en wethouders vast te stellen criteria is vastgesteld dat zij een grote achterstand in de Nederlandse taal hebben, kunnen uitsluitend op scholen die na overleg met de bevoegde gezagsorganen van de scholen in de gemeente door burgemeester en wethouders daartoe zijn aangewezen, in vormen van daartoe speciaal ingerichte groepen of groepjes, activiteiten ter bevordering van de beheersing van de Nederlandse taal worden verricht die zijn gericht op een betere doorstroming in het onderwijs indien dit van belang is in het kader van het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden'.

Voorbeeld van een schakelklas (BO) Taalschool ‘Het Mozaïek’: direct na aankomst. Klaarstomen voor instroom in regulier onderwijs. Schakelen tussen in- en uitstroomniveau Vnl taalles Populatie: laag opgeleide arbeidsmigranten --> Oost-Europeanen/hoger opgeleide (getraumatiseerde) vluchtelingen

VO: ISK: lln te oud voor BO Utrecht: In juni 2007 waren er 130 leerlingen tussen 12 en 21 jaar ingeschreven. Duur: 6 maanden tot 3 jaar voor doorstroom naar regulier onderwijs

Schakelklassen: som voltijd (als in voorbeelden) en soms in deeltijd of verlengde schooldag. Ouderparticipatie: CED-groep ontwikkelde Alle Ouders Doen Mee Niet specifiek voor lln met leer- of gedragsproblemen, alleen voor lln (óók autochtoon!!) met problemen met het Ndls.

Posterpoject NT2 en NT1: soms vergelijkbare problemen. Eén van de oplossingen: posterproject

Posterproject “Kampen uw leerlingen regelmatig met een geringe woordenschat? En wilt u het er niet bij laten? Dan heeft u de gelegenheid om de woordenschatuitbreiding van uw leerlingen in het vervolg systematisch aan te pakken met Het Posterproject basisonderwijs.” De onderstreepte (schooltaal-)woorden hierboven zijn opgenomen in Het Posterproject voor het basisonderwijs.

Gatentekst met 70% dekking We moeten…, zei een… uit Singapore tegen… We hebben geen… meer. Singapore is maar een klein… met een sterk…… We … met zo’n …dat we niet anders kunnen. … … ik … een huis met een … aan beide …, het … er … Voor de … mensen is dit nog steeds de … … van wonen, maar dat is een niet meer te … … geworden.

Posterproject Voor het vergroten van de woordenschat Alle vakken. BO en VO Zie ook internet. Voor een indruk van wat stagiaires (mede) hebben ontwikkeld: http://www.woordenweb.nl/

Victorian School of Languages, Melbourne Onderwijs in 44 talen Voornamelijk home languages Scholieren Face to face en distance education Gefinancierd door de overheid Officieel erkende en gestandaardiseerde examens en certificaten/diploma’s

Een paar getallen: Er werken 44 fulltime en 800 parttime docenten voor VSL. 14.000 leerlingen gaan naar de zaterdagscholen 1400 leerlingen volgen distance onderwijs. Veel is te vinden op de website: www.vsl.vic.edu.au

Victorian School of Languages, Melbourne Albanian Dutch Khmer Serbian Amharic Filipino Korean Sinhala Arabic French Latin Somali Auslan German Lithuanian Spanish Bengali Greek Macedonian Swahili Bosnian Hebrew Maltese Syriac Bulgarian Hindi Persian Tamil Chinese - Cantonese Hungarian Polish Tigrinya Chinese - Mandarin Indonesian Portuguese Turkish Croatian Italian Punjabi Vietnamese Dari Japanese Romanian Dinka Karen Russian  

Vragen/Opdrachten Wat is het verschil tussen immersie en submersie? Impliciet vs expliciet onderwijs, bl 227-228: impliciet = geen echte regels aanbieden; expliciet = wel regels aanbieden. Welke typen methoden in Hst 5 sluiten hierop aan? Verschil tussen top-down en bottom-up leren? Uitleggen in eigen woorden! Zijn beide methodes voor alle soorten leerders even goed? (bl 239 en 235) Bl 243 onderaan: ze zitten vaak aan het schriftbeeld gebakken. Welke in Hst 5 besproken methode haakt in op dat probleem? (Bl 250:) Wat is deductief en inductief leren?