Henriëtte de Swart Evangelia Vlachou

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Grammar Chapter 4 – G3 Aangeplakte vragen = Question tags.
Grammar Chapter 4 – G1 What en Which.
Kleine engelen Foto’s, tekst en geluid!.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Grammar Chapter 1-G3 Vragen.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Woorden en tijd.....
Instructie grammatica
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Taalkunde Grammatica A
Wat maakt het leven zinvol?
Grammar Chapter 6 G 1 De Passive.
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
Ik leg mijn leven af.
In het Nederlands antwoord je vaak heel kort:
Taalkunde Grammatica A
Everything you need to know for your test in the test week!
24 juni 2003Johnson en Morrill in Israel Een studie naar de Johnson Morrill Hypothese in relatie tot de Hebreeuwse taal; implementatie van bewijsnetten.
Compositionaliteit, bereik en lambda’s
Dynamische Semantiek Voor beginners Henriëtte de Swart.
Meer over kwantoren.
De studie van betekenis
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie
Semantiek 1.
Betekenis 2: Compositionaliteit, bereik en lambda’s
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
Taalwetenschap in de CKI-bachelor
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
Taalverandering op syntactisch niveau Hoofdstuk 7 “Caught in a web”
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
Interrogative sentences
Hulpwerkwoorden can must may etc.
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Grammar Chapter 3 – G1 If en When.
Grammar Chapter 6 G 4 Any, every, no + samenstellingen.
Grammar Chapter 6 G 3 Some en Any. Some en Any In klas 1 heb je al iets over some en any geleerd, nl dat beide woorden te maken hebben met een onbepaalde.
Grammar Chapter 4 – G2 If + past simple. Je wist al dat je voor het woordje als in het Engels if kunt gebuiken. We gaan hier even mee verder. Het kan.
Grammar Chapter 3 – G3 One en Ones.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
In deze powerpoint vind je basis-grammatica: zaken die je na 3 onderbouwjaren eigenlijk niet onbekend voor mogen komen. Klik op een van onderstaande onderwerpen.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/002]/subvaardigheid ‘koken’….!
Deltion College Engels A1 Gesprekken voeren [Edu/002] thema: Ough! I don’t feel good…. can-do : kan eenvoudige informatie geven.
Gebiedende wijs 1.Cross Victoria Street. 2.Sit still, please. 3.Read the article on this page. 4.Watch out! Als je tegen iemand wilt zeggen dat hij/zij.
Variatie in negatieve concordantie Henriëtte de Swart.
Interpreteren van data
Question-tags toch? is het niet? nietwaar? hè? is het wel?
Woordvolgorde Bepaling van tijd.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
The future  vorm 1: een voorspelling doen  Will + hele ww : I will see you soon  Let op: will + not = won't  Shall + hele ww: Shall I help you? 
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Mercy Publishing 1/4 DRAW ME CLOSE TO YOU (Kelly Carpenter) Draw me close to You Trek.
Taal en logica Over het gebruik van eerste orde propositie/predikatenlogica voor de analyse van natuurlijke taal.
Semantiek De studie van betekenis. Vragen Wat is betekenis? Betekenis van wat?
Les 0 Structured Query Language SQL. Programma Les 0 – Introductieopdracht Les 1 Les 2 Les 3 Schriftelijke toets.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
Methodiek: Plancyclus
NEXT LW 2 Bijv.nw. 3 Zelfst. nw. 4 PV 5 Ond Taal Team 1 Team 2 Team 3 Team 4 Team 5 Team 6.
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen some en any? 2. Wanneer gebruik je some? 3. Wanneer gebruik je any? 4. Woorden met some en any erin 5. Samenvatting.
Grammar – period 2.
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Toekomende tijd: met “going to”
NEW INTERFACE UNIT 2 : GRAMMAR
Transcript van de presentatie:

Henriëtte de Swart Evangelia Vlachou Variatie in betekenis Henriëtte de Swart Evangelia Vlachou

Voor wie? Studenten Frans (keuzecollege binnen Franse taalkunde) Studenten CKI (keuzecollege binnen taalkunde) Studenten TCS (keuzecollege binnen taal & cognitie) Interesse in semantiek (alle opleidingen).

Wat leer je? Niveau 3: ingangseis eindniveau cursus tk op niveau 2. Tussenstap in aanleren van theorie (niv. 2) naar zelfstandig onderzoek (MA en verder): oefeningen in het uitvoeren van taalkundig onderzoek, met nadruk op semantiek. Samen weet je meer dan alleen: individuele opdracht, maar ook groepsprojecten.

Waar gaat het over? Variatie in betekenis Wat is betekenis? Wat is variatie? Waarom is variatie in betekenis belangrijk voor de semantiek? Voor de taalkunde?

Wat is betekenis? (i) Het rode licht betekent dat je niet mag oversteken (ii) {a,b,c} betekent ‘de verzameling bestaande uit de elementen a,b,c’. (iii) Het Franse woord chien betekent ‘hond’. (iv) Wat is de betekenis van het woord polysynthetisch?

Wat niet? ‘Diepere betekenis’ of ‘inherente waarde’ Wat betekent religie voor u? Implicatie Als hij zijn baan verliest betekent dat armoede. ‘Natuurlijke’ betekenis Die wolken betekenen dat het gaat regenen.

Betekenis van wat? Natuurlijke taal (geen dieren, computers..) Betekenis van woorden:lexicale semantiek Vraag: waar eindigt taalkundige kennis en begint kennis van de wereld? In deze cursus gaat het vooral om woorden die een rol spelen in de structuur van de zin.

Meer dan woorden… Betekenis van constituenten, zinnen. Vraag: hoe wordt de betekenis van complexe gehelen opgebouwd uit die van woorden. ‘Jan slaat Piet’  ‘Piet slaat Jan’ Woordvolgorde  Subject-Object relatie  Agens-Patiens relatie.

Compositionaliteit van betekenis Principe van Compositionaliteit van betekenis: de betekenis van geheel is een functie van de betekenis van de samenstellende delen en van de manier waarop ze zijn samengesteld. Lexicale en structurele informatie bepalen samen de betekenis van de zin.

Semantiek in de taalkunde Voornaamste functie van taal: Communicatie, Informatieoverdracht.

Semantiek in de taalkunde Communicatie Relatie taal—cognitie—wereld. Redeneren met taal: argumentatietheorie, logica.

Spreker-hoorder relatie Bedoelen  Zeggen Taal  kennis spreken Begrijpen  Verstaan Horen  Spraakgeluid   

Spreker-hoorder relatie Bedoelen  Zeggen Taal  kennis spreken Begrijpen  Verstaan Horen  Spraakgeluid   

Taal-cognitie-wereld

Taal-cognitie-wereld

Taal-cognitie-wereld concepten waarheidcondities cognitie wereld

Taal-cognitie-wereld Conceptuele semantiek Logische semantiek

Redeneren met taal Inferentie relaties: Entailment (logische inferentie): langharige teckel  teckel Presuppositie (vooronderstelling): De koning van Frankrijk is kaal. Implicatuur (Grice): Wilt u soep of salade? Allebei graag!

Variatie Natuurlijke talen verschillen onderling in: lexicon, klanken, syntactische structuur. Generatieve taalkunde: universele grammatica (aangeboren) en parametrisatie. Optimaliteitstheorie (OT): universele constraints (aangeboren/aangeleerd) en verschillende ordeningen van constraints.

Pro-drop In sommige talen is een ‘leeg’ subject toegestaan (b.v. Italiaans), in andere niet (b.v. Nederlands). Piove [Italiaans] Het regent [Nederlands] Pro-drop parameter: aan of uit (taallerend kind leert juiste setting). Gaat uit van ‘onhoorbaar’ onderwerp.

Competitie in OT: ‘zachte regels’ Onderwerpregel: ‘Elke zin heeft een onderwerp.’ Betekenisregel: ‘Elk woord in de zin moet bijdragen aan de betekenis.’ Prince & Smolensky (1997): verschil in kracht van regels bepaalt Ital. vs. Ned. Ned: Onderwerpregel >> Betekenisregel Ital: Betekenisregel >> Onderwerpregel.

Variatie in betekenis Aanname: menselijke cognitie is universeel. B.v. kennis van eerste orde logica of iets gelijkwaardigs in ons hoofd leidt tot vergelijkbare claims over entailments en andere inferentie relaties. Voorspelling: semantiek is altijd universeel. Geen variatie in betekenis?????

Semantische variatie I Betekenis van nominale constituenten. Bv. Sommige vs. some. Some flowers grew behind the shed. #Sommige bloemen groeiden achter de schuur. ‘Sommige wel, andere niet’

Incorporatie Incorporatie in Eskimo, Hongaars, etc, niet in Nederlands: directe relatie tussen werkwoord en object. Arnajarq eqalut-tur-p-u-q. A.abs zalm-eet-Ind-[-tr]-3sg. ‘Arnajaraq eet zalm/is een zalm-eter.’

Semantische variatie II Tijd en aspect. B.v. Engelse Progressive vs. Nederlandse ovt. John is eating an apple #John eats an apple/ John bikes to school. Jan is een appel aan het eten Jan eet een appel/ Jan fietst naar school.

Voltooide tijden Frans gebruikt Passé Composé om verhalen te vertellen; Engels niet; Nederlands soms. Aujourd’hui, maman est morte (PC). Ou peut-être hier, je ne sais pas (PR). J’ai reçu un télégramme de l’asile (PC) (…). Mother died today (SP). Or maybe yesterday, I don’t know (PR). I had a telegram from the home (SP): (...). Vandaag is moeder gestorven (VTT). Of misschien gisteren, ik weet het niet (OTT). Ik ontving een telegram uit het gesticht (OVT): (...)

Semantische negatie III Horn (1989): “All human systems of communication contain a representation of negation. No annimal communication system includes negative utterances, and consequently, none possesses a means for assigning truth value, for lying, for irony, or for coping with false, or contradictory statements.”

Horn (1989) “Despite the simplicity of the one-place connective of propositional logic (p is true if and only if p is not true) and of the laws of inference in which it participates (e.g. the Law of Double Negation: from p infer p, and vice versa), the form and function of negative statements in ordinary language are far from simple and transparent.”

Aristoteles: vierkant van opposities A tegengesteldes E  / contradicties  / I O

Talige realisaties alle (), niet alle (), ‘some’ (), geen ( ). Moeten (), mogen/kunnen (), niet moeten (), niet mogen/niet kunnen ( ). Beginnen (), doorgaan (), stoppen (), niet beginnen/niet hervatten (). Nog (), al (), niet meer (), nog niet ().

Dubbele negatie: litotes Hij is niet rijk en niet arm. Hij is niet gelukkig en niet ongelukkig. p <=/=> p??? Interpretatie op een schaal: Gelukkig ongelukkig

Negatie en presupposities De koning van Frankrijk is kaal. De koning van Frankrijk is niet kaal. Of er is geen koning van Frankrijk, of er is wel een koning van Frankrijk, en deze is niet kaal.

Negatie en implicaturen Het is mogelijk  het is niet zeker Het is niet mogelijk dat het morgen zal regenen, het is zeker! Kim is gelukkig  Kim is niet meer dan gelukkig. Kim is niet gelukkig, ze is in extase! Chris heeft vier kinderen  Chris heeft niet meer dan vier kinderen. Chris heeft geen vier kinderen, hij heeft er vijf!

Vormen van negatie Syntactische negatie: niet, not, non, ne..pas. Preverbaal (non, ne) of postverbaal (niet). Speciale constructie: Engels do-support. Morfologische negatie: unhappy, onbetrouwbaar, incapable. Negatieve kwantoren: nobody, nowhere, niemand, nooit, nessuno (?), personne (?).

Bereik van negatie Syntactisch bereik: c-commandeer domein Semantisch bereik: direct bereik of omgekeerd bereik. Omgekeerd bereik met universele kwantoren: All that glitters is not gold. () All is not lost. () Tout le monde n’est pas fait pour l’art. ()

Bereiksambiguïteiten All of them didn’t come. ( of ) He may not come (ambigu) He [may not] come () = hij mag niet komen. He may [not come] () = mogelijk komt hij niet.

Negatieve kwantoren ‘Gesplitst’ bereik in Germaanse talen. Iedereen is geen genie. (split: ) Jeder Arzt hat kein Auto. Ze hoeven geen verpleekundigen te ontslaan. Hanna sucht kein Buch De re: er is geen boek dat H. zoekt De dicto: het object van H’s zoektocht is geen boek. ‘gesplitst’: het is niet zo dat H. een boek zoekt.

Vragen over negatie Als negatie zo’n fundamenteel onderdeel van menselijke cognitie is, zou je verwachten dat negatie, uitdrukkingen onder negatie en negatieve kwantoren in alle talen ongeveer gelijk zijn. Typologische data: dat is niet zo! Variatie in negatie: vorm en betekenis Consewenties voor cognitiewetenschap.

Negatief polaire uitdrukkingen Negatief polaire uitdrukkingen: komen alleen voor in ‘negatieve’ omgeving. Julia hoeft niet te komen. *Julia hoeft te komen. Niemand hoeft huiswerk te maken. *Iedereen hoeft huiswerk te maken.

Negatieve omgevingen *Minstens/Hoogstens vijf kinderen hoeven hun huiswerk over te doen. Iedereen die ook maar iets heeft gezien moet zich melden. Als je ook maar iets hebt gezien moet je het vertellen. Wie heeft er ook maar enig vertrouwen in de regering?

Veel rare woordjes Julia heeft nooit een rooie cent op zak. Je kon geen hand voor ogen zien. Ik snap er geen fluit/snars/biet… van. Dat komt nooit meer terug. Niemand kon hem uitstaan. Heb je hem ooit een vinger zien uitsteken om iemand te helpen?

Engelse NPIs Julia didn’t talk to anyone. If you saw anything, you should go to the police. Nobody had a red cent. I don’t give a damn/fuck/… I don’t want to do this anymore. John didn’t get here until Sunday.

Franse NPIs Je n’ai pas vu quoi que ce soit. Ik zag niet wat dan ook. Si tu vois qui que ce soit, dis-moi. Als je ziet wie dan ook, zeg het me. Ce n’est pas catholique. Dat is niet katholiek. Je ne peux pas le blairer. Ik kan hem niet uitstaan.

Vragen over NPIs Zijn NPIs door de talen heen hetzelfde soort ‘rare’ woordjes? Zit er een patroon in? Wat is de betekenis van NPIs, hebben ze een gemeenschappelijke kern, of verschilt dat ook? In wat voor conteksten komen NPIs voor? Verschilt dat van taal tot taal of zit daar een patroon in?

Free Choice Items NPIs zijn soms ook Free Choice Items, b.v. Engels any Pick any card! Anyone can do semantics! Prends n’importe quelle carte! J’ai dit n’importe quoi Ik heb zomaar wat gezegd.

Vragen over FCIs Zijn FCIs door de talen heen hetzelfde soort uitdrukkingen? Zit er een patroon in? Wat is de betekenis van FCIs. Hebben ze een gemeenschappelijke kern, of verschilt dat per taal/per item? In wat voor conteksten komen FCIs voor? Verschilt dat van taal tot taal, of zit daar een patroon in?

DN en NC Combinatie van negaties: DN en NC Nobody said nothing. (Eng) xy Niemand zei niets. (Dutch) xy Nadie miraba a nadie. (Spa) xy Nessuno ha parlato con nessuno. (Ital) xy Personne n’a rien dit. (Fr) ambiguous

Vragen over DN en NC NC veroorzaakt problemen voor het principe van compositionaliteit van betekenis: twee negatieve uitdrukkingen, maar toch één semantische negatie. Zijn er verschillen tussen NCIs en NPIs, of is concordantie een variant op polariteit? Hoe beschrijven we de verwantschap tussen talen met DN en met NC?

Variatie in betekenis Semantische variatie bestaat! Negatie is ons empirisch domein. We zullen vorm en functie van negatie in verschillende talen bestuderen en met elkaar in verband brengen. We zullen daarbij letten op taalkundige aspecten en formele aspecten.

Resultaten/belang Resultaten van onderzoek naar variatie in betekenis zijn van belang voor taalkunde en cognitiewetenschap. Spanning tussen universele aspecten van cognitie en taalspecifieke kernmerken vereist theoretisch kader die de twee in balans houdt.