Taalbeleid in het basisonderwijs : een must voor elke school?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Taalbeleid in het basisonderwijs : een must voor elke school?
Taalbeleid: een must voor iedereen?
Aanvang eerste leerjaar
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Logical Framework Approach
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Geletterdheid….. Wat is dat?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Beginnende geletterdheid
Taalbeleid in zaakvakken
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Cursus Handelingsgericht Werken
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
PRIMO Opleiding Taalexpert
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
Taalbeleid: van theorie naar praktijk K. Van den Branden.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Taalscreening fase 2: opvolging
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Wat is coöperatief leren?
Een vergadering organiseren
Vergadering Personeelsdienst
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Zelfevaluatie GOK.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
GOK in BuO Korte geschiedenis
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Basiskennis LOB.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Taalbeleid in het basisonderwijs : een must voor elke school? Kris Van den Branden

Wat zal het worden? Overzicht Sappige citaten? Bouwstenen van taalbeleid Doelen voor taalontwikkeling Taalvaardigheidsonderwijs Taal in alle vakken Taalontwikkeling evalueren Omgaan met meertaligheid Ouderparticipatie Processen van taalbeleid Beginsituatie-analyse Taalbeleidsplan schrijven Plan uitvoeren en evalueren 2

Citaat 1 “ Taalbeleid gaat over een school die zichzelf op het vlak van taal in vraag stelt en ernaar streeft om beter te doen. Als het streven stilvalt, is het taalbeleid dood.” (p. 13)

Taalbeleid = de structurele en strategische poging van een schoolteam om de onderwijspraktijk aan te passen aan de taalleerbehoeften van de leerlingen/studenten met het oog op het bevorderen van hun ontwikkeling (in functie van relevante doelen) en het verbeteren van hun onderwijsresultaten. "Beleid is het streven naar het bereiken van bepaalde doeleinden met bepaalde middelen en bepaalde tijdskeuzen" (Hoogerwerf, 1993)

Hamvraag voor taalbeleid Hoe gaan wij om met taal op school? Welke gevolgen heeft dat voor de ontwikkeling van de leerlingen?

Citaat 2 “Taalverwerving is bij kleuters onlosmakelijk verbonden met ontwikkeling op veel andere domeinen: socio-emotionele ontwikkeling, motorische, mentale en fysieke ontwikkeling, ... Wie dat in het achterhoofd houdt, heeft de rit al voor de helft uitgereden. Wie de banden met de andere ontwikkelingsdomeinen doorknipt en te eenzijdig op taal wil focussen, verarmt de taalleeromgeving voor de kleuter.” (p. 86)

Aantal keer bij naam genoemd per dag AMINE 80 ADNANE 62 MOHAMED 52 AHLAME 47 AMELINE 39 ELISSA 34 YOUNESS 31 AMIRA 30 ANISSA 27 YASMINA 18 ABDEL 18

Snelst verworven woorden Boekentas (997) Trein (297) Kus (691) Sjaal (182) Plasticine (392) Kind (1782) Hoofd (501) Plaats (193) Bak (389) Knippen (94) Kauwgum (14) © 2006 1

Welke woorden worden het snelst door kleuters verworven? Het belang van actie en motivatie Taal die samenhangt met interessante acties in de wereld Belang van veel taalaanbod en van kansen tot spreken TAAL DE HELE DAG! © 2006 1

Taal de hele dag! “Taalleren hangt uiteindelijk niet af van een paar supermomenten, maar van de aaneenschakeling van duizenden kleine interacties….” (p. 296)

3 componenten van een krachtige (taal)leeromgeving positief & veilig klimaat Betekenisvolle activiteiten interactie, ondersteuning, reflectie

De pikkel en de wop Tekst Een wop mufte zijn frisse fruin. Een pikkel beunde snerp in de fruin van de wop. “Groes mijn bale fruin!” loeg de wop biest. “Mijn fruin is frins!” “Proest bedaan”, makkelde de pikkel. “Mart jij benedal geen lijpjes?” “Ik mart geen rotse pikkels”, slokte de wop biester. Vragen Wat mufte de wop? Wie beunde in de fruin van de wop? Hoe beunde de pikkel? Schrijf in de juiste volgorde wat de wop deed: loeg – slokte – mufte Wat zou jij het liefste zijn, een pikkel of een wop?

Krachtige leesomgeving Doelgericht lezen: teksten lezen om een bepaald doel te bereiken, bijv. bepaalde informatie vinden, een bepaalde vraag beantwoorden, instructies uitvoeren Strategisch lezen: je leeshandelingen planmatig aanpassen aan je leesdoel Interactief lezen: leren uit de interactie over de gelezen tekst met anderen © 2006 1

Taak: Anders lezen

Schrijfvaardigheid ‘Complete’ schrijftaken + Ondersteuning/feedback = procesmatige benadering van schrijfonderwijs: een lacune in ons onderwijs? © 2006 1

lesvoorbeelden

Onderzoek Lieve Verheyden (2010) Leerkrachten basisonderwijs werken met schrijftaken… en evalueren de producten van leerlingen… … maar slaan er nauwelijks in om leerlingen tijdens het schrijven te feedbacken, ondersteunen, tot reviseren aan te zetten Leerlingen moeten op eigen houtje beter worden in het schrijven van teksten…

Bloemen en rijtjes…

Dat lijkt er al meer op…

lesvoorbeelden

Leerlingbeurten in 5 klassen Min. Max. 1 4 142 2 37 3 20 29 5 48 21

Citaat 3 “ Net zoals in de kleuterklas kijken we naar de positieve kant van de medaille: als taal de hele dag een rol speelt in de klas kunnen leerkrachten heel de dag bouwen aan de lees-, schrijf-, luister- en spreekvaardigheid van hun leerlingen in betekenisvolle, authentieke leersituaties.” (p. 137-138)

 Kijkwijzer HW / CW Functionaliteit? Betrokkenheid? Is het werken in hoeken een middel voor het bereiken van functionele doelen en niet louter een doel op zich? Relevantie: wordt er gewerkt in de richting van de eindtermen? Betrokkenheid? Leiden de werkvormen bij alle kinderen tot intense mentale activiteit en welke ontwikkelingsdomeinen worden daarin aangesproken? Worden de betrokkenheidsbevorderende factoren optimaal ingezet (m.b. ‘aanpassing aan niveau’, ‘aandacht voor sfeer en relatie’, ‘werkelijkheidsnabijheid’, ‘leerlingactiviteit’, ‘leerlinginitiatief’)? Interactie en diversiteit? Worden de leerlingen uitgenodigd om samen te werken op een interactieve wijze? Is er ruimte voor leerbevorderende interactie tussen leerkracht en leerling(en)? Biedt de activiteit voldoende ruimte om de eigen ervaringen aan te spreken?

Valse tegenstellingen Kennis of vaardigheid? Taal verwerven is handelen met taal én daarover reflecteren. Kinderen leren taal niet louter al doende: ze moeten (op hun niveau) stilstaan bij wat ze aan het doen zijn. Preventie of remediëring? Taalbeleid omvat preventie én remediëring Remediëring wordt bij voorkeur niet beperkt tot: ‘meer van hetzelfde’ of ‘minder dan hetzelfde’.

Nog meer valse tegenstellingen Nederlands of andere talen? Een positieve aandacht voor thuistaal van anderstalige kinderen staat de bevordering van het Nederlands niet noodzakelijk in de weg. Thuistaal – schooltaal Taal de hele dag kan een nieuwe dimensie krijgen als er bruggen worden gebouwd tussen thuis en school. En dat hoeft niet per se te betekenen dat de school de hele thuiswereld inpalmt…

Citaat 4 “Evaluatie biedt niet alleen een spiegel voor het kind maar ook een spiegel voor de school: resultaten van taaltoetsen en observaties kunnen dienen als hefboom voor onderwijsverbetering, tenminste als de school de resultaten van de evaluatie gebruikt om ook zichzelf te evalueren.” (p. 145)

Citaat 5 “Een taalbeleidsplan is toekomstgericht. Het kan slechts vorm krijgen als met een zelfkritische houding naar het verleden en het heden wordt gekeken.” (p. 239)

BSA? Sop? Kolen?

Een trio van doelstellingen op een bedje van BSA….

Citaat 5 “Een taalbeleidsplan is en blijft een plan: het kan een handig hulpmiddel zijn om doelstellingen en acties uit te denken en gedetailleerd te beschrijven, maar niet meer dan dat. Een plan blijft dode letter als er geen concrete handelingen uit voortvloeien. Als al dat plannen en vergaderen zoveel tijd opslorpt dat er geen tijd overblijft voor echte daden, of als de administratie de zaken alleen maar complexer maakt voor een schoolteam, kan het taalbeleid eerder afgeremd dan voortgestuwd worden.” (p. 261)

Tien tips voor het efficiënt uitvoeren van een taalbeleidsplan Zorg ervoor dat alle leden van het team ………………………. (1) zijn over de inhoud van het taalbeleidsplan en hou hen ook goed geïnformeerd over de voortgang van de uitvoering van het plan. Werk met ….………………….(2) actief aan het uitvoeren van het taalbeleid: combineer acties die van bovenuit komen (vanuit het schoolbeleid) met acties van onderuit (in de verschillende klassen). Combineer individuele acties van leerkrachten met gezamenlijke acties door het team. Combineer acties op klasniveau met acties op schoolniveau.

Tien tips (vervolg) Ga …..……….(3) om met tijd en met vernieuwingen: probeer met kleine stappen vooruit te gaan. Probeer evolutie of vernieuwing niet te overhaasten maar respecteer anderzijds de gestelde tijdslimieten. Zet in op……………………. (4) : laat leerkrachten die snel van start gaan andere teamleden inspireren, motiveren, informeren, ondersteunen of op een andere manier het voortouw nemen. Geef andere leerkrachten het recht om wat meer tijd te nemen of met kleinere stappen vooruit te gaan. Werk met ……..…………….… (5) of …………………………….. (6), die de vaart in de uitvoering van het taalbeleidsplan kan houden en die ook voor de nodige ondersteuning aan individuele leerkrachten of directie kan zorgen. Neem als directie een actieve rol op in het voorstuwen van het taalbeleid.

Tien tips (vervolg) Zet waar nodig …………..……. (7) in: vraag feedback over de manier waarop de uitvoering van het taalbeleidsplan verloopt. Zoek buiten de school naar antwoorden op inhoudelijke en praktische vragen, zeker als het team vastzit. Vind geen wielen uit die reeds buiten de school zijn uitgevonden. Zoek contact met andere schoolteams (of leerkrachten van andere scholen) die in een gelijkaardig taalbeleidsproces verwikkeld zijn. Blijf binnen het team …………………… (8) over het taalbeleid voeren en doe dat op verschillende manieren: informeel, formeel, mondeling, schriftelijk, ... Zorg ervoor dat leerkrachten met hun vragen of bedenkingen steeds bij iemand terechtkunnen.

Tien tips (nog eens vervolgd) Benadruk en bespreek geboekte ……………..…. (9). Zorg ervoor dat niet alleen de klachten, problemen en weerstanden de communicatie domineren. Verlies bij het uitvoeren van de acties de ……….…….. (10) nooit uit het oog. Herinner teamleden aan het uiteindelijke doel van de acties. ………………………..…… (11) hoe de acties verlopen en of het behalen van de doelstellingen haalbaar blijft. Stuur zo nodig bij.

“Uit de kwantitatieve en kwalitatieve analyses blijkt dat scholen die werken volgens de kwaliteitscirkel en die rekening houden met de drie niveaus school, leraren en leerlingen, met het creëren van een voldoende groot draagvlak, met netwerking en professionele aanpak van vraaggestuurde nascholing en professionalisering juist de voorbeelden van goede praktijk zijn” (Onderwijsspiegel 2004-2005, p. 25)

Taalbeleid draait om samenhang …. tussen BSA en taalbeleidsplan, tussen doelen op leerlingniveau en die op klas- en schoolniveau, tussen doelen en acties, tussen evaluatie en acties, tussen wat verschillende leerkrachten in verschillende klassen doen, tussen wat de directie doet en wat de leerkrachten doen, tussen wat leerlingen denken en doen en wat leerkrachten denken en doen……

PLANMATIGHEID – TEAMWERKING - SAMENHANG Taalbeleid krijgt op de basisschool systematisch vorm als een schoolteam: bewust stilstaat bij wat alle leden van het team concreet met taal doen en zich afvraagt hoe effectief en efficiënt dat is voor de ontwikkeling van de leerlingen; beslist aan welke problemen en zwaktes prioritair aandacht moet geschonken worden; voor die prioritaire aandachtspunten doelstellingen bepaalt en aan die doelstellingen gepaste acties verbindt; die acties met alle betrokkenen probeert uit te voeren; het effect van die acties evalueert en waar nodig bijstuurt. PLANMATIGHEID – TEAMWERKING - SAMENHANG

Valkuilen voor taalbeleid Taalbeleid is een zaak voor taalspecialisten. Taalbeleid is een opdracht voor de directie. Taalbeleid staat en valt met een taalbeleidsplan. Taalbeleid gaat in de eerste plaats over taalcorrectheid. Taalbeleid heeft vooral met regels en reglementen te maken. Taalbeleid is de zoveelste 'extra' voor de school.

Mercer,1995 “Een prestatie van een leerling is nooit alleen een weergave van de innerlijke talenten van die leerling, maar is ook een maat voor de effectiviteit van de communicatie tussen de leerkracht en de leerling.”

Laatste citaten “Taal is de zuurstof van het onderwijs. Taal doet leren.” (p. 9) “De ultieme toetssteen voor een geslaagd taalbeleid is dus niet hoe tevreden de leerkrachten of de directie erover zijn maar of de leerlingen, dankzij de uitvoering van het taalbeleid, sterker tot ontwikkeling komen.” (p. 286)

Handboek taalbeleid basisonderwijs Meer info en bestellen bij www.uitgeverijacco.be Bedankt voor uw aandacht!