INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leiderschap in beweging
Advertisements

Wat is strategisch leren?
Nieuw Elan met een Inspirerend Toekomstbeeld
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Innovatie ’Dromen, denken, durven en doen’
Bedrijfspresentatie Promavise
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Systeemintegratie in de zorg Introductie op het thema Bart Degryse.
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
optimaliseren van omstandigheden voor innovatie
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Definities Algemeen Innovation is the process by which an invention or idea is translated into the economy   An innovation is an idea, practice or object.
Kernproject V1 College 1 31 Januari 2008 Instituut voor Interactieve Media.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 7 Risicomanagement
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
© de vries business consultancy, 2008
Totaalaanpak Novostar
RoHS – Wetgeving & praktijk Mat-Tech Center of Competence for Solder technology Overstappen naar RoHS compliancy ….! Hoe is het gegaan in de praktijk?
Business Marketing Management
Business Marketing Management
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
Marketing vandaag en morgen
2) De nieuwe dokter Wanneer u als arts nieuwe ideeën wil opzetten of vormgeven wordt u snel geconfronteerd met allerlei regels en hindernissen rond financiering.
ArchiValue: de APG-Case
Nike Supply Chain Management
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Making Simpler and more Profitable
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Management en leidinggeven
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Insights & Essentials Willem van Putten
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
H7 Organiseren.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Grip & Controle op digitalisering
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Integratie & Interactie
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Science2Design4Society Wat is … DesignLab? Het DesignLab is een platform voor multidisciplinaire samenwerking, innovatie en creativiteit, waar ‘design.
Ketenmanager & Innovatiemakelaar
Samenwerking Wave 0.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Agile in een niet Agile context
Business case voor zorg-innovatie: de theorie
Klantgerichtheid – Houding en gedrag
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Transcript van de presentatie:

INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD Deel 2 Hoe doe je dat, innoveren? Het innovatieboek INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD Het innovatieboek

Deel 2. Hoe doe je dat, innoveren? Het innovatieboek 2.1 Het innovatieproces 2.2 Dromen 2.3 Denken 2.4 Durven 2.5 Doen Deel 2. Hoe doe je dat, innoveren? Het innovatieboek

Hoe innoveren? Een innovatie is een complexe, eenmalige, multidisciplinaire gebeurtenis. Wil je het beheersbaar maken, maak er dan een project van en volg een innovatieproces! Het innovatieboek Het innovatieboek

Hoe ziet het innovatieproces er uit? Het innovatieboek § 2.1 Het innovatieboek

Lineair / iteratief Kottler (1976) Kline (1985) Idea generation Screening Commercial evaluation Technical Development Testing Realisation Market finding Invent / analytic design Detailed Design & test Redesign and produce Distribute market research knowledge Kline (1985) Het innovatieboek § 2.1 Het innovatieboek

Stage-gate Cooper (1988) Scoping Business case Develop- ment Test & validate Gate 1 2 Launch 3 4 discover review Cooper (1988) Het innovatieboek § 2.1 Het innovatieboek

Open innovation Chesbrough (2003) Het innovatieboek § 2.1

Concept- ontwikkeling Fasering De faseringen van het innovatieproces verschillen op onderdelen, maar in grote lijnen zijn steeds herkenbaar: (met of zonder iteraties, gates en openheid) DROMEN DENKEN DURVEN DOEN Ideevorming Concept- ontwikkeling Haalbaarheid Realisatie Het innovatieboek § 2.1 Het innovatieboek

In hoeverre herken je deze processen in de praktijk? Het innovatieboek Het innovatieboek § 2.1 Het innovatieboek

Stijlen van innoveren Bottom-up innoveren Intuïtief Planmatig Individuele aanpak, afhankelijk van beschikbaarheid Eigen interessegebied, mgt support, erkenning Medewerkers Kennisintensieve dienstverlening Klantgestuurd, intuïtief vanuit ondernemer, partnerships, (open innovation) Passie voor het vak & kansen grijpen. Ondernemer Kleine bedrijven Strak gestuurd stage/gate proces met multidisciplinair team Strategie, meerjarenplan, portfolio. Verantwoordelijke unit / stuurgroep Grote bedrijven in dynamische markt hoe waarom wie waar Het innovatieboek § 2.1 De innovatieliteratuur richt zich grotendeels op planmatig innoveren. Het innovatieboek

Deel 2. Hoe doe je dat, innoveren? Het innovatieboek 2.1 Het innovatieproces 2.2 Dromen 2.3 Denken 2.4 Durven 2.5 Doen Deel 2. Hoe doe je dat, innoveren? Het innovatieboek

Kennis en creativiteit Een goed idee is een waardevolle, nieuwe verbinding tussen wenselijkheden en mogelijkheden. Mogelijkheden Wenselijkheden Weten- schap Markt Ideeën (vrij vertaald naar Poelman, 2005) Het innovatieboek § 2.2 Het innovatieboek

Ideevorming Creative Problem Solving (Osborn) …?!? 2. Kennis 3.Creativiteit 4.Selectie 2. Kennis aanboren …?!? 1. Vraagstelling Het innovatieboek § 2.2 Het innovatieboek

Bronnen van kennis Wenselijkheden Mogelijkheden Waar haal je als organisatie die kennis vandaan? Techn./prim. mdw. Leveranciers Adviseurs Concurrenten Kennisinstituten Octrooien Verkoop/ service mdw. Klanten Lead users/ pioniers Marktonderzoek Toekomstvoorspellingen Politiek Het innovatieboek § 2.2 Het innovatieboek

Creativiteit Ingesleten patronen in je hersens, Het innovatieboek § 2.2 Foto: NASA earth from space Ingesleten patronen in je hersens, zijn als geulen en prielen in het wad. Je treedt buiten die ingesleten patronen met creativiteitstechnieken. Het innovatieboek

Crea methoden ? / + - x Associatieve methoden Creatieve confrontatie Opdelen Deel zijn Combi- neren Weglaten Dupliceren Systematische methoden Het innovatieboek § 2.2 Het innovatieboek

De innovatiemanager is … vrijdenker bij ideevorming Doel ideeën, mogelijkheden Vaardigheid kennis en creativiteit ontsluiten Partijen buitenwereld Kleur Caluwé wit Het innovatieboek § 2.2 Het innovatieboek

Deel 2. Hoe doe je dat, innoveren? 2.1 Het innovatieproces 2.2 Dromen 2.3 Denken 2.4 Durven 2.5 Doen Deel 2. Hoe doe je dat, innoveren? Toets op het concurrentievermogen, onderzoek in opdracht van EZ. Het innovatieboek

Conceptontwikkeling P B I F C M Uitdaging bij Conceptontwikkeling: De verschillende aspecten van de innovatie uitdenken en met elkaar in lijn brengen. P B I F C M markt technologie organisatie Het innovatieboek § 2.3 Het innovatieboek

Productontwikkeling Productontwerp P B I F C M markt technologie organisatie Het innovatieboek § 2.3 Productontwerp Het innovatieboek

Procesontwikkeling Proces analyse B I F C M markt technologie organisatie Het innovatieboek § 2.3 Proces analyse Stroom van goederen/ informatie / klantcontacten Verantwoordelijkheden Stuurmechanismen Ontwerp principes toepassen: Weglaten / ontdubbelen activiteiten Automatiseren Integratie van activiteiten Verminderen overdrachtspunten / voorraden Standaardisatie Het innovatieboek

Marktinnovatie Markt ontwikkeling Doelgroep segmentatie B I F C M markt technologie organisatie Het innovatieboek § 2.3 Markt ontwikkeling Doelgroep segmentatie Op nieuwe behoeften inspelen Positie in de keten Interactie met de klant Het innovatieboek

Multi-disciplinair team technisch zo robuust mogelijk Zo weinig mogelijk risico Zo mooi mogelijk Zo goedkoop mogelijk Zo standaard mogelijk Zo snel mogelijk Zo makkelijk mogelijk voor de partners & overtuigingen Het innovatieboek § 2.3 Het innovatieboek

De innovatiemanager is ... teambuilder in de fase conceptontwikkeling Thema (elkaar) begrijpen Vaardigheid analytisch & team building Partijen teamleden Kleur Caluwé rood Het innovatieboek § 2.3 Het innovatieboek

Hoe doe je dat, innoveren? 25 2.1 Innovatieprocessen 2.2 Dromen 2.3 Denken 2.4 Durven 2.5 Doen Hoe doe je dat, innoveren? Het innovatieboek Het innovatieboek

Business case de ‘harde’ cijfers Product concept Marktkansen Organisatie impact Financiën Het innovatieboek §2.4 Het innovatieboek

Beïnvloeden Formele beslissingsstructuur Wie beslist hierover? Welke input is vereist? Informeel Wie zijn doorslaggevend in opinievorming? Hoe kunnen zij met dit project scoren? Hoe kan ik hen gunstig stemmen? Welke beslisser maak ik ambassadeur van het project? Het innovatieboek §2.4 Het innovatieboek

Externe relaties Leveranciers /partners Klanten Mogelijk- heden Wenselijk- heden Mogelijk- heden Feedback Friendly customers Inkoop offreren Contract launching customer leverancier MarkCom & leveren Samen- werking Leveranciers /partners Klanten Het innovatieboek §2.4 Het innovatieboek

De innovatiemanager is … politicus in de haalbaarheidsfase Thema Risk management, relaties Vaardigheid Beïnvloeden Partijen Beslissers Kleur Caluwé Geel Het innovatieboek §2.4 Het innovatieboek

Hoe doe je dat, innoveren? 2.1 Innovatieprocessen 2.2 Dromen 2.3 Denken 2.4 Durven 2.5 Doen Hoe doe je dat, innoveren? Het innovatieboek Het innovatieboek

‘Het is duidelijk wat er moet gebeuren, In het projectteam ‘Het is duidelijk wat er moet gebeuren, We gaan ervoor.’ bouwen testen trainen Mark- eten lanceren commu- niceren realisatie Het innovatieboek §2.5 Het innovatieboek

Communiceren Binnen de organisatie: Extern: Informeren Houding vormen Veranderen Extern: Marketing communicatie Gericht op innovators Time % of adoption saturation Innovators Early adopters Early majority Late majority Laggards (Rogers, 1962) Het innovatieboek §2.5 Het innovatieboek

Rol innovatiemanager ... generaal & communicator tijdens de realisatiefase Thema Project mgt/ communicatie Vaardigheid Afspraken m&n, communiceren Partijen Team, organisatie & klanten Kleur Caluwé Blauw Het innovatieboek §2.5 Het innovatieboek

Kortom Maak van je innovatie een project dat een proces doorloopt: dromen, denken, durven, doen. De fase Dromen is gericht op ideevorming door inzet van kennis en creativiteit. De fase Denken is gericht op het uitwerken van een concept waarin alle aspecten zijn uitgedacht. De fase Durven is gericht op haalbaarheid en het contracteren van partners. De fase Doen is gericht op het realiseren van wat bedacht is, en het communiceren daarover binnen en buiten de organisatie. Het innovatieboek §2.5 Het innovatieboek