CRM in Nederland Trends en Vooruitzichten Utrecht 23 januari 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verkiezing Project van het Jaar 2012
Advertisements

Microsoft CRM Academy Introductie in CRM
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
De fundamenten van de organisatiestructuur
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Ondernemen in de praktijk
Bedrijfspresentatie Promavise
Agenda Blok 1 - Evolutie van Cloud Computing
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Denken in versnelling en Groei
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
Marktonderzoek in mobiel Internet Een onderzoek naar de belangrijke factoren van mobiele Internet diensten en de mogelijkheden voor marktonderzoek Colloquium.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Het Management Informatie Portaal
CFES Stimulering en Sturing van Innovatie Willem Pieterson, PhD May 26th, 2009.
Gegevensmanagement en Datalogistiek bij Rabobank Komen tot één taal?
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Dag van de lokale overheid. March 9th Microsoft Belux Paul Faes Business Development Manager Lokale Overheid.
Wat is Customer Relationship Management?
Thinking Bigger About BI
27 januari 2011.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
De fundamenten van de organisatiestructuur
Het nieuwe werken Effectiever werken in een stimulerende omgeving.
Confidential 1 Trends in ICT J. Bruijning KPN Research 8 juni 2001.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Marketing vandaag en morgen
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 7 september 2006 Enschede.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Welke mogelijkheden biedt ICT voor een onderneming ? William Mosseray Chief Strategy Officer - Belgacom.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Schitterende Organisaties®
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
DBS Talent & Salaris voor PIM klanten
1 Welkom Loe Hameleers Gerard Maeijer. 2 ERP systemen zullen een ingrijpende verandering ondergaan ERP systemen zullen een ingrijpende verandering ondergaan.
HOOFDSPONSORS: SPONSORS:. Programmagroep ProjectenPortfolioManagement De brug tussen strategie en projectenportfolio in de praktijk 4e bijeenkomst 23.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Europalaan 24 | 6199 AB Maastricht-Airport | T | www
Waar staat PIM voor ? Themasessies Special eventsKennis Werkgroepen Netwerken Innovatie Rene Repko, Marketeer of the Year 2008.
© de vries business consultancy, 2008
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
2007 © Wolters-NoordhoffGrondslagen van het management.
Retail Round Table 19 Maart 2014 Woerden. Agenda RRT 19 maart 15:00-15:15 Ontvangst. 15:15-16:00 Lopende trajecten & ervaringsuitwisseling. 16:00-16:15.
Onsight Managed Security Services
Strategie en positionering
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
Ber Damen Symposium HR in Control Vianen 11 juni 2013.
ArchiValue: de APG-Case
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Informatie management HC2
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Interactieve Marketing Bob van de Geer & Chrisitian Best.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

CRM in Nederland Trends en Vooruitzichten Utrecht 23 januari 2008

Agenda – Inleiding – CRM in zakelijk Nederland, Ruud Alaerds – CRM trends , Wil Wurtz – Pauze – CRM roadmap, Rob Beltman – Disussie en afsluiting

Inleiding Wil Wurtz

Beginselverklaring CRM Genootschap Juni 2002 “Hoewel CRM de laatste tijd een beladen begrip is geworden door alle publiciteit rondom moeizaam verlopende of mislukte ICT- projecten, wil de vereniging toch aan deze term vasthouden. Daarmee legt de vereniging zichzelf de verplichting op de term CRM die inhoud te geven in de markt die zij daaraan zou willen verbinden.”

“CRM is dead; long live CRM” Gartner Research, Scott Nelson, October 2004 Waarom CRM dood is: – CRM als term wordt in bedrijven vervangen door andere begrippen – De markt blijft CRM zien als technologie – Investeringen in CRM hebben weinig opgeleverd: CRM is een luxe – Er is binnen een bedrijf niemand verantwoordelijk voor CRM Kristian Steenstrup, Gartner: “CRM is a difficult strategy to implement, resulting in many firms wasting resources, overspending, making customers unhappy and employees skeptical.”

CRM versus CEM 2006, Bob Thompson, CRM Guru Customer Think, 2007

CRM als Klantgericht Ondernemen “De implementatie van een strategie waarmee een bedrijf of Instelling beoogt (klant)relaties te optimaliseren in termen van klantrendement en klanttevredenheid. CRM wordt gezien als een continue en systematische, organisatie-omvattende activiteit…. …….Daarbij wordt ICT als een ondersteunende factor gezien.”

CRM als strategische keuze Product Leadership Operational Excellence Customer Intimacy CRM

CRM in Nederland Ruud Alaerds, Marketcap

CRM strategisch?

CRM nog vaak registratief

CRM: ontwikkeling in gebruik

CRM trends Wil Wurtz

Bezig met CRM

Gebruik van de term CRM

CRM visie

CRM doelstellingen: top 3

CRM aanleiding: top 3

CRM activiteiten

CRM trends Technologie Data –XML: front/back office integratie Intelligence –Performance Management Tools Communicatie –Wireless –VOIP –Digitale tv Organisatie –BPML: Business Process Modelling Language Web based services: ASP –Hosted services

Toepassing CRM systeem

CRM trends Organisatie Procesmanagement Interne samenwerking Outsourcing Verandermanagement De opkomst van de CRM manager

CRM verantwoordelijke

CRM business case

Concluderend CRM wordt nog weinig als een bedrijfsbrede strategie gezien Klanttevredenheid, klantgerichtheid, klantbehoud zijn de meest genoemde doelstellingen CRM is een blijvertje in het Nederlandse bedrijfsleven CRM activiteiten houden niet op als (deel)projecten zijn afgerond en/of als CRM systemen zijn geimplementeerd CRM raakt steeds meer verankerd in organisaties door het aanstellen van een CRM verantwoordelijke, met steeds meer beslissingsbevoegdheid CRM projecten worden steeds professioneler aangepakt, gezien het toenemend gebruik van een business case Bij implementatie van CRM wordt in toenemende mate beroep gedaan op externen

Waar staat u met CRM ?

CRM Stadia Scan Rob Beltman, ICSB

Discussie en Afsluiting

Maandelijkse themasessies CRM Dialoog Jaarlijks marktonderzoek Jaarlijke Innovation Event Onderwijsactiviteiten Diverse kortingen Overzichtsboek “CRM in Nederland CRM Award Voor informatie en lidmaatschap: Activiteiten CRM Association NL

Hét meest complete CRM boek!

CRM Innovation Event 22 maart 2007

Aanmelding voor deelname: Voor informatie en lidmaatschap: CRM Award 15 november 2007