CRM in Nederland Trends en Vooruitzichten Utrecht 23 januari 2008
Agenda – Inleiding – CRM in zakelijk Nederland, Ruud Alaerds – CRM trends , Wil Wurtz – Pauze – CRM roadmap, Rob Beltman – Disussie en afsluiting
Inleiding Wil Wurtz
Beginselverklaring CRM Genootschap Juni 2002 “Hoewel CRM de laatste tijd een beladen begrip is geworden door alle publiciteit rondom moeizaam verlopende of mislukte ICT- projecten, wil de vereniging toch aan deze term vasthouden. Daarmee legt de vereniging zichzelf de verplichting op de term CRM die inhoud te geven in de markt die zij daaraan zou willen verbinden.”
“CRM is dead; long live CRM” Gartner Research, Scott Nelson, October 2004 Waarom CRM dood is: – CRM als term wordt in bedrijven vervangen door andere begrippen – De markt blijft CRM zien als technologie – Investeringen in CRM hebben weinig opgeleverd: CRM is een luxe – Er is binnen een bedrijf niemand verantwoordelijk voor CRM Kristian Steenstrup, Gartner: “CRM is a difficult strategy to implement, resulting in many firms wasting resources, overspending, making customers unhappy and employees skeptical.”
CRM versus CEM 2006, Bob Thompson, CRM Guru Customer Think, 2007
CRM als Klantgericht Ondernemen “De implementatie van een strategie waarmee een bedrijf of Instelling beoogt (klant)relaties te optimaliseren in termen van klantrendement en klanttevredenheid. CRM wordt gezien als een continue en systematische, organisatie-omvattende activiteit…. …….Daarbij wordt ICT als een ondersteunende factor gezien.”
CRM als strategische keuze Product Leadership Operational Excellence Customer Intimacy CRM
CRM in Nederland Ruud Alaerds, Marketcap
CRM strategisch?
CRM nog vaak registratief
CRM: ontwikkeling in gebruik
CRM trends Wil Wurtz
Bezig met CRM
Gebruik van de term CRM
CRM visie
CRM doelstellingen: top 3
CRM aanleiding: top 3
CRM activiteiten
CRM trends Technologie Data –XML: front/back office integratie Intelligence –Performance Management Tools Communicatie –Wireless –VOIP –Digitale tv Organisatie –BPML: Business Process Modelling Language Web based services: ASP –Hosted services
Toepassing CRM systeem
CRM trends Organisatie Procesmanagement Interne samenwerking Outsourcing Verandermanagement De opkomst van de CRM manager
CRM verantwoordelijke
CRM business case
Concluderend CRM wordt nog weinig als een bedrijfsbrede strategie gezien Klanttevredenheid, klantgerichtheid, klantbehoud zijn de meest genoemde doelstellingen CRM is een blijvertje in het Nederlandse bedrijfsleven CRM activiteiten houden niet op als (deel)projecten zijn afgerond en/of als CRM systemen zijn geimplementeerd CRM raakt steeds meer verankerd in organisaties door het aanstellen van een CRM verantwoordelijke, met steeds meer beslissingsbevoegdheid CRM projecten worden steeds professioneler aangepakt, gezien het toenemend gebruik van een business case Bij implementatie van CRM wordt in toenemende mate beroep gedaan op externen
Waar staat u met CRM ?
CRM Stadia Scan Rob Beltman, ICSB
Discussie en Afsluiting
Maandelijkse themasessies CRM Dialoog Jaarlijks marktonderzoek Jaarlijke Innovation Event Onderwijsactiviteiten Diverse kortingen Overzichtsboek “CRM in Nederland CRM Award Voor informatie en lidmaatschap: Activiteiten CRM Association NL
Hét meest complete CRM boek!
CRM Innovation Event 22 maart 2007
Aanmelding voor deelname: Voor informatie en lidmaatschap: CRM Award 15 november 2007