HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Erfgoed en Plattelandsbeleving in het Meetjesland
Advertisements

FRIESE HOUTWALLEN SEM: SOCIALE MONITORING Lectoraat in Service Studies: duurzaam gedrag 7/9/20141 |
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Centrale werkwinkel D:
Hoe ontstond dit initiatief ?
Convenant • Convenant ontwikkelinssamenwerking : RIS en gemeente – VAIS en VVSG • Jaarlijks maximum budget met stedenbandzonder stedenband.
© prof. dr. Lucas C.P.M. Meijs, prof.dr. Lucas C.P.M. Meijs Lonneke Roza MscBA Strategische filantropie.
HOOFDSTUK 12 HANDEL EN MARKETING
Regionaal overleg Noord- Zuidconsulenten
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Infomoment Oproep ontwikkelings- educatie oktober 2013.
Inhoud Triodos Bank (kort) Raakvlakken met mijnbouw/goud
Havo 3 Paragraaf 4.1 t/m 4.3.
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
Terugkoppeling Heidedag januari Heidedag januari 2010 terugblik Thema: Kijk naar binnen, kijk naar buiten, en vooruit Sterkte en zwakte van OSC’45.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Het aanbod aan draagvlakversterking voor ontwikkelingssamenwerking in België Tom de Bruyn (HIVA KULeuven)
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Traditionele Belgische breuklijnen
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Caraes NGO. Broeders van Liefde stichter PJ Triest cultuur van de caritas/liefde verspreiden door dienstbaarheid bij armen en de meest uitgestotenen via.
NGO’s in het OOG van de STORM. “Hoe goed is het goede doel?” “Van elke € 100 gaat er slechts één naar het Zuiden” “Geen financiële transparantie in de.
VIGeZ vzw © maart 2009
De plaats van de ouderen in het vrijwilligerswerk Ouderenparlement 26 april 2010 Raf de Zutter Het Punt vzw.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
De vierde pijler van de Vlaamse ontwikkelingssamenwerking Hoofdstuk 3: Naar een typologie van de vierde pijler Synthese Hoofdstuk 3: Naar een typologie.
V IERDE PIJLER VAN DE V LAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING Hoofdstuk 8: Ondersteuning van gemeenten en provincies.
PARTNERORGANISATIES. VOORBEREIDING Via bestaande partnerorganisaties nieuwe zoeken Via bestaande partnerorganisaties nieuwe zoeken In gesprek gaan In.
De vierde pijler van de ontwikkelingssamenwerking Daphné Holvoet 1BASWc Academiejaar
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Business Marketing Management
Introductie G!DS. Inhoud  Wat is G!DS?  Wat kan ik met G!DS?  Data in G!DS  Kwaliteitscontrole  Uitvoer uit G!DS  G!DS Sites  Aan de slag met G!DS.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
Projectgroep: Gemeenschappelijke Contextanalyses (GCA)
Boekstaven 2009 De staat van het sociaal-cultureel volwassenenwerk in Vlaanderen Robbert Vanhuyse 1BASWc Academiejaar
Tumbador vzw.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Presentatie “OnS”. “OnS” staat voor “Ontmoet in Slochteren”
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Community Land Trust (CLT). FILMPJE CLT BRUSSEL nieuw woonmodel bedoeld voor mensen met een laag inkomen goedkoper: door enkel de woning en niet de grond.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
NOORD-ZUIDWERKING IN EEN LOKALE OVERHEID Het is zo slecht verdeeld op de wereld, zo ongelooflijk slecht, dat we weten dat dit zo niet kan blijven duren.
Drentsestraat 14 – 3812 EH Amersfoort – Tel. (033) – Fax (033) – Wijk en Psychiatrie.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling Nieuwe initiatieven op stapel Frank Depoortere 28 oktober 2009.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Meedoen of meetellen? Conferentie Actieve Burgers, Vitale Wijken 28 januari 2010 Jale Simsek INOVA.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Sociaal Werk Actie Netwerk
Vereniging Kleine Kernen Limburg Kristel Ashra, projectadviseur
Introductie Specialist: Exchange vzw
WORKSHOP ‘BRUGGEN BOUWEN’
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Sociale economie & welzijn
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Plaats, datum bijeenkomst
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 5: Beleidsbeïnvloeding
Je weet welke soorten gedrukte media er zijn
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Transcript van de presentatie:

HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:

INLEIDING Overzicht van de activiteiten die vierde pijlerorganisaties ondernemen. !Vooral particuliere vierde pijlerinitiatieven Conclusie: complexiteit interventies = zeer uiteenlopend!

ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER 2.1 POLITIEKE LOBBY Hoofdactiviteit 4 e pijlerorganisaties: = invloed uitoefenen op overheden, politieke partijen, internationale instellingen, bedrijven of andere besluitmakers Vooral bij sociale bewegingen en de particuliere initiatieven Populaire thema’s: kinderrechten, vrouwenrechten, aidsprolematiek, … De meer gevestigde actoren proberen om samen te werken met organisaties die voor het zelfde thema ijveren/ schrijven zich in, in een internationaal netwerk (  meer gewicht) Bijvoorbeeld: vakbonden en de steungroep voor rechtvaardigheid in Guatemala

ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER 2.2 SENSIBILISATIEACTIVITEITEN = ontwikkelingseducatie Belang en invulling verschillen zeer 1 e groep: sensibilisatie centraal Doelgroep bewustmaken van ontwikkelingssamenwerking Concentreren op het ontwikkelen of zoeken naar nieuwe methoden om een doelgroep aan te spreken of te interesseren. Richten zich op het gehele Noord-Zuid verhaal!

ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER 2.2 SENSIBILISATIEACTIVITEITEN 2 e groep: project in het Zuiden  ontwikkelt om diverse redenen bewustwordingscampagnes in het Noorden. Project in de kijker stellen, ervaringen delen, ruimer publiek op de hoogte stellen verwezenlijkingen van het project, met het project niet alleen impact hebben in het Zuiden, maar ook in het Noorden. Bewustmakingscampagnes Manier om aan te tonen dat geld goed is gespendeerd Initiatieven worden ook vaak uitgenodigd door onderwijsinstellingen, overheden, Ngo's en andere actoren Project in het zuiden staat centraal!

TOEPASSING VAN SENSIBILISATIE Inleefreizen Één tot meerdere weken Nadruk op ontmoeting met andere cultuur, tradities en gewoontes Open houding, inzet en engagement belangrijk! Doeltreffende formule voor sensibilisatie en interculturele dialoog Eigen project in de kijker zetten Voor een aantal gemeentelijke subsidies is het vereist om in ruil voor de subsidies een luik sensibilisatie te laten volgen.

ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER 2.3 BEGELEIDEN VAN VRIJWILLIGERS Vierde pijlerorganisaties  stageplaatsen Nadruk op de potentiële bijdrage van de vrijwilliger Vrijwilligers  noodzakelijk bij het bestaan van vierde pijlerorganisaties.

ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER 2.4 PROMOTIE VAN CULTUUR Interculturele dialoog en het in de kijker brengen van een bepaalde cultuur uit het Zuiden  Tot nog toe weinig aandacht in het debat rond de vierde pijler. Voor tal van organisaties vormt dit de hoofdmoot. (Particuliere verenigingen en migrantenverenigingen) Trachten een brug te vormen tussen beide landen

ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER 2.5 INZAMELING VAN GELD EN/OF GOEDEREN = meest voorkomende activiteit van de vierde pijlerorganisaties  diverse methoden Evenementen/benefieten Peterschap Bedrijven of andere instellingen als sponsor zoeken Gerichte mailings naar individuen en bedrijven Verkoop van goederen al dan niet afkomstig van het eigen project Subsidies aanvragen bij één of meerdere instanties Persoonlijke netwerken en maatschappelijke sector waarin men zich bevindt = belangrijk! Nabijheid en zichtbaarheid uitspelen als troeven.

ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER 2.6 FINANCIERING VAN 4 E PIJLERINITIATIEVEN IN HET NOORDEN OF PROJECTEN EN GEMEENSCHAPPEN IN HET ZUIDEN Inzamelacties  vaakst opgezet voor activiteiten die worden uitgevoerd/ondersteund door andere organisaties. Tweede doel = inzamelen van geld of goederen voor een specifiek individu, project of programma in het Zuiden Derde doel = het rechtstreeks financieren van het project of de gemeenschap in het Zuiden (ongeveer 70 procent)

ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER 2.7 EERLIJKE HANDEL Aanbieden van een markt in het Noorden voor goederen en producten uit het Zuiden volgens de regels van fair trade.

ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER 2.8 INZET VAN EXPERTISE Vierde pijlerorganisaties waarvan de leden tot eenzelfde beroepsgroep behoren  speciaal opgericht om de specifieke expertise die de leden bezitten, vrijwillig aan te wenden voor het Zuiden. Bijvoorbeeld: Artsen zonder grenzen

ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER 2.9 VORMING EN OPLEIDING Opstarten van opleidingen en vormingsprogramma’s voor mensen uit het Zuiden. Zowel bij particuliere als institutionele vierde pijlerinitiatieven. (vb: vakbonden)

SECTOR WAAROP MEN ZICH RICHT

DOELGROEP

TYPOLOGIE VAN DE VIERDE PIJLER