Wie zijn wij Dit zijn de 5 ROC’s uit het Consortium (samenwerkingsverband) NCvB werkt landelijk. Samen met deze ROC’s bouwen we opleidinghuizen voor bedrijven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Advertisements

26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Programma 1.Welkom 2.Fundeon 3.Landelijke ontwikkeling – regionale uitvoering 4.Belang van opleiden in de GA 5.Afsluiting.
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2012 • Wat? • Hoe? • Waar? • Wanneer? • Diploma? • Vragen?
Taal en rekenen in het mbo
ICT IN HET OLC De meerwaarde Mogelijkheden De schoolpraktijk.
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Techniek en Competentie Gericht Onderwijs
Goud in Handen!.
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Kwalificatiestructuur mbo
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Inleiding Regionale Stuurgroep
Nieuwe generatie leerlingen & medewerkers in de gezondheidszorg
Begeleiden van het B-leerproces
Deel wat je weet en weet wat je deelt
Leren, loopbaan en burgerschap
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
Taalontwikkeling in mbo
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
Op weg naar 2010 Het MBO in transitie Observaties & Aantekeningen.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
ONDERSTEUNEN BIJ OPDRACHTEN Hoe doe je dat als opleider?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
ZEEMANSTAAL 7 april 2011 Kitty Bäcker Marjo van Kalken Riet Thijssen.
Inleiding Landelijk platform
In 4 jaar van vmbo 3 naar HBO
April ’17.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
Stand van zaken: Integrale leerlijn
BeroepsPraktijkVorming binnen Competentie Gericht Opleiden
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
WELKOM Wat brengt je hier ? Wat verwacht je hier te horen ? Wat verwacht je hier te halen?
VO 1 mbo.
Het mes snijdt aan twee kanten
Studiekeuzes van uw kind
Programma Even terughalen: waarom Entree en voor wie?
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Morgen is groen bij AOC Oost!
Opleiding detailhandel 1e verkoper
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Even bijpraten….. Even bijpraten over de thema’s Onderwijs Organiseren van onderwijs Sturen en Verantwoorden De IT functie.
Mijn opleidingsbeeld.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Kwaliteitsimpuls langdurende Zorg Hoe kom je aan de juiste mensen met de juiste competenties ?
3HA1b CSV: afdeling Handel & Administratie ROC A12: opleiding Verkoper en Logistiek medewerker.
Studieloopbaanbegeleiding. Rollen Examinator BPV begeleider Studieloopbaanbegeleider Vakspecialist Beoordelaar Begeleider integrale opdachten.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
De opleiding helpende zorg en welzijn in een notendop.
WELKOM bij. Menu: Opening Opening Verwachtingen v/d opleiding Verwachtingen v/d opleiding BTEC10 BTEC10 Special Classes Special Classes Moderne Vreemde.
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
Voorlichting Examinering Cohort 2014 oktober 2016.
Rollen binnen het werkplekleren
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Examinering WIN 17.
Kennis delen.
SLB – Uitleg Examens 1VIBH sept-2016.
Werkveldbijeenkomst AG november 2017
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Transcript van de presentatie:

Wie zijn wij Dit zijn de 5 ROC’s uit het Consortium (samenwerkingsverband) NCvB werkt landelijk. Samen met deze ROC’s bouwen we opleidinghuizen voor bedrijven zoals voor de Hema, V&D, Hallfords, Dixons , Justitie e.d. Voordelen voor de deelnemer : Je zit met collega’s uit hetzelfde bedrijf en van hetzelfde opleidingsniveau in de klas. Lesmateriaal is, bijna altijd, afgestemd op de praktijksituatie De school komt naar je toe i.p.v andersom. Accent ligt op praktijk : Mavo, VMBO , Havo e.d : accent ligt op kennis. Beroepsonderwijs : accent ligt op vaardigheden, houding. Hoe gebruik je de kennis. Diploma landelijk erkend : Heeft een landelijke waarde. NCVB legt verantwoording af aan het Ministerie van Onderwijs : Wij moeten ons houden aan de regels die het Ministerie ons oplegt zoals : presentie. Het voelt als een bedrijfsopleiding, dat is goed maar vergeet niet dat het een opleiding is onder het ministerie van onderwijs. 1 1

Wie zijn wij Rol NCvB binnen beroepsonderwijs Rol van de praktijkopleider Rol van de BPV-begeleider Accent ligt op praktijk Diploma: landelijk erkend NCvB legt verantwoording af aan het Ministerie van Onderwijs Rol NCVB binnen beroepsonderwijs : -52 ROC’s in Nederland , NCVB is een samenwerkingsverband tussen 5 ROC’s die landelijk opererende klanten bedienen zoals Hema,V&D, Hallfords, Dixons , Justitie e.d. Voordelen voor de deelnemer : Je zit met collega’s uit hetzelfde bedrijf en van hetzelfde opleidingsniveau in de klas. Lesmateriaal is afgestemd op de praktijksituatie. (bijna altijd) De school komt naar je toe i.p.v andersom. Rol van de praktijkopleider : Voor begeleiding van de opdrachten en toetsing. Hij bepaalt voor het belangrijkste gedeelte of je het diploma behaalt. Rol van de BPV-begeleider : Coach van de praktijkopleider. Accent ligt op praktijk : Mavo, VMBO , Havo e.d : accent ligt op kennis. Beroepsonderwijs : accent ligt op vaardigheden, houding. Hoe gebruik je de kennis. Diploma: landelijk erkend : Heeft een landelijke waarde NCVB legt verantwoording af aan het Ministerie van Onderwijs : Wij moeten ons houden aan de regels die het Ministerie ons oplegt zoals : presentie. Het voelt als een bedrijfsopleiding, dat is goed maar vergeet niet dat het een opleiding is onder het ministerie van onderwijs.

Speerpunten NCvB Plaats- en tijdsonafhankelijk leren Lesplanning aangepast aan commerciële kalender Know how van de organisatie in de opleidingen integreren Organisatie medeverantwoordelijk voor de opleiding maken Eén loketfunctie naar de organisatie NCvB Helpdesk (50 weken per jaar) Mobiliteit werknemers vergroten Landelijk erkend MBO-diploma Just in time, just for me, just enough

Enkele Accounts

Inhoud opleiding Leermiddelen 1. Quickscan 2. POP 3. PAP 4. Activiteiten Leermiddelen: Bespreken met welke leermiddelen de deelnemer te maken krijgt in de praktijk bij CGO. Quicksan: De Quickscan is een checklist met allerlei competenties waar de deelnemer per competentie aankruist of hij de competentie goed beheerst of dat er nog aan gewerkt moet worden. Dat doet zijn praktijkopleider ook. POP: Na het invullen van de QS voert de deelnemer met zijn praktijk opleider een gesprek en wordt er een POP geschreven waarin per competentie staat waar de ontwikkelpunten liggen. Wat wil ik leren? PAP: In de PAP schrijft de deelnemer activiteiten uit die hij gaat ondernemen om aan zijn ontwikkelingen te werken. Hij wordt daarmee geholpen door zijn praktijkopleider en Theoriedocent. Hoe wil ik het leren? Activiteiten: De ondernomen activiteiten die voortkomen uit de PAP. Reflectie: Dit is de reflectie op de opdrachten. Al deze onderdelen vullen het portfolio. Deze stappen komen terug bij iedere kerntaak 5. Reflectie Portfolio 5 5

Inhoud opleiding Verkoper: (MBO 2) Kerntaak 1: Ontvangt en verwerkt goederen Kerntaak 2: Verkoopt en verleent service Kerntaak 3: Handelt verkooptransacties af N.B. Elke kerntaak bevat extra Nederlands opdrachten Noem per Kerntaak een aantal voorbeelden van onderwerpen: 6 6

Examinering Verkoopmedewerker Titel kerntaak Wijze van toetsen Kerntaak volgorde Zeeman ↓ Titel kerntaak Wijze van toetsen Wie toetst? 1 Ontvangt en verwerkt goederen Praktijkobservatie Theorietoets Praktijk- opleider Docent 2 Verkoopt en verleent service 3 Handelt verkooptransacties af Praktijkobservatie De praktijkopleider beoordeelt de praktijkobservatie. De praktijkobservatie mag pas plaatsvinden na de laatste lesbijeenkomst, maar vóór de laatste les van de volgende kerntaak. Tijdens de praktijkobservatie beoordeelt de praktijkopleider in welke mate de deelnemer voldoet aan de competenties. Per kerntaak kunnen er meerdere observatieblokken zijn (bijvoorbeeld ‘goederen ontvangen’ en ‘presentaties maken’). Deze blokken kunnen in één keer worden geobserveerd of op verschillende momenten. Per kerntaak is er één protocol. Theorietoets De docent/instructeur neemt de theorietoets af. De theorietoets wordt niet bedrijfsspecifiek gemaakt. Het bedrijf mag daarom geen onderdelen meer verwijderen uit het EDU-materiaal, maar alleen dingen toevoegen. De theorietoets bestaat uit 25 meerkeuzevragen. De theorietoetsen worden steeds ingepland tijdens de eerste les van de volgende kerntaak. 7 7

Inhoud opleiding Landelijk erkend diploma als: Alle kerntaken voldoende zijn beoordeeld Moderne Vreemde Taal Nederlands Leren, Loopbaan & Burgerschap Moderne Vreemde Taal (MVT): Vaak wordt voor Engels gekozen. Gaat alleen om de zelfredzaamheid. Leren Loopbaan en Burgerschap (LL&B): Hier wordt aandacht geschonken aan maatschappelijke thema’s, zoals politiek, milieu (vgl. oude MCK). Deelnemers werken gedurende de bijeenkomsten aan hun LL&B portfolio. Nederlands: Wordt op een aparte dag Nederlands geëxamineerd. Medewerker detailhandel = midden in de samenleving. Niet alleen vakmensen, maar ook burgers die kennis hebben/deel nemen aan de maatschappij. Wanneer alle onderdelen zijn afgerond, krijgt men een landelijk erkend diploma. 8 8

Inhoud opleiding Samenvatting MBO ‘bedrijfsopleiding’ Competentiegericht Minder lesdagen Landelijk erkend diploma Plaats- en tijdsonafhankelijk leren (volgens commerciële kalender) Nogmaals de voordelen voor de deelnemers benoemen. 9 9