Kleding, hoofdstuk 2 Elasticiteiten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Advertisements

Vraag en aanbod.
Hoofdstuk 3: Geld over en tekort
Vandaag.
Hoe sterk reageert de vraag op een prijsverandering
Het prijs- of marktmechanisme
Hoofdstuk 2 Inkomen en inflatie
Goedemorgen …….en.
Marketing 1.2 de consument 19 november 2012.
Hoofdstuk 5: Rekeningrijden
Vraag en aanbod H1. Vraag van de consument Over het algemeen geldt dat consumenten minder gaan kopen van een product als de prijs hoger wordt. Er bestaat.
Het prijs- of marktmechanisme I
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Elasticiteiten Prijselasticiteit van de vraag Kruislingse elasticiteit
Elasticiteiten Klik om verder te gaan.
Goede tijden, slechte tijden
Elasticiteiten.
HOOFDSTUK 4 DE CONSUMENT
Bestedingsimpuls?!! EV = C + I (+ O + E – M) I = 80 C = 0.8 Y + 40
Economie Paragraaf
Investeringen Klik om verder te gaan. Hoe gebruik je deze uitleg? Je kunt in deze presentatie ‘bladeren’ door de pijltjestoetsen te gebruiken. Vooruit.
§1.4 Waar kies je voor? In deze PowerPoint-presentatie leer je over:
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
Hoofdstuk 5.
Micro-economie (week 4)
Ev = - 1,2Elastische vraag +10% prijs verhoging-12% vraag (10 x -1,2) -5% prijs+6% vraag (-5 x - 1,2) Ev = - 0,5inelastische vraag +10% prijs verhoging-5%
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Hoe sterk reageert de vraag op een prijsverandering
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Prijselasticiteit van de vraag
Prijs elasticiteit. Prijsstijging van ‘n product heeft gevolg voor de afzet van het product: door prijsstijging beetje minder afzet door prijsstijging.
Wat voor inkomen heb je & waar blijft je geld?
De economische kringloop
Antwoorden proeftoets H4, h6 en h7 1 t/m 3. Jaren Schuldrest begin van het jaar InterestAflossing Schuld einde van het jaar Belasting- voordeel Lasten.
Hoofdstuk 5 Markt.
Indeling van hoofdstuk 11
Indeling van hoofdstuk 11 Prijsbepaling 11.1 Kostengeoriënteerde prijsbepaling 11.2 Afnemergeoriënteerde prijszetting 11.3 Concurrentiegeoriënteerde prijszetting.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Wat gaan we vandaag doen?  Voorbereiding op toets 17 mei 2016 lesuur 7  Eerst luister je / noteer je wat er in de toets komt. Vervolgens mag je:  Naar.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Rekenvaardigheid Procenten. Absoluut, relatief, cumulatief Absolute getallen: aantal stuks of eenheden Relatieve getallen: als deel van een groter geheel.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Instructie hfst 1 klas 3tl. Koopkracht Koopkracht= hoeveel kun je kopen met je geld Inflatie= algemene prijsstijging Koopkrachtstijging= loonstijging.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod Hoofdstukken 1-6.
Welkom havo 4..
Welkom havo 3..
Hoe sterk is het verband tussen twee (procentuele) veranderingen.
Lesbrief Vervoer H 6.
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
inkomenselasticiteit
Welkom havo 3..
Hoofdstuk 5 Les 6: Markten.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom 4 Havo..
Economisch bekeken Mavo 4
Hoofdstuk 7: Handelsrekenen
Prijselasticiteit Hoofdstuk 5 markt havo 3 & vwo 3.
Kruiselingse prijselasticiteit
Vraag en aanbod.
De gehele getallen De gehele getallen De gehele getallen
Vraag en aanbod.
Havo 4 Hoofdstuk 2 Consumentengedrag
Transcript van de presentatie:

Kleding, hoofdstuk 2 Elasticiteiten

Elasticiteiten Geeft weer de relatie tussen de hoogte van de prijs of het inkomen enerzijds en vraag anderzijds Prijs en inkomen is oorzaak: onder de streep Vraag is gevolg: boven de streep

Prijselasticiteit van de vraag Ev = % verandering vraag / % verandering prijs Betekent hoe de vraag reageert op verandering van de prijs. Prijselasticiteit sigaretten;???? Prijselasticiteit benzine: ????

Prijselasticiteit sigaretten = o,4 Benzine = 0,2

Prijselasticiteit van de vraag Ev > 1: vraag is elastisch: de procentuele vraagverandering is groter dan procentuele verandering van prijs (los van plus- of minteken) Ev< 1: vraag is inelastisch: de procentuele vraagverandering is kleiner dan % verandering van de prijs Ev = 1: vraag is iso elastisch: de procentuele vraagverandering is gelijk aan verandering van de prijs

Kruislingse prijselasticiteit Ek =% verandering vraag van product x / % verandering prijs ander product Bij substitutiegoederen (goederen die elkaar kunnen vervangen) is kruislingse elasticiteit positief. Als autorijden duurder wordt, stap ik in de trein. Bij complementaire goederen (goederen die elkaar aanvullen), is Ek negatief Opdracht: 2.14 t/m 2.17

Inkomenselasticiteit van de vraag Ey : % verandering vraag/ % verandering inkomen Hoe reageert de vraag op toe- of afname inkomen

Soorten goederen Normale goederen Primaire goederen: 1e levensbehoeften (huur, brood, kleding) Luxe goederen (vakantiereizen) Inferieure goederen: goederen met slecht imago

Goederen en elasticiteit Bij primaire goederen is prijselasticiteit van de vraag < 1. De vraag is inelastisch. Je hebt deze producten nodig en de vraag reageert dus beperkt op de prijs.

Goederen en elasticiteit Normale goederen hebben een positieve inkomenselasticiteit: als je inkomen stijgt ga je meer consumeren Bij primaire goederen is er een verzadigingspunt. Als je meer gaat verdienen, ga je op een gegeven moment niet meer kleding kopen Bij luxe goederen is er een drempelinkomen. Vanaf dat inkomen, ga je pas luxe goederen kopen

Goederen en elasticiteit Primaire goederen zijn inkomensinelastisch: Ey < 1 Luxe goederen zijn inkomenselastisch:Ey > 1

Snob goederen juwelen

Opdracht 2.8 klassikaal

Zelf maken