Het vraagstuk duurzame mobiliteit in een notendop

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Plaats over deze achtergrondfoto uw eigen [kleuren]foto op de voorgrond......gebruik vervolgens onderstaande tool om uw foto op maat te knippen......zo,
Advertisements

De noodzaak van vernieuwing in de zorg RVZ - advies Ruimte voor arbeidsbesparende innovaties in de zorg.
Milieubalans: Gericht zoeken naar milieuwinst Clean Seas Maritiem Technologie Netwerk 19 januari 2011.
Strategie Utrecht 2040 Harm van den Heiligenberg, provincie Utrecht
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Integrale Gebiedsanalyses en GGOR Frans Jorna adviseur Integraal Waterbeheer, procesbegeleider.
Klimaat en Duurzaamheid Beleidskeuzes en routebepaling Informele raad, 7 maart 2011.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Plan-MER Oosterweelverbinding 26 juni Plan-MER OosterweelverbindingDavid Stevens Dienst Mer Inhoud 1.Doelstelling van het plan-MER  Wat is een.
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Klimaatbeleid & Welzijn / Sociale Zaken raakvlakken, meerwaarde & kansen Lokale Klimaatagenda.
Plan van aanpak Klimaat Commissie Wonen 29 oktober 2008.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Milieubalans 2005 Milieu- en Natuurplanbureau. Milieubalans 2005, 10 mei Europese milieueisen maken aanvullend Nederlands beleid noodzakelijk Nederland.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Werkconferentie Duurzaam vlees herkenbaar en betrouwbaar in het schap
Maatschappelijk Aanbesteden
Ruud van den Wijngaart Gaan de EU - lidstaten Kyoto halen? Nederland vergeleken met andere EU landen.
Hoe dynamisch is ons kusttoerisme in tijden van klimaatverandering? Socio-economische veranderingen Workshop 14 oktober 2010 Beach Palace Hotel, Blankenberge.
Jeroen Boon, projectleider duurzame krachtwijken Haags Milieucentrum/Kiemkracht advies Genoeg kansen voor klimaatbeleid in Haagse krachtwijken.
Veghel Transparant (lid VPPG)1 Hoofdlijnenprogramma raadsverkiezingen 3 maart 2010 Veghel Transparant! voor leefbaarheid & gezondheid.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Klimaat voor fietsen Hans Nijland. 2 Korte titel – auteur, datum begin 20e eeuw: eens in de 5 jaar nu: eens in de 18 jaar.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Ruimteconferentie Ruimte voor werken
EER Economische Effect Rapportage
Van woonruimteverdelen naar woonruimtebemiddelen Bijeenkomst wethouders 28 september 2009, Schiedam.
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
Harmonisatieplannen kabinet
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
De OGGZ en de WMO 8 juni 2006 Stephan van Erp. Aanleiding OGGZ weinig aandacht in WMO Bieden van handreikingen aan gemeenten.
Toekomstig milieubeleid Kadernota Milieu.
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Regionale regisseur nodig voor energiebesparing en verduurzaming Teus van Eck kiEMT, Early Mornin’ Toast Hoenderlo,11 maart 2009.
Presentatie Geert Keser 5 november 2010
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Landschap & ondernemen in Landelijk Noord CDR durgerdam, november 2008.
De inkoopfunctie van de Sint Maartenskliniek
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Tactics 16 november2010.
TEL Veghel (lid VPPG)1 TEL Hoofdlijnenprogramma raadsverkiezingen 3 maart 2010 Transparant, Evenwichtig & Leefbaar Veghel.
Milieu-informatievoorziening 1 Prismaproject tweede tranche EU-richtlijn omgevingslawaai Paul Driessen IPO / Prov. Gelderland 15 juni 2010.
“Laat het regionaal spoor buiten spelen” Railforum 27 januari 2010 Bas Govers.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Mobiliteit in Nederland onder de loep
tegen CO2-opslag Barendrecht
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
Waterplan Heusden. Waterplan Heusden: 1. Waarom het … 2. Wat is het … 3. Totstandkoming … 4. Communicatie over … 5. Uitvoeringsprogramma … 6. Vragen Inhoud.
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 6-8.
3.2: Sociale Partners en overheid Sociale partners: werkgevers- en werknemersorganisaties Poldermodel: ‘oplossen van problemen door overleg met de betrokkenen.
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Presentatie Adviescommissie Ruimtelijke Ordening Stand van Zaken Maasterras 20 januari 2009 inleiding > wat vooraf ging > huidige proces > visie > uitgangspunten.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Op uw gezondheid! Maarten HoornHans Damen projectleider Platform31senior jurist Rho adviseurs.
De ontwikkelopgave in Zoeterwoude Veranderen om in je kracht te blijven!
Gezondheid & de Omgevingswet
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Emission Vision Samenwerken op het gebied van innovaties
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Omgevingswet en Gezondheid
De rechter tikt de overheid op zijn vingers
Nationale Omgevingsvisie
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
Erfgoed in de Omgevingswet: Technische toelichting bestemmingsplan Amstelwijck 19 juni 2019.
Transcript van de presentatie:

Het vraagstuk duurzame mobiliteit in een notendop 1) Schaarste: het probleem dat olie en gas als brandstof opraken (wat bovendien de prijzen opdrijft); 2) Weinig makkelijke alternatieven: het probleem dat biobrandstoffen bijvoorbeeld weer zorgen voor voedselschaarste (en nu al voedselprijzen opdrijven); 3) (Leef)klimaat: het probleem van files, luchtkwaliteit, gezondheid en omgeving. Goede oplossingen zijn kostbaar. Maar dat komt slecht uit!

Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is de 1e veroorzaker (30-35%): brandstofverbruik congestie volumegroei autoafhankelijkheid Mobiliteit is een medeveroorzaker (15-25%): uitstoot CO2 congestie volumegroei autoafhankelijkheid Mobiliteit is een randvoorwaarde: congestie bereikbaarheid vervoerskosten M DuMo is niet het eerste en het enige wat de Stadsregio doet. Er is al een regionale klimaatagenda. V&v ontbreekt daar nog in; juist dat is wat we nu gaan uitwerken. Beleidsvisie ligt er al – inclusief doelstellingen – en voor maatregelenpakket nu aan de slag. M M omvang probleem en rol mobiliteit per crisis

Doelen van de Stadsregio in de regionale beleidsvisie 30% minder geluid- gehinderden 30% meer fietsgebruik 40% CO2 reductie MO BILITEIT DUURZAAMHEID 60% meer OV-gebruik 1990 2025 2006 2025 2004 2025 2008 2025 30% aandeel biobrandstoffen 5% filereductie Rijkswegen 20% filereductie A15 (haven) Schone, stille en zuinige wagenparken VERKEER TECHNOLOGIE max 2025 2025 2004 2025 2008 2025

Let op: beleidsinspanning duurzame mobiliteit is fors

Samenvattend beeld van dit project Stap 1 (voorwerk): Ontwikkelen bewustzijn (awareness) backcasting Visie Doelen Focus Later Duurzame mobiliteit Stap 3 (samen): Uitwerken creatieve oplossingen (solutions) Stap 4 (samen): Ontwikkelen strategie (decide on priorities) Stap 2 (voorwerk): Vaststellen uitgangssituatie (kwantitatief / baseline) Nu Bron:

Afwegingskader voor duurzame mobiliteit MINIMALISEREN MAXIMALISEREN Ontplooingsmogelijkheden, activiteitenruimte (A) Verkeershinder (VK) Economische potenties (EP) Emissies CO2 (E) Kwaliteit leefomgeving (LO) Immissies NO2, fijnstof, geluid (I) Kwaliteit natuurlijke omgeving (NO)

Beoogd eindresultaat: aanvullende maatregelen Welke niet? Geen maatregelen die al een plek hebben of onvoldoende aantoonbare invloed hebben op verduurzaming van mobiliteit Welke wel? BDU-regeling Alternatieve energie Mobiliteitsmanagement RO en verkeer Sociale marketing …..

Sociale marketing: duurzaamheid is vooral gedrag! Raad V&W / VROMRaad: de noodzakelijke overgang naar een duurzame samenleving slaagt alleen als burgers en bedrijven gezamenlijk in beweging Komen. Het is aan de politiek om burgers die kansen te laten zien. (Maak ruimte voor vernieuwing, juli 2010) Gedragsverandering = (O + K + E) x M O = Opties scheppen of wegnemen: Verandering in aanbod voorzieningen en infrastructuur. Aanbod beïnvloedt de vraag! K = Kennis overbrengen. Voorlichten en informeren. Onbekend maakt onbemind. E = Ervaring opdoen. Leren door te doen! Al doende vertrouwd raken met verandering. M = Motivaties ontwikkelen. Prikkels voor gedrag zijn doorslaggevend. Echte motivatie breekt weerstand af.

Extern proces: samenwerking en interactie Concept eind 2010 gereed Voortgang in ambtelijk en bestuurlijk regionaal overleg Projectgroep Stadsregio met regionale vertegenwoordiging Begeleiding door klankbordgroep met experts en belangenorg. Gebruikersgroep ter toetsing van maatregelen Directe afstemming (maandelijks) met projectleider Rotterdam Climate Initiative