Onderzoek naar leren lezen en spellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond 3 Groep 3.
Advertisements

Radboud Universiteit Nijmegen
Ga? 2010.
Leren spellen, feedback en de computer
Welkom in klas VP Mentoren:
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Preventieve instructiemethodiek
dia's bij lessenserie Pythagoras ± v Chr.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Informatie avond groep 8
Welkom.
Informatieavond 3 Groep 3.
Effectief lees- en spellingonderwijs
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Welkom op de informatieavond
Het cito-leerlingvolgsysteem
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Nick Boogaard. Shannon van Oudenaarde. Thom Bokern.
Effecten van de leesapp ´Letterprins´
Wat gaan we leren in groep 5
Willem de Zwijgerschool
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Lezen en spellen: Theorie en Praktijk
"Ongestoord voort" Ede 21 april 2004 Leren spellen S limme oefeningen en het bevorderen van het spellingbewustzijn Anna M. T. Bosman KU Nijmegen
Wetenschappelijk onderzoek naar Hoogsensitiviteit
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
Effectief spellingonderwijs
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
EBL: een woordeloze therapeutische aanpak
Hoe volgen wij de kinderen?
Informatieavond VO 13 september 2010.
Woensdag 11 september Welkom. woensdag 11 september Welkom.
Informatie- avond groep 6
Het werken met portfolio
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Structureel Coöperatief Leren
Welkom in groep 3 en 4.
Info avond CBS De Bargeweide
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
Op weg naar het voortgezet onderwijs
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Informatieavond groep 4
Stappenplan Samenvatten
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Informatieavond 6B. Algemene informatie Voorstellen: Suzanne de Haan Telefoonlijst en noodnummers Schoolgids, info en weblog 6B:
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Op de informatieavond van de groepen 5
Hoe volgen wij de kinderen?
Ouder-informatieavond Schooljaar
Groep 5/6 René Hellingman
Lezen: doe het goed voor
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
 De leerkrachten van groep 6,7,8 en intern begeleider  Het leerlingvolgsysteem van alle jaren hier op school (2x per jaar)  Werkhouding en taakaanpak.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Informatieavond Groep 6A. Programma Groepsinformatie Algemeen Rekenen Taal Spelling Estafette Schrijven Aardrijkskunde Geschiedenis Natuurkunde/ schooltuin.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
Welkom op het info- halfuurtje van groep 4. Deze avond:  Rekenen  Taal  Lezen  Schrijven  Andere vakken  Zorg  Zending  Diverse  Vragen  Afsluiting.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Informatieavond groep 5
‘Dyslexie’ of Niet zo makkelijk leren lezen en spellen
Circuit en hoeken.
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Effectief lees- en spellingonderwijs
Transcript van de presentatie:

Onderzoek naar leren lezen en spellen Prof. dr. Anna M. T. Bosman Orthopedagogiek, Radboud Universiteit Nijmegen a.bosman@pwo.ru.nl www.annabosman.eu 18 maart 2008

Doel van onderzoek Kennis verkrijgen die inhoudelijk methodologisch controleerbaar is

Drie soorten onderzoeksvragen Theoretische vraag Technische vraag Praktische vraag (mijn onderzoek)

Stelling van Pytje (Pythagoras ca. 570-507 BC) Er bestaat een oneindig aantal drietallen van natuurlijke getallen die de volgende stelling waarmaken: a2 + b2 = c2 Voorbeelden zijn 32 + 42 = 52 62 + 82 = 102 52 + 122 = 132

Laatste stelling van Fermat* (1601-1665) Er bestaat GEEN drietal van natuurlijke getallen die voldoet aan de stelling a3 + b3 = c3 of a4 + b4 = c4, etc…. ofwel an + bn = cn * In 1994 bewezen door de Britse wiskundige Andrew Wiles

Hoe sla je gegevens/data op? Steen graveren Papier schrijven 1890: Gaatjes (ponskaarten o.a. draaiorgel) Magnetisch materiaal 1952: magneetband (bandrecorder) 1956: magneetschijf (hard disk, floppy disk) Optische schijf 1962: CD (1982 op de markt) 1968: DVD (in 1996 op de markt) 1987: BD of Blu-ray (februari 2008 op de markt) What is next: Holographic Versatile Disc??

Hoe leer je kinderen lezen en spellen? Lees- en spellingproblemen Regulier basisonderwijs: 10%-15% Speciaal basisonderwijs > 70%

Zo leer je kinderen lezen en spellen Wat s p e l l e z e n n Hoe

Het ‘Wat’ Structuur van de Nederlandse spelling gebruiken Regels (denk aan de raam/ramen of ram/rammen) Denkwijzen (oei, je hoort en j en je schrijft een i) Structuur van oefeningen doorhebben Leesoefeningen vooraf aan lezen Spellingoefening vooraf aan spellen

Het ‘Hoe’ Directe instructie Meer zintuigen gebruiken Leerkracht is model Frontale opstelling Meer zintuigen gebruiken Oog, oor, en beweging Toetsing en herhaling Elke dag dezelfde volgorde Elke dag een dictee

“Zo leer je kinderen lezen en spellen” Onderzoeksvraag Is de aanpak “Zo leer je kinderen lezen en spellen” beter dan andere(n)?

Deelnemende scholen X (zlkls) 1/10 2 6/6 9% Y 7/14 0/2 19% Z 3/9 4 4/2 School m / j anders-taligen medicijnen / diagnose 1 jaar L&S X (zlkls) 1/10 2 6/6 9% Y 7/14 0/2 19% Z 3/9 4 4/2 33%

Leeftijd, intelligentie en woordenschat X 6 jr 10 mnd 21 26 Y 6 jr 11 mnd 20 25 Z 7 jr 5 mnd * Leerlingen op school Z zijn gemiddeld een half jaar ouder dan op X en Y

3 leestoetsen

Letters lezen i s eu z l k v b h ou m o ui w uu aa p g a ei n e d u au oe j f oo ee ij ie

Woorden lezen (aantal per minuut) DMT-1 as roe sop fee bui guur oom rij heg uur kou weer zee hei lus oor vak deur aan peen kuil op wit mier eik fout hoef

Teksten lezen (AVI) jan met de kar wim gaat naar school. ik koop die roos van jou hij is al zes jaar. die zet ik in een vaas. zijn zus loes is nog geen vier. moe gaat het huis weer in. die is bij moe in huis ze zet de roos in de vaas. daar is jan met de kar. loes zit nu bij de wieg koop een roos, koop een roos! moe zet de pan op het gas. moet gaat met loes naar jan. daar gaat de bel. dat zijn pa en wim. wat is die roos mooi.

3 spellingtoetsen

Letters schrijven i s eu z l k v b h ou m o ui w uu aa p g a ei n e d au r t oe j f oo ee ij ie

8-woorden dictee boot riem uur gum wiel kan soep zaag

Spellingtoetsen Maart Juni 1 2 3 4 5 kip brug feest spuit markt hak bloem vuist vlieg kwast rook slee brief muts kalf teen hoest kaars kist sport klok taart wesp zus dorp trap pols kaft deuk worst kruk puist voet staart ster gesp vel rups klomp

Toetskalender Lezen Letters lezen x Woorden lezen Teksten lezen September November Maart Juni Lezen Letters lezen x Woorden lezen Teksten lezen Spellen Letters spellen 8-woordendictee Spelling

Verschillen tussen de scholen

Letters lezen (max. = 34)

DMT 1 in aantal woorden per minuut

Letters spellen (max. = 34)

8-Woorden spellen (max. = 8)

Maart-Dictees 1-3 in % correct

Juni-Dictees 4-5 in % correct

Niveaus van de scholen

Cito normen

DMT-niveaus in juni

Spellingniveaus in juni

Avi-niveaus in juni

Conclusies School X (zlkls) is veel beter dan Y en Z School X (speciaal basisonderwijs) doet niet onder voor scholen voor regulier onderwijs

Kritische vragen Is het absoluut zeker dat ZLKLS de oorzaak van de goede resultaten is? Is het voor alle soorten leerlingen effectief? Zijn alle onderdelen van het lespakket noodzakelijk om succes te hebben? Wat voor een onderzoek zou jij doen om vast te stellen of het echt door ZLKLS kwam dat school X zoveel beter was?